Hur slipar man ett bord?

_Sascha_

Trådstartare
Jag har ett ekfanérbord (tror jag det är) hemma som är alldeles strävt och sticksigt nu, det har väl tyvärr inte haft det bästa livet men det kändes inte som det var "behandlat" när jag köpte det.
Vad kan man göra åt det? Slipa? Och isåfall hur?
Ska man olja in det efter eller hur ska jag sköta om mitt stackars bord? Känner mig som värsta bordsmisshandlaren och jag har googlat men jag hittar inte alls det jag söker.

Jag behöver hjälp :bump:

Sv: Hur slipar man ett bord?

Men om det är faner beror det ju helt på hur tjock faneéren är. Om det är tråkigt skulle jag tro att det bästa är att måla hela bordet...

Är den inte lite tunt lackad i alla fall, äldre ekmöbler brukar vara det. Är den av modernare typ så är den kanske bara oljad.

Vilken faner som helst, tjock eller tunn måste man slipa oerhört försiktigt, med fint fint sandpapper.

Men hur den sedan ska behandlas beror på hur den tidigare kan ha sett ut.

Har du ingen bild på den? Kan vara lite lättare att se hur den ser ut och vad man kan göra.

Jag hade inte vågat slipa faktiskt. Antingen oljar man, eller så vaxar man. Rekommenderar verkligen vax! Finns i olika ursnygga toner också.

Ska se om jag kan fixa bild!
Har aldrig känts som att det var oljat men vad vet jag :p..

Men olja kan väl inte få bort det sträva utan att jag slipar..?

Börja med att olja in, det kan göra enorm skillnad! Har oljat in riktigt skabbiga gamla möbler och skillnaden är enorm. Från flammiga, sträva och matta till släta med jämn och djup lyster.
Faner kan vara väldigt svårt att slipa, risken är stor att det går sönder.

Vi har t.ex. gjort en kista av björk som vi vaxade så att den ser "antik" ut. Ytan blir slät.
IMG_4781_zps887ddd49.jpg

Sen har vi ett tv-bord som var oljad ekfanér. Den har vi vaxat med ett ljust vax, har ingen bild med typ såhär:
images

Risken med att olja är att färgen mörknar, det kräver underhåll och kan förbli strävt och stickigt. Vax ger slät, tålig yta.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hemmet Vad har ni för saker hemma som underlättar ert liv? Vad har ni som efter att ni har köpt det önskar ni att ni hade köpt för länge sedan...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
8 076
Senast: SaraXX
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 431
Senast: monster1
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 875
Senast: ildiko
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 744

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård