Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
De tog inte vårt första bud = väntat. Mäklaren sa att deras lägsta bud de kan tänkas ta är 950. Så vi la 900 och sa att vi inte kommer att lägga mer, vilket vi inte kommer heller. Får se om de tar det eller ej. Blir några spända dagar nu! :)

Vi stötte direkt på problem *suck* Banken vi hade lånelöfte hos godkände vårt lån men inte huset pga läget :grin: Nu får vi jaga någon bank som kan tänkas låna ut till ett hus på landet...

Vi stötte direkt på problem *suck* Banken vi hade lånelöfte hos godkände vårt lån men inte huset pga läget :grin: Nu får vi jaga någon bank som kan tänkas låna ut till ett hus på landet...

Nämen vad trist! Är inte huset värderat till den summan eller vad är det för konstigt argument. Aldrig hört talas om att man inte fått lån bara för att huset ligger på landet:confused:

@oxo @RostKaptenen Var pga skicket också, jag skrev lite för snabbt. Men skicket på boningshuset är ju bra - det är totalrenoverat de senaste 2-3 åren. Utbyggnaderna är i dåligt skick ja, men vi kan väl inte vara de enda som vill köpa ett hus på landet där det krävs lite arbete? :confused: Dessutom ligger huset 10 min från en stad och 15 min från en motorväg så det är inte ens särskilt avskilt...

@oxo @RostKaptenen Var pga skicket också, jag skrev lite för snabbt. Men skicket på boningshuset är ju bra - det är totalrenoverat de senaste 2-3 åren. Utbyggnaderna är i dåligt skick ja, men vi kan väl inte vara de enda som vill köpa ett hus på landet där det krävs lite arbete? :confused: Dessutom ligger huset 10 min från en stad och 15 min från en motorväg så det är inte ens särskilt avskilt...

Men vad konstigt kan banken neka pga sånt?? Är huset värderat mycket lägre än inköpssumman?

Men vad konstigt kan banken neka pga sånt?? Är huset värderat mycket lägre än inköpssumman?
Ja jag blev själv förvånad. Iom att hon sa att beloppet var inga problem för oss. Huset har legat ute ett år för 300 000 kr mer än vi köper det för (om vi hittar någon bank...).

1. @McFlurry Då måste det ha att göra med att huset är lågt värderat. Konstigt iofs att inte säljarna har värderat upp huset efter renoveringarna. Men hoppas att det löser sig för er!

En värdering görs väl av banken. Men det jag kom att tänka på är att huset kanske ligger i ett mindre attraktivt område och då värderas det kanske inte så högt. Hmm... spånar lite och kom på att mina tidigare uttalanden kanske inte var helt befogade.

Pantbreven är ju högre än vad vi kommer köpa huset för och pantbreven är väl banken som godkänner? Alltså borde banken tycka det är värt mer än vad vi köper det för? Eller tänker jag fel? Min sambo har bättre koll på ekonomi i allmänhet än mig...

Ja, banken kan ha synpunkter på objekten.
När jag var i husköpstankar vill banken bara låna mig 150' när jag var spekulant på ett billigt men gediget och trevligt hus med stora renoveeringsbehov.

När jag köpte det jag har nu så var 400' inga bekymmer och nu har lag lånat 150 till för renovering.

@McFlurry - kolla med andra banker. Om det är ett bra bostadshus borde det väl inte vara så svårt att få lånet.
Vi är många som fått tvärnej av en bank och sedan inte haft några som helst bekymmer med nästa. De tänker och värderar olika.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 269
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 386
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 372

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024