Det jag förstått om mitt ex har jag lärt mig på de senaste åren - och vi har ju varit skilda i 10 år.Jag har inte kunnat få ihop i mitt huvud att man kan vara väldigt ego men ändå omtänksam.
...
Det svåraste, för mig, är distansen och avsaknaden av bekräftelse och att han är totalt oförmögen att förstå hur han påverkar mig.
Jag kunde inte begripa honom när vi levde ihop. Att han kunde vara kapabel och högfungerande. Ha uppdrag upp på nationell nivå och fungera så oerhört skärpt i många sammanhang - men inte kunna dra de enklaste slutsatser om mig, vårt barn och vårt liv tillsammans. Jag gick hos psykolog och jag undrade om han inte ville veta vad vi talade om där. Han svarade förvånat att nej, det var ju mig det handlade om. När vi gick isär hade jag skrivit ett brev till honom eftersom han inte förstod vad jag sa när vi pratade. Han läste och sa förfärat att han aldrig tänkt att han skulle kunna ha någon del i att jag mådde dåligt eller ville skiljas. Allt jag sa fanns ju bara i mitt huvud.
När hans bror fick diagnos blev det på något sätt enklare. Och med årens distans har jag begripit mer.
Det TS skriver stämmer så oerhört väl i på hur vi hade det. Med skillnaden att TS sambo blir ledsen över att det inte funka. Vi två grävde ner oss i skyttegravar istället.
Vill man leva vidare tillsammans så kanske det är klokt att läsa in sig på neuropsykiatrisk funktionsnedsättningar? För att lära sig vad som är vad. Oförmåga eller illvilja och lathet.