Nu har ju jag aldrig köpt en häst, men kan ju ta min önskelista vs. ett axplock av vad jag dressyrat runt på.
Min önskelista: Ganska lik
@Jerseyite . Jag är också 162 cm "kort" och vill ha hästar som är lagom stora, och gillar den "gamla typen" av exteriör och gångarter. Hästen bör kunna gå typ LA-MsvC och ha lite motor, men samtidigt vara en trygg läromästare. Eftersom att sportponnyklasser inte finns "over here" här i Sverige så ser jag gärna att höjden ligger kring 148-162 cm.
Vad jag dressyrat runt på i mina dagar (axplock):
- Korsning connemara/fjording, 147 cm. Såg ut som en tunna, gångarterna ska vi väl inte ens prata om.
Men en snäll nybörjarhäst, om än med lite krut i!
- Öststats-halvblod, 158-159 cm. Såg ut som guds reservdelsfabrik. Inte en del stämde in med den andra! Gångarterna var "lite speciella" allihopa, om vi säger det så... Den häst som faktiskt passat mig allra bäst. Rätt mycket motor, men ändå helt stadig ute i skogen, och med en stor glimt i ögat.
Hennes exteriör och gångarter till trots lärde jag mig upp till ca. LC nivå på henne.
- Svenskt halvblod (Maraton - Herkules), 152 cm. Långlinjerad, men väldigt lätt i typ för sin tid. En fantastisk läromästare i dressyr! Var ett "typiskt sto" som inte gav någonting gratis. Men gjorde man väl rätt bjöd hon tillbaka - och det med råge. En riktigt trevlig läromästare i dressyr!
- Svensk halvblodskorsning (Arramis-Okänd), 169 cm. Såg lite ut som en enorm ko, eller möjligen kloss. Väldigt grov i kroppen/bålen, men med lite (i förhållande till kroppen) smalare ben och kort hals. Vet inte var de 31.25% xx-blod tog vägen, inte var det till exteriören iaf... Hade någon slags förutfattad mening om hur det skulle gå att rida på honom, när jag insåg att bara precis ridstövels-klacken var under schabrakskanten.
Men tji fick jag! Sin exteriör, och mina korta ben till trots, var han riktigt trevlig.
- Svenskt halvblod (Goldlöwe - xx), 162 cm. Jämfört med ovan nämnda hästar (med undantag för SWB-stoet), en helt normal exteriör. Ser ut som en enorm/jättelik ponny, men också lite som ett "SWB av den gamla typen", i kroppen. Dock en del nerv och ganska stirrig. Inte världens mest lättridna häst (ganska "tungstyrd"), men ack så trevlig när man "lärt sig honom"
En sann läromästare i dressyr! Sitt utseende till trots, utbildad ca. MsvC dressyr. Kan "allt" jag behöver kunna, och mer därtill, som flygande galoppombyte, "bebistrampa", öppna/sluta på alla möjliga sätt i alla gångarter osv. osv. Min prins och läromästare
Vad vill jag då säga med ovanstående? Att jag med råge fått det bevisat för mig, att man minsann inte behöver ha ett tyskt halvblod E: Donnerhall för att lyckas på lättklass nivå. Och iaf när jag sett det ur ett (delvis) retroperspektiv, insett vad som
egentligen funkar bäst för mig