Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ahh, jag avlider! Pris och inflyttningsdatum överenskommet förutsatt att huset fixar besiktningen.
Till saken hör kanske att jag mår fruktansvärt dåligt där jag bor nu så jag hoppas verkligen att det här går vägen (och att jag lyckas få bättre "energi" eller vad man nu skall kalla det för i det nya huset).

Men en liten fråga, ni som kan - jag funderar redan på om man inte kan bygga ut mitt hus lite med en hall på några kvadratmeter. Behöver man bygglov och vart vänder man sig?

Ja, eller bygganmälan. Lite får man bygga till efter lagändringen i juli utan bygglov, men bygglov/bygganmälan verkar vara lite potato/potäjto om jag ska vara ärlig.
En fråga dock, har ni funderat på hur ni ska lösa sådant ekonomiskt. Om ombyggnaden gynnar dig, men någon annan äger huset, vem betalar?

Ahh, jag avlider! Pris och inflyttningsdatum överenskommet förutsatt att huset fixar besiktningen.
Till saken hör kanske att jag mår fruktansvärt dåligt där jag bor nu så jag hoppas verkligen att det här går vägen (och att jag lyckas få bättre "energi" eller vad man nu skall kalla det för i det nya huset).

Men en liten fråga, ni som kan - jag funderar redan på om man inte kan bygga ut mitt hus lite med en hall på några kvadratmeter. Behöver man bygglov och vart vänder man sig?
Håller även tårna nu! Måtte det gå vägen!

De som kan svara på frågor om bygglov är kommunens "bygg och plan"-nämnd eller liknande. (Det heter lite olika i olika kommuner.) Ring kommunväxeln och fråga efter den som har hand om bygglov, så blir du kopplad rätt.

Om det behövs bygglov eller inte är också olika.

Vi var på visning idag. Det var absolut inget för oss. Undrar vad mäklare har för filter på kameran egentligen, allt ser så mycket större ut på bild.

Ja, eller bygganmälan. Lite får man bygga till efter lagändringen i juli utan bygglov, men bygglov/bygganmälan verkar vara lite potato/potäjto om jag ska vara ärlig.
En fråga dock, har ni funderat på hur ni ska lösa sådant ekonomiskt. Om ombyggnaden gynnar dig, men någon annan äger huset, vem betalar?
Ja, det där har vi diskuterat och kommit fram till en lösning som vi alla tre kan komma överens om :).

Håller även tårna nu! Måtte det gå vägen!

De som kan svara på frågor om bygglov är kommunens "bygg och plan"-nämnd eller liknande. (Det heter lite olika i olika kommuner.) Ring kommunväxeln och fråga efter den som har hand om bygglov, så blir du kopplad rätt.

Om det behövs bygglov eller inte är också olika.
Tack! Insåg precis att det inte är Göteborgs kommun jag skall ringa till utan en grannkommun. Snacka om att vara mesig, efter 41 år kan det vara läge att bryta upp men visst känns det lite läskigt att flytta...

Vi var på visning idag. Det var absolut inget för oss. Undrar vad mäklare har för filter på kameran egentligen, allt ser så mycket större ut på bild.
Dom har lärt sig att ta bilder från hörn i rummet som gör att rummet ser gigantiskt ut ;)
När vi sålde lägenheten kände man knappt igen sig på bilderna!

Imorgon är det kontraktsskrivning och handpenning med klausul att huset måste gå igenom besiktningen på tisdag :bump:.
Ni som har flyttat, köper ni det mesta nytt eller tar ni med era gamla möbler och grejer? Funderar lite på vad som får följa med, med tanke på att det mesta av mitt bohag är från när jag flyttade hemifrån för 23 år sedan så kanske man kan kosta på sig lite nytt... Frågan är bara om man skall bo in sig först och känna efter hur man skall ha det?
Skall i alla fall måla och eventuellt tapetsera INNAN jag flyttar in, annars lär det inte bli gjort!

Vi tog med möbler och har köpt allt eftersom (tur det hade vi köpt innan hade det blivit galet). Vi hade möbler för 50kvadrat och flyttade in till totalt 240. Det var rätt tomt rätt länge :angel::angel:

Vi tog med våra gamla möbler och har köpt/köper nytt efter hand. Mycket för att känna av vad vi verkligen vill ha och att det ska kännas rätt :)
Vi gjorde också så att vi målade om och tapetserade innan vi flyttade in. Verkligen skönt att känna att det mesta är nytt och fräscht. Men vi har ändå mycket kvar att göra men det får vi ta när vi har tid och råd :) Det finns ju egentligen ingen stress när man köpt eget förutom att man själv vill att det ska bli så fint som möjligt!

Vi tog med möbler och har köpt allt eftersom (tur det hade vi köpt innan hade det blivit galet). Vi hade möbler för 50kvadrat och flyttade in till totalt 240. Det var rätt tomt rätt länge :angel::angel:

Samma här, 50kvm blir 228 om mindre än tre veckor. Vågar inte annat än att behålla de få möbler jag redan har, annars blir det väl helt tomt.

Samma här, 50kvm blir 228 om mindre än tre veckor. Vågar inte annat än att behålla de få möbler jag redan har, annars blir det väl helt tomt.

Vi flyttade från 56 m2 till ca 400 m2 för ca fyra år sedan. Vi rensade rätt friskt bland våra möbler innan flytten och skänkte bland annat bort en soffgrupp, säng och matbord. Vårt hus var i och för sig delvis möblerat när vi flyttade in, men sen har vi kompletterat och återbrukat våra befintliga möbler efter hand.

Vi har flyttat från 298 till drygt hälften.
jag är helt fascinerad av att mitt nya hem är så totalt annorlunda med samma gamla möbler, även om de är ommålade och helt annorlunda organiserade. Jag är skitnöjd över att vi inte köpt nånting nytt och ändå så har det blivit bra. Mycket har vi förstås gjort oss av med

Den som skulle komma förbi - jag väntar fortfarande ;)

Och jag flyttar från 65 m2 till mycket mindre, HUR mycket mindre vet jag faktiskt inte. Jag hade väl egentligen tänkt mig lite större men samtidigt känns det rätt skönt - bort med alla gamla prylar som ligger och skräpar som jag aldrig använder och kvar bara med det nödvändigaste. Har dessutom ett förråd inne i kompisens hus där jag kan förvara det som jag fortfarande vill ha kvar men ändå inte använda ofta.
Visst borde man kunna passa på och ta en del bilder och så under besiktningen? Jag har ju inte sett "mitt" hus inuti och skulle gärna vilja veta hur det ser ut så man kan planera lite, i synnerhet som det nog krävs lite tankeverksamhet för att utnyttja ytan på bästa sätt.
Återstår bara att få min ganska kritiska mor att inse att det här blir bra!

Vi har flyttat från 298 till drygt hälften.
jag är helt fascinerad av att mitt nya hem är så totalt annorlunda med samma gamla möbler, även om de är ommålade och helt annorlunda organiserade. Jag är skitnöjd över att vi inte köpt nånting nytt och ändå så har det blivit bra. Mycket har vi förstås gjort oss av med

Den som skulle komma förbi - jag väntar fortfarande ;)
Förlåt, jag har haft så mycket. Jag lovar att jag ska komma.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 269
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 387
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 375

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård