Hur tänkte man här?

Sv: Hur tänkte man här?

Att matte var lite flummig och dravlade om att be till andarna eller vad det var, det var ju lite roligt. Annars var det väl inget konstigt alls med den artikeln. En olyckshändelse i och med att husse ramlade och tappade hunden. Vad är egentligen konstigt med det? sånt händer ju människor ibland.

Fast det står ju att hunden drog omkull husse, och därför släppte husse hunden. Han tappade den alltså inte.

kl.
Såg ut så här :eek: när jag läst artikeln.
Vi har långt kvar....

Fast en olyckshändelse skulle jag inte kalla det när hon planerat att ta valpar på hunden i 5 år. Mer en tillfällighet att det blev just då.

Men hallå, du måste ju använda universum när du sänder ut ditt budskap, hur ska det annart nå till flumkvarteren.

Sen att det är skrivet som nåt lite gulligt som inträffat.

Ah, det är det jag har gjort fel.
Jag plockar fram stearinljusen och kristallkulan så snart jag kommer hem :idea:

Vart har jag skrivit att det e tikägarens fel att det blev valpar:confused: Ansvaret ligger på båda två som hade sina hundar lösa.

Jag pratar inte enbart om artikel, utan även överlag. Så som det jag berättade om innan. Har även fått frågan om att para min tik med personens hanhund då han tyckte min tik var fin:crazy: Frågade inget om hur hon var osv.

Sen satt jag och funderade. Varför e det så svårt att kastrera sin hund om man inte planerar att ta valpar? Som tex artikel, där stod det att husse inte ville ha valpar. Och ett enkelt sätt för att förhindra att det kan riskera att bli valpar e att kastrera tiken.

Med tanke på hur ojämförbart det är, så är det egentligen dumt att ens svara på, men jag känner att jag måste inflika ändå.
Den dagen vi lagligt föder upp människobarn 3-8 per gång för att sälja vidare, då kan vi börja med den jämförelsen.

lagger min nasa i blot.. men t.ex. okad cancerrisk/risk for hojda aggressioner hos tik efter "snippsnipp" kanske? for jakla lat for att leta reda pa studien med siffrorna men de ar hoga nog for att fa mig att tanka lite annorlunda gallande kastrering/sterilisering..

o klantiga hundagare finns det gott om lite varstanns i varlden, fast alla kanske inte sanker tankar ut i universum att de vill ha en kull med valpar. Sen undrar jag lite hur man tanker om man vill ha med en san historia i tidningen? o0 hade det varit jag (universum forbjude ;) ) sa hade jag skamts ogonen ur mig... oavsett om jag agde "mamma eller pappa hund" ^^

kl

Är det bara jag som reagerar på att tiken var 6 år, det tycker jag är lite i äldsta laget för att skaffa en första kull utan att ha tänkt igenom det noga innan (blev ju snitt sen åxå- och matte låter ju extremt påläst som tror att det handlar om att valpen "sov" :crazy: ).

Låter ungefär precis som jag ser typisk blandrasavel framför mig, skit samma med vilka raser eller hur individen är, valpar ska man ha.. Hälsotester, vilka raser är det man blandar, hur matchar individerna varann etc. Fast det är klart, universum kirrar ju biffen :cool:

lagger min nasa i blot.. men t.ex. okad cancerrisk/risk for hojda aggressioner hos tik efter "snippsnipp" kanske? for jakla lat for att leta reda pa studien med siffrorna men de ar hoga nog for att fa mig att tanka lite annorlunda gallande kastrering/sterilisering..

Hur menar du då? Cancerrisken för tikar sjunker ju efter kastrering när d gäller tex juvertumörer. Och man tar bort risken för pyo. Finns en anledning att försäkringsbolagen sänker premien med 10% om du kastrerar din tik.

Det finns gott om risker med kastrering, o risken för juvertumörer ökar i takt med hur sent kastreringen utförs. Både jag o Hastflicka har gång på gång länkat till forskning som påvisar risker med kastrering, av båda könen. T ex så lever intakta rottistikar längre än kastrerade ditos.

se vallhunds svar :) Hen svarade bra, jag skulle anda bara upprepat vad V skrev sa.. ;)

sen aprapa forsankt premie sa sjunker ju risken for akuta vetbesok ocksa... ingen valpning som kan ga fel, inga livmoderinflammationer (om de nu kort en total borttagning dvs). Sa eh ja, for forsakringsbolagen ar det ju smidigare om du har tiken fixad :) sa jag tror inte att det "bara" ar av de anledningar du skrev som den sanks :)

(kanske later lite lullig, e lite trott... sa ursakt pa forhand om jag blir lite gaggig >.<)

Dom forskningar som jag har läst förespråkar för kastrering vid 6 mån ålder. Att det då i stort sätt inte ska finnas några risker för tumörer och att tikar lever längre.

Den ende nackdelen e att tiken kan bli inkontinens efter ingreppet.

Det finns gott om risker med kastrering, o risken för juvertumörer ökar i takt med hur sent kastreringen utförs. Både jag o Hastflicka har gång på gång länkat till forskning som påvisar risker med kastrering, av båda könen. T ex så lever intakta rottistikar längre än kastrerade ditos.

Då kan man ju ge fasen i att kastera sent då. Jag har samma uppfattning som Aliil. Har åxå läst en del.

kl

Låter ungefär precis som jag ser typisk blandrasavel framför mig, skit samma med vilka raser eller hur individen är, valpar ska man ha.. Hälsotester, vilka raser är det man blandar, hur matchar individerna varann etc. Fast det är klart, universum kirrar ju biffen :cool:

För mig låter det inte alls som typisk blandrasavel. Klart att den sorten också finns, men inte är det generellt så. Det kan ju inte vara en ren tur att jag inte stött på den sorten menar jag. Så resonerar inte alls de jag träffat som tagit blandrasvalpar.

En tidigare tik jag blev steriliserad på grund av en infektion. Hon var då 5 år. Renrasig schäfer. Hon levde tills hon blev 13 år. (för utom detta var hon frisk hela livet)

En tidigare tik jag blev steriliserad på grund av en infektion. Hon var då 5 år. Renrasig schäfer. Hon levde tills hon blev 13 år. (för utom detta var hon frisk hela livet)

Misstänker att du menar att den blev kastrerad? En sterilisering avhjälper knappast någon infektion.

För mig låter det inte alls som typisk blandrasavel. Klart att den sorten också finns, men inte är det generellt så. Det kan ju inte vara en ren tur att jag inte stött på den sorten menar jag. Så resonerar inte alls de jag träffat som tagit blandrasvalpar.

Många av de som annonserar på Blocket resonerar just så...:devil:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 845
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 672
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 195
Senast: Nota
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 575
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Snabbmat?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Mens