Hur tänkte man här?

Sv: Hur tänkte man här?

Många av de som annonserar på Blocket resonerar just så...:devil:

Usch. Jag kanske har haft tur. Jag hittade vår nuvarande blandig på just Blocket. De hade sett ut hanen från ett grannland tom så det var inte grannens hund precis. Underbar jycke blev det i alla fall.
bild på godingen
32858783.jpg

Senast ändrad:

Folk alltså :crazy:

Jag hade nog blivit lite lätt förargad om det kommit fram att min hund varit pappa i en sådan situation. Borde man inte egentligen som hanhundsägare kunna kräva ersättning?

Det finns gott om risker med kastrering, o risken för juvertumörer ökar i takt med hur sent kastreringen utförs. Både jag o Hastflicka har gång på gång länkat till forskning som påvisar risker med kastrering, av båda könen. T ex så lever intakta rottistikar längre än kastrerade ditos.

Sen finns det ju den etiska diskussionen om att göra operativa ingrepp som inte är medicinskt nödvändiga, kirurgisk modifiering av djur för att de ska passa in i vår värld.

(obs ger inget personligt ställningstagande i ovanstående mening, känns som om det är nödvändigt att skriva här på buke :p )

Ser inget konstigt att många väljer att inte kastrera sina djur.

Kräva ersättning som hanhundsägare? Det är väl lika mycket hanhundsägarens fel om man har så dålig koll på honom att han kan rymma iväg med en löptik?

Kräva ersättning som hanhundsägare? Det är väl lika mycket hanhundsägarens fel om man har så dålig koll på honom att han kan rymma iväg med en löptik?

Kan ju vara ute på inhägnad gårdsplan och tiken hoppar över, går på nån sekund så kan ju ske medan hanhundsägaren springer in på toa. Hanhunden behöver inte rymma.

fast då har du ju ändå inte koll på din hanhund om han kan para en tik...det tar ju knappast en sekund-

Grannens tik brukade, utan förvarning, dyka upp inne i vårt hus om sommaren om vi hade en dörr öppen....... Som tur är är min hanne numera kastrerad, det hade snabbt kunnat bli en MYCKET oönskad blandning....... Och jag hade inte känt mig ansvarig när tiken kom in i vårt hus. Jag har inte precis hökögonen på min hund inomhus varje sekund! Jag måste ju kunna sitta och jobba!

Jag skiter totalt i vilken raser det finns i en hund så länge den har sunda föräldrar som är ordentligt testade både psyke/hälsa, vilket är ovanligt inom blandrasaveln.

Kan ju bero på att det inte har varit helt lätt att få en blandras/oreggad hund mentaltestad officiellt såvida den inte ska utbildas som tjänstehund.

Tack och lov så finns ju den möjligheten nu, så förhoppningsvis kommer det bli mycket vanligare med mentaltestade blandisar också!

"Det är ju typ tusen saker i artikeln som vittnar om hur oseriöst det är:

Ägaren hade alltså planerat att avla på sin blandrastik. (Eller så hoppades hon på att valparna skulle komma med storken.) Man kan ju fundera på t.ex. HD-statusen?"

Fast du vet ju inte om hunden är röntgad eller hur?

"Vilken trevlig och väluppfostrad hund som drar omkull sin husse. Och vilken klok husse som anser att lösningen på det problemet är att släppa hunden lös :idea: Detta tycker inte jag kan kallas misstag utan ren idioti och dumhet."

Löptikar kan ofta ha ett udda beteende. Och hunden behöver inte alls vara allmänt olydig för den ett tillfälle dragit omkull sin husse. Jag anser själv att jag har en bra lydnad på min hund men hon är väldigt störningskänslig. Skulle det springa en hare framför näsan på henne och jag skulle vara ofokuserad och hålla kopplet i lillfingret så kan jag ju säga att jag hade inte haft hunden vid min sida längre (och nej jag brukar inte hålla kopplet i lillfingret, men du kanske förstår vad jag menar)

"Jag hoppas att du inte är allvarlig? Du tycker det är samma sak att förhindra en hund från att paras som att förhindra en människa från att skaffa barn? Hur ska vi hindra människorna? Tvångssterilisering? "

