Hur valde du din dressyrhäst?

Men återigen, kan ni inte berätta om stam på de hästar ni köpt!? Jag är ju en sån nörd så jag vill väldigt gärna veta :)

Min connemara var e: Öxenholms Marble Jr RC61 ue: Rolls Royce RC49

Mina stora har varit
1: e: Don Shufro ue: Pontus uue: Lansiär
2: e: Don Romantic ue: Bellini uue: Cyrano
3: e: First Wish ue: Amiral uue: Hertigen
4: e: Bordeaux ue: Pik Noir uue: Manstein

Jag skulle bara föda upp en eller två hästar åt mig själv men fastnade i avelsträsket..

Så hur jag väljer hästar skiljer sig kanske lite.

Jag vill ha korrekta ston med bra stam och riktigt starka mödernen. Ett riktigt starkt sto lämnar bra oavsett hingstar. Där ska finnas bevisat god exteriör, gång och prestation. De ska vara vänliga och lätthanterade, jag gör allt själv i stort så ex leda små föl med sina mammor ska jag kunna göra själv. Likaså lasta mm.
Jag har köpt äldre ston så man redan sett vad de lämnar det skiljer ändock lite på mina ston där ena stoet ger lite mer hårdhet vilken blir fantastiskt med en duktig ryttare.

Nu har jag både swb och ponnyston men önskan ser ungefär likadan ut hos både ponny och storhäst. Ston som inte är vänliga mot familjen åker direkt.

Men återigen, kan ni inte berätta om stam på de hästar ni köpt!? Jag är ju en sån nörd så jag vill väldigt gärna veta :)

Hade även ett par storhästar innan jag började plugga,
Midt West Ibi Light - Flamingo
Bayron - Toe Hold xx
Allegretto - Flamingo

Inga av dem är tyvärr i livet längre, den första fick tas bort alldeles för tidigt på grund av en förträngning i nacken, honom sörjer jag djupt ännu, min stora kärlek, de andra två gick bort vid hög ålder så det var mer "väntat".

@Piaff det gör så ont att förlora dem för tidigt. Givetvis hemskt även med de äldre men som du skriver mer väntat.

Det gör det verkligen, känner att jag blir alldeles tjock i halsen bara av att skriva om honom fastän det var 12 år sedan nu. Det är han som satt standarden sen för alla andra hästar jag haft, den känslan han gav liksom. Lätt i handen, uppförsbacke, aktivitet i bak. En underbar häst var det.

Det gör det verkligen, känner att jag blir alldeles tjock i halsen bara av att skriva om honom fastän det var 12 år sedan nu. Det är han som satt standarden sen för alla andra hästar jag haft, den känslan han gav liksom. Lätt i handen, uppförsbacke, aktivitet i bak. En underbar häst var det.
Nu ska jag inte spamma tråden men den e Bayron - Toe Hold xx var den undan Dancing Lady xx ?

Det var han! Det är honom på min bild, han gick unghäst-VM för Sverige 2003 :)
Oki! Ja stammen kändes väldigt Team Piaff och jag har ju lite koll iom att jag dels använt Ravell, har en tvååring e honom här hemma och sen har jag köpt den sista Bernstein-sperman.

Oki! Ja stammen kändes väldigt Team Piaff och jag har ju lite koll iom att jag dels använt Ravell, har en tvååring e honom här hemma och sen har jag köpt den sista Bernstein-sperman.

Det är riktigt fina hästar! Benjamin är nästan helbror med Ravell ju, de var hemskt lika till sättet. Köpte även min femåring på Gränsbo för hon reds in där så det var Mia som förmedlade båda till mig.

Jag skulle bara föda upp en eller två hästar åt mig själv men fastnade i avelsträsket..

Så hur jag väljer hästar skiljer sig kanske lite.

Jag vill ha korrekta ston med bra stam och riktigt starka mödernen. Ett riktigt starkt sto lämnar bra oavsett hingstar. Där ska finnas bevisat god exteriör, gång och prestation. De ska vara vänliga och lätthanterade, jag gör allt själv i stort så ex leda små föl med sina mammor ska jag kunna göra själv. Likaså lasta mm.
Jag har köpt äldre ston så man redan sett vad de lämnar det skiljer ändock lite på mina ston där ena stoet ger lite mer hårdhet vilken blir fantastiskt med en duktig ryttare.

Nu har jag både swb och ponnyston men önskan ser ungefär likadan ut hos både ponny och storhäst. Ston som inte är vänliga mot familjen åker direkt.

Min nuvarande är e:Blue Hors Romancier ue: Beach Boy.
Han har en hel del BB i sig. Precis som hans mor hade.
Min tränare red BB när han stod i Sverige. Hon tyckte nästan lika illa om min häst som BB i början. Idag är han ju fostrad. Men har det där grundpsyket som inte riktigt är att lita på.

Ponnyn var e: Asso Sarastro(NF).

Kl

Jag tänkte på den här tråden idag. Jag har sista åren tänkt att jag kommer köpa halvblod om jag köper ngt mer åt mig själv.
Men jag insåg idag att jag faktiskt kanske gör klokare i att köpa Lusse. Jag har ju börjat leka med levad. Jag trodde förr inte jag skulle komma så långt. Så jag har tänkt att den ska greja GP-rörelserna. Men IOM att jag själv nu insett att jag klarar svårare rörelser så bör jag kanske tänka annan hästtyp för att underlätta.
Jag har ju ridit mkt spanskt/portugisiskt och är förtjust i rasen.
Jag tror jag bara fastnat i ett visst tänk. Den här tråden var bra!
Vi får se vad det blir om det blir. ;)

Jag köpte i fjol en 3-årig d-ponny osedd på stammen och några bilder där han visar bra aktivitet bak. Plus att han är vacker såklart! ;)

Efter CE Roberto (FS Champion de Luxe - Dressman I) - Backersdal's Gaston.

Det kan ju vara så att svenska säljare borde börja lägga ut sina annonser på amerikanska försäljningssidor. Om man är redo att lägga 100 000 USD på en häst har man nog inget emot att hästen är billigare än så men måste åka flygplan först. Om hästen visas upp flätad i annonsen och har en snygg rosett på tränset så lovar jag att amerikanarna ringer.

Vilka sidor ska man annonsera på? :)

@Fenestra Du har säkert koll på stammarna på mina, men skriver ut iaf :p. Under de senaste fem åren har jag köpt fyra hästar, en har tyvärr fått tas bort och en har jag sålt som avelssto pga skada.
Första connemaran är e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan. Efter ett år köpte jag hennes helbror (osedd). Tyvärr gick det inte som planerat med honom och sen köpte jag ett ridponnysto med mycket connemarablod e Verdi-Calvin Klein (hon var lite för liten och hade usla hovar, men jag kunde inte låta bli henne, en magiskt ridbar ponny!). Nu i höst var de således dags för ny ponny och då blev det alltså mamman till de första två som fått flytta hem till mig (e Carnaby Patrick Hooligan-Janus). Det är spännande faktiskt att ha haft en hel "familj". Till framtida betäckningar av åda stona vet jag mer vad för typ av hingstar jag vill ha när jag kunnat rida, jobba med och lära känna dessa olika individer. Kan säga att Juno Rory typat syskonen otroligt mycket!

Tvivlar på att jag kommer vilja ha något annat än connemaror i framtiden! Men vem vet vad jag faller för för häst haha:p.

@Kiwifrukt Blir alldeles rörd av att kallas förebild :o :D! Tusen tack!
Vad är det som gjort att du fallit för connemaror? Jag har alltid gillat deras utseende men aldrig tyvärr kommit i kontakt med någon vad jag vet.

Jag ville mest ha en schysst häst att trimma på. Efter alla år med en knasig, istadig märr ville jag ha något mer stabilt (antagligen hade det mesta funkat:D) som kunde röra sig bra.
Sen hittade han mig, jag känner uppfödaren och hon ville ha ett hem med en snäll människa till sin snälla unghäst. Eftersom han var liten fick jag köpa honom väldigt billigt till ett pris som passade mig.
Nu har jag haft honom två år, vi har tagit det lugnt eftersom han har vuxit mycket (och inte är så liten längre) men han är verkligen min typ av häst. Snäll, pigg, arbetsam, litar på mig, lätt typen, lätt i fronten etc. Det enda är att jag önskar att jag hade skickat honom på utbildning för typ ett år sen, men nu har vi börjat få ordning på det mesta.
Han är e. Don Henrico - Weltmeyer

Jag har tidigare valt hästar främst med hjärtat, vilket kanske inte alltid varit optimalt ;). Min förra häst var lite för stor och även om hon lärde mig mycket genom åren så var det med facit i hand lite onödigt svårt för mig att komma till ridning på henne (hon var 165 när jag köpte henne men landade på 170 cm i mkh och jag 158 cm).
Min nuvarande häst köpte jag som treåring 2013 efter att min förra häst dog i samband med fölning. Fölet klarade sig inte heller.
Jag började leta häst dagen efter. Mina kriterier var följande; oinriden treåring, sto, mkh runt 160, trevligt temperament, taktmässiga men inte så spektakulära gångarter, ok exteriör, ej dyr. En trevlig hobbyhäst för dressyr helt enkelt.
Den första hästen jag var och tittade på uppfyllde kriterierna så jag köpte henne. Jag var ganska avtrubbad emotionellt just då, vilket kanske var bra, för jag är jättenöjd med henne. Det blev en swb (även om jag var öppen för andra raser) e. Richfield -Testarossa.
Tillägg: jag har inga tävlingsambitioner, kanske tävla lite i lätt klass, som allra högst medelsvår om andan faller på och jag ska vara realistisk. Att tävla och träna för tävling slukar mer tid än jag har och kan förvänta mig ha under många år framöver. Träningen är det jag brinner för. Drömmen är väl att komma till lite puff och puff på "egen utbildad" häst men så länge jag känner att jag fortfarande utvecklas och att vi utvecklas som ekipage så är jag nöjd.

Senast ändrad:
Vilka sidor ska man annonsera på? :)
Jag hade valt dem tre största. Den som översätts till "drömhäst", den som diskuterar dressyr dagligen (daily), och den som helt enkelt har warmbloods till salu (for sale).

Är alltid osäker vad man får och inte får skriva ut, därav omskrivningarna. :o

Jag hade valt dem tre största. Den som översätts till "drömhäst", den som diskuterar dressyr dagligen (daily), och den som helt enkelt har warmbloods till salu (for sale).

Är alltid osäker vad man får och inte får skriva ut, därav omskrivningarna. :o

Tusen tack! :up::)

Kan ju tillägga att det kan vara bra att ha en välgjord, snyggt redigerad film på hästen i dagsform. Tycker alla dressyrmänniskor jag någonsin har träffat i det här landet förutsätter att det finns proffsig film på hästen. Att den inte har besiktigats på länge struntar folk i (förhoppningsvis gör de ju det själva innan köp).

Med proffsig film menar jag att hästen är filmad i dagsljus, på en dressyrbana, med välryktad kropp och gärna knoppad man, riden av en människa i rena kläder och blanka stövlar. Det skall vara lätt att se att hästen kan vinna tävlingar, liksom.

Ännu bättre om man har ett par olika filmer från tävlingsstarter, med procenten synlig. Om hästen konstant ligger runt 70% spelar det mindre roll att det är Lätt A än MSV, så länge som det ser proffsigt och mjukt ut. Våra dressyrtest här är så pass olika dem i Sverige att det enda som egentligen översätts enkelt i köparens ögon är själva procenten.

Liknande trådar

Dressyr Sitter hemma med en dryg förkylning och har då tid att fundera och klura. Funderar på vår sports framtid. De senaste åren har det hänt...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 742
Senast: kryddelydd
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 326
Senast: Jate Volim
·
Avel Lutar mot betäckning i år eftersom mitt sto inte är ridbart mer efter sparkolycka ifjol. Var tills nyss helt säker på att jag tänkte...
Svar
0
· Visningar
922
Senast: HMQ
·
Dressyr Jo, jag sitter och tittar lite på hästar till salu för framtida byte från islandshäst till dressyrhäst. Red ponny på SM-nivå innan jag...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
14 322
Senast: pepinopre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar