P.R.E till dressyr?

Sv: P.R.E till dressyr?

Äger ett halvblod men har ridit två PRE-hingstar under en längre period. Jättefina hästar båda två:love:

Men...hm..nä.. föredrar faktiskt halvblod.:D Om du vill tävla dressyr skulle jag leta efter ett litet halvblod med mycket gång. En kompis till mig köpte nyligen en döläcker 3-åring. Liten fuxvalack med bläs och fyra vita strumpor på 156-157 cm. Bedömd i Tyskland med 9: or på alla gångarterna. Pga att han är liten fick hon honom för 70'

Äger ett halvblod men har ridit två PRE-hingstar under en längre period. Jättefina hästar båda två:love:

Men...hm..nä.. föredrar faktiskt halvblod.:D Om du vill tävla dressyr skulle jag leta efter ett litet halvblod med mycket gång. En kompis till mig köpte nyligen en döläcker 3-åring. Liten fuxvalack med bläs och fyra vita strumpor på 156-157 cm. Bedömd i Tyskland med 9: or på alla gångarterna. Pga att han är liten fick hon honom för 70'

Oooh. Perfekt! Min får gärna vara strax över ponnymått t.o.m, så länge den inte SER UT som en ponny.
Mina dvärgben gör ju att alla hästar ser stora ut....

Det känns som att det bästa helt enkelt är att ha ögonen öppna och leta efter ALLT. Halvblod, PRE, korsningar- och provrida och känna efter. Jag vill inte begränsa mig, utan den som känns bäst och ser lika bra ut som den känns är ju den man ska ha- sen om det är en kritvit pre eller en vanligt brun svensk halvblodsvalack, det gör ju detsamma... egentligen!

Det ska bara bli så galet skönt att få dressyra utan att islandstränarna tittar på mig som att jag är galen. Och att få göra en skänkelvikning utan att hästen bestämmer sig för att bli lite spänd och börja tölta istället :angel:

*kl*
kl*
Nu har jag raderat inlägg med länkar till försäljare och inlägg där man förstår vem som avses även om man använder *...

Tråden riskerar att hamna i runda arkivet om det fortsätter. Diskutera gärna sakfrågan i stället.

/b_a_l, moderator

Jag har en P.R.E som jag rider dressyr på, visserligen bara startad en gång då vi varit mer inriktade på hoppning innan men mina knän gav upp. Sen har vi varit på lite programridningar å klubbtävlingar också. Men har alltid kännt att jag har fått rättvis bedömning gentemot andra raser.
Tränar för en relativt känd tränare som tror mkt på henne.

Och i år så vanns junior DM här av en PRE så visst ökar det.

Och det är ena riktiga drömhästar :love:

Alltså där har vi ett problem, jag behöver en ganska stor häst. Inte viktmässigt, men längdmässigt. Jag är 173 och har i stort sett bara ben, jag känner mig som en jätte när jag sätter mig på hästar under 160 :rofl: Min nuvarande är också 173, ingen liten kille direkt.

Yep! fullstandigt saker, var pa Addington, i en Elementary test...

min kompis kom in pa sin vita hingst med manen oflatad ( lite slavrigt, men hade pga vadret rakat ut for valdig forsening och hann i princip bara slanga upp hasten pa transporten och dra ivag)

kom in pa banan och bade hon och hingsten var lite stressade sa det blev tyvarr nagra spanska skritt steg av misstag, sen gick det battre genom programmet, och jag tror hon hamnade pa runt 65% 6th place....med kommentaren pa inridningen pa medellinjen, "somewhat tense, circushorse?"

tror inte att han menade nagot elakt eller sa...:)

Jag har sett ett antal PRE tävla dressyr, och jag måste säga att de flesta har inte gått något vidare. Men...det har inte haft så mycket med hästen och rasen att göra som med hur dom varit ridna och ryttarens skicklighet. Det skulle nog inte gått så mycket bättre om samma ryttare hade suttit på ett halvblod.

En väl visad PRE kan säkert hävda sig lika bra på tävlingsbanan som vilken annan häst som helst. Det gäller bara att träna och åter träna...

KL

Det jag funderar på,det är vad man ska titta på? Jag vet ju precis vad jag letar efter hos att halvblod, hur jag vill att den ska se ut och bete sig. Men Spanjorer har jag lika lite koll på som har koll på islandshästar. Jag är lost helt enkelt.
Ni som har spanorer, hur skiljer sig dessa från halvblod, om dom nu gör det på något specifikt sätt? Annat än mankhöjden då, som jag förstått ligger mer mellan 150-160 än halvblodens 160-170.

Det är inte säkert!
Sitt upp och testa ska du se det är mycket häst fast den inte är så hög.
Min PRE/halblodskorning är 153cm (växer fortfarande) och jag 171cm hon känns som 160+

Trning5.jpg

Trning7.jpg

Jag rider ett PRE sto som är ungefär 155 i mkh, själv är jag 171 cm men jag varken ser eller känner mig stor på henne. Hon är av den kvadratiska modellen och ser ut som en hingst med mycket nacke.

Dock är hon väldigt brötig att hålla på med, inte alls lika följsam som andra PRE jag har träffat. Men det börjar bli bättre och hon är väldigt lättlärd och hon börjar även bli riktigt trevlig att rida.

PRE's kanns storre an vad dom ar oftast och dom verkar ta langa ryttare ocksa...

sen sa verkar Pre hastarna bli storre numera ocksa, sist jag var i spanien var det en hel del som var av modell storre:)

Vad det galler vad som ar en bra PRE? tja, numera verkar det avlas fram lite olika typer, sag en hel del som borjar likn mer halvblod i bade formen och rorelserna, personligen gillar jag battre den mer barocka formen, men en utav uppfodarna i spanien sa att det har blivit mer av en efterfragan pa det mer halvblods aktiga hastarna for att mer folk vill vara framgangsrika inom just dressyren...
sen tror jag det ar bra att forsoka gora sa mycket research inom rasen som mojligt innan du tar steget ut och koper en, forsok att rida flera olika och utveckla en kansla for hur du vill att det ska kannas och vad som funkar bra for dig:D

KL

Det jag funderar på,det är vad man ska titta på? Jag vet ju precis vad jag letar efter hos att halvblod, hur jag vill att den ska se ut och bete sig. Men Spanjorer har jag lika lite koll på som har koll på islandshästar. Jag är lost helt enkelt.
Ni som har spanorer, hur skiljer sig dessa från halvblod, om dom nu gör det på något specifikt sätt? Annat än mankhöjden då, som jag förstått ligger mer mellan 150-160 än halvblodens 160-170.

Tja vad man tittar efter beror såklart på vad man vill ha. Liksom hos de flesta raser så finns PRE i olika färger, former och temperament. Vill man ha en för tävlingsdressyr kanske man vill se att den har lätt för att länga. Många PRE har väldigt lätt för de samlade rörelserna men kräver mer träning för att även klara bra längningar.

En annan sak man självklart tittar efter är att hästen rör sig rakt. Annars är det det vanliga. Ridbarhet, utstrålning, hälsa och temperament. Jag tycker naturligtvis att rastyp är viktigt men söker man enbart en häst för att tävla och ej är intresserad av avel kanske man inte sätter det högt på listan.

Idag finns det dessutom PRE i de flesta storlekar. Måtten i rasstandarden är lite missvisande då många idag avlar emot större hästar för tävlingsdressyr. (på gott och ont)

Ex mina tre vuxna är:
Hingst 168mkh
Sto1.165mkh
Sto2 156mkh
Sto två är den som mest ser ut som en "gammaldags" PRE. Rör sig med mycket knälyft och är väldigt kompakt i kroppen.

Jag vill tipsa om att leta PRE i Spanien. I sverige skiljer sig priserna mycket lite mellan bra ochm indre bra hästar och själv anser jag att många tar ut överpris för mediokra PRE hingstar.

Hur gör man med import?
Eller ska man leta via någon som sköter importen åt en?

I annat fall är det ju spanien-semester som gäller, med hästletande. Inte helt fel det heller ;)

KL

Jeg har både spanske og halvblod, og den største forskjellen er lettheten i ridningen og evnen til bæring. De spanske er følsomme, og kan ris med veldig lette hjelpere. De krever en rytter som er teknisk og følsom, for de er arbeidsomme og kan fort bli hete om de blir ridd for sterkt. Om man klarer å tilpasse seg den måten å ri på, så er det ingen grunn til å komme langt med en P.R.E. i dressur, man møter bare på ”problemene” i utdannelsen på litt andre steder enn på halvbloden.

Det som ofte skiller i gangartene er schwung, der har de fleste (gode) halvblod mer å gi, mens de spanske er nesten alltid mye lettere å samle. De fleste (gode) spanske jeg har sett har ingen problem med å matche ridehesten i økninger, men er ofte mindre elastiske i bevegelsene i arbeidstravet.

Du kan finne P.R.E. i alle størrelser, fra ponni til godt over 170cm. (Den ene min er 173 cm, og er ingen liten hest å ri :))

De flesta PRE är rätt små, men det börjar komma allt större nu eftersom efterfrågan är stor. Våran är 1.68 och högrest.

Jag har ridit många halvblod, men det som skiljer är att vår PRE är mycket snabbare i tanken. Han är liksom mer "elektrisk" och "på" än dessa. Svårt att beskriva. Sen är han mycket känsligare i sidled. Första gången jag red honom fick jag inte honom att gå rakt fram :o Han tog minsta lilla viktförändring eller ens antydan till sådan som att han skulle gå undan i sidled. Har aldrig upplevt nåt liknande ens på det mest välutbildade halvblodet.
Sen har han lättare för samling än alla halvblod jag har ridit. Han kan från mellantrav samla upp sig till passage på nolltid. Även om man av misstag bara råkade trycka på fel knapp ;)
Han är också mycket känslig och "vaken" i hanteringen, han är känslig för beröring på ett annat sätt än andra hästar jag träffat.

Senast ändrad av en moderator:

KL

Tack för alla svar, och ursäkta TS för trådkap :o

Kul också att det faktiskt finns större, jag hade för mig att just deras mankhöjd var en del av rasbeskrivningen :confused:

Många Pre´s sväljer ganska mkt ryttare.. Som tex denna som är 153 i mkh - med en ryttare på 1,82..

NikolajFotboll2008-08-09058.jpg

Sen är det inte svårt att hitta Pre´s över 160 i mkh idag heller. Däremot kan dom kosta lite mer.

OJ! Visst ser hon något lång ut, men absolut inte så jag gissat på att hon var så lång :eek:

ungefär som jag ser ut på min arabponny och jag är 178. båda araber och pre är ofta väldigt runda över ryggen och djupa i bålen, och har inte den höga manken som halvbloden har. dom är liksom mer kompakta. därför upplevs dom inte lika små.

jag har sett någon enstaka över 170, men runt 165 börjar bli rätt vanligt. finns dock fortfarande många som är 150-155.
jag vill helst ha en som är 165+, gärna av den maffiga typen. :d

Liknande trådar

Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 288
Senast: Sixten
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 559
Senast: Kirie
·
Ridning Jag är lite fundersam över det här med att tävla i dressyr med ponny. Jag är 18 år, och ägare till en islandshäst, under 148 cm så...
Svar
1
· Visningar
928
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka