Hur vanligt är det i Sverige med "gåband" till hund?

Sv: Hur vanligt är det i Sverige med "gåband" till hund?

*KL*

Jag sållar mig också till skaran som mer än gärna hade haft ett gåband hemma.

Jag skadade knät för några veckor sedan och har knappt kunnat gå annat än väldigt korta promenader, så under den tiden hade ett gåband varit guld värt för att hundstackarn skulle få lite mer motion.
Nu tog förvisso sambon ut henne på lite längre promenader, men det var ändå mycket kortare än vad hon är van vid.

*kl*
Jag känner väl lite sådär som jag gör när jag sätter kusarna i skrittmaskinen eller på löpbandet - att det funkar, men visst fan vore det trevligare för dem att faktiskt komma Ut.
Att påstå att ett motionsband ger mentalträning för hunden är ju bara trams! Kanske de tre första gångerna men sedan är det helt enkelt monoton rörelse. Gött för att hålla konditionen uppe om man inte kan göra det utomhus, som andra sagt, men absolut ingen ersättning. En promenad är ju så mycket Mer än bara fysisk rörelse och konditionsträning.

Ett svagt komplement skulle jag till och med säga. Även under vintern kunde jycken följa med ut på jogg/spark/cykel/skoter/ridning/skidor... och det tror jag är bättre. Nyttigare.

Jag känner ingen som har sånt till sin hund. Hade gärna haft ett själv till min aussie, hon hade förmodligen ÄLSKAT att få springa på bandet. Självklart som komplement och inte istället för den vanliga motionen.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 714
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 338
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 926
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Ja, som rubriken lyder, hur ska man tänka när man vill skaffa hund som någon som inte haft det tidigare? Det kan ju hända att lockdown...
Svar
6
· Visningar
1 008
Senast: LiZH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2024
  • Valp 2025