Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det hus jag till slut köpte var faktiskt fotat sämre än det är i verkligheten, vilket måste vara någon slags konst i sig att få till. Rummen är riktigt långsmala och stela, mörka på bilderna men i verkligheten upplevs det inte riktigt så.

Visst borde man kunna passa på och ta en del bilder och så under besiktningen?

Självklart kan du passa på att ta massa bilder! :D Det är nog snarare regel än undantag att man i alla fall tar några stycken.

Vi flyttade från 80 till 120 kvadrat och fick lustigt nog knappt plats med alla möbler vi hade förut :o Vi har iofs tänkt att vi renoverar ett rum i taget och i samband med det ser över precis vad vi vill ha för möbler och skaffar nya om det behövs.

@Lona Ja, fota så mycket du vill - det är inget konstigt! Jag tyckte jag fotade mycket under besiktningen men önskar nu att jag fotat mer :p

Vi kommer flytta från 60 kvm till 135 kvm och lite kommer vi få köpa till. Det är mest skrivbord och lite sånt för att fylla upp dem två extra sovrummen vi kommer få.

Huset är rött med vita knutar, två våningar. Ganska litet - 3 rum och kök med snedtak på övervåningen, 85 kvm om man räknar bort snedtakets yta. Perfekt storlek för mig, men förhoppningsvis för litet för typ alla andra spekulanter! Ligger precis mitt emot mitt stall, och det är därför jag är intresserad av det, i övrigt är det ett läge där nog de flesta vill ha någon anknytning till för att vara intresserade (vi kan hoppas i alla fall, haha, så att det pressar priset och bara jag vill ha det :angel:). Huset har en mysig veranda där solen ligger på hela dagen, samt en badtunna. En utbyggnad med tre förråd i lite olika storlek, samt ett hönshus, en potatiskällare och en tvättstuga i ett eget litet hus som innefattar dusch, handfat och bastu. Det är en väldigt brant uppfart och gräsmattan är lite "odräglig" (vilket jag inte har några problem med alls) så förhoppningsvis avskräcker det några stycken.

Annars är huset omgärdat av skog på två sidor, verandan har en jättefin utsikt över landskapet och på ena sidan är det utsikt över grannens (dvs där jag har hästen och fåren) hage! :love:

Huset är rött med vita knutar, två våningar. Ganska litet - 3 rum och kök med snedtak på övervåningen, 85 kvm om man räknar bort snedtakets yta. Perfekt storlek för mig, men förhoppningsvis för litet för typ alla andra spekulanter! Ligger precis mitt emot mitt stall, och det är därför jag är intresserad av det, i övrigt är det ett läge där nog de flesta vill ha någon anknytning till för att vara intresserade (vi kan hoppas i alla fall, haha, så att det pressar priset och bara jag vill ha det :angel:). Huset har en mysig veranda där solen ligger på hela dagen, samt en badtunna. En utbyggnad med tre förråd i lite olika storlek, samt ett hönshus, en potatiskällare och en tvättstuga i ett eget litet hus som innefattar dusch, handfat och bastu. Det är en väldigt brant uppfart och gräsmattan är lite "odräglig" (vilket jag inte har några problem med alls) så förhoppningsvis avskräcker det några stycken.

Annars är huset omgärdat av skog på två sidor, verandan har en jättefin utsikt över landskapet och på ena sidan är det utsikt över grannens (dvs där jag har hästen och fåren) hage! :love:
Håller tummar, tassar och tår :up:!

Låter ju jättemysigt! :) Jag håller tummarna!

För egen del börjar det sjunka in nu att vi faktiskt köpt hus efter att ha letat sedan i våras (mer eller mindre aktivt dock, sommaren var ju helt stilla husmässigt där vi letade)... Galet! Besiktning på onsdag, sedan blir det förhoppningsvis skarpt läge (handpenning betald osv redan). Känns lite galet, som det alltid blir när jag är i farten. Stort som fasen för två personer och en hund (227 kvm) och stoooor tomt (strax under 1500 kvm). Vi kommer från 57 kvm i innerstan, så har inte direkt några mängder möbler. Kommer räcka till sovrum och ett av tre sällskapsrum typ. :rofl: Nåväl. Färre saker att ersätta efter inflyttningsfesten. ;)

Känslan just nu är udda. Sentimental känsla av saknad av den lgh vi älskat innerligt, samtidigt som jag längtar mig sjuk efter promenadavstånd till havet, stor trädgård för hunden och möjligheten att bygga pool och kunna spendera mer tid utomhus hemma. Tur att jag jobbar mitt i stan, så jag får stadslivet lite tillgodosett i alla fall, kommer Verkligen sakna möjligheten till häng på alla mysiga restauranger och barer - varför kan jag aldrig få ALLT jag vill ha? ;)

Låter ju jättemysigt! :) Jag håller tummarna!

För egen del börjar det sjunka in nu att vi faktiskt köpt hus efter att ha letat sedan i våras (mer eller mindre aktivt dock, sommaren var ju helt stilla husmässigt där vi letade)... Galet! Besiktning på onsdag, sedan blir det förhoppningsvis skarpt läge (handpenning betald osv redan). Känns lite galet, som det alltid blir när jag är i farten. Stort som fasen för två personer och en hund (227 kvm) och stoooor tomt (strax under 1500 kvm). Vi kommer från 57 kvm i innerstan, så har inte direkt några mängder möbler. Kommer räcka till sovrum och ett av tre sällskapsrum typ. :rofl: Nåväl. Färre saker att ersätta efter inflyttningsfesten. ;)

Känslan just nu är udda. Sentimental känsla av saknad av den lgh vi älskat innerligt, samtidigt som jag längtar mig sjuk efter promenadavstånd till havet, stor trädgård för hunden och möjligheten att bygga pool och kunna spendera mer tid utomhus hemma. Tur att jag jobbar mitt i stan, så jag får stadslivet lite tillgodosett i alla fall, kommer Verkligen sakna möjligheten till häng på alla mysiga restauranger och barer - varför kan jag aldrig få ALLT jag vill ha? ;)

Haha, precis osm jag och sambon in i minsta detalj, förutom att vår tomt är något mindre, huset 228 kvm istället för 227 och vi bor idag på 50 kvadrat. Är också lite sentimental över lägenheten faktiskt...

Haha, precis osm jag och sambon in i minsta detalj, förutom att vår tomt är något mindre, huset 228 kvm istället för 227 och vi bor idag på 50 kvadrat. Är också lite sentimental över lägenheten faktiskt...
Haha, vad kul! :) Märklig känsla att längta till ngt jättemycket, men samtidigt få lite ont i magen över att lämna över vår fina lgh till ngn annan. Så fint kommer vi aldrig ha råd att bo igen (går ju att få till det nästan precis som man vill i en tvåa utan att ruinera sig, värre i ett stort hus, dessutom med stans - i vårt tycke - bästa läge). Snyft. :) Nåväl. Come summer igen så lär jag vara over the moon att kunna ta med hunden ned till havet på promenad och ta ett dopp. :love:

Jag börjar också bli lite sentimental,inte för själva lägenheten dock,även om den är väldigt trevlig,men för alla minnen här inne. Flyttade hit som höggravid,och värkarna kom här,första skrattet från sonen fick jag här,första stegen kom här osv.... :cry::o Fast endå så längtar jag sjukt mycket till huset! ;) Förhoppningarna är att kunna fira en stoooor jul i huset i år,hoppas jag kan hålla mig lite i renoveringarna så vi inte ska behöva gå i något byggkaos på julafton! :p Övervåningen kommer vi dock börja med ganska snabbt,men där behöver ju ingen vara och ränna! :D Bara känslan av att ha ett helt hus och gård att kunna julpynta! :love: Hoppas vi har snö på jul i år,hade vi inte förra året... :down:

Haha, vad kul! :) Märklig känsla att längta till ngt jättemycket, men samtidigt få lite ont i magen över att lämna över vår fina lgh till ngn annan. Så fint kommer vi aldrig ha råd att bo igen (går ju att få till det nästan precis som man vill i en tvåa utan att ruinera sig, värre i ett stort hus, dessutom med stans - i vårt tycke - bästa läge). Snyft. :) Nåväl. Come summer igen så lär jag vara over the moon att kunna ta med hunden ned till havet på promenad och ta ett dopp. :love:

Min (o)lägenhet är inte superfin sådär, men jag börjar oroa mig för att jag kanske blivit mer van vid all närservice och alla bekvämligheter än jag själv förstår. Nu finns det visserligen pizzeria och Konsum dit jag flyttar, och samma affärer jag är van vid på vägen ut, men i dagsläget när jag går hem från jobbet finns det videoaffär och fik och godis och skor och sushi och kinamat och tre pizzerior...
Däremot har jag aldrig känt att jag kunnat få vår lägenhet "precis som jag vill" eftersom det är en hyresrätt. Jag har inte velat lägga ner särskilt stora summor på den, och det vi har haft mest problem med är bristfällig ventilation, omodernt och trasigt kök och störande grannar. Svåra saker att göra något åt när man inte äger lägenheten.

@Gabbi Det där känner jag igen, känslan av att lägenheten inte riktigt är så som jag hade önskat. Vi hade en jättefin lägenhet med havsutsikt som jag trivdes väldigt bra i men jag hade aldrig riktigt lust att lägga ner min själ i att få det som jag ville ha det eftersom vi hela tiden hade som mål att skaffa hus.
Nu när vi har flyttat in i huset känns det mycket bättre. Visst, det är massor med saker vi vill ändra på och helst hade jag velat ha det klart typ igår:angel: Men det känns ok att det tar lite tid och man kan verkligen kolla runt efter saker som kommer att passa och lägga ner lite mer tid och tanke på det:) Nu ska jag sätta mig och titta efter lampor. Det börjar bli lite mörkt nu om kvällarna!

Det hus jag till slut köpte var faktiskt fotat sämre än det är i verkligheten

Vårat med! vi kollade på det enbart för att det var långt att åka, då kunde vi lika gärna kolla på dem andra objekten till salu i närheten också. Visade sig att rummen var massiva! Vet fortfarande inte riktigt vad vi ska ha i halva vardagsrummet, just nu förvarar vi ett hörnbadkar där.

Det huset vi var intresserade var mycket mindre än bilderna visade, uthus i dåligt skick osv. I tillägg en helt hemsk mäklare.

Sådär, besiktningen avklarad med en del anmärkningar men inget alarmerande. En del att diskutera, vad säljaren skall åtgärda eller eventuellt dra av på priset men i det hela taget ett friskt och välskött hus :).
Så ja, det verkar bli ett litet gult hus till mig:banana:. Nu har jag dessutom sett det och det är pyttelitet men det skall väl gå... Mer om det i min andra tråd :cool:.

IDAG dök det upp ett nästan exakt likadant hus som "mitt" på Hemnet.

Mitt hus:
Relativt nära motorvägen "fågelvägen", men inte jättenära en avfart.

Andra huset:
Nära avfarten men längre bort fågelvägen, samt lite längre från gamla E4an
Inte fullt lika brant uppfart, lika stor tomt men mer trädgård
Finare badrum, finare övervåning, inte fullt lika djupt snedtak
Lägre utgångspris än vad jag hört att säljarna för mitt hus ska lägga ut sitt hus för

I övrigt exakt lika stor tomt, lika stort hus, likadan veranda, två våningar, liknande planlösning, ungefär lika gamla (andra huset är lite yngre) osv.

Detta borde ju betyda att spekulanter kommer söka sig till det andra huset? Särskilt med tanke på att det kom ut på hemnet idag, medan mitt kommer ut först nästa vecka.

Och det borde väl i sin tur leda till att priset på "mitt" pressas, och att det är större chans att jag får det? :bump: :bump:

@McFlurry,Tack! Jag vet faktiskt inte hur stort det är, ett ganska litet rum som borde rymma säng eller soffa samt en lite större bokhylla och ett litet matbord. Till det kommer en kokvrå i vinkel och ett badrum med dusch och wc. Allt är ganska ljust och även om det är lite oanvänt och "rått" så är det fräscht. Måste bara måla om kokvrån som är röd, jag kan inte med den färgen även om den egentligen passar där och lyser upp.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 269
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 387
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 375

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Unghästfasoner?
  • Hålvägg