Hur viktigt är ett jobb?

Och att han har det jobb han har, och du har det jobb du har, och att hans jobb inte lämpar sig för vabb men att ditt jobb gör det har väldigt mycket med könsnormer i samhället att göra. Som genom ett mirakel så är kvinnligt dominerade yrken oftast mer lämpade för vabb, föräldraledighet och deltidsjobb än manligt dominerade yrken. Vad nu det kan bero på.

Men allvarligt talat, att han har dom tiderna han har beror ju på att samhället skall fungera som det gör. Visst, han kan ju skita i det, men då stannar en stor del av Sverige.

Ser du inte själv hur oresonlig du är?

Menar du alltså att han skall byta jobb? Vabba "i förebyggande syfte"? eller vad är din lösning på hans och mitt problem att hans arbetstider är som dom är? Alla kan ju inte ha 9-5 jobb. Det är inte möjligt.

Du har ju hittat en del meningsfränder i tråden. Och du är i väldigt gott sällskap som deltidsarbetande kvinna, titta på statistiken! Du kommer sitta som en smäck mitt i normen när ni får barn, och du jobbar deltid och vabbar medan han fortsätter satsa på karriären. Om ni har olika mycket ansvar och lön nu, vänta tills du har vabbat och jobbat deltid i tio år, medan han jobbat på som innan ni fick barn - då kommer man kunna prata skillnader!

Fast jag jobbar inte deltid. Jag har lagt undan kapital för att "säkra den tiden som jag nu inte jobbar". Mitt mål är att jobba heltid sen, och hans mål är att vara föräldraledig och vabba så mycket som möjligt. Han satsar inte på "karriären" överhuvudtaget, för det finns inte ens så mycket att satsa på.

:rofl: Om någon är bortrest så sköter givetvis den som är hemma hemmet. Hur annars? Den som är bortrest är ju inte hemma och äter och skitar ner.

Om någon är sjuk eller skadad så slänger den andra ut den och så får den inte komma innanför dörren förrän den är frisk. Givetvis.

Skratta på du. Min man har lidit av svåra ryggproblem i över 10 år, som krävt 2 stora operationer och några mindre ingrepp. Han har inte kunnat städa eller ens leka med barnen så mycket som han önskat pga det. Därför gör jag det, för vi är en familj och hjälper varandra. Men det är klart, i jämställdhetens namn borde jag nog ha lämnat...

På riktigt @Mabuse . Vad tycker du är den bästa lösningen för mig och min sambo? Om du hade fått bestämma helt och vi hade varit överlyckliga över det beslutet. Ge mig en bra lösning.

På riktigt @Mabuse . Vad tycker du är den bästa lösningen för mig och min sambo? Om du hade fått bestämma helt och vi hade varit överlyckliga över det beslutet. Ge mig en bra lösning.

Jag vet inte, jag vet inte vad du jobbar med, jag vet inte vad han jobbar med, jag vet inte vad ni har för alternativ. Kanske är det helt omöjligt för er att lösa det på något annat sätt än exakt så som ni tänkt, men i så fall så skulle åtminstone jag tänka att Absolut, jag är fullt medveten om att jag inte hjälper jämställdheten en millimeter framåt här, men så får det bli. Jag skulle inte säga att jomen det här är jämställt, det är ju frivilligt!

Fast jag jobbar inte deltid. Jag har lagt undan kapital för att "säkra den tiden som jag nu inte jobbar". Mitt mål är att jobba heltid sen, och hans mål är att vara föräldraledig och vabba så mycket som möjligt. Han satsar inte på "karriären" överhuvudtaget, för det finns inte ens så mycket att satsa på.

Ok, du jobbar inte alls? Ja, då är det klart att hans jobb borde gå före ditt jobb, eftersom du inte har något.

Och karriär eller inte, ens position på arbetsmarknaden brukar ju bli bättre av att jobba, jämfört med att vara hemma på heltid, allt annat lika. Så om du är hemma några år, så lär det ju inte göra underverk för dina inkomster och yrkesmöjligheter.

Jag vet inte, jag vet inte vad du jobbar med, jag vet inte vad han jobbar med, jag vet inte vad ni har för alternativ. Kanske är det helt omöjligt för er att lösa det på något annat sätt än exakt så som ni tänkt, men i så fall så skulle åtminstone jag tänka att Absolut, jag är fullt medveten om att jag inte hjälper jämställdheten en millimeter framåt här, men så får det bli. Jag skulle inte säga att jomen det här är jämställt, det är ju frivilligt!

Fast jag anser ju att jag hjälper ändå eftersom jag lägger ner en hel del tid på personliga engagemang att hjälpa människor och framförallt kvinnor i mitt område framåt. Därför tar jag självklart illa upp när jag hör att jag inte hjälper jämställdheten en millimeter framåt. Det känns så sjukt tråkigt och otacksamt att lägga ner tid och energi på att föra jämställdheten framåt i vårt område, när folk tydligen anser att det inte spelar någon roll eftersom jag inte lönearbetar.

Vad gör du själv för jämställdheten, bortsett från att jobba heltid?

Och karriär eller inte, ens position på arbetsmarknaden brukar ju bli bättre av att jobba, jämfört med att vara hemma på heltid, allt annat lika. Så om du är hemma några år, så lär det ju inte göra underverk för dina inkomster och yrkesmöjligheter.

Nej, det vet jag mycket väl! Därför har jag personliga engagemang och har pluggat från och till under året för att "utveckla mina färdigheter". Och därför har jag ju planer på att jobba senare, vilket jag även skrivit tidigare i tråden - jag hade tänkt att börja jobba nu i vår men den planen sprack eftersom jag plussade nyligen. Så kan det gå!

Det ena utesluter ju inte det andra. Jag t ex tjänar mindre än min man, vilket stärker normen, men vi delar lika på vabb och föräldraledighet, vilket försvagar normen, å andra sidan har han körkort men inte jag, normen förstärks, å tredje sidan jobbar jag på en mansdominerad arbetsplats, normen försvagas, och så vidare.
Men vem bestämmer vilka normer som ska jobbas bort? Många skulle tex tycka det är extremt ojämställt att du inte har körkort och kan ta hand om en bil. För dig är det antagligen inäe ett problem.
På samma sätt kanske @californication jobbar mot de normer som hen vill få bort.

Men allvarligt talat, att han har dom tiderna han har beror ju på att samhället skall fungera som det gör. Visst, han kan ju skita i det, men då stannar en stor del av Sverige.

Ser du inte själv hur oresonlig du är?

Menar du alltså att han skall byta jobb? Vabba "i förebyggande syfte"? eller vad är din lösning på hans och mitt problem att hans arbetstider är som dom är? Alla kan ju inte ha 9-5 jobb. Det är inte möjligt.

Ok, han kör alltså lastbil?

Vissa jobb är svåra att kombinera med småbarn, så visst kan det vara så att man får välja mellan jobbet och barnen. Eller också ta vabben dag två, om den andre har lättare att stanna hemma med kort varsel. Eller anlita en släkting. Eller byta arbetstider. Eller någon av de tusen andra lösningar än att hon slutar jobba och tar all vabb, som människor har kommit på. Alla barn är sjuka ibland, så uppenbart har deras föräldrar kommit på något sätt att lösa det.

Det är möjligt att det just för er inte finns något annat att välja än just det ni valt, men i många fall finns ju en del alternativ. Min man har t ex justerat sin tjänst så att det är mindre resor än innan vi fick barn, han åker mer fakirflyg, och jag har strukit en massa arbetsgivare som kräver längre pendling än att det funkar med att hämta och lämna på dagis. De flesta föräldrar jag känner har gjort en massa såna anpassningar för att få ihop det med barn och jobb, olika i olika fall och olika jobb, givetvis.

Men vem bestämmer vilka normer som ska jobbas bort? Många skulle tex tycka det är extremt ojämställt att du inte har körkort och kan ta hand om en bil. För dig är det antagligen inäe ett problem.
På samma sätt kanske @californication jobbar mot de normer som hen vill få bort.

Det får man väl bestämma själv? Och visst är det ojämställt att jag inte har körkort, absolut, det förstärker könsmärknkngen av bilar som manligt. Däremot har vi valt bostad på ett sånt sätt att det finns utmärkt kollektivtrafik, och jag inte är beroende av bil för att hinna med jobb, stall och barn, utan vi kan jobba och fritida lika mycket.

Ok, han kör alltså lastbil?

Vissa jobb är svåra att kombinera med småbarn, så visst kan det vara så att man får välja mellan jobbet och barnen. Eller också ta vabben dag två, om den andre har lättare att stanna hemma med kort varsel. Eller anlita en släkting. Eller byta arbetstider. Eller någon av de tusen andra lösningar än att hon slutar jobba och tar all vabb, som människor har kommit på. Alla barn är sjuka ibland, så uppenbart har deras föräldrar kommit på något sätt att lösa det.

Det är möjligt att det just för er inte finns något annat att välja än just det ni valt, men i många fall finns ju en del alternativ. Min man har t ex justerat sin tjänst så att det är mindre resor än innan vi fick barn, han åker mer fakirflyg, och jag har strukit en massa arbetsgivare som kräver längre pendling än att det funkar med att hämta och lämna på dagis. De flesta föräldrar jag känner har gjort en massa såna anpassningar för att få ihop det med barn och jobb, olika i olika fall och olika jobb, givetvis.

Nej, han kör inte lastbil. Han kör godståg och därför så går det inte bara att styra arbetstiderna hur som helst. Det är väldigt mycket konstiga arbetstider för att du, jag och släktingarna i södra Sverige skall kunna skicka sin post idag och få den imorgon t.ex. Eller att det skall finnas ett fullgott sortiment av öl även i Skåne.

Det får man väl bestämma själv? Och visst är det ojämställt att jag inte har körkort, absolut, det förstärker könsmärknkngen av bilar som manligt. Däremot har vi valt bostad på ett sånt sätt att det finns utmärkt kollektivtrafik, och jag inte är beroende av bil för att hinna med jobb, stall och barn, utan vi kan jobba och fritida lika mycket.
Om du får bestämma det själv så får ju andra göra det också, och då förstår jag inte din och vissa andras dömande ton i denna tråden.
Ovan med körkort visar ju att du också lever könsnormativt på vissa punkter.

Senast ändrad:
Man måste vara medveten om att det faktiskt finns massor av jobb som inte medger vab "hursomhelst". Min sambo är lantbrukare och han har definitivt inte haft möjlighet att vabba ofta (han är inte pappa till mina barn - annan historia).

Så även om jag tjänar betydligt bättre än honom är det ingen option.

Men precis som nån sa, man måste såklart se på helheten. Vab är EN faktor. Körkort en annan, lön en tredje, fördelning av hushållsgöra och renovering en fjärde och femte osv.

Fast jag anser ju att jag hjälper ändå eftersom jag lägger ner en hel del tid på personliga engagemang att hjälpa människor och framförallt kvinnor i mitt område framåt. Därför tar jag självklart illa upp när jag hör att jag inte hjälper jämställdheten en millimeter framåt. Det känns så sjukt tråkigt och otacksamt att lägga ner tid och energi på att föra jämställdheten framåt i vårt område, när folk tydligen anser att det inte spelar någon roll eftersom jag inte lönearbetar.

Vad gör du själv för jämställdheten, bortsett från att jobba heltid?

Jag harvar på med såna här diskussioner på nätet och lyfter fram den forskning som finns, jag undervisar i genusteori på en utbildning där det är långtifrån självklart, jag försöker uppfostra mina barn jämställt, jag jobbar i en manligt dominerad organisation, jag bryter normen om att kvinnans fokus är hemmet och mannens jobbet, och skulle nog på det hela taget få knappt godkänt i att göra kön.

Men det är ju ingen tävling, men jag tycker det är en bra början att ha lite insikt i hur och vilka normer man förstärker eller försvagar.

Man måste vara medveten om att det faktiskt finns massor av jobb som inte medger vab "hursomhelst". Min sambo är lantbrukare och han har definitivt inte haft möjlighet att vabba ofta (han är inte pappa till mina barn - annan historia).

Så även om jag tjänar betydligt bättre än honom är det ingen option.

Men precis som nån sa, man måste såklart se på helheten. Vab är EN faktor. Körkort en annan, lön en tredje, fördelning av hushållsgöra och renovering en fjärde och femte osv.

Absolut, men man får ju ändå se till helheten. Jag tycker ju knappast att eftersom min man har körkort så kan jag gott ta all vabb, eller eftersom jag inte har körkort så får han ta all vabb. Man får väl försöka välja så att det jämnar ut sig, och båda i slutändan lägger lika mycket tid och kraft på det gemensamma, dvs hushållsarbete och barnen.

Jag harvar på med såna här diskussioner på nätet och lyfter fram den forskning som finns, jag undervisar i genusteori på en utbildning där det är långtifrån självklart, jag försöker uppfostra mina barn jämställt, jag jobbar i en manligt dominerad organisation, jag bryter normen om att kvinnans fokus är hemmet och mannens jobbet, och skulle nog på det hela taget få knappt godkänt i att göra kön.

Men det är ju ingen tävling, men jag tycker det är en bra början att ha lite insikt i hur och vilka normer man förstärker eller försvagar.

Om det inte är en tävling så är det väl onödigt att säga att jag "inte hjälper jämställdheten en millimeter framåt", för det gör jag.

Om du får bestämma det själv så får ju andra göra det också, och då förstår jag inte din och vissa andras dömande ton i denna tråden.
Ovan med körkort visar ju att du också lever könsnormativt på vissa punkter.

Det är klart jag gör - men menar du verkligen att bara den som är befriad från varje könsnorm får jobba för jämställdhet? Då skulle det ju aldrig hända något.

Sen vet jag inte om körkort har så stor betydelse, mer än att bilar är könsmärkta, men jag vet inte om det förstärker könsnormer mer än att t ex rida som kvinna. Bil och körkort är ju inget nödvändigt, såsom t ex försörjning och hushållsarbete.

Jag tror att för dig är det viktigt att komma ihåg att i någon annans ögon är det du som lever könsnormativt. Att leva jämställt kan vara olika saker i olika familjer. Tänk om vi skulle sitta här o h säga att du inte för jämställdheten framåt eftersom du inte har körkort. :rofl:

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 070
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 634
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 993
Senast: malumbub
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka