P.R.E till dressyr?

Sv: P.R.E till dressyr?

Hur gör man med import?
Eller ska man leta via någon som sköter importen åt en?

I annat fall är det ju spanien-semester som gäller, med hästletande. Inte helt fel det heller ;)

Du kan åka ned och leta själv men det finns även en hel del förmedlare som hjälper dig hitta rätt häst. Pm:ar

Jag vet inte riktigt hur de döms på tävling.. men jag kan prata gott om rasen :love:

Red PRE för 4-5år sedan, när de inte alls var så vanliga som de är idag i sverige, och redan då var jag såld.. Men de kostar, och jag hade redan halvblod/halvblodsuppfädning så.. jag väntade..

men nu i höästas fick jag ett erbjudande jag inte kunde säga nej till.. Han är inte den "perfekta PRE-hingsten", han briljarerar (stavas?) har halvknepigt temperament- miljöbetingat! okänd stam, lite kort i gången och ibland förböjd.. lite ovanligt rörelsemönster MEN ridbarheten- samlingen, arbetsvilligheten är oslagbar!!!!!
Just nu är han den end ai stallet jag håller igång- han håller sig på benen på de knöggliga ängarna.. Och man rider med ett leénde på läpparna hela tiden :idea:

och när jag sett endel lyckade korsningar så blir det att betäcka mitt halvblodsto med en lämplig PRE!

Så jag tcker du ska hålla ögon öppna.. det kan duka upp någon.. finns endel importföretag, och även i tyskland *tipsa* jag var påväg dit för ett år sedan för att köpa en fin, liten och ädel andalusie-typ

Menmen, tillbaka: jag satsar i vår på att komma ut på dressyrbanorna med min
http://joizmeds.mittspejs.se/P1649403
http://joizmeds.mittspejs.se/P1601789
och till och med hoppbanorna :devil:
http://joizmeds.mittspejs.se/P1655164

Alltså där har vi ett problem, jag behöver en ganska stor häst. Inte viktmässigt, men längdmässigt. Jag är 173 och har i stort sett bara ben, jag känner mig som en jätte när jag sätter mig på hästar under 160 :rofl: Min nuvarande är också 173, ingen liten kille direkt.

jag är 172... hade egentligen velat ha en större häst (van vid halvblod på 170+) men ingen annan reagerar på att jag sitter på min "lilla" spanjor på 163, ingen tror heller att han är så "liten" (egentligen kanske stor för att va spanjor)
http://joizmeds.mittspejs.se/P1601789
http://joizmeds.mittspejs.se/P1615123

Men det FINNS större PRE!! :cool: men de är kanske ibvöand FÖr mycket häst :angel:, min absoluta drömhäst var på 170 :love:
http://joizmeds.mittspejs.se/P1229230
observera att jag fortfaramde är 172 :devil:

fast sen gör ju val av sadel litegrann också.. en close contactsadel eller barbacka gör ju att jag ser större ut än en upppaddad hög sadel..
barbacka på den store
http://joizmeds.mittspejs.se/P1229229#body

Jag skulle faktiskt vilja säga att sadeln gjorde rätt stor skillnad :D
Fin pålle du fick tag i själv, sett er i en del trådar men aldrig kommenterat, lycka till! :)

*kl*

Är rörande överens med väldigt många här! Intressant o rolig tråd att läsa! :laugh:

Jag har en hel del både elever o vänner som har både helspanska o korsade hästar.
Min uppfattning är att de är ganska lika arabhästarna att rida, känsliga o påverkbara, på gott o ont!

Eftersom dressyr är en bedömningsport kommer man aldrig helt ifrån att avviker man från det vanliga så kan man få det lite tuffare.
Vill man ha bästa tänkbara förutsättningar så är det nog bäst att leta reda på ett brunt halvblod på ca 165.. Få domare HATAR sådanna hästar.. ;)

I övrigt tror jag att en PRE får vad den förtjänar i dressyr precis som alla andra raser. Dock är det oftast så att ju högre upp i klasserna man kommer ju bättre bedömning får man - det är i alla fall min erfarenhet med en udda ras. Domarna är mer utbildade och mer självsäkra, de gör väl knappast vågen när jag kommer in med min arabiska ponny men de höjer nog inte på ögonbrynen heller utan bedömmer det de ser. Är det bra får vi bra poäng är det dåligt får vi sämre, precis som alla andra.

Det jag personligen saknar hos många PRE är schwung i traven. Många jag sett har dessutom en lite för snabb takt och blir lätt lite platta i ryggen. Ofta beror det på att de blivit illa ridna, många gånger med för skarp bettsling.. :grin:
Har också en del vänner - även kunniga sådanna- som köppt från spanien o blivit rätt så lurade.. :grin:

Det jag gillar med spanjorerna är deras fina psyke - coola, intelligenta o arbetsvilliga - lika araberna men oftast enklare då de inte som många araber hela tiden vill veta VARFÖR de ska göra ditt eller datt.. ;)
Sen har de flesta en helt UNDERBAR galopp!!!!
Många gånger har de också en bra exteriör (i kontrast till många araber..) och som sagt lätt för samling.
Trotts detta skulle jag nog inte köpa en själv, tycker helt enkelt de är för dyra och över lag har för dålig trav för min smak. Den går att utveckla- absolut- o kan bli jättefin! MEN om jag ska behöva jobba så mkt med en gångart så vill jag inte betala så mkt pengar för den.. ;)

Tycker fuxen för 70 lät MYCKET INTRESSANT! :eek: Vilket klipp! Så avundsjuk jag blir!

O så en tankeställare till TS- oavsett vilken ras du väljer så om du vill upp högt i klasserna så bör du nog tänka dig för innan du väljer en häst som är aldeles för liten.. Det är ju dumt att göra det onödigt svårt för sig redan från början! (själv skulle jag hellst inte vällja någon under 157, gärna i alla fall 162.. )

*kl*
Tycker fuxen för 70 lät MYCKET INTRESSANT! :eek: Vilket klipp! Så avundsjuk jag blir!

Den är superfin. :love: Min kompis var kvick som attan när annonsen kom ut.:D Jag såg också annonsen på morgonen och tänkte tusan att man inte hade lite extra pengar att köpa häst för...:angel: Sen ringer människan och säger att hon har köpt den!:eek:

Ett par bilder på PRE som tävlats i dressyr med placeringar och resultat mellan 60 % och 71 % som bäst.
piruettliten.jpg

ökad%20trav%20liten.jpg

Ovan visade häst har fått jobba lite hårdare för sina rosetter, då han har höga knälyft och ju är väldigt spansk i sin typ och uttryck. Nedan visade bruna hingst har dock varit en rosettplockare i lätta klasser (bara 6 år) då han rör sej med mycket takt och har en fantastisk galopp. Är belönad med 8 på både mellantrav och ofta i arbetsgaloppen :)
17874742stor.jpg

bild.php

jag är helt kär i zagal :love: för mig är han precis som en spansk häst ska vara, vacker, kraftfull och ädel.

hihi,,,,du verkar vara väldigt förtjust i PRE...(sett dig skriva i många trådar)
När hade tänkt skaffa dig en egen PRE då? :D Antar att ditt stall rymmer för en till kuse? :laugh:

Zagal är min stora favo :love:! Så fiiiin!!!!
Till Centaur, säger som Stilett, kanske dags att shoppa
upp sig på en eldig spansk springare :D!?!

Zagal är min stora favo :love:! Så fiiiin!!!!
Till Centaur, säger som Stilett, kanske dags att shoppa
upp sig på en eldig spansk springare :D!?!

När jag var o tävlade i Österrike så var där en himla fin sådan! :d Vet dock inte om han var till salu.. sällan man ser killar som klär så pass i ridbyxor.. muskulösa lår o så.. *suckar*..

Eller ni menade fyrbent!?! :eek::o;)

och kryddan:

tyvärr rymmer varken plånboken, hälsan eller stallet en häst till... :( men nästan häst ska helt klart vara spanjor.:d

min hast ar redan spanjor, men nasta karl blir nog spanjor det med...hahah

haller med traloppan, det finns ju nagra riktiga snyggingar nerat i europa som rider dressyr, i spanien ar ju hastar valdigt macho...inte som har i england da det ar mest kvinnor/tjejer i rosa gummistovlar och bling pa hatsarna:)

Kan man inte få se en bild på honom? (Även om han inte är en
PRE som denna tråden handlar om), Tror inte att jag är ensam
om att vara VÄLDIGT nyfiken!

Ska leta upp dom jag tog när jag bara haft honom nån dag. Men det är inga direkta bra bilder.

Jag ska ta med mig Hedwig någon dag så får vi fotografera ordentligt:laugh:

KL

Har pratat med Hedwig, vi ska fota i helgen så lägger jag ut dom här sen på prinsen:laugh: Eller jag skapar nog en ny tråd så jag inte kapar denna tråd.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 288
Senast: Sixten
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 559
Senast: Kirie
·
Ridning Jag är lite fundersam över det här med att tävla i dressyr med ponny. Jag är 18 år, och ägare till en islandshäst, under 148 cm så...
Svar
1
· Visningar
928
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka