Hur tänkte man här?

Sv: Hur tänkte man här?

Personligen anser jag att man har tillräckligt koll på hunden om den är i en rymningssäker inhägnad. Men det är jag det :)
Kanske inte en sekund men lång tid krävs inte innan de sitter ihop.

Hmmm, nu kännar jag mig lite petig :D ...men är den verkligen rymningssäker om en tik kan ta sig in ;)

Jag förstår precis hur du menar...:p

Jag vet vad BPH är, dock visste jag inte innan kakis postade att det var öppet för blandisar, o oavsett så är det inte ett test.

oj vad man kan märka ord..

synonymer till test: utprovning, prova, prov, prövning, granskning, försök, kunskapskontroll, undersökning, kontroll; intelligensprov, lämplighetsprov.

Tycker nog att man kan kalla MH och BPH för en form av undersökning/ lämplighetsprov / granskning, etc.
Resultaten används ju i ganska stor utsträckning på det viset, för att förbättra aveln, få en bättre översikt, kunna föra statistik, osv.

Min fetning. Hur många tror du egentligen vet om att de bär på defekta barn? Det tror jag faktiskt inte är så himla många, det är liksom inget de flesta räknar med. Det var du som drog upp SD och de människor som röstar på dem, som du direkt buntade ihop till mindre intelligenta. Att sedan dra paralleller med att vi tillåter saker inom hundavel och sen att vi inte gör det inom människoavel.. jag tycker det är absurt. Hur tycker du att vi borde "sålla" som du skriver? Eftersom du anser det absurt att alla får skaffa barn som vill, oavsett politisk tillhörighet, sjukdomar etc.

Jag ser inte heller riktigt vad du vill komma fram till, du tycker det är illa att vem som helst får skaffa barn. Ok. Men varför skulle det göra att det är ok med kass hundavel? Vad har det med varann att göra? Om man nu ser människoaveln som kass, sen när gör två fel ett rätt? Eller är det bara den dubbelmoral du tycker du ser som du vill åt? Varför inte bara jobba för en jäkligt bra hundavel istället?

Jag vet människor som har behållt barn med funktionsnedsättningar som de vetat om INNNAN födsel jo. Men oavsett - både djurungar och barn föds med defekter. Inte "avlivar" man ett barn som lider, nej man gör allt för att hålla den vid liv. Så skulle man aldrig göra mot ett djur.

Att du tycker min jämförelse är absurd är ett stort frågetecken för mig.

Jag har FORTFARANDE INTE sagt att vi skall "kontrollera/sålla" avel på människor, jag har därimot kommenterat att ingen höjer så mycket som på ett ögonbryn om en människa som går på socialbidrag skaffar barn (kan man inte ta hand om sig själv hur skall man då kunna ta hand om/erbjuda ett vettigt liv för ett barn?) , har flera generationer av cancersjuka i släkten, osv, medan folk som avlar på som sagt, icke tillräckligt "fina" djur, helst ska lemlästas.

Var "jag ville komma" med mina inlägg var:
1. Folk har dragit allt förhastade slutsatser i artikeln
2. Och ja, dubbelmoral kan man ju kalla det, hur/varför folk ödslar tid på petitisser (för ja, jag tycker det är en petitiss att granntanten har parat sin lilla papillon med grannens labbe, vilket dock får folk ögon att ploppa ur.. ungefär som i den här tråden) medans betydligt sjukare/hemskare saker inte rör dem i ryggen.

För hur ofta ser man i en tråd där någon skriver "jag lever på soc.bidrag och är gravid och nu har barnets pappa kastat ut mig på gatan,", att någon svarar "gör abort! adoptera bort barnet, du är inte en lämplig förälder" osv.
Ja det är ju inte konstigt, det måste vara ett riktigt drömscenario för barnet!

Medan man kan se "jag ska betäcka mitt halvblodssto, hon har tävlat i 1.20 och är jättefin..grannen har en halvblodshingst, tyvärr inte godkänd/visad.." Och så en bild, på en ganska medioker liten häst, inget särskilt högt blup, ingen fantastisk stam.
Och så en drös med kommentarer "och vad har din häst att tillföra aveln" , "oseriös avel bla bla bla".
(Kan byta ut halvblodet mot en hund av valfri ras som saknar fina uställningsmeriter, osv)

Jag tycker ärligt talat det är skrattretande.

Anledningen till att folk inte uppmanar andra till abort känns ju rätt uppenbar kan jag tycka.. Och jag tycker ärligt talat inte att man kan likställa att skaffa barn med att avla på sin hund eller häst.. Jag tror dessutom säkert att folk reagerar när människor som inte ens kan försörja sig själva skaffar barn men det kanske inte är lika lätt att påpeka olämpligheten i det hela som det är när det gäller avel på husdjur?

Både MH o BPH är beskrivningar, samt avelsutvärdering. de säger inte speciellt mycket om individens lämplighet för avel, det intressanta är när hela kullar beskrivs.

Anledningen till att folk inte uppmanar andra till abort känns ju rätt uppenbar kan jag tycka.. Och jag tycker ärligt talat inte att man kan likställa att skaffa barn med att avla på sin hund eller häst.. Jag tror dessutom säkert att folk reagerar när människor som inte ens kan försörja sig själva skaffar barn men det kanske inte är lika lätt att påpeka olämpligheten i det hela som det är när det gäller avel på husdjur?

Varför inte ? Det gör ju betydligt mer skada än med en skotträdd hund (vadå, låta bli att besöka skjutbanan, och åka ut på landet på nyårsafton) hundaggressiv hund (hundar behöver faktiskt inte umgås med varandra) , C-höft hund (kan ofta fungera väldigt bra i vardagen ändå)

Mobbning, utanförskap, fysiskt/psykiskt lidande pga ärvda sjukdomar, pga föräldrars relation, eller pga. familjens ekonomi.
Är bara några exempel på konsekvenser av att "fel" människor skaffar barn.

Det värsta som kan hända om det föds ett djur med dålig mentalitet och/eller har dåliga fysiska förutsättningar, är att den måste avlivas pga lidande och/eller pga att den är en fara för andra (ja eller att den hamnar i fel händer, men det kan ju hända med vilken hund som helst)
Det alternativet finns inte för människor, så därför tycker jag att det borde vara ÄNNU viktigare vem som skaffar barn, än vilken hund man tar valpar på.

Det är jättebra att man strävar mot att avla på enbart friska hundar med god mentalitet, bra arbets/utställningsmeriter, men jag tycker reaktionen på alla som inte håller ovanstående "mått" är överdriven och lite väl intensiv/aggressiv.

Om en familj tar en kull valpar på sin friska familjehund och ser till att valparna hamnar i goda hem (detta är ju ffa nackdelen med blandrasavel tycker jag, utbudet är större än efterfrågan, så det är lätt att folk säljer till första bästa för att få valparna sålda.. ) så är det väl inte hela världen.

"Jag tror dessutom säkert att folk reagerar när människor som inte ens kan försörja sig själva skaffar barn men det kanske inte är lika lätt att påpeka olämpligheten i det hela som det är när det gäller avel på husdjur?"

Man kanske inte går direkt fram till någon och säger "du, du borde aldrig skaffa barn" (även om man kanske många gånger borde...) men om man ser i forumtrådar. OFTA avråds folk att avla på sina djur. Men man ser inte särskilt ofta folk som avråder olämpliga föräldrar, eller kritiserar deras val att skaffa barn trots deras situation. Eller sådana här smajlisar - > :crazy: :o :confused: som man ser i var och varannan avelstråd som skall ge en nedlåtande ton extra krut.. Och det behöver inte handla om direkt kritik till någon specifik person som skaffar barn, utan attityden i allmänhet mot olämpliga föräldrar, är betydligt mer accepterande än med djuravel, vilket är mycket märkligt.

Senast ändrad:

Men vad har hundavel med människor som skaffar barn att göra öth? Får man inte påpeka att det är ogenomtänkt avel utan att först ha påpekat för en opassande mamma att hon borde göra abort?

Jag förstår vad du menar men tycker att ditt resonemang är lite märkligt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 845
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 672
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 195
Senast: Nota
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 575
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Snabbmat?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Mens