Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
det är helt galet fantastiskt underbart! jag är kär i trägolven, rymden, taken, entrén och trädgården.

att priset dessutom lockar gör det helt hopplöst lockande. Men renoveringen är troligen massiv.
kolla badrummet liksom :D

Jag brukar bli obstinat och inte gå min väg. Då brukar det visa sig att det ofta finns lite extra tid. Och så lägger jag all tid som mäklaren är där inuti huset och tar isåfall trädgården när mäklaren måste gå. En gång stod jag kvar bland äppelträden när säljaren kom hem igen, och så fick jag prata lite med henne.

Sist var det 40 min. När det var 10 kvar pplyste mäklaren om oss det och om att det var dags att tänka på refrängen. huset är fortfarande osålt.

Ja, man får ju inte lura sig på att inköpspriset verkar billigt, utan försöka skapa en bild av vad allt som måste åtgärdas kan kosta också, och hur akut renoveringsbehovet är. Behöver ni låna även till renoveringskostnader eller kan ni ta det efter hand tex? Vill ni köpa in hjälp (vad kostar det..)eller göra allt själva. Det är väl främst de sistnämnda som blir skrikna på av Arga Snickaren.

Om stommen är ok (vilket jag inte tror) hade jag kunnat tänka mig att renovera det ytliga inomhus. Göra ett badrum + kök är helt ok men dränera grund, byta tak och renovera fasad är nono.

Värma upp är svindyrt i dagsläget vilket tyder på dålig isolering och gamla fönster ihop med dåligt uppvärmingssystem. Tyvärr lägger inte den mäklaren ut så mycket info. Troligen ska mna komma dit och bli förblindad av potentialen.

och varför i hela friden är visningen 30 min? hur ska man hinna p den korta stunden?
Haha, hur lång tid kan det ta? Vi var nog aldrig mer än max en kvart på ett ställe första gången om vi inte blev stående och pratade med ngn en stund typ. Jag går ett varv, bildar mig en uppfattning, går ett varv till och kikar - sedan går jag hem, funderar och åker en gång till innan jag budar om jag är fortsatt intresserad. Vi gjorde lätt fem-sex visningar på en eftermiddag. :D

men då måste man ju komma i tid.. jag är ju alltid en kvart sen så det blir så kort tid om man måste förbereda sig på att gå 10 innan.

Haha, hur lång tid kan det ta? Vi var nog aldrig mer än max en kvart på ett ställe första gången om vi inte blev stående och pratade med ngn en stund typ. Jag går ett varv, bildar mig en uppfattning, går ett varv till och kikar - sedan går jag hem, funderar och åker en gång till innan jag budar om jag är fortsatt intresserad. Vi gjorde lätt fem-sex visningar på en eftermiddag. :D
Raka motsatsen till mig. Jag brukade gå på båda visningarna och stanna tills de sa att jag måste gå... :o

men då måste man ju komma i tid.. jag är ju alltid en kvart sen så det blir så kort tid om man måste förbereda sig på att gå 10 innan.
Haha, ja, så kan man ju se det. Men femton minuter räcker gott, det är ju inte en herrgård ni ska titta på. :D Det är ganska vanligt här med 30 min, eller 60 - men där mäklaren kommer en kvart för sent så man får vänta... :crazy: :mad: Tack Gode Gud att letandet är över för den här gången. :D

Raka motsatsen till mig. Jag brukade gå på båda visningarna och stanna tills de sa att jag måste gå... :o
Haha, vad tittar man på så länge liksom? Och hur har man tid? Vi samlade ihop massor av visningar på en eftermiddag och så effektiviserade vi och for runt. Jag känner oftast direkt jag går in i ett hus om det är intressant eller inte, var ganska många ggr som jag gick ett pliktskyldigt varv på typ två minuter bara för att det var pinsamt att vända på trappen... :D Jag är vad man kan säga en mycket snabb beslutsfattare. ;)

Haha, vad tittar man på så länge liksom? Och hur har man tid? Vi samlade ihop massor av visningar på en eftermiddag och så effektiviserade vi och for runt. Jag känner oftast direkt jag går in i ett hus om det är intressant eller inte, var ganska många ggr som jag gick ett pliktskyldigt varv på typ två minuter bara för att det var pinsamt att vända på trappen... :D Jag är vad man kan säga en mycket snabb beslutsfattare. ;)
Det beror nog på att jag har kollat på skruttigare - och till antalet färre - hus, så jag måste försöka se vad som behöver renoveras, både inne och ute. Sedan måste jag gå omkring och känna efter, om det är en bra känsla i huset :D. Jag går också omkring och nosar överallt, för jag har bra luktsinne för mögel :grin:. Och läget, det måste inspekteras noga. Inga grannar nära, var hamnar kvällssolen, hur ser uthusen ut osv.

Sedan har jag också hamnat på visningar där jag direkt känner att det inte är något för mig. Då går jag direkt. Då har mäklarna varit lättade, tror jag.:angel:

Vi var också ca en kvart på visningar där vi inte vart så intresserade men när vi hittade rätt ville vi aldrig åka :p Vet inte hur länge vi var där men vi kom nästan först och åkte sist av 15 familjer :p

Ganska OT men ids inte starta en ny tråd...
Jag skall ju hyra mitt lilla hus av kompisen och hennes sambo och givetvis skall vi ha kontrakt, inte för att jag inte litar på dem eller de på mig men det är alltid bra med ordentliga papper.
Finns det färdiga hyreskontrakt att ladda ner från nätet tro? Eller kan man köpa i typ en bokaffär? (Hittar inte mitt för den här lägenheten, annars hade det varit lätt att kopiera).
3 månaders ömsesidig uppsägningstid är väl normalt?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 269
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 387
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka