Hur slutar man vara avundsjuk?

Det är väldigt olika från person till person.
Det kan definitivt vara jobbigt att stötta någon som med jämna mellanrum inte vill leva . Det kan vara oerhört svårt att känna att man är den andra personens trygghet och den som räddar den andra personen
Det är ju ett val. En sjuk person kan ju aldrig ta ansvar för andra personer på det sättet att den kan ta ansvar för hur mycket en vän klarar tex. Sen är ju alla olika, många människor trivs med att vara den räddande personen medans vissa inte alls tycker om det och mår dåligt. Men alla får ju ta ansvar för sig själva i den bemärkelsen. En sjuk person ska aldrig isolera sig och dra sig undan vänner av den anledningen att den tror den gör personer i närheten illa. Men det är en annan diskussion huruvida man ska bete sig och vad som är rätt när det handlar om sjuka personer.

Det är ju ett val. En sjuk person kan ju aldrig ta ansvar för andra personer på det sättet att den kan ta ansvar för hur mycket en vän klarar tex. Sen är ju alla olika, många människor trivs med att vara den räddande personen medans vissa inte alls tycker om det och mår dåligt. Men alla får ju ta ansvar för sig själva i den bemärkelsen. En sjuk person ska aldrig isolera sig och dra sig undan vänner av den anledningen att den tror den gör personer i närheten illa. Men det är en annan diskussion huruvida man ska bete sig och vad som är rätt när det handlar om sjuka personer.
Ja och det blir destruktivt om man förväntas vara den räddande ängeln men inye kan eller vill vara det. Det var där diskussionen började

Nej, denna avundsjuka rör något helt annat. Två bekanta som inte har något med mitt x att göra, varav den ena bekanta troligen betyder mer för mig än vad jag trodde den gjorde. Dessa två gör saker ihop, den ena postar nästintill alltid på sociala medier när de gör saker ihop, knappt aldrig när denne gör något ihop med sina andra bästa vänner. Lite enkelt förklarat.

Men om det är en av dessa som du känner mer för, varför hör du inte av dig till den personen för att se om ni kan umgås lite mer. Får du ett nej så får du det, då kan du gå vidare. Annars tycker jag att du ska dölja deras inlägg helt och hållet för du verkar må dåligt av att läsa dem.

Ja och det blir destruktivt om man förväntas vara den räddande ängeln men inye kan eller vill vara det. Det var där diskussionen började
Jajo, om man inte vill vara en räddande ängel så vill man inte och då är det ens eget ansvar att dra sig ur den rollen.

Men min uppfattning om kommentaren om vänner som är där oavsett var inte att den sjuka vännen tex jämt och ständigt mår dåligt och kräver ständig hjälp och stöd utan att det är en tillfällig dipp i livet där den kan behöva stöd. I dom lägena så är det förhållandevis få tror jag som ser det som en destruktiv vänskap att vara ett stöd under den specifika jobbiga perioden. Alla människor kommer nångång förmodligen råka ut för jobbiga perioder och som med alla relationer så får man ge och ta, det man ger får man förhoppningsvis tillbaka om man själv hamnar i ett jobbigt mående.

Jag hoppas ju mina vänner känner att dom kan vända sig till mig ifall dom börjar må dåligt och behöver stöttning och att dom inte känner att dom inte vill störa eller liknande. Jag vill vara där för mina vänner, dock så som sagt hade jag ju aldrig klarat av det under en livslång period så att säga, då är jag fel människa att söka stöd hos.

Men alla gör ju som dom vill, vet en som tex tycker det är jättejobbigt med personer som mår dåligt överlag och att lyssna och höra på problem tex, den personen håller sig borta från sådant och umgås med dom som mår bra. Inget fel med det heller om det är så man känner. Man får ta ansvar för sig själv där och sätta stopp ifall relationen blir för jobbig.

Fast @RedHyuuga detta har du ältat, det som @tornblomma skrivit är sant. Du har tagit upp just detta problem tidigare med.

Sedan tror jag inte att du är avundsjuk, du är svartsjuk på att din bekanta gör saker med någon annan än dig. Du hade velat vara personen din bekanta hittar på saker med och det är inte så att det är just pga att det är kompis stuff dom gör ihop, du är intresserad av din bekanta på ett annat plan än vänskap.

Jag tycker det är ett dubbelt ansvar. Även den som mår dåligt bör tänka på den andra och om den orkar
Såklart om den orkar. Dock så är det svårt att vara rationell när man mår dåligt och då är det svårt att tänka klart. Därför ligger lite mera ansvar för den som kan tänka och vara rationell i relationen tycker jag.

Men om det är en av dessa som du känner mer för, varför hör du inte av dig till den personen för att se om ni kan umgås lite mer. Får du ett nej så får du det, då kan du gå vidare. Annars tycker jag att du ska dölja deras inlägg helt och hållet för du verkar må dåligt av att läsa dem.
Jodå vi pratar i princip dagligen, dock hinner vi knappt ses på veckorna då båda jobbar, sen på helgerna brukar den jobba och jobbar det inte på helgen brukar det vara fullt upp med att hinna se/träffa alla dennes vänner.
Jag skulle egentligen vilja träffa/få besök av vänner på helgerna, men jag vill inte vara egoistisk och ha någon form av ensamrätt på denne. Då jag anser att den har rätten att träffa sina andra vänner också.
Det är då det hade underlättat om jag också haft andra vänner, så när den inte kan kunde jag umgås med någon annan osv. Lite luddigt förklarat kanske, men svårt att förklara i text.

Jodå vi pratar i princip dagligen, dock hinner vi knappt ses på veckorna då båda jobbar, sen på helgerna brukar den jobba och jobbar det inte på helgen brukar det vara fullt upp med att hinna se/träffa alla dennes vänner.
Jag skulle egentligen vilja träffa/få besök av vänner på helgerna, men jag vill inte vara egoistisk och ha någon form av ensamrätt på denne. Då jag anser att den har rätten att träffa sina andra vänner också.
Det är då det hade underlättat om jag också haft andra vänner, så när den inte kan kunde jag umgås med någon annan osv. Lite luddigt förklarat kanske, men svårt att förklara i text.
Du vill ha fler vänner helt enkelt.
Bra vänner

Jag tycker det börjar bli fånigt att ta upp vad som skrevs i tidigare inlägg när det redan blivit förklarat, det för inte diskussionen framåt. Vi kan släppa det och gå vidare nu.

Jag vet redan att en psykolog troligen kan hjälpa mig med annat, men i dagsläget har jag dessvärre inte råd att gå till en, kanske kommer jag ha råd efter nästa löning återstår att se.

Nja, jag fick inte riktigt en inblick om vad du faktiskt menade, när du till en början sa en sak men sedan förminskade innebörden. Vilket som gäller.

Och jag menar inte det här med otrevlig ton nu, men det har du väl sagt i minst ett halvår nu? Förstår såklart att din ekonomi kanske inte hunnit tillbaka dit du hoppades, men eftersom att du skapar tråd efter tråd där kärnan i tråden kan härledas till samma problematik så kanske det är dags att verkligen försöka prioritera att ta tag i det, och dra ner på något annat? Inget är väl bättre nu än innan nyår?

Nja, jag fick inte riktigt en inblick om vad du faktiskt menade, när du till en början sa en sak men sedan förminskade innebörden. Vilket som gäller.

Och jag menar inte det här med otrevlig ton nu, men det har du väl sagt i minst ett halvår nu? Förstår såklart att din ekonomi kanske inte hunnit tillbaka dit du hoppades, men eftersom att du skapar tråd efter tråd där kärnan i tråden kan härledas till samma problematik så kanske det är dags att verkligen försöka prioritera att ta tag i det, och dra ner på något annat? Inget är väl bättre nu än innan nyår?
Nu är inte ekonomin så himla lätt att ändra bara för det, jag måste ha en fungerande bil och det är prio ett, utan bilen kan jag inte ta mig någonstans, varken till vänner eller jobb, utan jobb blir jag snart inkomstlös osv. Det är inte direkt att jag "planerat" att bilen skulle gå sönder och kräva dyra reperationer. :mad:

Nu är inte ekonomin så himla lätt att ändra bara för det, jag måste ha en fungerande bil och det är prio ett, utan bilen kan jag inte ta mig någonstans, varken till vänner eller jobb, utan jobb blir jag snart inkomstlös osv. Det är inte direkt att jag "planerat" att bilen skulle gå sönder och kräva dyra reperationer. :mad:

Mår man dåligt blir man sjukskriven och mår ännu sämre.

Det går att ordna upp ekonomin om man vill det.

Vara utan häst är tex ett av dom.

Sålde min pga separation och jag hade inte råd att ha henne kvar.

Ser hellre att jag har ekonomi till nödvändiga mediciner och läkarbesök åt mig själv.

@ainasoja @EmmaBovary

Jag tycker verkligen inte att @RedHyuuga behöver redovisa eller rättfärdiga sin ekonomi för er. Att nå en punkt där man är redo att gå i terapi eller liknande, vare sig det är svårt att emotionella eller ekonomiska skäl, kan ta tid och det är liksom ingenting som random bukefalister borde lägga sig i tycker jag. Dessutom tycker jag att det är direkt ofint att försöka mästra om prioriteringar när ni vet noll och nada om @RedHyuuga s privatekonomi.

@RedHyuuga Redovisa inte din ekonomi för nån härinne om du inte vill! Det angår dem inte.

@ainasoja @EmmaBovary

Jag tycker verkligen inte att @RedHyuuga behöver redovisa eller rättfärdiga sin ekonomi för er. Att nå en punkt där man är redo att gå i terapi eller liknande, vare sig det är svårt att emotionella eller ekonomiska skäl, kan ta tid och det är liksom ingenting som random bukefalister borde lägga sig i tycker jag. Dessutom tycker jag att det är direkt ofint att försöka mästra om prioriteringar när ni vet noll och nada om @RedHyuuga s privatekonomi.

@RedHyuuga Redovisa inte din ekonomi för nån härinne om du inte vill! Det angår dem inte.

Jag har inte begärt någon redovisning av hennes ekonomi. Jag skrev bara hur jag själv hade gjort.

@ainasoja @EmmaBovary

Tack :heart :heart :heart

Jag har ett mål i alla fall och vägen dit är krokig och ibland dyker nya hinder upp, men det är för tidigt att ge upp. Jag kommer nå målet, det vet jag. Jag känner redan att jag kommit en bit på vägen, nu återstår bara resten.
Mitt nyårslöfte är fortfarande att gå till en psykolog under 2016 och det är fortfarande många månader kvar. Jag kommer inte svika mig själv, jag är inte den som ger upp halvvägs.

Jag känner ändå på den tiden som har gått att jag har växt lite i mitt självförtroende och kanske även självkänslan, sen har jag såklart lång väg kvar att gå, men jag har påbörjat resan. Vilket känns fantastiskt bra. Det går åt rätt håll, trots alla hinder i vägen och bättre kan det bara bli. :up:

Jag har ett mål i alla fall och vägen dit är krokig och ibland dyker nya hinder upp, men det är för tidigt att ge upp. Jag kommer nå målet, det vet jag. Jag känner redan att jag kommit en bit på vägen, nu återstår bara resten.
Suverän inställning. Du grejar det här, i din takt :).

@ainasoja @EmmaBovary

Jag efterlyste inte en redovisning, Menade inte heller att mästra över ekonomin, mer att peka på att det kanske är läge att prioritera annorlunda eftersom det inte behöver vara så hiskeligt dyrt om man går via den offentliga vården. Sedan är jag den typen av människa som överlag tycker att det är vänligast att försöka hjälpa till med olika infallsvinklar när man ser någon som verkar ha det lite jobbigt för stunden.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 072
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 905
Senast: Inte_Ung
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 676
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 880
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?