Hur vanligt är det i Sverige med "gåband" till hund?

Norrlänning

Trådstartare
Ja som rubriken lyder- hur vanligt är det?
Sånt där motionsband folk använd och gå på hemma.
Har ju sett på Ceasar Milan att i USA är det vanligt eller om det är han som introducerar det för hans "kunder".

Trodde inte folk va så lat i Sverige men egentligen, varför inte:cool:

Sv: Hur vanligt är det i Sverige med "gåband" till hund?

Ja som rubriken lyder- hur vanligt är det?
Sånt där motionsband folk använd och gå på hemma.
Har ju sett på Ceasar Milan att i USA är det vanligt eller om det är han som introducerar det för hans "kunder".

Trodde inte folk va så lat i Sverige men egentligen, varför inte:cool:

Nej, det ar inte vanligt i USA ... Folkmangden i landet ar 'roughly' 315 millioner ... aven om CM har introducerat det hos (5? 10? eller fler?) sa ar det absolut inte vanligt.

Varför tror du att man måste vara lat för det?

Haha - jag känner ingen som har gåband till människa hemma hos sig... och verkligen inte till hund.

Sånt trams.

Lat måste man inte vara. Som synskadad eller med lättare rörelsehinder kan det vara skönt att kunna gå i rask takt på garanterat helt plant underlag.

Det kan säkert finnas andra orsaker, förutom den egna viljan.

Men tja... - det känns väldigt avlägset att ha ett gåband hemma. I min subjektiva verklighet.

I min ras verkar det inte direkt ovanligt med gåband till hundarna. Som ett komplement till annan träning. Dom får trava i rask takt på plant underlag. Även om jag själv föredrar att göra det med cykel, inlines eller joggandes.
Men att det beror på att hundägaren är lat vet jag inte. Visst finns det säkert såna också.

Vet en ganska stor rottweiler kennel som har gåband till sina råttor.
Dem springer nästan en timme (har jag för mig) om dagen på det i blandad fart, plant eller uppförsbacke.

Inte alls trams, jättebra under tiden det är för kallt och släppa jakthunden men man kan ändå låta honom springa. Både bra för psyke och kropp!

Jag känner ett par stycken som har gåband till hundarna och dom är definitivt inte lata, tvärt om. Banden används på vintern när det för halkigt för att cykla eller löpa med hundarna och jag tycker det verkar bra. Dom jag känner som har gåband har schäfer precis som jag och det är svårt att gå en vältränad schäfer trött. De behöver lite högre tempo, och det är svårt att komma upp i den farten utan att bryta ihjäl sig när det är is på hela vägen.

I min ras verkar det inte direkt ovanligt med gåband till hundarna. Som ett komplement till annan träning. Dom får trava i rask takt på plant underlag. Även om jag själv föredrar att göra det med cykel, inlines eller joggandes.
Men att det beror på att hundägaren är lat vet jag inte. Visst finns det säkert såna också.

Om det är ett komplement till annan träning så är ju inte ägaren lat i den bemärkelsen:)

Jag syftar på dom som har det för att slippa motionera hunden på annat vis.

Haha - jag känner ingen som har gåband till människa hemma hos sig... och verkligen inte till hund.

Sånt trams.

Tja.. jag har ett gåband/löpband hemma. För eget bruk då - mörka höst- och vinterkvällar går jag inte gärna ut och springer här ute på landet, inte ens med pannlampa. Jag har lite dålig balans och tenderar till att trampa fel och ramla - förra veckan stöp jag omkull på asfalten vid kvällsrastningen, helt slät asfalt och jag bara ramlade - så ett löpband inomhus är väldigt praktiskt. Tyvärr är jag just nu skadad i en fot och kan inte använda det, men annars brukar jag slå på tv:n och titta på något bra inspelat avsnitt av någon favvoserie medan jag springer. Funkar perfekt. :)

Skulle också kunna tänka mig att låta hundarna, åtminstone han som är aktivt tränande/tävlande, använda det som ett komplement under vintern när det är svårt att cykelmotionera. Svårt att hålla honom i riktigt bra kondis annars, speciellt när jag inte kan gå så bra just nu... :(

Inte alls trams, jättebra under tiden det är för kallt och släppa jakthunden men man kan ändå låta honom springa. Både bra för psyke och kropp!

Vad är för kallt? För ägaren att springa oxå eller hur mena du?

Jag känner ett par stycken som har gåband till hundarna och dom är definitivt inte lata, tvärt om. Banden används på vintern när det för halkigt för att cykla eller löpa med hundarna och jag tycker det verkar bra. Dom jag känner som har gåband har schäfer precis som jag och det är svårt att gå en vältränad schäfer trött. De behöver lite högre tempo, och det är svårt att komma upp i den farten utan att bryta ihjäl sig när det är is på hela vägen.

Ja som komplement ser jag inget fel i det om hundarna nu går med på det.

Men det är kanske inte vanligt att folk ha dom och jag hoppas då att det är som ni beskriver här, att det används utöver annan motion och promenad:)

Kom att undra då jag läste nån på facebook som hade det till sin hund.

Nej, för hunden att släppas och jaga. Ofta under den här tiden är det dessutom väldigt svårt att springa ute med hunden, beroende på snö kan det gå och åka skidor.
Tror sambon kör på antingen -15 eller -20 som släppningsförbud. Fast skulle vara bra och ha ett nu när sambon är borta 12 timmar/dag och jag har problem med kroppen.

Tja.. jag har ett gåband/löpband hemma. För eget bruk då - mörka höst- och vinterkvällar går jag inte gärna ut och springer här ute på landet, inte ens med pannlampa. :(

Men där rör ju du på dig. Då är du ju inte lat. Men ställa en hund på bandet för sen kanske titta på tv, ja då anser jag man har bandet för vara bekväm..

Vadå släppa jakthunden. Den kan ju motionerar precis som andra hundar motioneras....

Jo, för mig är det trams. Och de som har det verkar tycka de är lite för mer och talar om hur bra det är för hunden..
Ut och gå, spring el cykla säger jag.. :)

Ja om man inte är sjukskriven och oförmögen att gå själv så tycker jag man är i allra högsta grad lat som inte promenerar sin hund.

Goddag yxskaft svar MAO! Uppenbarligen har du missat distinktionen mellan att gå o att motionera.
När jag är sjuk/oförmögen att gå själv med mina hundar så klarar de sig ändå, så länge det inte blir mer än något dygn. Nu för tiden har jag inga arbetsmaskiner.
På den tiden jag simmade min hund o lät den gå på löpband både i o på vatten måste jag enligt dig ha varit för lat?
Hur gammal är du egentligen?
Båda tidigare BCs hade nog kunnat få något år till om de kunnat få adekvat träning på löpband, utifrån deras skador.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 714
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 338
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 926
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Ja, som rubriken lyder, hur ska man tänka när man vill skaffa hund som någon som inte haft det tidigare? Det kan ju hända att lockdown...
Svar
6
· Visningar
1 008
Senast: LiZH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Shop to you drop, del 4
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2024