Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Håller tummarna @McFlurry !! :)

Jag och min sambo har varit och tittat på ett 10 - tal hus det senaste och inte hittat något som vi ens känt varit värt att titta på en andra gång , men i går var vi och tittade på ett hus där vi bara log hela tiden. Även om det finns en hel del att göra så skulle vi tycka det var roligt att göra det. Entréplan är i princip färdigt med ett fantastiskt kök och bra planlösning, övervåningen krävs arbete och källaren kräver ännu mer. Men vi är :love:

@Catrool Tack! Och vad spännande med ert husletande! Det är en viss känsla som måste uppstå (iaf för mig) när man känner att huset är... snällt typ :p Att man känner att HÄR kan jag bo :love: Var i landet befinner du dig i ditt husletande? :)

@RostKaptenen Äh, min ingenjör ska ju pendla till Malmö (även om han kommer jobba hemma några dagar i veckan också). Går en busslinje där och så byte i Hörby. Inga problem! ;) Gården är ju suuuperfin!

@Catrool Tack! Och vad spännande med ert husletande! Det är en viss känsla som måste uppstå (iaf för mig) när man känner att huset är... snällt typ :p Att man känner att HÄR kan jag bo :love: Var i landet befinner du dig i ditt husletande? :)

Ja precis man behöver få en sån känsla när man kliver in i huset och det fick vi verkligen! Ska tillbnaka och titta på söndag igen. Lite rädda att fler kände som oss och att det blir en vild budgivning :( Galet på marknaden här omkring just nu! Befinner mig i kranskommunerna till Göteborg och letar hus :)

Gör ett försök med att sätta in bild på mitt ruckel som det såg ut för några veckor sedan och i förra veckan, har ny dator så ha tålamod med den tekniska idioten :o
DSCN0884.jpg
DSCN0887.jpg

Det som ligger i högen är en fd veranda med tillhörande murken ballkong + ett megastort getingbo :crazy:

1. @McFlurry Då måste det ha att göra med att huset är lågt värderat. Konstigt iofs att inte säljarna har värderat upp huset efter renoveringarna. Men hoppas att det löser sig för er!

Ville bara svara på det här, försökte tidigare, men då strejkade min mobil. Det fungerar alltså inte så att säljarna värderar upp huset och så blir det en allenarådande sanning som köparens bank måste acceptera, utan olika parter kan göra olika värderingar. Säljarens bank kan ha värderat huset till ett värde, och säljaren har belånat huset mot det värdet. Säljaren kan senare ha renoverat och efter det har man högst troligt värderat upp det, iallafall om man vill att pengarna som gick till renoveringen ska ingå i huslånet. Mäklaren kan sedan göra en värdering, och den kan vara lite olika realistisk. Köparens bank kan sedan göra ytterligare en värdering, som i det här fallet och säga att så mycket tycker vi inte att du kan belåna den fastigheten, beroende på x, y eller z.
Ytterligare en bank med större (eller mindre) lokalkännedom kan sedan göra bedömningen att priset visst är rimligt och att det går att låna mot det värdet.

• Gilla
Reactions: oxo
Förutom att oroa mig för tjuvar i helgen, har jag även varit på visning. Om jag får klartecken från banken, så ska jag buda :).

Det är ett hus som är byggt på 1800-talet, men det renoverades och byggdes på en övervåning på 1950-talet. Det finns inget mer än grunden som vittnar om att det är gammalt:(-

Det är egentligen för litet, det är ganska lågt i tak och det ligger fel. Men det KÄNNS bra. Jag har varit på så många visningar nu att jag vet vilken känsla jag vill ha.

Det hör lite mark till och det finns en å. Det är skog på baksidan och öppen yta framför. En underbar gammal timmerladugård stor nog för två kor :love:.

PS/ Det finns larm i huset :angel:

Jag tror att intuition egentligen består av saker som man (omedvetet) tagit in. Intryck, detaljer, kunskap som man pusslar samman i huvudet. Och det är det jag försökt bena i. Vilka intryck och egenskaper är viktiga för mig gällande hus? Men jag har inte fått kläm på det än. För jag kan gilla de mest skilda hus.

Det är väl lite som när man träffar en potentiell partner - det känns bra i magen. Sen tror jag också att man antingen medvetet eller omedvetet börjar se sig själv bo i huset. Kan man föreställa sig själv bo där då kommer DEN känslan!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 269
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 387
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 372

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024