Hur vanligt är det i Sverige med "gåband" till hund?

Sv: Hur vanligt är det i Sverige med "gåband" till hund?

Ja om man inte är sjukskriven och oförmögen att gå själv så tycker jag man är i allra högsta grad lat som inte promenerar sin hund.

Det är väl knappast komplement till promenader, utan till konditionsträningen?

Jag kan då rakt inte motionera mina hundar till fots. Jag får cykla en mil i högt tempo för att få upp pulsen på dem ordentligt, knappast något jag gör till fots vintertid! Hade gärna haft ett löpband till dem som komplement till annan träning.

Jag tror att det är väldigt ovanligt att folk som inte orkar motionera sina hundar ahr ett gåband för deras skull. Såna människor bryr sig inte i alla fall. Jag har fått uppfattningen att de som har gåband till sina hundar är de som jobbar sina hundar på flera olika sätt, och vill ha ytterligare en möjlighet till att öka hundens kondition. Såna som verkligen är engagerade och långt ifrån lata.

Så hoppas jag att det är i alla fall.

Folk som är för lata för att motionera sina hundar är för lata för att engagera sig i sin hund öht.

Det blir lite tråkigt då ni inte ens ids läsa resterande tråd utan plockar en mening.
OM ni har läst det jag skrivit sen, så tycker ni ändå ni behöver svara så som ni gjort?

Det finns folk till allt så varför skulle det INTE finnas dom som gör precis som Grana skriver- sätter hunden på löpbandet och själv sätter sej i soffan:cool:

Men dom skulle väl knappast skriva här.

Men visst, för mej låter det väldigt bekvämt med ett löpband till hundarna- sommar som vinter:cool:

Jag tror att det är väldigt ovanligt att folk som inte orkar motionera sina hundar ahr ett gåband för deras skull. Såna människor bryr sig inte i alla fall. Jag har fått uppfattningen att de som har gåband till sina hundar är de som jobbar sina hundar på flera olika sätt, och vill ha ytterligare en möjlighet till att öka hundens kondition. Såna som verkligen är engagerade och långt ifrån lata.

Så hoppas jag att det är i alla fall.

Folk som är för lata för att motionera sina hundar är för lata för att engagera sig i sin hund öht.

:)Det hoppas jag oxå.
Tänkte om det är folk som kollar på CM och tycker det vore en bekväm lösning, men det ligger nog nåt i det du säger om att dom kanske inte ens bryr sej.

Goddag yxskaft svar MAO! Uppenbarligen har du missat distinktionen mellan att gå o att motionera.
När jag är sjuk/oförmögen att gå själv med mina hundar så klarar de sig ändå, så länge det inte blir mer än något dygn. Nu för tiden har jag inga arbetsmaskiner.
På den tiden jag simmade min hund o lät den gå på löpband både i o på vatten måste jag enligt dig ha varit för lat?
Hur gammal är du egentligen?
Båda tidigare BCs hade nog kunnat få något år till om de kunnat få adekvat träning på löpband, utifrån deras skador.

Hur gammal är DU?!

Tydligen inte gammal nog att kunna svara på ett normalt sätt:cool:

Jag ber om ursäkt för att jag inte behärskar språket i sandlådeland.

KL

Jag känner några som sitter i rullstol och har hund, förvisso kör de elrullisen på promenader men ibland vid snö o sånt kommer de inte fram och då kan det säkert vara ett bra komplement.

Är svårt för oss människor att springa i högt tempo 2 mil/dag i ishalka. Fast jag pratar inte om vanlig motion utan träning för en toppatlet. På det sommaren så cyklar vi in ungefär 2 mil om dagen för att hålla honom i form(och ändå går han upp i vikt). Nu skulle det vara trevligt med ett så det inte blir så högintensivt på helgerna och lugnt under veckorna. Men det var inte sådana här argument för ts ville ha såg jag nu:)

Jag tror faktiskt det vore bra för vissa normal ägare att ha motionsband, men det är hos dem man inte tycker ska ha hund alls...

KL

Jag tror att det är ovanligt. Och jag definitivt att de som har det är personer med högpresterande individer som behöver extra träning. Jag kan inte föreställa mig att genomsnittliga hundägare går och köper ett svindyrt löpband för att slippa gå ut.

Jag hade gärna haft ett löpband. Mina hundar hatar regn och blåst och vill inte gå ut i sådant väder. Jag får släpa dem genom dörren. (Detta är rastypiskt, så inget jag hittar på för att slippa gå ut med dem.) Det hade varit toppen att kunna låta dem springa av sig på löpbandet sådana dagar när vi får hålla oss till korta rundor.

Jag hade gärna haft ett löpband som komplement till den vanliga träningen. det är synd att de är så dyra bara :( vi går / cyklar m hundarna 1-3mil per dag i dagsläget så anser mig inte själv lat.

KL

Jag sållar mig till skaran som också GÄRNA hade haft ett löpband för hund som komplement till all övrig träning :love:!

Som jag uppfattar det introducerar CM oftast löpbandet i familjer där de har en helt annan syn på hund än de flesta av oss i Sverige har. Här hör det ju till vanligheten att man är ute och går i skog och mark med sina hundar flera gånger om dagen. De USA familjer CM varit hos släpper oftast ut hunden i trädgårn och tror det är bra så och förstår inte sedan varför hunden får en massa felbeteenden. Helst skulle man väl se att de familjerna lärde sig att rasta sin hund ordentligt utomhus med långa promenader, cykling etc men när de inte "klarar" det har löpbandet kommit fram som ett alternativ för att hunden ändå ska få sin motion. Jag hoppas innerligt att det är en minoritet som visas i CMs program även om man tyvärr leds att tro annat ibland...

Har man ett löpband för att slippa promenera är man lat anser jag. Har man den som komplement till annan träning eller som alternativ motion de gånger väder/skada på ägaren omöjliggör den mängden motion i naturen som hunden normalt kräver då kan det vara ett bra redskap. Vid rehab av hund nyttjas det ju också fast kanske inte i hemmiljö, tänker på sånt vattentrask.

Ja och det va precis det jag funderade över hur vanligt det är i Sverige:-)
Förhoppningsvis inte alls.
När jag läste på Facebook där en person använde det så tänkte jag direkt på CM och de människor han visar löpband för, människor som bara släpper ut hundarna i trädgården och tycker att det är nog.
Därför tänkte jag inte alls på folk som har det som komplement, då jag själv inte vet EN enda människa som använder det här hemma.
Men nu ha jag läst och förstått att det finns det, och som inte bara sitter i soffan under tiden.

Jag ha bekanta med jakthundar, draghundar och vallhundar som skulle skratta åt mej om jag frågade om dom använde löpband till sina hundar.
Man cyklar, springer,åker skidor, låter dom dra bland annat.
Både ungt och 'gammalt' folk:-)

Jag själv hade mina med på ridtur när dom va yngre:-)

Ja och det va precis det jag funderade över hur vanligt det är i Sverige:-)
Förhoppningsvis inte alls.
När jag läste på Facebook där en person använde det så tänkte jag direkt på CM och de människor han visar löpband för, människor som bara släpper ut hundarna i trädgården och tycker att det är nog.<snip>

Det ar mycket mojligt att de CM introducerar till 'gabandet' inte motionerar sina hundar av lathet ... Det ar ocksa lika mojligt att det ar mitt i sommaren i LA och narmare 40*C och aldeles for varmt for de flesta hundar att motionera. Det ar allt for enkelt att fordomma andra utan att ha alla fakta.

Sjalv skulle jag garna ha ett band till bade mig och min hund, det finns inte en chance att hon kan motionera genom att ga eller springa pa sommaren har. Det ar aldeles for varmt och hon ar aldeles for svart och tung. Det finns EN sjo jag kan ta henne till for att bada och simma ... nastan en timmes korning hemmifran sa det gar inte att gora dagligen.

Jag med i fall jag hade hund nu, inte som en vana, men som komplement för att erbjuda hunden motion om det skulle vara nödvändigt, varför inte?

Här kan ju tex vintern ställa till bekymmer främst med skare och ishalka..med ishalka blir det svårt att göra något vettigt och med skare så finns risken att hunden trasar sönder sig i stället. (nej, alla hundar accepterar inte "sockar")

Används det som komplement/i nödfall ser jag det då inte som lathet att kunna erbjuda hunden en motionsform..Då är det värre att inte erbjuda vettig motion för att "det är omöjligt". Nöden har ingen lag..

Tvärtom tycker jag det är vanligare med överviktiga och understimulerade hundar som går kvarteret runt..Det är något jag stör mig på mer än om någon skulle låta hunden springa på rullband 1 gång om dagen som extra motion eller som komplement..

Du bor i Norrland. Där existerar inte isgata på samma sätt som här. Det kan vara ren blankis i flera månader om det vill sig illa och då kan man varken springa, cykla eller åka skidor.

*KL*

Jag har inget löpband, och som jag bor nu så har jag ingen användning för det heller. På vintern halkar vi oss fram till skog och sedan är det lugnt :D Där kan man ju strunta i om det finns vägar eller inte, det är bara att ta sig fram ändå. På vissa ställen blir det ju djupt, men åh så bra styrketräning det är både för mig och hunden :p

Faktum är att hon alltid är som mest vältränad efter vintern, just pga snön. Jag ser också till att släppa henne lös i tomma hagar och liknande där djupsnön ligger orörd så att hon får springa där så fort hon kan. Det gör jag fram tills det blir 10-15 minusgrader, är det kallare än så, då får hon gå i koppel. Som tur är så blir det ju inte kallare än så några längre perioder i Sthlm.

Om folk köper "gåband" till sina hundar för kompletterande träning, då tycker jag det är tokbra. Gör man det av lathet, ja då kanske man inte skulle ha hund.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 714
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 338
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 926
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Ja, som rubriken lyder, hur ska man tänka när man vill skaffa hund som någon som inte haft det tidigare? Det kan ju hända att lockdown...
Svar
6
· Visningar
1 008
Senast: LiZH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2024
  • Valp 2025