Varför inte? Människor kan vara betydligt farligare än hundar. Det är så tabu att avla på en hund med en C-höft eller en 5-a på skott (inte sagt att jag är FÖR att avla på sådana djur!) medan en psykiskt instabil människa eller med dålig ekonomi, intelligensnivå, cancer i släkten, osv är det fritt fram för (ja såvida de inte har AIDS eller är massmördare såklart :grin: ) Kolla bara hur SD har ökat senaste åren. Och man behöver inte vara särskilt smart för att se vilken/vilka stereotyp som är deras vanligaste anhängare . En hund därimot som kryper ihop som en boll på tolvslaget på nyårsafton eller visar aggressivitet (som ofta beror på ÄGAREN) mot t ex andra hundar, hänvisas till veterinärens operationsbord för kastrering / avlivning eller åtminstone big no no att använda i avel. (som sagt fortfarande EJ för att avla på dessa djur.. bara vill markera skillnaden , och synen på djur vs människor , vilket tyvärr ofta är en bisarr skillnad / tänk. )

Kan ju bero på att det inte har varit helt lätt att få en blandras/oreggad hund mentaltestad officiellt såvida den inte ska utbildas som tjänstehund.

Tack och lov så finns ju den möjligheten nu, så förhoppningsvis kommer det bli mycket vanligare med mentaltestade blandisar också!

Du kan inte gå MH med en blandis, inte test, utan beskrivning (om den inte är antagen till tjänstehundsutbildning). Du kan inte gå Korningens mentaldel, MT med en blandis.
Eller har det införts nya regler i år?

fast då har du ju ändå inte koll på din hanhund om han kan para en tik...det tar ju knappast en sekund-

Personligen anser jag att man har tillräckligt koll på hunden om den är i en rymningssäker inhägnad. Men det är jag det :)
Kanske inte en sekund men lång tid krävs inte innan de sitter ihop.

Du kan inte gå MH med en blandis, inte test, utan beskrivning (om den inte är antagen till tjänstehundsutbildning). Du kan inte gå Korningens mentaldel, MT med en blandis.

Kan ju vara som så att hen menar BPH och inte MH.

DaydreamBeliever;15186488[B skrev:
Varför inte? Människor kan vara betydligt farligare än hundar. Det är så tabu att avla på en hund med en C-höft eller en 5-a på skott (inte sagt att jag är FÖR att avla på sådana djur!) medan en psykiskt instabil människa eller med dålig ekonomi, intelligensnivå, cancer i släkten, osv är det fritt fram för (ja såvida de inte har AIDS eller är massmördare såklart :grin: ) Kolla bara hur SD har ökat senaste åren. Och man behöver inte vara särskilt smart för att se vilken/vilka stereotyp som är deras vanligaste anhängare . En hund därimot som kryper ihop som en boll på tolvslaget på nyårsafton eller visar aggressivitet (som ofta beror på ÄGAREN) mot t ex andra hundar, hänvisas till veterinärens operationsbord för kastrering / avlivning eller åtminstone big no no att använda i avel. (som sagt fortfarande EJ för att avla på dessa djur.. bara vill markera skillnaden , och synen på djur vs människor , vilket tyvärr ofta är en bisarr skillnad / tänk. )[/B]

Men SJÄLVKLART är det en gigantisk skillnad på människor och djur. Det är ju så det rimligen ska vara. Vi har möjligheten att avla så gott det bara går, för hundarna är inte direkt i det vilda där flockens konstruktion gynnar de starkaste- se på vargflockar eller möjligen vildhundar. Där gynnas de starkaste och de svaga sållas bort. Den möjligheten finns inte med våra domesticerade djur så där måste vi gå in och hjälpa till.

Om du ogillar SD förvånar det mig att du resonerar som du gör, för det är knappast ett bättre tänk du har. Att kontrollera avel på människor torde vara rätt avancerat även för en sd-anhängare.

Kan man göra BPH med en blandis?

Ja det får de. Från skk.se:

Alla hundar är välkomna!

BPH är anpassat för alla hundar, oavsett ras. Även oregistrerade hundar kan delta. För alla hundar gäller att de måste ha fyllt 1 år, vara id-märkta och vaccinerade. Ägaren eller föraren måste vara medlem i Svenska Kennelklubben eller i en specialklubb/rasklubb. Inledningsvis kommer det att finnas sju banor runt om i landet och alla hundar är välkomna även om fem raser har företräde: american staffordshire terrier, rhodesian ridgeback, nova scotia duck tolling retriever, lagotto romagnolo och shetland sheepdog.

Nej, MH kan man fortfarande inte göra, (var kanske lite otydlig i mitt inlägg) men numera finns det BPH som är tillgängligt för alla hundar, och som är något liknande.

Senast ändrad:

Men SJÄLVKLART är det en gigantisk skillnad på människor och djur. Det är ju så det rimligen ska vara. Vi har möjligheten att avla så gott det bara går, för hundarna är inte direkt i det vilda där flockens konstruktion gynnar de starkaste- se på vargflockar eller möjligen vildhundar. Där gynnas de starkaste och de svaga sållas bort. Den möjligheten finns inte med våra domesticerade djur så där måste vi gå in och hjälpa till.

Om du ogillar SD förvånar det mig att du resonerar som du gör, för det är knappast ett bättre tänk du har. Att kontrollera avel på människor torde vara rätt avancerat även för en sd-anhängare.

Nej jag har inte påstått att vi skall ha kontrollerad avel på människor (vi har ju inte kontrollerad avel på djur heller, det är ju inte olagligt att avla på blandraser/ oreggade djur) , men jag står dock fast vid att det är bisarrt hur accepterande vi är med att vilka idioter som helst skaffar barn, men så fort någon avlar på sin hund som inte är tillräckligt "fin" (för nej, det handlar - tyvärr - inte bara om att man ska avla på friska djur för att det är synd om djur som kommer till världen och lider.. Även om även det försigår i människovärden. Tänk hur många barn som föds med olika psykiska och fysiska funktionsnedsättningar, som man i många fall varit medvetna om INNAN födsel dessutom, som vi gör allt i vår makt för att hålla vid liv oavsett hur individen egentligen mår, medan en hund hade avlivats direkt) så blir det ramaskri.

Och att jämföra mitt tänk med SD's tycker jag inte är särskilt genomtänkt.. Jag har som sagt inte påstått att jag vill "sålla" bland människor. Och även om det skulle vara så , (poängterar igen ; det påstår jag INTE) så är det ganska stor skillnad på att sålla bland fysiskt/psykiskt svaga människor, gente mot att sålla pga t ex hudfärg och religion!

Senast ändrad:

Jag vet vad BPH är, dock visste jag inte innan kakis postade att det var öppet för blandisar, o oavsett så är det inte ett test.

Nej jag har inte påstått att vi skall ha kontrollerad avel på människor (vi har ju inte kontrollerad avel på djur heller, det är ju inte olagligt att avla på blandraser/ oreggade djur) , men jag står dock fast vid att det är bisarrt hur accepterande vi är med att vilka idioter som helst skaffar barn, men så fort någon avlar på sin hund som inte är tillräckligt "fin" (för nej, det handlar - tyvärr - inte bara om att man ska avla på friska djur för att det är synd om djur som kommer till världen och lider.. Även om även det försigår i människovärden. Tänk hur många barn som föds med olika psykiska och fysiska funktionsnedsättningar, som man i många fall varit medvetna om INNAN födsel dessutom, som vi gör allt i vår makt för att hålla vid liv oavsett hur individen egentligen mår, medan en hund hade avlivats direkt) så blir det ramaskri.

Och att jämföra mitt tänk med SD's tycker jag inte är särskilt genomtänkt.. Jag har som sagt inte påstått att jag vill "sålla" bland människor. Och även om det skulle vara så , (poängterar igen ; det påstår jag INTE) så är det ganska stor skillnad på att sålla bland fysiskt/psykiskt svaga människor, gente mot att sålla pga t ex hudfärg och religion!

Min fetning. Hur många tror du egentligen vet om att de bär på defekta barn? Det tror jag faktiskt inte är så himla många, det är liksom inget de flesta räknar med. Det var du som drog upp SD och de människor som röstar på dem, som du direkt buntade ihop till mindre intelligenta. Att sedan dra paralleller med att vi tillåter saker inom hundavel och sen att vi inte gör det inom människoavel.. jag tycker det är absurt. Hur tycker du att vi borde "sålla" som du skriver? Eftersom du anser det absurt att alla får skaffa barn som vill, oavsett politisk tillhörighet, sjukdomar etc.

Jag ser inte heller riktigt vad du vill komma fram till, du tycker det är illa att vem som helst får skaffa barn. Ok. Men varför skulle det göra att det är ok med kass hundavel? Vad har det med varann att göra? Om man nu ser människoaveln som kass, sen när gör två fel ett rätt? Eller är det bara den dubbelmoral du tycker du ser som du vill åt? Varför inte bara jobba för en jäkligt bra hundavel istället?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 845
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 672
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 195
Senast: Nota
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 575
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Snabbmat?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Mens