Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
@aprilmaj Nej, har aldrig låtit flyttfirman packa åt mig. De två senaste flyttarna har jag gjort utan flyttfirma men denna flytten ska jag iaf ha två flyttgubbar som bär ner de stora/tunga möblerna åt mig och ställer in det i släpet jag kommer hyra :p

Okej då, NU har jag börjat packa tack vare er ;) Vardagsrummet är i princip nerpackat och jag har rensat ut ännu mer kläder (rensade garderoben för någon vecka sen). Imorgon är det exakt två veckor tills vi får nycklarna - galet!

Ja, vi har redan flyttat in och bott här en månad. Eller ja, lite knappt för vi flyttade inte in första dagen vi fick huset, vi flyttade in den 11 oktober. Vi har hunnit gå lös på häcken så att det åtminstone gick att se hur stor tomten är i det mest ansatta hörnet, kör alt det till tippen, gjort två rabatter, bytt lås på huset eftersom det gamla krånglade så att jag inte höll på att komma in en dag, målat om hela hallen och slagit sönder en garderob. Lagt nytt golv eftersom golvet var lagt efter garderoben (?), beställt en ny takskiva pga samma anledning. satt panel i hallen, satt panel i vardagsrummet, målat luckorna till kattvindarna, målat balkongdörren, målat vardagsrummet, rivit bort fula lister runt elementen, satt värdelösa utebelysningar, grävt en övervintringsrabatt för allt från kolonilotten, varit på IKEA, monterat sängbord, skrivbord, vardagsrumsbord och lampor, hämtat en soffa med släp, tvättat överdraget, tömt gamla lägenheten, släppt in städfirman, bråkat med värden som gärna sett att vi ersatt allt som varit förfallet sedan långt innan vi flyttade in...

Fan, vi har hunnit med en del ändå...Ja, vi har byggt ett matbord också.

@Gabbi Haha, ni har hunnit med sjukt mycket ju - jag är impad! Hur känns det då - är ni nöjda med köpet? Känns det som hemma? :)
Men så jobbigt med hyresvärden, när man flyttat vill man inte hålla på att bråka med något som rör stället man flyttat från. Här var det också slitet när vi flyttade in så jag hoppas att vår värd inte börjar bråka...

Ja, det känns som hemma och vi är nöjda, men jag insåg när jag skrev den där texten hur sjukt höga krav jag har på mig själv för när jag ser mig omkring här känns det som om vi inte har hunnit någonting, medan vi faktiskt bevisligen har gjort allt det där + att jag och sambon också jobbar heltid och att jag varit i Piteå och föreläst och även rest till Lettland och Litauen under samma tidsperiod och skrivit krönikor och artiklar utöver det vanliga jobbet. Semestervarning på mig...

Ja, det var riktigt tråkigt med värden eller förvaltaren eller vem det nu var vi skulle lämna nycklarna till (de har för vana att aldrig presentera sig, för då kan man aldrig hävda att Nisse eller Kalle har lovat eller gjort något.) Saker som vi upprepade gånger har påpekat varit fel, tex dålig ventilation, mögel, trasiga väggar, ruttna fönsterkarmar mm stod de nu (för han ringde på en kollega som plötsligt dök upp och klev in utan att presentera sig) och hummade om och antydde att hur har det kunnat bli så här och ojojoj och det här elementet hänger snett. Som ett ex stod det när jag fick lägenheten hela åtta garderober i sovrummet.
Jag fick spelet och slog sönder och slängde tre för det gick ju knappt att gå in i rummet. Kvar nu var alltså fem stycken och då börjar de älta om att jag måste ta isär och frakta bort tre! Varför i herrans namn då, undrade jag? Jo, för i den här lägenheten får det bara finnas två garderober. Jaha, men synd att det stod åtta där när jag fick den då? Det hela slutade med att jag utbrast att jag blev så inihelvete provocerad av att de gick runt och mumlade och slog ner på sådant som jag tvingats leva med i tolv år. Om de hade ett problem med att det såg ut så hade de kunnat fixa det för tolv år sedan.

Tycker det är lite dåligt med uppdatering från andra här i tråden! :p

Jag ska titta på ett hus i helgen. Helt fel egentligen, för stort, på lite fel ställe och orenoverat. Gillar dock huset i grund (i mäklarannonsen i alla fall...det kan ju ändra sig kapitalt när en ser det på riktigt har en ju insett) och blivande sambon är entusiastisk (ligger dock nära en golfbana, kan vara delvis därför :p ).

Vi får se. Min uppfattning är att det är nyttigt att titta på många hus, och kanske också de som inte är helt rätt utifrån vad en tror att en vill ha. :)

Ja, det var riktigt tråkigt med värden eller förvaltaren eller vem det nu var vi skulle lämna nycklarna till (de har för vana att aldrig presentera sig, för då kan man aldrig hävda att Nisse eller Kalle har lovat eller gjort något.) Saker som vi upprepade gånger har påpekat varit fel, tex dålig ventilation, mögel, trasiga väggar, ruttna fönsterkarmar mm stod de nu (för han ringde på en kollega som plötsligt dök upp och klev in utan att presentera sig) och hummade om och antydde att hur har det kunnat bli så här och ojojoj och det här elementet hänger snett. Som ett ex stod det när jag fick lägenheten hela åtta garderober i sovrummet.
Jag fick spelet och slog sönder och slängde tre för det gick ju knappt att gå in i rummet. Kvar nu var alltså fem stycken och då börjar de älta om att jag måste ta isär och frakta bort tre! Varför i herrans namn då, undrade jag? Jo, för i den här lägenheten får det bara finnas två garderober. Jaha, men synd att det stod åtta där när jag fick den då? Det hela slutade med att jag utbrast att jag blev så inihelvete provocerad av att de gick runt och mumlade och slog ner på sådant som jag tvingats leva med i tolv år. Om de hade ett problem med att det såg ut så hade de kunnat fixa det för tolv år sedan.

Det här är jag lite rädd för den dagen jag flyttar. Lägenheten jag bor i var helt nyrenoverad när jag flyttade in (huset hade brunnnit så de har byggt upp nya lägenheter i stommen som var det enda som fanns kvar). Dock var det en hel del repor och skador som hantverkarna har gjort (i diskbänk, golv etc). Dessutom en hel del slarv i byggandet, men det kan ju knappast jag få skulden för :p Dumma jag var så glad att äntligen ha någonstans att bo efter 9 månaders kraschande hos andra att jag inte tänkte på att dokumentera eller påpeka skadorna när jag flyttade in. Så nu får jag väl ta det om de ser och påpekar det när jag flyttar.

@Gabbi Ja men herregud, ni har ju gjort jättemycket! Bra att du skrev här så att du kan se det själv, att dina krav är så höga. Jag är glad om vi lyckats tapetsera/måla om, packat upp våra grejer och satt upp ett staket på tomten så hunden kan vara lös i en del av trädgården efter en månad :p

Ah, vilken soppa med värden. Jag hoppas det löser sig snart för er. Bra att du blir arg! Lägenheten vi bor i nu är rejält sliten med orginalkök och orginalbadrum. Jag har fått känslan av att hyresvärden vet om att lägenheterna här i huset är slitna så jag hoppas verkligen att vi inte får skulder för något vi inte gjort.

@Bubbla Spännande! Jag tror också det är nyttigt att kolla på flera hus innan en köper, även om jag och sambon köpte första huset vi kollade på :p Jag hade dock bevakat hemnet i princip dagligen i 1 och 1/2 år så hade iaf duktig koll på marknaden ;)

Ah, vilken soppa med värden. Jag hoppas det löser sig snart för er. Bra att du blir arg! Lägenheten vi bor i nu är rejält sliten med orginalkök och orginalbadrum. Jag har fått känslan av att hyresvärden vet om att lägenheterna här i huset är slitna så jag hoppas verkligen att vi inte får skulder för något vi inte gjort.

Så vitt jag vet har det redan löst sig, de såg lite spaka ut och sa okej och jag marscherade väg, ilsket muttrande, men det skulle i och för sig inte förvåna mig om de plötsligt skickar en räkning på nåt skit som varit trasigt i tjugo år.

@Gabbi, ni har ju hunnit med hur mycket som helst! Jag blir trött bara av att läsa det ;) I synnerhet när du skriver om allt det andra också med mer-än-heltidsjobb osv. Du måste ha enorma mängder energi och kraft.

En del av mig har det, men tyvärr går det automatiskt och jag reflekterar aldrig över om jag verkligen orkar med det jag gör, och så kör jag på och blir allmänt trött och ledsen i slutänden och fattar inte vad som hände. Så jag tränar på att bara gå omkring och ta in huset, bara vara, plocka lite vass och sätta i en kruka. Det går så där dock...

En del av mig har det, men tyvärr går det automatiskt och jag reflekterar aldrig över om jag verkligen orkar med det jag gör, och så kör jag på och blir allmänt trött och ledsen i slutänden och fattar inte vad som hände. Så jag tränar på att bara gå omkring och ta in huset, bara vara, plocka lite vass och sätta i en kruka. Det går så där dock...
Jag gjorde också så i många år. Sedan när jag blev extremt trött och i stort sett sov bort en hel vecka av semestern, bestämde jag mig för att lära mig att lata mig. Det tog tid men det funkar hyfsat nu. Jag får återfall ibland men är ganska snabb på att upptäcka det och börja lata mig igen :) Livet känns faktiskt rikare nu. Jag uppskattar småsaker mer. En vinst.

Jag har uppfattat mönstret och jag försöker och så tänker jag att jag ska bara göra lite (av vad det nu är) och eftersom det är min egen hjärna som sätter mallen så är jag plötsligt där igen och målar hela hallen och sköter all bokföring och kör ett (litet) lass till tippen osv osv.

Jag har uppfattat mönstret och jag försöker och så tänker jag att jag ska bara göra lite (av vad det nu är) och eftersom det är min egen hjärna som sätter mallen så är jag plötsligt där igen och målar hela hallen och sköter all bokföring och kör ett (litet) lass till tippen osv osv.
Haha, exakt så var det för mig också i början, men är bollen väl satt i rullning så...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 269
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 387
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka