J
jamen amen till det. Precis så är det. Obegripligt att kvinnor idag 2015 inte ens orkar bry sig eller ens reflektera över det här! Snacka om backlash alltså. Vad tror unga människor idag egentligen? Att kvinnor alltid kommer ha det såhär bra? Å nej. Det kommer alltid att bli värre för kvinnor om vi inte kämpar för de små futtiga rättigheter vi faktiskt har.Men har någon i tråden verkligen argumenterat för att alla ska tvingas, bokstavligen, till lönearbete på heltid? Hur skulle det tvånget gå till, i så fall - hämtning av polis till arbetsplats, eller fängelse för den kvinna som inte jobbar heltid? Har det verkligen föreslagits?
Det jag har sett är snarare kritik av valet att vara hemma och ta hand om barn och hushåll medan mannen yrkesarbetar och tjänar pengar, ur jämställdhetsperspektiv, men det är ju inte samma sak som ett tvång. Det handlar ju mer om vilka normer man väljer att förstärka eller försvaga.
Om någon säger "Jo, men jag som kvinna har ju valt att vara hemma med familjen, jag vill satsa på barnen för det är viktigast för mig", så förstärks normen att barn och familj är kvinnligt könsmärkt av den handlingen och det uttalandet, likaså varje gång någon skriver "Ja, jag är också kvinna och det är samma för mig, barnen är viktigast!". Tycker man då inte att det är så bra att barnomsorg, familjeansvar, pengar och yrkesarbete är könsmärkt, så blir man förstås inte så glad åt den förstärkningen, och vill istället försvaga normen. T ex genom att skriva: "Nej, det är ingen bra idé, det är inte alls ett bra val för kvinnor att vara hemma och ta hand om barn och hushåll medan mannen jobbar och tjänar pengar" - varje gång nån säger så, så försvagas normen.
Det betyder inte att alla kvinnor ska tvingas till heltidsarbete, utan om att vara medveten om hur samhällsnormer skapas och upprätthålls. Jag har ingen som helst lust att upprätthålla en samhällsnorm som begränsar både män och kvinnor genom könsmärkning, så därför försvagar jag gärna den normen om och när jag kan.