Hur står man ut med varandras olikheter?

Tänker han inte i andra sammanhang heller? Han glömmer att gå till jobbet, kör i motsatt riktning på motorvägen, går ut i kalsonger och strumpor i januari?
Virriga typer med mycket i huvudet kan göra just så.
De är inte onda för det.
Inte hänsynslösa heller för den delen.

Jo det spelar en stor roll.
Det är en stor skillnad på att någon arbetar med oerhört intressanta och viktiga saker och därför inte riktigt får ihop ordning till vardags och någon som bara är lat och egoistisk.
Det spelar också roll vilka ekonomiska möjligheter man har att köpa sig ur problemen.
Med en god ekonomi så kan man skaffa en stor bostad med plats för alla och köpa städtjänster.
Nej jag tycker inte yrke är intressant i sammanhanget.
Med andra ord så menar du då att säg att en chef lever tillsammans med någon som har ett mindre komplicerat jobb.
Då är det självklart att den med mindre komplicerade jobbet ska sköta allt hemma?
tycker det låter som en farlig syn...
Om man pga sitt jobb inte kan behandla sin partner schysst.,.. ja då har man allvarliga problem.

Med tanke på hur de flesta mammor lyckas multitaska i både tanke och handling utan att äta upp partnerns frukost så ger jag inte så mycket för den förklaringen, faktiskt.
Alltså vad vet du egentligen om det?
De virriga typerna prioriterar om när de blir föräldrar.
I det läget så blir barnet projekt nr 1.
Om de är som de skall för övrigt då.

Så du kan inte jämföra en mamma med en virrig ungkarl.
Det blir som att jämföra jordbruk med en rymdraket.

Nej jag tycker inte yrke är intressant i sammanhanget.
Med andra ord så menar du då att säg att en chef lever tillsammans med någon som har ett mindre komplicerat jobb.
Då är det självklart att den med mindre komplicerade jobbet ska sköta allt hemma?
tycker det låter som en farlig syn...
Om man pga sitt jobb inte kan behandla sin partner schysst.,.. ja då har man allvarliga problem.
Det är ju också lite underligt att man träffar på så få kvinnliga professorer eller "professorstyper" som inte klarar av det löpande i hemmet.

Det tycks vara män som antingen har ett intellektuellt krävande arbete och därför inte kan antas bidra i hushållet, eller så har de ett så fysiskt tungt arbete att de inte kan antas bidra i hushållet.

Kvinnliga intellektuella tycks konstigt nog ändå klara av hushåll och barn hjälpligt, och till exempel undersköterskor tycks som genom ett mirakel inte behöva vila hela fritiden, utan klarar av hemmets sysslor.

Det är så konstigt det där.

Min erfarenhet, mina vänners erfarenheter och var som skrivs här i tråden - allt får det i mina ögon att framstå som att det mer är en fråga om kön än utbildning.

Det är ju också lite underligt att man träffar på så få kvinnliga professorer eller "professorstyper" som inte klarar av det löpande i hemmet.

Det tycks vara män som antingen har ett intellektuellt krävande arbete och därför inte kan antas bidra i hushållet, eller så har de ett så fysiskt tungt arbete att de inte kan antas bidra i hushållet.

Kvinnliga intellektuella tycks konstigt nog ändå klara av hushåll och barn hjälpligt, och till exempel undersköterskor tycks som genom ett mirakel inte behöva vila hela fritiden, utan klarar av hemmets sysslor.

Det är så konstigt det där.

What she said.

Nej men att den personen i alla fall inte är lat samt att den kan köpa tjänsterna städning och tvätt så att ingen i förhållandet behöver göra de sysslorna.

Vilka resurser som man har spelar en oerhört stor roll för vilka lösningar som man kan genomföra.
Som det där med boendeytan.
Om man har råd att bo så stort att alla kan få ett eget kontor så löser det många problem.

1. Särbon skulle inte ha föreslagit något sådant.
2. Hade han gjort det hade han fått sova ute.
Katten i köket och stängt till sovrummet blev det sen. Idiotiskt. Det Stora Egot hade talat.

På den tiden var jag så blind (ung och dum) och fokuserad på att "lösa" saker och ting; istället för att inse att jag levde med fel person. Min verklighetsbild var att min relation var "forever after" och på något sätt ifrågasatte jag aldrig det. Tacksam att jag vaknade till slut.

Det är enligt principen "Måste man så kan man" även den virriga manliga professorstypen kan när han måste.
Det är bara så att "måste" måste komma in genom virret och bli verkligt först.
Om det inte finns något "måste" så kommer inte den förvirrade att skapa marginaler för framtida måsten.
Utan ett nytt måste kommer att tryckas in i virret och något annat, mindre viktigt, kommer att falla ur.

Nej men att den personen i alla fall inte är lat samt att den kan köpa tjänsterna städning och tvätt så att ingen i förhållandet behöver göra de sysslorna.

Vilka resurser som man har spelar en oerhört stor roll för vilka lösningar som man kan genomföra.
Som det där med boendeytan.
Om man har råd att bo så stort att alla kan få ett eget kontor så löser det många problem.

Om man inte klarar av att bete sig schysst mot sin partner pga sitt jobb så tycker jag man antingen ska byta jobb, eller så handlar det om något annat.

Dessutom känner jag kvinnor som klarar att ha virrigt chefsjobb med ansvar samtidigt som man har barn och familj och inte har lämpat över det på partnern.

Min erfarenhet, mina vänners erfarenheter och var som skrivs här i tråden - allt får det i mina ögon att framstå som att det mer är en fråga om kön än utbildning.
Men det är faktiskt inte sant.
Det är en fråga om uppfostran som barn.
Att få vara virrig i fred helt enkelt.
Tillbaka till 50%-50% på föräldraledigheten och könsneutral uppfostran alltså.

Men nyss skulle man ha sån förståelse för att den virriga personen inte kunde sköta något i hemmet?
Och partnern skulle ta ansvaret?

Jag skulle väl snarare säga att hela tråden handlar om att man inte måste.

Man kan ha ett sexveckors matschema och veckohandla klockan 15.45 varje torsdag enligt en exakt lista.

Man kan ta barnet under armen och släntra iväg till närmaste livsmedelsbutik varje gång man själv eller barnet blir hungrigt.

Man måste varken det ena eller det andra, men man kan.

Problemet för TS behöver inte tolkas som att partnern lämpar över sysslor på henne. Det kan lika gärna tolkas som att TS tar på sig sysslor som faktiskt inte måste göras.

Yrke är inte relevant. Kön tycks - i den här världen - vara i högsta grad relevant.

Om man inte klarar av att bete sig schysst mot sin partner pga sitt jobb så tycker jag man antingen ska byta jobb, eller så handlar det om något annat.
Det där kan man ju resonera olika omkring.
Och var och en måste ju för sin egen del komma fram till vad den kan leva med.
I mitt förhållande så löser vi saker och ting ur ett rent praktiskt perspektiv.
Vi har resurser att göra så.
Behöver vi ett rum till så bygger sambon ett rum till.
Behöver jag ett stall för att trivas så bygger sambon ett stall.
Men han skulle utan vidare kunna skjutsa barnet till skolan i bara kalsongerna för att han glömde att klä på sig.

Städning och ordning är en sak... men det där med semlorna var verkligen inte trevligt. Det, kombinerat med den totala frånvaron av planering, får mig att tro att TS sambo behöver en mamma mer än en partner :grin: eller att han förväxlat konceptet "partner" med "mamma" (ja, jag är väl lite elak nu).

Att dels äta upp det mesta av något hembakat är illa nog men när det dessutom var bakat just för att TS inte kan äta vanligt bröd (dvs det är inte bara att knata till affären och köpa likvärdigt bröd) är inte tanklöst, det är hänsynslöst.

Att skylla det på att "han är inte van vid att vara sambo" håller inte heller. Finns inte en suck i helvetet att jag eller särbon skulle göra något sådant och då har vi båda levt själva länge. Är det lite kvar av något i kylen frågar man: "Vill du ha?" och är svaret "ja" så fixar man något mer så båda blir nöjda. Man glufsar inte bara i sig.

Jag skulle bli väldigt ledsen om min särbo gjorde sådant och bara kom med ett "ojdå" just för att det är så hänsynslöst. Är man tillsammans visar man omtanke om varandra.

Katten i köket och stängt till sovrummet blev det sen. Idiotiskt. Det Stora Egot hade talat.

På den tiden var jag så blind (ung och dum) och fokuserad på att "lösa" saker och ting; istället för att inse att jag levde med fel person. Min verklighetsbild var att min relation var "forever after" och på något sätt ifrågasatte jag aldrig det. Tacksam att jag vaknade till slut.

Man lär sig med åren ;)

Men nyss skulle man ha sån förståelse för att den virriga personen inte kunde sköta något i hemmet?
Och partnern skulle ta ansvaret?
Nej inte alls.
Man skall bara ha förståelse för att det kan bli fel i virrigheten.
Och så märker man en låda i frysen med "Rör ej" och lägger semmelbullarna där så att de får vara ifred nästa gång.

Yrke är inte relevant. Kön tycks - i den här världen - vara i högsta grad relevant.
Jo för det visar om man är lat eller bara gör saker på olika sätt.
Och det visar på vilka resurser som man har.
Med mycket pengar så kan man ringa efter hämtmat när man blir hungrig, man behöver inte ens gå och handla.
Problemet löst!

Liknande trådar

Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 129
Senast: gullviva
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 337
Senast: corzette
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 114
Senast: monster1
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 694
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar