Hur viktigt är ett jobb?

Jag är så jävla ledsen över att jag föddes som kvinna. Inte för att jag känner mig förtryckt eller att jag inte kan jobba med vissa saker på grund av fittan. Utan för att jag råkar ha fötts med fitta och någonting så stört som att tycka om att tvätta. Gud förbjude att jag dessutom älskar att mangla. Jag är så jävla ledsen över att jag föddes som kvinna, för att man konstant blir nertryckt, hånad och ifrågasatt av andra kvinnor. Jag är så jävla ledsen över att jag inte har intresse för bilar, för det hade nog gjort saken bättre. Jag är så jävla ledsen över att jag hela tiden måste bete mig "korrekt" i andra kvinnors ögon. Jag är så jävla ledsen över att vi skall jobba för "jämställdhet oavsett kön", men att jag aktivt måste välja bort saker på grund av mitt kön för att inte stärka könsrollerna. Att jag helt enkelt idag inte kan leva som en "hen", för att andra kvinnor berättar för mig att det är fel.

Ni tycker inte att det har gått lite för långt när kvinnor har sånt stort behov av att kränka och trycka ner andra kvinnor? Vi hade kommit så jävla mycket längre i samhället om vi hade gett utrymme för individen, oavsett kön. Vi hade kommit så mycket längre om vi slutade haka upp oss på huruvida folk delar 50/50 i förhållandet utan istället huruvida dom mår bra eller inte. Vi hade kommit så mycket längre om vi fokuserade på hälsa och välmående istället för yligt millimeterdelat ansvar.
Det hade nog varit ok att du gillade att tvätta pm du startade ett företag (tvätteri) som blev framgångsrikt. Eller blev VD för ett tvättmedelsföretag.

Jag är så jävla ledsen över att jag föddes som kvinna. Inte för att jag känner mig förtryckt eller att jag inte kan jobba med vissa saker på grund av fittan. Utan för att jag råkar ha fötts med fitta och någonting så stört som att tycka om att tvätta. Gud förbjude att jag dessutom älskar att mangla. Jag är så jävla ledsen över att jag föddes som kvinna, för att man konstant blir nertryckt, hånad och ifrågasatt av andra kvinnor. Jag är så jävla ledsen över att jag inte har intresse för bilar, för det hade nog gjort saken bättre. Jag är så jävla ledsen över att jag hela tiden måste bete mig "korrekt" i andra kvinnors ögon. Jag är så jävla ledsen över att vi skall jobba för "jämställdhet oavsett kön", men att jag aktivt måste välja bort saker på grund av mitt kön för att inte stärka könsrollerna. Att jag helt enkelt idag inte kan leva som en "hen", för att andra kvinnor berättar för mig att det är fel.

Ni tycker inte att det har gått lite för långt när kvinnor har sånt stort behov av att kränka och trycka ner andra kvinnor? Vi hade kommit så jävla mycket längre i samhället om vi hade gett utrymme för individen, oavsett kön. Vi hade kommit så mycket längre om vi slutade haka upp oss på huruvida folk delar 50/50 i förhållandet utan istället huruvida dom mår bra eller inte. Vi hade kommit så mycket längre om vi fokuserade på hälsa och välmående istället för yligt millimeterdelat ansvar.
Kvinnor klankar gärna ner på andra kvinnor som inte passar in medans män håller ihop och befodrar varandra.
Så länge vi tjejer beter oss på det viset kommer det aldrig bli jämställt!

Men menar ni då att min sambo inte skulle vabba för att jobbet är viktigare än barnet? För så är det ju inte. Att jag skulle vabba oftare handlar ju snarare om att min sambo många ggr går upp kl 3 på natten, sover borta ibland och har oregelbundna tider. Dvs när vi vaknar på morgonen och barnet är sjukt så kan han redan vara 45 mil bort. Det är väl klart att jag vabbar då, och inte han? O_o Att åka 45 mil hem går inte på en handvändning liksom.
Nu svarade jag inte ens specifikt till dig utan till @Hyacinth som svar på det den skrev, så vet inte hur du fick mitt svar till det du fick det till? :confused: Det jag beskrev var dessutom en egen upplevd situation, inget som jag menade att det är så för alla. :eek:

Nu svarade jag inte ens specifikt till dig utan till @Hyacinth som svar på det den skrev, så vet inte hur du fick mitt svar till det du fick det till? :confused: Det jag beskrev var dessutom en egen upplevd situation, inget som jag menade att det är så för alla. :eek:

Ja, du svarade att du känner igen dig på Hyacinths svar till mig som var att "jobbet är viktigare". Därför undrade jag om ni menar att min sambo inte kommer vabba lika mycket för att jobbade är viktigare.

Jag kallar mig själv feminist och är mkt intresserad av frågor kring jämställdhet. För mig handlar det om att människor ska få frihet att vara den individ den vill vara och få leva sitt liv som hen vill. Samt att alla människor ska ha samma möjligheter.
Därför blir jag ledsen när diskussionen ibland blir det motsatta. Dvs som kvinna ska man inte vara hemma för då är jag respektlös mot den kvinnokamp som har förts tidigare i historien. Det får jag inte ihop. Bara för att en kvinna väljer att vara hemma betyder inte det att hon säger att kvinnor inte ska få jobba eller att hon inte vill ha rösträtt.

Angående hemmafru/ hemmaman så skulle jag inte kunna vara det. Men- jag respekterar andras val.
Om en vän till mig vill vara hemma så respekterar jag det. Däremot tar jag absolut en diskussion med personen. Dvs jag skulle envist hävda att personen måste se över sin ekonomi. Hen måste ha ekonomi för att klara en skilsmässa, sjukdom hos partnern etc. Dessutom skulle jag hävda att hem måste ha en hobby eller andra sammanhang för att inte bara sitta hemma.

Visst man kan säga att det ger effekter på samhället om man har hemmafruar. Men- jag har sett statistik på att vi i Sverige tex har lågt antal kvinnliga chefer. Samtidigt som länder med fler hemmafruar har fler kvinnliga chefer. Så det beror nog på andra faktorer också.

Jag kallar mig själv feminist och är mkt intresserad av frågor kring jämställdhet. För mig handlar det om att människor ska få frihet att vara den individ den vill vara och få leva sitt liv som hen vill. Samt att alla människor ska ha samma möjligheter.
Därför blir jag ledsen när diskussionen ibland blir det motsatta. Dvs som kvinna ska man inte vara hemma för då är jag respektlös mot den kvinnokamp som har förts tidigare i historien. Det får jag inte ihop. Bara för att en kvinna väljer att vara hemma betyder inte det att hon säger att kvinnor inte ska få jobba eller att hon inte vill ha rösträtt.

Angående hemmafru/ hemmaman så skulle jag inte kunna vara det. Men- jag respekterar andras val.
Om en vän till mig vill vara hemma så respekterar jag det. Däremot tar jag absolut en diskussion med personen. Dvs jag skulle envist hävda att personen måste se över sin ekonomi. Hen måste ha ekonomi för att klara en skilsmässa, sjukdom hos partnern etc. Dessutom skulle jag hävda att hem måste ha en hobby eller andra sammanhang för att inte bara sitta hemma.

Visst man kan säga att det ger effekter på samhället om man har hemmafruar. Men- jag har sett statistik på att vi i Sverige tex har lågt antal kvinnliga chefer. Samtidigt som länder med fler hemmafruar har fler kvinnliga chefer. Så det beror nog på andra faktorer också.

Problemet, tycker jag, är inte att en del väljer att inte arbeta (eller för den delen gillar att tvätta), utan att man inte alls kan föreställa sig att de val som man gör bidrar till att förstärka befintliga föreställningarna om att kvinnor tar större ansvar för hem och barn. Den krassa sanningen är nog att så länge som kvinnor tar ut mer föräldraledighet, vabbar mer, osv. så kommer kvinnor att förbli andra klassens arbetstagare vilket avspeglar sig på lönerna.

Problemet, tycker jag, är inte att en del väljer att inte arbeta (eller för den delen gillar att tvätta), utan att man inte alls kan föreställa sig att de val som man gör bidrar till att förstärka befintliga föreställningarna om att kvinnor tar större ansvar för hem och barn. Den krassa sanningen är nog att så länge som kvinnor tar ut mer föräldraledighet, vabbar mer, osv. så kommer kvinnor att förbli andra klassens arbetstagare vilket avspeglar sig på lönerna.

Jo visst men löner påverkas ofta av andra saker också.
Min uppfattning är att det är tillgång och efterfrågan styr lönenivå mkt. Tex vet jag många sjuksköterskor som fick upp löner enormt mkt när det blev brist på ssk.

Men vi vet också att - åtminstone historiskt sett - yrken som gått från att vara mansdominerade till kvinnodominerade har sjunkit i lönenivå.

Jo visst men löner påverkas ofta av andra saker också.
Min uppfattning är att det är tillgång och efterfrågan styr lönenivå mkt. Tex vet jag många sjuksköterskor som fick upp löner enormt mkt när det blev brist på ssk.

Visst är det så, men löneskillnaderna förblir. Jämförelserna blir tydligare om man kollar inom ett och samma yrke. Min sambo som är sjuksköterska tjänar flera tusenlappar mer än hans kvinnliga kollegor.

http://www.saco.se/vara-fragor/lon-och-livslon/skillnader-i-livslon-mellan-kvinnor-och-man/

Fast jag jobbar inte deltid. Jag har lagt undan kapital för att "säkra den tiden som jag nu inte jobbar". Mitt mål är att jobba heltid sen, och hans mål är att vara föräldraledig och vabba så mycket som möjligt. Han satsar inte på "karriären" överhuvudtaget, för det finns inte ens så mycket att satsa på.

Tänker ni har samma fördelning av hushållssysslor då, när du jobbar heltid?

Om du får bestämma det själv så får ju andra göra det också, och då förstår jag inte din och vissa andras dömande ton i denna tråden.
Ovan med körkort visar ju att du också lever könsnormativt på vissa punkter.

Men varför ska diskussionen handla om vem som är bäst? För mig handlar diskussionen mer om att erkänna de normer och strukturer som faktiskt finns. Exakt vilka jag kommer att arbeta för att bryta beror ju på en väldans massa olika faktorer, och ändras även över tid. Ingen här är en oklanderlig ängel, och det är inte målet heller.

Ja, visst är det tråkigt att dessa normer om kvinnans roll i hemmet finns. Om inte de hade funnits så hade ju alla människor kunnat göra precis som de vill utan att det förstärkte eller försvagade normerna. Normerna och strukturerna slår nämligen åt alla håll. Det är exakts samma norm du känner av för att du råkar gilla det som det handlar om, men du ser det bara ur ditt perspektiv. Om du vrider lite på perspektivet så kanske du också kan se det ojämställda i det som drabbar väldigt många andra negativt, även om du själv upplever det positivt.

För min del handlar det inte om ditt intresse eller att du inte får göra saker du tycker är roliga att göra, jag är mer brydd över att du inte ger uttryck för att se strukturerna överhuvudtaget. Det är ju en sak att medvetet bryta mot normer (som kan vara en normbrytande norm) och en annan sak att inte se eller erkänna normen.

Alltså man kan knappast kräva att någon, särskilt inte en kvinna eftersom det finns så mycket skit som motarbetar en från alla håll, ska leva 100% normbrytande och "feministiskt", vad nu det är, man kan inte kräva att någon ska vara perfekt.

Samtidigt måste man kunna diskutera normerna och vilka konsekvenser saker kan få i ett större perspektiv.

Det är svårt.

Men varför ska diskussionen handla om vem som är bäst? För mig handlar diskussionen mer om att erkänna de normer och strukturer som faktiskt finns. Exakt vilka jag kommer att arbeta för att bryta beror ju på en väldans massa olika faktorer, och ändras även över tid. Ingen här är en oklanderlig ängel, och det är inte målet heller.

Diskussionen behöver väl inte handla om vem som är bäst, men folk uttrycker sig ju faktiskt som så att det spelar ingen roll vad vi "korkade hemmafruar som servar våra män" gör. Så länge vi inte jobbar heltid och delar allt 50/50 så hjälper vi inte jämställdheten någonting framåt uppenbarligen. Hur fan kan man säga så till någon som lägger ner massa tid på att jobba gratis, i princip betala eftersom man tar av sitt sparkapital, för att hjälpa resten av samhället på flera punkter?

handlar det inte om ditt intresse eller att du inte får göra saker du tycker är roliga att göra, jag är mer brydd över att du inte ger uttryck för att se strukturerna överhuvudtaget. Det är ju en sak att medvetet bryta mot normer (som kan vara en normbrytande norm) och en annan sak att inte se eller erkänna normen.

Då tycker jag att du skall läsa allt jag har skrivit igen. Då kan du se att jag är medveten om problematiken i samhället men att jag inte anser det vara rätt väg att gå genom att jobba heltid. Att jag aktivt struntar i hur mitt "hemmagående" ser ur för jag fokuserar på frågan på ett annat sätt istället.

Så länge vi inte jobbar heltid och delar allt 50/50 så hjälper vi inte jämställdheten någonting framåt uppenbarligen. Hur fan kan man säga så till någon som lägger ner massa tid på att jobba gratis, i princip betala eftersom man tar av sitt sparkapital, för att hjälpa resten av samhället på flera punkter?

Därför att frågan i tråden handlar just om värdet av arbete. Visst kan man bidra på andra sätt, och därmed gör tusen behjärtansvärda saker, men det gör ju inte att huvudfrågan försvinner.

Därför att frågan i tråden handlar just om värdet av arbete. Visst kan man bidra på andra sätt, och därmed gör tusen behjärtansvärda saker, men det gör ju inte att huvudfrågan försvinner.

Sedan tycker jag att det är lite synd att en annan aspekt av värdet av arbetet har hamnat i skymundan - att bidra till samhället. Vi behöver sjukvård och försvar. De som är oförmögna att försörja sig behöver bistånd. Det är väl rimligt att de som kan faktiskt bidrar till det genom att arbeta och betala skatt.

Sedan tycker jag att det är lite synd att en annan aspekt av värdet av arbetet har hamnat i skymundan - att bidra till samhället. Vi behöver sjukvård och försvar. De som är oförmögna att försörja sig behöver bistånd. Det är väl rimligt att de som kan faktiskt bidrar till det genom att arbeta och betala skatt.

Fast det där är inget argument för fördelningen mellan kvinnor och män, snarare tvärtom. Med dagens ordning blir det mer skatt om männen arbetar och kvinnorna stannar hemma med barnen.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 068
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 628
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 993
Senast: malumbub
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka