Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så, då är vi inflyttade i vårt hus! Grillen är igång och champagnen är öppnad!

10654019_10153185585604358_1087181143_n.jpg

@Shetlandskusk Oh, älskar denna tråden - det är spännande hela tiden! :D Var i landet ligger huset? När jag skulle gå på visning frågade jag också här i tråden om tips och @Gabbi svarade såhär bra:

Generellt skulle jag säga, häng inte upp er på sånt som går att förändra. Fula tapeter? Fine, då kanske ni får drömhuset billigare. Tråkiga köksskåp? Det kan man köpa nya, osv.
Var noga på att skilj på sådant ni kan ändra och sådant ni inte kan ändra. Det som ni alltid kommer få leva med är var i landet huset ligger, hur vägen dit ser ut, snöröjs det, behövs det 4-hjulsdrift för att ta sig dit? Var finns grannarna? Ska något byggas i närheten? Finns mataffär, finns skolor? Finns buss? Behövs något dyrt lagas? (Tak, dränering, mögel osv) Hur värms huset, vad kostar det er? Är tomten sluttande, plan? Vad vill ni ha? Var kommer solen upp?

@Shetlandskusk Jag brukar förbereda mig genom att kolla på kommunens hemsida på översiktsplanen. Detta för att få vetskap om det planeras byggen, vindkraftverk och sådant i närheten. Tittar också på Vägverkets hemsida (eller det heter kanske Trafikverket nu?) för att se om väg- eller järnvägsbyggen planeras. Googlar också på fastighetsbeteckningen. På det viset har jag hittat info om bl a att det finns tillstånd att söka efter gas och att det ska byggas en stor kraftledning bredvid.

På visningen frågar jag om avloppet är godkänt och ber att få titta på energideklarationen. I och med att jag söker hus på landet frågar jag om det finns internettäckning. Provringer från mobilen av samma anledning. Brukar fråga mäklaren vad man först behöver åtgärda. Den frågan är nästan viktigast.

Om det finns källare frågar jag om det är dränerat och i så fall när. Brukar också fråga varför ägarna säljer.

(Gissa varför det har tagit så lång tid för mig att hitta hus? :D)

@Shetlandskusk , fortfarande bara vi som budat men huset skall besiktigas först innan det blir något. BORDE inte vara problem tycker jag men man vet ju aldrig...
Känner också att vi tre som skall bo där borde ha ett möte där vi verkligen går igenom vad som kommer att ingå i min hyra, vad jag förväntas sköta och vad hyresvärden skall ta hand om. I synnerhet som vi är väldigt goda vänner tänker jag att det är viktigt att ta upp allt sånt innan vi står mitt i ett meningsutbyte.

Nu har vi varit och tittat på en annan fastighet, en gammal turridningsverksamhet. Det lockar ju i hästhjärtat med stall och stora ägor, läget var dessutom toppen, men gården var alltför nerkörd. Det krävs mycket tid och pengar för att få den på topp och det vill vi inte satsa även om det fanns potential (och ett stort hus till mig).
Så, det är det gula som gäller och nu vill mäklaren skriva bara vi kan komma överens om priset :bump:.

Nu har vi varit och tittat på en annan fastighet, en gammal turridningsverksamhet. Det lockar ju i hästhjärtat med stall och stora ägor, läget var dessutom toppen, men gården var alltför nerkörd. Det krävs mycket tid och pengar för att få den på topp och det vill vi inte satsa även om det fanns potential (och ett stort hus till mig).
Så, det är det gula som gäller och nu vill mäklaren skriva bara vi kan komma överens om priset :bump:.
Så roligt! Håller tummarna!

Hoppas ni kommer överens om ett pris! Jag håller också tummarna!

Åh, vilken härlig tråd!
Jag minns känslan som många av er har.
Köpte hus med min sambo i augusti 2013 (HERREGUD ett helt år sedan!)
Ett helt nyrest, som inte var färdigt varken invändigt eller utvändigt (har i sommar målat och håller nu på med tomten)

ÄLSKAR det :love:

Ahh, jag avlider! Pris och inflyttningsdatum överenskommet förutsatt att huset fixar besiktningen.
Till saken hör kanske att jag mår fruktansvärt dåligt där jag bor nu så jag hoppas verkligen att det här går vägen (och att jag lyckas få bättre "energi" eller vad man nu skall kalla det för i det nya huset).

Men en liten fråga, ni som kan - jag funderar redan på om man inte kan bygga ut mitt hus lite med en hall på några kvadratmeter. Behöver man bygglov och vart vänder man sig?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 269
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 387
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 374

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024