Hur slutar man vara avundsjuk?

Ett tips är att försöka se andras framgång som inspirerande.
Speciellt när jag ser någon som håller på med samma yrke eller intresse som mig. Istället för att fråga varför de har de saker som jag inte har så försöker jag vända på det.
Jag kan tex se att de personerna är på samma nivå som mig när det gäller själva arbetet. MEN- personerna är duktiga på att skapa kontakter, marknadsföra sig etc
Då kan jag istället vända på det och se att kan dom så kan jag. Jag måste bara bli bättre på vissa saker.
@RedHyuuga kan du försöka tänka mer så? Att du blir inspirerad av andras framgång?

Jag tänker också att det kommer alltid finnas någon som har mer eller bättre än en själv. Så är det. Livet är ett lotteri.
Jag är inte frisk och är inte född rik.

Men! Häromkvällen såg jag ett program om flyktingar. En kille hade som högsta dröm att få leva i Europa. Kunna utbilda sig, ha ett vanligt jobb, och att hans barn skulle få gå i skolan.
I jämförelse med honom har jag massor!

Speciellt när jag ser någon som håller på med samma yrke eller intresse som mig. Istället för att fråga varför de har de saker som jag inte har så försöker jag vända på det.
Jag kan tex se att de personerna är på samma nivå som mig när det gäller själva arbetet. MEN- personerna är duktiga på att skapa kontakter, marknadsföra sig etc
Då kan jag istället vända på det och se att kan dom så kan jag. Jag måste bara bli bättre på vissa saker.
@RedHyuuga kan du försöka tänka mer så? Att du blir inspirerad av andras framgång?
Jag förstår vad du skriver, men i just det fallet som är värst för mig när det gäller avundsjukan, så vet jag inte ens vad "framgången" är för deras lycka, om det är att dom har känt varandra längre än vad jag har.

Jag älskar att jobba med duktiga och kompetenta människor, de får mig att "step up my game", helt klart :up:

Då är alla som är avundsjuka ältade människor enligt den logiken och det köper jag inte, för i så fall är ALLA människor på hela jorden ältade människor, för jag tror inte att någon inte har varit avundsjuk någon gång.
Om du är avundsjuk på någon för att dom har haft en kul fest/härlig resa eller en rolig kväll på krogen
Då är det något som gnager i dig
Gnaget är "ältar"

Om du bli avundsjuk, använd en då och gör en förändring i ditt eget liv
Då ältar du inte

Fast jag tycker att avundsjuka kan komma plötsligt och försvinna lika snabbt. Ältar man verkligen då?

Om man helt plötsligt uppmärksammar att man kan få dessa flyktiga tillfällen ofta eller vid vissa tillfällen och undrar över dem en timme. Ältar man verkligen då?

Jag tycker att älta är en sak man går och tänker på en längre stund, som man vänder fram och tillbaka. Om jag vore avundsjuk på någon med ett större hus och i dagar, veckor eller månader går och tänker på hur avundsjuk på detta jag är. Då ältar jag.

Däremot förstår jag tanken att man kanske ska en funderare på om man ständigt går och är avundsjuk och ältar sin egen litenhet.

Hellre nån som vän än inga vänner alls, allt är bättre än inget. I dagsläget har jag bara en vän, egentligen vill jag ha fler så jag kan variera mig och inte alltid ta kontakt med denne, då jag vet att den har fler vänner som det också vill hålla kontakten med och då är det egoistiskt av mig att vilja ha den personen för mig själv för att det är den enda vännen jag har. Då hade det varit bättre med fler vänner, så jag hade kunnat variera mig, speciellt om den vännen inte kan för tillfället osv.

Jag räknar inte riktiga vänner som "bästisar" utan mer vänner som kommer finnas kvar som vänner oavsett vad som händer. Tyvärr verkar det mest finnas så kallade "falska vänner", de som bara är vän så länge det gynnar dom och när det inte gör det längre nä då duger det inte längre.
Fast finns det någon som har vänner som "finns kvar oavsett vad som händer"? Vore det ens önskvärt med sådana vänner egentligen? Det låter ju nästan destruktivt.
Mitt tips för att hitta bra vänner är att bredda vänskapsbasen och det kan vara så att det är svårt att hitta 1 vän för allt utan att olika vänner har olika arenor så att säga.

Fast finns det någon som har vänner som "finns kvar oavsett vad som händer"? Vore det ens önskvärt med sådana vänner egentligen? Det låter ju nästan destruktivt.
Mitt tips för att hitta bra vänner är att bredda vänskapsbasen och det kan vara så att det är svårt att hitta 1 vän för allt utan att olika vänner har olika arenor så att säga.
Varför är det destruktivt att ha vänner som är med och stöttar genom vått och torrt?? :confused:

Om du är avundsjuk på någon för att dom har haft en kul fest/härlig resa eller en rolig kväll på krogen
Då är det något som gnager i dig
Gnaget är "ältar"

Om du bli avundsjuk, använd en då och gör en förändring i ditt eget liv
Då ältar du inte
Ältar för mig är inte när man tänker på en sak en gång. Ältar för mig är när gång på gång på gång säger/tänker på samma sak. Så för mig är inte att vara avundsjuk en gång att älta.

Jag tror att det bara finns en lösning: bygg upp ett nytt kompisnätverk. Via stallet, ridskolan eller som du själv sa - börja någon kurs. Då får du också vänner som du gör saker tillsammans med, skriver om på fb och får reaktioner på.
Funderar ju på att börja rida sådana där hoppgruppslektioner på annan ort, då kan man bredda sig lite. På ridskolan vet jag redan vem alla är så inget nytt där. Tror mer på att försöka hitta på annat håll. Det kommer med tiden, så jag har hoppet upp. Det är inte kört än. :)

Är det så in i norden "vått och torrt" så att det utvecklas till medberoende när psyket går ner sig, är det inte sunt. Då är det viktigare att de säger ifrån tidigt, vilket man själv säkert inte accepterar i det läget. Vilket blir en tråkig sits för alla inblandade givetvis.

Men helt bortsätt från detta så ska det väl inte vara destruktivt med den som är med en i vått och torrt.

För att folk inte orkar hur mkt som helst. Om man tex behandlar vänner illa för att man själv när dåligt eller drar ner folk pga sitt egett mående!- då kan vänskap bli destruktivt
Fast nu var det inte sånt som det menades. Varför verkar de flesta vara så negativa? Här försöker jag vara positiv och komma med tankar och idéer, men känns som de bara blir nersågade. Nehepp, då var jag väl ute och cyklade då.

Fast nu var det inte sånt som det menades. Varför verkar de flesta vara så negativa? Här försöker jag vara positiv och komma med tankar och idéer, men känns som de bara blir nersågade. Nehepp, då var jag väl ute och cyklade då.
Jag svarade bara på din fråga.
Du frågade om hur vänskap kunde vara destruktivt

För att folk inte orkar hur mkt som helst. Om man tex behandlar vänner illa för att man själv när dåligt eller drar ner folk pga sitt egett mående!- då kan vänskap bli destruktivt
Fast förhoppningsvis så mår ingen dåligt jämt och ständigt och behandlar vännerna illa jämt. Men att inte alltid kunna vara trevlig och perfekt när man mår skit tror inte jag någon riktig vän bryr sig om. Då stöttar man vännen och hjälper till att rida ur stormen. Sen är det såklart upp till vännen vad den orkar med och inte, alla orkar ju olika mycket.

Fast förhoppningsvis så mår ingen dåligt jämt och ständigt och behandlar vännerna illa jämt. Men att inte alltid kunna vara trevlig och perfekt när man mår skit tror inte jag någon riktig vän bryr sig om. Då stöttar man vännen och hjälper till att rida ur stormen. Sen är det såklart upp till vännen vad den orkar med och inte, alla orkar ju olika mycket.
Det är väldigt olika från person till person.
Det kan definitivt vara jobbigt att stötta någon som med jämna mellanrum inte vill leva . Det kan vara oerhört svårt att känna att man är den andra personens trygghet och den som räddar den andra personen
Nu behöver det inte alltid vara så allvarligt. Men jag tycker det blir destruktivt när en vän om och om igen ger negativ energi dvs alltid är negativ. Det handlar dock inte om korta perioder utan en person som ständigt har en negativ livssyn

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 072
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 905
Senast: Inte_Ung
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 676
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 880
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?