Hur viktigt är ett jobb?

Det är klart jag gör - men menar du verkligen att bara den som är befriad från varje könsnorm får jobba för jämställdhet? Då skulle det ju aldrig hända något.

Sen vet jag inte om körkort har så stor betydelse, mer än att bilar är könsmärkta, men jag vet inte om det förstärker könsnormer mer än att t ex rida som kvinna. Bil och körkort är ju inget nödvändigt, såsom t ex försörjning och hushållsarbete.
Tvärtom.. det är ju du och några andra som säger att tex @californication lever fel.

Jag tror att för dig är det viktigt att komma ihåg att i någon annans ögon är det du som lever könsnormativt. Att leva jämställt kan vara olika saker i olika familjer. Tänk om vi skulle sitta här o h säga att du inte för jämställdheten framåt eftersom du inte har körkort. :rofl:

I princip är det ju just det ni säger, vem är du att prata jämställdhet som inte har körkort. Och mitt motargument är att vabb och jobb påverkar mer än körkort.

I princip är det ju just det ni säger, vem är du att prata jämställdhet som inte har körkort. Och mitt motargument är att vabb och jobb påverkar mer än körkort.
Det var bara ett exempel på att jag tycker att du och några andra här behöver ha lite ödmjukhet inför att jämställdhet är olika saker för olika människor. Och eftersom vi inte vet ngt om de andra i tråden tycker jag man ska vara försiktig med att säga att ngn annan lever ojämställt. Vi är inte experter på varandras förhållanden. Och jag tror vi alla lever könsnormativt- jag tror inte någon är bättre än någon annan.
Sen är det bra att diskutera och fundera.

Det var bara ett exempel på att jag tycker att du och några andra här behöver ha lite ödmjukhet inför att jämställdhet är olika saker för olika människor. Och eftersom vi inte vet ngt om de andra i tråden tycker jag man ska vara försiktig med att säga att ngn annan lever ojämställt. Vi är inte experter på varandras förhållanden. Och jag tror vi alla lever könsnormativt- jag tror inte någon är bättre än någon annan.
Sen är det bra att diskutera och fundera.
Klok som en bok!

Nej. Men du verkar anta att det i mitt tidigare förhållande blev tjafs för att mannen inte gjorde något? Det var fel. Det blev tjafs för att vi var så jävla noga med att sköta allt 50/50 istället för att ta hänsyn till personliga önskemål och viljor.

Jag lärde mig till detta förhållandet att det viktigaste är att vara två vuxna människor som i förhållandet gör det som funkar bäst för dom inblandade (dvs oss), inte det som samhället förväntar av oss.

Därför sköter jag tvätten själv. :love:
Jo jag förstod det. Och jag menar att din lösning är ganska typisk för ditt kön. Dvs att man som kvinna kapitulerar inför problemet med att skapa en jämlik arbetsfördelning genom att helt enkelt göra det mesta själv. Så som det alltid har varit i alla tider.

Jo jag förstod det. Och jag menar att din lösning är ganska typisk för ditt kön. Dvs att man som kvinna kapitulerar inför problemet med att skapa en jämlik arbetsfördelning genom att helt enkelt göra det mesta själv. Så som det alltid har varit i alla tider.

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt att jag uppenbarligen kränker och pissar på dig för att jag tycker om att tvätta och städa själv. För att jag finner det avkopplande.

Skratta på du. Min man har lidit av svåra ryggproblem i över 10 år, som krävt 2 stora operationer och några mindre ingrepp. Han har inte kunnat städa eller ens leka med barnen så mycket som han önskat pga det. Därför gör jag det, för vi är en familj och hjälper varandra. Men det är klart, i jämställdhetens namn borde jag nog ha lämnat...
Jag skrattar för att du gjorde dig så dum. För mig är det självklart att man delar efter förmåga. Att hjälpa varandra i respektives svårigheter är inte samma sak som att fördela hushållsarbetet orättvist. Vi diskuterar ju att lägga upp det med sikte på rättvisa vs inte. Deprimerande att du vill problematisera jämn arbetsfördelning i hemmet så.

Om du slutade tramsa så skulle du kanske fatta att det i slutänden är du som kommer drabbas hårdast. Håll tillgodo.

Det är ju du som tramsar. Allvarligt talat. Mitt önskemål är att få sköta vissa saker själv, det är liksom ett krav för att jag ens skall vara sammanboende. Du vill tvinga mig att sluta med det för att jag är kvinna. Du säger att jag pissar på dig, när det egentligen är du som pissar på mig som anser att din åsikt går före mitt välmående.

Jag frågar än en gång; hur tycker du att vi ska dela upp det då?

Det får man väl bestämma själv? Och visst är det ojämställt att jag inte har körkort, absolut, det förstärker könsmärknkngen av bilar som manligt. Däremot har vi valt bostad på ett sånt sätt att det finns utmärkt kollektivtrafik, och jag inte är beroende av bil för att hinna med jobb, stall och barn, utan vi kan jobba och fritida lika mycket.

Jag undrar och frågar fortfarande hur du tycker att jag och min sambo skall leva vårt liv så det passar dig, om du fick bestämma?

Jag är övertygad om att jag aldrig hade blivit tvungen att försvara huruvida jag gillar tvätt och städ om jag varit man. Då hade alla bara klappat händerna och hurrat över "vilken bra förebild jag varit".

FAN! Skall jag verkligen behöva bo ensam eller skaffa kuk för att ni skall låta mig få tycka om att tvätta?

Jag är övertygad om att jag aldrig hade blivit tvungen att försvara huruvida jag gillar tvätt och städ om jag varit man. Då hade alla bara klappat händerna och hurrat över "vilken bra förebild jag varit".

FAN! Skall jag verkligen behöva bo ensam eller skaffa kuk för att ni skall låta mig få tycka om att tvätta?
Jag tycker också tvätt är kul.
Tvätta bilen är också kul. Det är ju typ samma sak.

Jag är så jävla ledsen över att jag föddes som kvinna. Inte för att jag känner mig förtryckt eller att jag inte kan jobba med vissa saker på grund av fittan. Utan för att jag råkar ha fötts med fitta och någonting så stört som att tycka om att tvätta. Gud förbjude att jag dessutom älskar att mangla. Jag är så jävla ledsen över att jag föddes som kvinna, för att man konstant blir nertryckt, hånad och ifrågasatt av andra kvinnor. Jag är så jävla ledsen över att jag inte har intresse för bilar, för det hade nog gjort saken bättre. Jag är så jävla ledsen över att jag hela tiden måste bete mig "korrekt" i andra kvinnors ögon. Jag är så jävla ledsen över att vi skall jobba för "jämställdhet oavsett kön", men att jag aktivt måste välja bort saker på grund av mitt kön för att inte stärka könsrollerna. Att jag helt enkelt idag inte kan leva som en "hen", för att andra kvinnor berättar för mig att det är fel.

Ni tycker inte att det har gått lite för långt när kvinnor har sånt stort behov av att kränka och trycka ner andra kvinnor? Vi hade kommit så jävla mycket längre i samhället om vi hade gett utrymme för individen, oavsett kön. Vi hade kommit så mycket längre om vi slutade haka upp oss på huruvida folk delar 50/50 i förhållandet utan istället huruvida dom mår bra eller inte. Vi hade kommit så mycket längre om vi fokuserade på hälsa och välmående istället för yligt millimeterdelat ansvar.

Jag är så jävla ledsen över att jag föddes som kvinna. Inte för att jag känner mig förtryckt eller att jag inte kan jobba med vissa saker på grund av fittan. Utan för att jag råkar ha fötts med fitta och någonting så stört som att tycka om att tvätta. Gud förbjude att jag dessutom älskar att mangla. Jag är så jävla ledsen över att jag föddes som kvinna, för att man konstant blir nertryckt, hånad och ifrågasatt av andra kvinnor. Jag är så jävla ledsen över att jag inte har intresse för bilar, för det hade nog gjort saken bättre. Jag är så jävla ledsen över att jag hela tiden måste bete mig "korrekt" i andra kvinnors ögon. Jag är så jävla ledsen över att vi skall jobba för "jämställdhet oavsett kön", men att jag aktivt måste välja bort saker på grund av mitt kön för att inte stärka könsrollerna. Att jag helt enkelt idag inte kan leva som en "hen", för att andra kvinnor berättar för mig att det är fel.

Ni tycker inte att det har gått lite för långt när kvinnor har sånt stort behov av att kränka och trycka ner andra kvinnor? Vi hade kommit så jävla mycket längre i samhället om vi hade gett utrymme för individen, oavsett kön. Vi hade kommit så mycket längre om vi slutade haka upp oss på huruvida folk delar 50/50 i förhållandet utan istället huruvida dom mår bra eller inte. Vi hade kommit så mycket längre om vi fokuserade på hälsa och välmående istället för yligt millimeterdelat ansvar.

Nej, vi hade inte kommit ur 1800-talets ojämställdhet om vi inte hade haft kvinnor och män som brutit mot och ifrågasatt de normer som patriarkatet har format.

Nej, vi hade inte kommit ur 1800-talets ojämställdhet om vi inte hade haft kvinnor och män som brutit mot och ifrågasatt de normer som patriarkatet har format.
Och på samma sätt måste människor få ifrågasätta idag.
Dvs att man som kvinna inte får vara hemma. Medan en man blir hyllad i samma situation. Det är dags att gå vidare. För det är jämställdhet för mig.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 070
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 634
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 993
Senast: malumbub
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka