Hur står man ut med varandras olikheter?

Det räckte inte att baka till fettisdagen utan jag måste också märka upp påsen med stora lappar "SEMLOR. ÄT EJ" och gömma dem.
Med tonåringar i huset så är det en nödvändighet,
Det måste också vara typ "din låda" och "min låda" med lunchlådor i frysen.
Nyckeln till att överleva ett sådant kaos heter organisation.
Man bor i ett ungdomsläger i det läget.

Jag frågade tidigare vad ni arbetar med.
Och det undrar jag fortfarande.
Det säger så mycket om vad man kan förvänta sig av andra människor.
En virrig professorstyp med hela huvudet fullt av formler t.ex. kan man inte förvänta sig klara av att hålla reda på något annat samtidigt.

Med tonåringar i huset så är det en nödvändighet,
Det måste också vara typ "din låda" och "min låda" med lunchlådor i frysen.
Nyckeln till att överleva ett sådant kaos heter organisation.
Man bor i ett ungdomsläger i det läget.

Jag frågade tidigare vad ni arbetar med.
Och det undrar jag fortfarande.
Det säger så mycket om vad man kan förvänta sig av andra människor.
En virrig professorstyp med hela huvudet fullt av formler t.ex. kan man inte förvänta sig klara av att hålla reda på något annat samtidigt.
Yrke tycker jag inte är intressant i sammanhanget. Däremot påverkar ju personligheten ens beteende.
Men även om man är slarvig, inte gillar rutiner etc måste man ju ändå få vardagen att fungera. Dvs man behover ju komma överens med sin partner och man kan ju inte begär att partnern ska göra allt hemma för man är en virrig professorstyp.

semmelincidenten får mig att tänka på min andra hälft. Vi bor inte ihop men sen vi träffades så har jag handlat för det mesta, har jag vart och handlat innan jag åkt hem till mig så handlar jag det jag vet att han och hans barn behöver kommande dagarna. Gör jag mat så ser jag till att det finns mat till honom också. Gör jag smörgås på kvällen så gör jag några extra när jag ändå har allt framme för att han ska ha med sig till jobbet dagen efter osv..

Men när jag kommer hit så har han ALDRIG sett till att det jag vill ha finns hemma, dom har ätit upp "mina" grejer utan att han köpt nytt. Kommer jag hut sent på kvällen efter jobb så finns det aldrig mat även om han någon timme tidigare lagat mat. Och kommenterar jag det får jag bara ett: "Tänkte inte på det"

Han är inte elak.. han bara tänker inte! :crazy::rage: Och ibland funderar jag på om det är mer normalt att fungera som han gör än som jag gör. För mig är det självklart att tänka som jag gör för jag gör det egentligen utan att tänka, jag bara fungerar så att jag handlar inte bara till mig om jag är i affären. Och hans sätt har verkligen gjort mig :rage::banghead::cool::arghh: många ggr...
Tänker han inte i andra sammanhang heller? Han glömmer att gå till jobbet, kör i motsatt riktning på motorvägen, går ut i kalsonger och strumpor i januari?

Om inte, skulle jag kalla hans "tanklöshet" mot dig som ren respektlöshet och nonchalans. Att du snällt servar honom och hans barn övergår mitt förstånd.

Det kanske bara är huvudlöst, men det är faktiskt även respektlöst att inte ens reflektera över det när man tar något ur frysen.
Men han har också bott ensam och haft sin egen ordning.
En ordning där han har kunnat ta vad han hittar i sin frys och äta upp det utan att behöva fundera över det.
Det är en stor omställning att ha saker hemma hos sig som inte är "tillåtna".
På det hela taget så är det en stor omställning att ha någon annan i sitt hem som också är hemma hos sig och inte på besök.

Jag blir lite nyfiken på vad alla som ogillar kompromisser, @Petruska m.fl., lägger i ordet? Och vad benämner ni det att göra saker/acceptera saker man inte hade gjort på det sättet om man bara hade sig själv att ta hänsyn till?
I en kompromiss så får ingen som den vill ha det. Båda blir litet missnöjda.
Det är bättre att hitta en praktisk lösning där den enas behov kan tillgodoses fullt ut utan att det inkräktar på den andra.

Min sambo är inte jätteförtjust i mitt fluff som jag släpar hem, så senaste kattillskottet gav jag till honom i födelsedagspresent
Provade den varianten en gång, jag med. Det stackars kissebarnet blev överfallen av en nedfallande rullgardin mitt i natten och kissade på sig; i sambons säng. Det stackars kissebarnet fick då sova utomhus. Jag skulle ha fattat redan då att jag var fel ute - med sambon, alltså.

Men han har också bott ensam och haft sin egen ordning.
En ordning där han har kunnat ta vad han hittar i sin frys och äta upp det utan att behöva fundera över det.
Det är en stor omställning att ha saker hemma hos sig som inte är "tillåtna".
På det hela taget så är det en stor omställning att ha någon annan i sitt hem som också är hemma hos sig och inte på besök.
En gissning: det var tomt i hans frys när han bodde ensam. Om inte mamma varit där.

Han är inte elak.. han bara tänker inte! :crazy::rage: Och ibland funderar jag på om det är mer normalt att fungera som han gör än som jag gör.

Tänker han inte i andra sammanhang heller? Han glömmer att gå till jobbet, kör i motsatt riktning på motorvägen, går ut i kalsonger och strumpor i januari?

Om inte, skulle jag kalla hans "tanklöshet" mot dig som ren respektlöshet och nonchalans. Att du snällt servar honom och hans barn övergår mitt förstånd.

Mandalaki har egentligen skrivit exakt det jag vill säga i ämnet.

V A R F Ö R ursäktar du sådan total brist på respekt, omtänksamhet och normal uppfostran med att "han är inte elak"?! Vad f*n spelar det för roll när resultatet blir att du är rena rama dörrmattan, en passopp i deras tillvaro. Som snällt kommer och fyller kylskåpet och inte kräver något i retur.

Hur kan en relation fungera när bara en vårdar relationen? Vänta, svara inte. Det gör den inte :meh:

Semmelhistorien exempelvis skulle ha fått mig att gå i taket, så blind kan man bara inte vara om man ska dela hushåll med någon och ha tillträde till deras saker.
Jag återkommer till att tjata om vad det verkliga problemet kan vara.
Är han så upptagen med annat eller har han så dåligt minne?
Det är viktigt att veta för att hitta lösningar.

Helt ärligt så lever jag i ett kaos av den typ som TS beskriver.
Men om min sambo hade ätit upp alla semlor så hade han omedelbart bakat nya åt mig när misstaget upptäcktes.

Men om min sambo hade ätit upp alla semlor så hade han omedelbart bakat nya åt mig när misstaget upptäcktes.

Ja, konsekvens brukar vara en av många bra uppväckare. T ex att man inte får lön för att man glömde gå till jobbet och förlorad det.

Kallbrand i och amputation av foten för man glömde ta på stövel när man gick ut i minus 20 grader.

Ja, det har jag förstått. Just nu försöker han fresta mig genom att visa bilder på tilltänkta kattungar. Det är bara en sak jag inte fattar med dem: eftersom man ju vet på förhand att de inte kommer att kunna flyga, varför avlar man dem då med öron så stora att de ser ut att kunna det?

Jag är inte döförtjust i den moderna oriental/SIAMESaveln, jag gillar de gammeldags som mina morföräldrar hade. Idag föds den typen upp som "classic siamese".

:cry::cry:

Stackars kisse!
Ja, jag vet ju vem som hade fått sova ute i det läget :angel:

En natt blev jag och dåvarande sambon väckta av ett brak i köket. Det visade sig vara ena katten som dragit en krukväxt i golvet, skärvor och jord överallt. Jag mumlade något om sopborste men sambon kläckte ur sig: VI LÅTER DET VARA SÅ ATT HAN FÅR SKÄMMAS!

:rofl:

Det var något väldigt ömkligt över en förvirrad naken man i ett kök mitt i natten som säger något episkt korkat. Men jag skrev det på yrvaken-kontot :D

Provade den varianten en gång, jag med. Det stackars kissebarnet blev överfallen av en nedfallande rullgardin mitt i natten och kissade på sig; i sambons säng. Det stackars kissebarnet fick då sova utomhus. Jag skulle ha fattat redan då att jag var fel ute - med sambon, alltså.

1. Särbon skulle inte ha föreslagit något sådant.
2. Hade han gjort det hade han fått sova ute.

Yrke tycker jag inte är intressant i sammanhanget.
Jo det spelar en stor roll.
Det är en stor skillnad på att någon arbetar med oerhört intressanta och viktiga saker och därför inte riktigt får ihop ordning till vardags och någon som bara är lat och egoistisk.
Det spelar också roll vilka ekonomiska möjligheter man har att köpa sig ur problemen.
Med en god ekonomi så kan man skaffa en stor bostad med plats för alla och köpa städtjänster.

Liknande trådar

Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 245
Senast: gullviva
·
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
2 122
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 811
Senast: corzette
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 595
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka