Sv: P.R.E till dressyr?
*kl*
Är rörande överens med väldigt många här! Intressant o rolig tråd att läsa!
Jag har en hel del både elever o vänner som har både helspanska o korsade hästar.
Min uppfattning är att de är ganska lika arabhästarna att rida, känsliga o påverkbara, på gott o ont!
Eftersom dressyr är en bedömningsport kommer man aldrig helt ifrån att avviker man från det vanliga så kan man få det lite tuffare.
Vill man ha bästa tänkbara förutsättningar så är det nog bäst att leta reda på ett brunt halvblod på ca 165.. Få domare HATAR sådanna hästar..
I övrigt tror jag att en PRE får vad den förtjänar i dressyr precis som alla andra raser. Dock är det oftast så att ju högre upp i klasserna man kommer ju bättre bedömning får man - det är i alla fall min erfarenhet med en udda ras. Domarna är mer utbildade och mer självsäkra, de gör väl knappast vågen när jag kommer in med min arabiska ponny men de höjer nog inte på ögonbrynen heller utan bedömmer det de ser. Är det bra får vi bra poäng är det dåligt får vi sämre, precis som alla andra.
Det jag personligen saknar hos många PRE är schwung i traven. Många jag sett har dessutom en lite för snabb takt och blir lätt lite platta i ryggen. Ofta beror det på att de blivit illa ridna, många gånger med för skarp bettsling..
Har också en del vänner - även kunniga sådanna- som köppt från spanien o blivit rätt så lurade..
Det jag gillar med spanjorerna är deras fina psyke - coola, intelligenta o arbetsvilliga - lika araberna men oftast enklare då de inte som många araber hela tiden vill veta VARFÖR de ska göra ditt eller datt..
Sen har de flesta en helt UNDERBAR galopp!!!!
Många gånger har de också en bra exteriör (i kontrast till många araber..) och som sagt lätt för samling.
Trotts detta skulle jag nog inte köpa en själv, tycker helt enkelt de är för dyra och över lag har för dålig trav för min smak. Den går att utveckla- absolut- o kan bli jättefin! MEN om jag ska behöva jobba så mkt med en gångart så vill jag inte betala så mkt pengar för den..
Tycker fuxen för 70 lät MYCKET INTRESSANT!
Vilket klipp! Så avundsjuk jag blir!
O så en tankeställare till TS- oavsett vilken ras du väljer så om du vill upp högt i klasserna så bör du nog tänka dig för innan du väljer en häst som är aldeles för liten.. Det är ju dumt att göra det onödigt svårt för sig redan från början! (själv skulle jag hellst inte vällja någon under 157, gärna i alla fall 162.. )