Hur valde du din dressyrhäst?

Japp! Fullt av hästar med näsan i taket och haserna i Kanada eller hunters som går på autopilot. Att hitta en välriden dressyrhäst för under 100 000 USD är inte enkelt. Jag börjar verkligen förstå varför folk importerar.

Har hört samma från vänner som bor där! Fick se en video på en PSG-häst som jag tyckte var ytterst medioker, 1,1 miljoner SEK skulle de ha. Den hade kostat kanske 300k här.

Har hört samma från vänner som bor där! Fick se en video på en PSG-häst som jag tyckte var ytterst medioker, 1,1 miljoner SEK skulle de ha. Den hade kostat kanske 300k här.
Det kan ju vara så att svenska säljare borde börja lägga ut sina annonser på amerikanska försäljningssidor. Om man är redo att lägga 100 000 USD på en häst har man nog inget emot att hästen är billigare än så men måste åka flygplan först. Om hästen visas upp flätad i annonsen och har en snygg rosett på tränset så lovar jag att amerikanarna ringer.

Det kan ju vara så att svenska säljare borde börja lägga ut sina annonser på amerikanska försäljningssidor. Om man är redo att lägga 100 000 USD på en häst har man nog inget emot att hästen är billigare än så men måste åka flygplan först. Om hästen visas upp flätad i annonsen och har en snygg rosett på tränset så lovar jag att amerikanarna ringer.

Jag har faktiskt tänkt tanken, har dock ingen till salu! Men en vän till mig i USA tyckte att vi skulle förmedla svenska hästar så har definitivt övervägt det, hehe!

Vi hade någon hästförmedlare från USA ute när jag jobbade åt mina tränare. De har haft köpare från USA till annan häst.
Folk med mycket pengar och kanske inte så jättemycket ridkunskap alltid.

Förmedlaren menade på att lite mindre hästar med mindre gång och lugnt temperament var gångbart för henne. Bara hästen var välutbildad.
De som stod hos mina tränare var ofta lite för känsliga för USA-marknaden.

Ja precis som rubriken anger så undrar jag ibland hur andra gör när de väljer häst? Tycker ju att just inom dressyr vore vissa saker givna om man vill tävlingsrida eller även träna o ta sig vidare, t ex ridbarhet, storlek på hästen så den passar mig, måste ju vara skitsvårt att rida en 175 häst med stora gångarter när man är 158 ändå förekommer det ju mer än ofta. Lika svårt rimligtvis när man väljer mindre ras men är av större storlek själv, sadelproblem t ex.
Så, hur valde ni era hästar? På vilka premisser? Vad letar ni efter och vilken nivå skulle ni vilja komma till med er häst?

Jag är 158 men inte smal, jag har provat det mesta i hästväg, men kommer inte i första taget skaffa mig stora hästar igen, jag har så svårt att rida dessa 170 hästar. Når inte riktigt om bra och det blir jobbigt att sitta ner om dom rör sig stort. Jag föredrar hästar mkh runt 150-160. Hästen jag har köpte jag väldigt oplanerat. var höggravid och hade inga planer alls att köpa häst. En bekant kontaktade mig o frågade om jag ville kolla på hennes 8 månaders import. Jag frågade vilken färg den har. Svart sa hon och så vart det kört. Jag åkte och kollade pga färgen. och att den var beräknad att bli runt 150-160 som vuxen. Kunde inte se den visad, var mitt i vintern och massa snö och den var ohanterad. Jag köper den sa jag och vips var jag med häst. Snart blir han 4 år och han är nu inriden men jag har inte ridit han så mkt själv ännu tills han satt mer muskler. Jag vet inte om vi direkt klickat med varandra. Kan nog inte påstå att vi gjort det. Men det kanske kommer när vi börjar rida ihop oss. Drömhäst till utseendet är han för min del, men vi får se om resten klickar sen. Målet är väl runt LA-MSV på tävling, lite högre på träning. Satsar inte.

Kanske ska tillägga att min häst valdes ut specifikt för att jag skulle ha en häst som ska kunna gå GP om inget oförutsett händer, så det var viktigt för mig med en exteriört korrekt häst med tre jämna gångarter, hellre då att alla tre är riktigt bra än att någon gångart är sjukt spektakulär och de andra två lite "meh". Lite därför jag köpte henne fast hon var 3 år och bara riden lite, jag fick mer kvalitet för pengarna och var beredd på att själv lägga ned jobbet.

Jag köpte min som totalt ohanterad ettåring, en ponny, ett sto, med liten pappa (1,41), egentligen allt det jag inte skulle ha. Pappan har dock ett par avkommor som gått höga klasser i ponnydressyr, även internationellt, så generna finns, även om det är inom ponnysporten.

Drömmen är att kunna kvala till medelsvår B någon gång med henne.
åh men berätta mer om stammen!

Jag skulle bara föda upp en eller två hästar åt mig själv men fastnade i avelsträsket..

Så hur jag väljer hästar skiljer sig kanske lite.

Jag vill ha korrekta ston med bra stam och riktigt starka mödernen. Ett riktigt starkt sto lämnar bra oavsett hingstar. Där ska finnas bevisat god exteriör, gång och prestation. De ska vara vänliga och lätthanterade, jag gör allt själv i stort så ex leda små föl med sina mammor ska jag kunna göra själv. Likaså lasta mm.
Jag har köpt äldre ston så man redan sett vad de lämnar det skiljer ändock lite på mina ston där ena stoet ger lite mer hårdhet vilken blir fantastiskt med en duktig ryttare.

Nu har jag både swb och ponnyston men önskan ser ungefär likadan ut hos både ponny och storhäst. Ston som inte är vänliga mot familjen åker direkt.

Men återigen, kan ni inte berätta om stam på de hästar ni köpt!? Jag är ju en sån nörd så jag vill väldigt gärna veta :)

Jag är inte så bra på att välja häst, faller ofta handlöst för ngn individ som jag sen ska ha och aldrig kan släppa även om den inte är rätt häst för mig. Ibland har det blivit bra och ibland inte. När jag letade häst nu i somras hade jag en del krav eller önskemål och jag hade en lista på vad jag kunde kompromissa med då budgeten var begränsad. Och det blev nog helt rätt denna gång! Det jag tittade efter eller ville ha var:
Bra temperament.
Lagom stor runt 160-165, men kunde kompromissa en del här.
Minst 4 år och inte äldre än 12.
Taktmässiga gångarter, behöver inte vara flashiga men i alla fall lite utvecklingsbara.
Inte alltför smäcker då det inte passar mig.
I alla fall grundutbildad. Just utbildning kunde jag kompromissa mkt med då jag har tillgång till bra hjälp och hellre mindre utbildad än felutbildad.

Av detta blev det ett 5-årigt sto, riden endast några månader men med ett ljuvligt temperament. Otroligt snäll, lyhörd och förtroendefull. Inga spektakulära gångarter men jämna, taktmässiga som borde kunna utvecklas och i alla fall räcka till MSV:A, kanske lite till beroende på hur bra JAG lyckas. Svenskfödd.
Som sagt har jag inte alltid varit så här ordentlig när jag köpt häst. Min D-ponny tjatade jag mig till att få för att han stal mitt hjärta när jag kom till stallet för provridning och han tittade ut med pannluggen ståendes åt alla håll och med bus i blicken. 4 år från Irland och jag var inte så rutinerad. En annan gång lyckades jag övertala min mamma att jag skulle ha ett fullblod direkt från banan för att den var så fin. Det var den också men hade (så klart) väldigt mkt nerv. Den blev en fin dressyrhäst men jag blev för rädd för den till slut då den reste sig ordentligt några gånger.
Hur jag än har valt häst har jag i alla fall älskat alla jag köpt!

åh men berätta mer om stammen!

