Jag förstår att det kan verka som att jag verkligen fastställt att jag inte klarar det, men så är det inte. Jag VILL ju klara det, jag vet vikten av att göra det, men HUR jag ska ta mig dit vet jag inte. Jag har ingen bra strategi.
@RedHyuuga För mig är det mycket, mycket svårare att be min vän om stöd i just den här situationen, än att skriva om det här på buke.
@Lovisaleonora Jag behöver en strategi ja, det håller jag helt med dig om. Jag försöker också intala mig själv att det är viktigt att göra, och alldeles säkert mycket mindre jobbigt än att drabbas av cancer. Men jag är ändå så jäkla rädd för det, framförallt för själva införandet av saker och, i fall av undersökning, fingrar. Det och just positionen man är i i en gynstol, känns så utlämnat och den känslan är jag rädd för. Att känna att jag inte "har kontroll". Det är det som är det som framkallar sån ångest. Men jag kommer ju inte ifrån det, hur jag än vrider och vänder på det.
Att BM/gyn ska tycka något om mitt underliv är jag inte orolig för. Jag tror inte heller de tycker det är något pinsamt eller märkligt med det, men jag förstår om många kanske känner ett obehag inför det också. Men just det är inte något (större) problem för mig, det är mer på nivån "visst, det känns konstigt och obekvämt men fine". Skulle de bara titta vore jag mycket mer okej med det, då hade jag varit där för länge sen.