Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hmm måste försöka ta reda på vad de odlar tror jag!

Och gift lät ju läbbigt ju :(

Det blir svårt för man odlar olika grödor vart år för att jorden inte ska utarmas sk. växelodling.
Sen är det långt ifrån alla som sprider gödsel på sina åkrar, min styvfar gör inte det tex
Raps kan vara lite jobbigt men det spelar egentligen ingen roll hur långt bort från åkern du bor då för rapsbaggarna dras till gula saker oavsett var du är. Jag säger Go for it :)

Det där med gift får du ta med en nypa salt. Vi får i oss långt mycket mer i vardagen än vad vi får i oss från en närliggande åker så länge du inte går ut och slickar på sprutmunstyckena.

@TeamLundVer åh jag som såg fram emot att få slicka lite munstycken ;)

Skämtåsido, ja jag kan inte hitta några fel hur mkt jag än letar... och man vet ju inte säkert hur det är förrän man väl bor där... Enda nackdelen är att vi inte bara kan åka och kika när som helst då det är 50 min bort :(
Så nu avvaktar vi och ser när den kommer upp till föräljning a: vad den kostar b:när det är tillträde.

Men jag tänker på huset varje dag hehe, och mest pga läget trots mina funderingar. Jag vill vakna, gå ut på altanen och se ut över endast öppna fält!

@voltis Alla grödor du äter som inte är ekologiska är besprutade med gift som ska döda ogräs men dödar mycket annat också. Det gift som inte fastnar på grödorna sprids i vinden eller rinner ner genom jorden och ner i grundvattnet eller ut i andra vattendrag. Det är tyvärr så matproduktionen ser ut.

Precis, värt att veta om det är egen brunn med dricksvatten också. Kanske ta vattenprov ur kranen och skicka och analysera bekämpningsmedel innan man bestämmer sig för det huset! (Och ta hänsyn till att halterna kan variera beroende på när på året man tar provet).

Nu blev det ännu mer spännande här! Sambon och jag bor idag i en hyreslägenhet och har såklart räknat med tre månadernas uppsägningstid. Men vi skrev in ett önskemål om tidigare utflyttning när vi lämnade in uppsägningen. Så i onsdags hade vi visning för en tjej som egentligen inte verkade jätteintresserad av lägenheten haha. Men idag ringde en från fastighetskontoret och sa att den tjejen ville ha lägenheten och att hon kunde ta lägenheten en månad tidigare. Så nu har vi kontaktat mäklaren och vår bankkontakt ang tidigare inflyttning. Så nu blir det förhoppningsvis inflyttning i mitten av november istället för mitten av december :nailbiting::banana:

Vad härligt att det går bra för så många i den här tråden!
Vi har ju som sagt bott i vårat hus i ett år nu, köptes innan det var helt färdigställt och gjorde klart det sista innan inflytt.
Nu i somras har vi målat huset och förberett tomten, byggt garage och fixat altaner.
Idag kom gräset, så ikväll är gräsmattan på plats :love: under helgen ska vi även måla undersidan av taket (6m upp till högsta punkten :eek:) och så ska garaget målas färdigt. Sen är allt utvändigt klart :love: under vintern blir det fokus på insidan!

Nu blev det ännu mer spännande här! Sambon och jag bor idag i en hyreslägenhet och har såklart räknat med tre månadernas uppsägningstid. Men vi skrev in ett önskemål om tidigare utflyttning när vi lämnade in uppsägningen. Så i onsdags hade vi visning för en tjej som egentligen inte verkade jätteintresserad av lägenheten haha. Men idag ringde en från fastighetskontoret och sa att den tjejen ville ha lägenheten och att hon kunde ta lägenheten en månad tidigare. Så nu har vi kontaktat mäklaren och vår bankkontakt ang tidigare inflyttning. Så nu blir det förhoppningsvis inflyttning i mitten av november istället för mitten av december :nailbiting::banana:

Grattis :) Tycker själv det är lite otäckt när man ska köpa nytt och samtidigt ska man sälja sitt gamla och de som säljer huset ska ju till ngt nytt, det är så mkt som ska klaffa liksom!

Vi har lite lyxproblem, att vi redan har en köpare till vårt nuvarande hus! Men vet inte hur länge de vill vänta, för vi hade ju inte tänkt flytta förrän runt årsskiftet hehe.

Huset jag fallit för har jag fått lite mer info om idag, mailade mäklaren och han skickade en mer utförlig beskrivning, och det låter ännu bättre nu ;) Och den kommer troligen ha sina första visningar i oktober! För oss är ju senare = desto bättre ;)
(ingen egen brunn tex, som nämndes tidigare i tråden. Kommunalt vatten)

Tack! Ja jag är glad att vi bor i en hyresrätt idag. Men det var superskönt att det gick att bli av med lägenheten tidigare, vi tyckte det kändes lite jobbigt att flytta mitt i vintern så nu minskade den risken iaf.

Vad kul att huset verkar passa er. Det är verkligen spännande det här med husaffärer!

Jag är så fruktansvärt nervös just nu. Vet inte ens om jag vågar hoppas. Mitt hus har kommit ut på annons nu, de vill ha 1.5 miljoner för det. Alldeles för saftigt för oss, och mormor anser att huset inte är värt så mycket. Samtidigt är ju det där andra huset uppe på annons för en miljon, vilket antingen gör att vi kan pressa priset på detta - eller så får vi helt enkelt satsa på det andra.

Det negativa med att satsa på det andra är att det är en bit från stallet, samtidigt som min kollega och tillika vän blev intresserad av det huset och vill ha det. (= Får dåligt samvete om jag skulle ge mig in i den leken). Oddsen går emot mig nu känns det som. Men jag vill ju verkligen verkligen verkligen ha det här huset :cry:

@LindgrenV Förstår att det känns jobbigt. Angående din vän/kollega så ha inte dåligt samvete om du också kollar på det - så ska du inte tänka! Ang ditt favorithus så tycker jag precis som din mormor att det är ett alldeles för högt pris även om jag inte känner till området. Som jag sa innan så har jag precis köpt en hel gård för 600 000 mindre - ganska galet ;)

Men det första du måste göra, som du vet, är att få din lägenhet värderad och ansöka om lånelöfte. Då får du lite koll på i vilken prisklass du kan röra dig inom. Har du tur så avskräcker det höga priset andra och gör det mindre intressant. Med ett lånelöfte kan du ge bud och isf skriva in en klausul om att du måste få sålt din lägenhet inom en viss tid och till ett visst pris för att köpet ska gå igenom.

@LindgrenV Förstår att det känns jobbigt. Angående din vän/kollega så ha inte dåligt samvete om du också kollar på det - så ska du inte tänka! Ang ditt favorithus så tycker jag precis som din mormor att det är ett alldeles för högt pris även om jag inte känner till området. Som jag sa innan så har jag precis köpt en hel gård för 600 000 mindre - ganska galet ;)

Men det första du måste göra, som du vet, är att få din lägenhet värderad och ansöka om lånelöfte. Då får du lite koll på i vilken prisklass du kan röra dig inom. Har du tur så avskräcker det höga priset andra och gör det mindre intressant. Med ett lånelöfte kan du ge bud och isf skriva in en klausul om att du måste få sålt din lägenhet inom en viss tid och till ett visst pris för att köpet ska gå igenom.

:bow:
Är så sjukt nervös bara. Du är så bra på att få mig att tänka realistiskt och inte dra iväg :love:

@LindgrenV :love:

Det är klart att det blir jobbigt och nervöst när ett hus verkligen känns perfekt för en men man ska inte kasta sig in i dåliga köp heller. Det är jättedyrt att köpa hus! Inte bara kostnaden för själva huset utan sen tillkommer lagfart, pantbrev, fastighetsskatt, uppvärmningskostnader och andra jobbiga kostnader. Behöver man sen köpa mer möbler blir det ännu mer pengar som försvinner. Du är ung och lever själv vilket såklart gör situationen mer vansklig, även om du har stöd från din mormor. Blir det inte något av dem två husen som ligger ute nu så kommer ett annat dyka upp förr eller senare. Heja dig!

För oss känns det hopplöst, vi hittar aldrig något:( Dessutom så känns det som att vi ser allt som behöver göras med ett hus (dränering, riva ut badrum och kök, byta tak mm) medan alla andra spekulanter tycker det bara är att flytta in = de vill ge mycket mer än vi eftersom vi ser stora kostnader efter vi flyttat in. Suck!

För oss känns det hopplöst, vi hittar aldrig något:( Dessutom så känns det som att vi ser allt som behöver göras med ett hus (dränering, riva ut badrum och kök, byta tak mm) medan alla andra spekulanter tycker det bara är att flytta in = de vill ge mycket mer än vi eftersom vi ser stora kostnader efter vi flyttat in. Suck!
Så upplevde vi det också. Vi bjöd på ett underbart hus som hade stora renoveringsbehov. Det behövde helt nya badrum, nytt kök som behövde byggas ut genom att slå ut en vägg, dränering, kommunalt vatten var på väg in och kostade en kvarts miljon, och alla andra bjöd som om det inte fanns någon morgondag.

Ni har igen det! De köpare som är orealistiska får en kalldusch senare. Kanske kan de inte ens behålla huset.

Jag vet hur hopplöst det känns att leta hus utan att hitta. Har själv gått på visning efter visning i några år. Men nu har jag hittat ett som är tänkbart och som jag budar på.

Så det kommer, det tar bara lite tid. Jag brukar tänka att för varje hus jag har tittat på så lär jag mig ytterligare något. Det kan vara allt från olika typer av avlopp till rent personliga bitar; jag upptäcker vad som är viktigt för mig i ett hus.

Konkurrenshuset står som "borttagen innan visning".

Satansarselperkele!!!! :eek:

Det var ju hur bra som helst att det konkurrerade med mitt hus, så gör det inte ens det innan visningen varit!!!! :nailbiting:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 269
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 387
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 378

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Unghästfasoner?