Hon är efter Rodlease Dancing Gold (new forest), och en halvbror till henne var ute på annons för något år sen här i närområdet som gått höga dressyrklasser (dock med barn på ryggen/i riktiga ponnyklasser). Hennes helbror blev tredje bästa gångartsponny i Sverige på sitt treårstest, har jag för mig. För övrigt hade jag gärna lagt vantarna även på brorsan om jag bara haft pengarna/stallplats när han var till salu.

Jag är dock överårig, så min måste tävla mot vuxna. Delvis har jag @Fiorano som förebild, och hoppas kunna visa att det går att konkurrera med de stora även på ponny i framtiden.

Jag skulle bara föda upp en eller två hästar åt mig själv men fastnade i avelsträsket..

Så hur jag väljer hästar skiljer sig kanske lite.

Jag vill ha korrekta ston med bra stam och riktigt starka mödernen. Ett riktigt starkt sto lämnar bra oavsett hingstar. Där ska finnas bevisat god exteriör, gång och prestation. De ska vara vänliga och lätthanterade, jag gör allt själv i stort så ex leda små föl med sina mammor ska jag kunna göra själv. Likaså lasta mm.
Jag har köpt äldre ston så man redan sett vad de lämnar det skiljer ändock lite på mina ston där ena stoet ger lite mer hårdhet vilken blir fantastiskt med en duktig ryttare.

Nu har jag både swb och ponnyston men önskan ser ungefär likadan ut hos både ponny och storhäst. Ston som inte är vänliga mot familjen åker direkt.

Men återigen, kan ni inte berätta om stam på de hästar ni köpt!? Jag är ju en sån nörd så jag vill väldigt gärna veta :)

Min femåring är Chirlon-Rubinrot från Poul Erik Lang och ettåringen är Benetton Dream - Quaterback, mamman är från P-linjen och född på Neustadt Dosse :)

Min femåring är Chirlon-Rubinrot från Poul Erik Lang och ettåringen är Benetton Dream - Quaterback, mamman är från P-linjen och född på Neustadt Dosse :)
Den som har Quaterback som morfar, hur är den i lynnet? Hört blandat om vad han ger nämligen, vissa säger att de blir heta och svåra. Mitt ena sto är dräktig med en Quaterback-son.

Den som har Quaterback som morfar, hur är den i lynnet? Hört blandat om vad han ger nämligen, vissa säger att de blir heta och svåra. Mitt ena sto är dräktig med en Quaterback-son.

Han är otroligt vänlig och gosig, väldigt godmodig. Känslig och vaken men ändå väldigt självständig. Tar man in honom från hagkompisen bryr han sig inte medan kompisen ropar och ropar. Han står gärna med huvudet under armen och myser. Kan tänka mig att det kommer vara mycket motor i honom när han ska ridas sen dock!

Han är otroligt vänlig och gosig, väldigt godmodig. Känslig och vaken men ändå väldigt självständig. Tar man in honom från hagkompisen bryr han sig inte medan kompisen ropar och ropar. Han står gärna med huvudet under armen och myser. Kan tänka mig att det kommer vara mycket motor i honom när han ska ridas sen dock!
Ok, tack för svar. Det låter rätt likt hingsten jag valt, han verkar mycket trevlig i skallen, men het, vilket inte behöver vara en nackdel på detta stoet. Dock har jag hört från några att Quaterback själv kan lämna rätt tufft och knepigt psyke och det är kanske inte lika positivt.

@Fenestra Du har säkert koll på stammarna på mina, men skriver ut iaf :p. Under de senaste fem åren har jag köpt fyra hästar, en har tyvärr fått tas bort och en har jag sålt som avelssto pga skada.
Första connemaran är e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan. Efter ett år köpte jag hennes helbror (osedd). Tyvärr gick det inte som planerat med honom och sen köpte jag ett ridponnysto med mycket connemarablod e Verdi-Calvin Klein (hon var lite för liten och hade usla hovar, men jag kunde inte låta bli henne, en magiskt ridbar ponny!). Nu i höst var de således dags för ny ponny och då blev det alltså mamman till de första två som fått flytta hem till mig (e Carnaby Patrick Hooligan-Janus). Det är spännande faktiskt att ha haft en hel "familj". Till framtida betäckningar av åda stona vet jag mer vad för typ av hingstar jag vill ha när jag kunnat rida, jobba med och lära känna dessa olika individer. Kan säga att Juno Rory typat syskonen otroligt mycket!

Tvivlar på att jag kommer vilja ha något annat än connemaror i framtiden! Men vem vet vad jag faller för för häst haha:p.

@Kiwifrukt Blir alldeles rörd av att kallas förebild :o :D! Tusen tack!

@Fenestra Du har säkert koll på stammarna på mina, men skriver ut iaf :p. Under de senaste fem åren har jag köpt fyra hästar, en har tyvärr fått tas bort och en har jag sålt som avelssto pga skada.
Första connemaran är e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan. Efter ett år köpte jag hennes helbror (osedd). Tyvärr gick det inte som planerat med honom och sen köpte jag ett ridponnysto med mycket connemarablod e Verdi-Calvin Klein (hon var lite för liten och hade usla hovar, men jag kunde inte låta bli henne, en magiskt ridbar ponny!). Nu i höst var de således dags för ny ponny och då blev det alltså mamman till de första två som fått flytta hem till mig (e Carnaby Patrick Hooligan-Janus). Det är spännande faktiskt att ha haft en hel "familj". Till framtida betäckningar av åda stona vet jag mer vad för typ av hingstar jag vill ha när jag kunnat rida, jobba med och lära känna dessa olika individer. Kan säga att Juno Rory typat syskonen otroligt mycket!

Tvivlar på att jag kommer vilja ha något annat än connemaror i framtiden! Men vem vet vad jag faller för för häst haha:p.

@Kiwifrukt Blir alldeles rörd av att kallas förebild :o :D! Tusen tack!

Jag tycker du rider så sjukt fint, och i övrigt även verkar vara ett föredöme med dina ponnyer, så ta åt dig! :D

Jag förstår även känslan i att ha hästar ur samma familj. Det var lite det som var min tanke när jag var så hääääär nära att lägga ett bud på min ponnys lillebror (hel) när jag såg att uppfödaren skulle sälja honom. Har haft deras äldre halvsyster på foder tidigare (samma mamma), och det är enbart den ponnyns förtjänst att jag ens vågade köpa en så pass grön unghäst som min, för hon var så jäkla fin. :love: Det är roligt när man ser likheter mellan dem.

Hon är efter Rodlease Dancing Gold (new forest), och en halvbror till henne var ute på annons för något år sen här i närområdet som gått höga dressyrklasser (dock med barn på ryggen/i riktiga ponnyklasser). Hennes helbror blev tredje bästa gångartsponny i Sverige på sitt treårstest, har jag för mig. För övrigt hade jag gärna lagt vantarna även på brorsan om jag bara haft pengarna/stallplats när han var till salu.

Jag är dock överårig, så min måste tävla mot vuxna. Delvis har jag @Fiorano som förebild, och hoppas kunna visa att det går att konkurrera med de stora även på ponny i framtiden.
Underbar pappa :love:

Liknande trådar

Dressyr Sitter hemma med en dryg förkylning och har då tid att fundera och klura. Funderar på vår sports framtid. De senaste åren har det hänt...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 742
Senast: kryddelydd
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 326
Senast: Jate Volim
·
Avel Lutar mot betäckning i år eftersom mitt sto inte är ridbart mer efter sparkolycka ifjol. Var tills nyss helt säker på att jag tänkte...
Svar
0
· Visningar
922
Senast: HMQ
·
Dressyr Jo, jag sitter och tittar lite på hästar till salu för framtida byte från islandshäst till dressyrhäst. Red ponny på SM-nivå innan jag...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
14 322
Senast: pepinopre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar