Sv: Hur?! ,Trickträning
Lugn, vännen, lugn. Det är inte det att du blir ignorerad eller att någon tycker du är dålig, eller inte vill att du ska bli bättre.
Det KAN bero på att det finns tiotals trådar om samma sak.
Det KAN bero på att man faktiskt inte vet hur man lärde hästen det den kan, eftersom det inte handlar om ett regelrätt kommando utan mer om kommunikation.
Det KAN bero på att man är värdelös på att förklara, och att även om man får till en halvvettig förklaring så funkar ändå ine alla metoder på alla hästar.
Man får också se lite till vad tråden handlar om, är det tex en bildtråd vill folk i första hand slänga upp bilder, inget annat.
Kan avslutningsvis ge min lilla berättelse om hur Figge lärde sig buga på kommando.
Jag knackade med handen på hans knä, samtidigt som jag lyfte frambenet. Lyckades på något sätt hålla och knacka med samma hand, och med en godis i den andra fick jag honom att ta huvudet mellan frambenen längre och längre ner. Till slut var han på ett knä, en kort sekund.
Med tiden slutade jag hålla frambenet med handen, utan använde foten istället, och knackade med ett spö eller pinne.
Nu, nästan två år senare gör han någorlunda egna bugningar,
Jag har visserligen itne tränat så intensivt, och han är inte värdens mest lättlärda..
Vårt nya projekt är ligg, men det står still.. Metoden jag använder där är att böja halsen åt ena hållet, lyfta frambenet på motsatt sida. Och där är det visst meningen att hästen ska "tappa balansen" och lägga sig ner. Inte Figge, han gör istället en mycket bredbent bugning.. Men det kommer, det kommer.
Han är som sagt svårlärd, och ger fulla fan i om man knackar på hans ben för att flytta dem i tex bergsgeten eller för en spanska skritt. Jag måste komma på andra sätt, och det är väl egentligen det bästa tips som kan ges: Lär känna hästen, vad som motiverar den och testa dig fram.