hur skall pappa vara??=

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: hur skall pappa vara??=

Pappan ska vara "huden" mellan alla "goda råd" och mamman...

Han ska skydda sin kvinna och sitt barn, oavsett om det handlar om vilda rovdjur, elaka svärmödrar eller sömnbrist...

Det har alltid varit hans uppgift och kommer alltid att vara:love:


Hmmm

De flesta killar jag träffat fungerar det inte med för de vill vara exakt den typen du beskrev.
De ser sig själva som beskyddare.
De vill ta hand om, känna sig behövda och oumbärliga på ett synnerligen omodernt och töntigt sätt a la "me Tarzan you Jane".

De skulle behöva spänna av och lära sig "bara vara", fokusera på att vara lyhörda, se och höra sin partners behov.

När det gäller föräldrarollen stämmer jag upp med Mandalaki.
 
Sv: hur skall pappa vara??=

Nu ska jag svara på allvar. Jag hoppades att du skämtade men nu ser jag att det tyvärr inte verkar vara så.:crazy:

Pappan ska vara förälder. Han behöver inte skydda någon, det låter som om du snickrat ihop en föreställning som bygger på nåt slags stenåldersromantik. Och trots att den där stenåldersmyten är fullständigt förlegad poppar den ofta upp när folk vill försvara just våra könsroller. Precis som nu.

Med ditt sätt att resonera skulle pappan kunna åka på jorden runt-resa. Mamman och bebisen har ju både ombonat boende, obegränsat med mat, kvalificerad vård när det behövs och inga rovdjur som hotar dem.

Inte vad jag skulle kalla ett bra föräldraskap.

Om han åker jorden runt hur f-n ska han då kunna ta hand om sitt barn och sin kvinna:confused:
 
Sv: hur skall pappa vara??=

Hans uppgift är att skydda dem, säger du. Och då säger jag att de behöver inget skydd. Vi lever i ett modernt samhälle.

Hans uppgift att vara FÖRÄLDER, att vara nära sitt barn, att älska det, att slita nätterna igenom för att få det att sova, att torka bajs, att snusa det i nacken, att lära känna det, att se till att dess behov tillgodoses.

Alltså precis samma uppgift som MAMMAN har. De är FÖRÄLDRAR.

Och mamman behöver inget skydd. Däremot behöver hon t ex service när hon ammar och ombyte med bebisvakten under vaknätter.
 
Sv: hur skall pappa vara??=

Dessa kvinnor som anses sig behöva en "beskyddare" vad beror det på?
Har man så dåligt självförtroende att man inte tror man kan klara sig på egen hand?
Med råg i ryggen, mål i mun och vid extrema behov ett vältränat knä så kan jag inte se behovet av nån Tarzan vid min sida.
 
Sv: hur skall pappa vara??=

Pappan ska vara "huden" mellan alla "goda råd" och mamman...

Han ska skydda sin kvinna och sitt barn, oavsett om det handlar om vilda rovdjur, elaka svärmödrar eller sömnbrist...

Det har alltid varit hans uppgift och kommer alltid att vara:love:

Jag delar inte din uppfattning.

Förresten, 1800-talet ringde och ville ha tillbaka den.
 
Sv: hur skall pappa vara??=

Jag delar inte din uppfattning.

Förresten, 1800-talet ringde och ville ha tillbaka den.

Jag tror deras åsikter ändras när de väl får barn & inser att det är lättast när pappan oxå är engagerad.:smirk:
 
Sv: hur skall pappa vara??=

Dessa kvinnor som anses sig behöva en "beskyddare" vad beror det på?
Har man så dåligt självförtroende att man inte tror man kan klara sig på egen hand?
Med råg i ryggen, mål i mun och vid extrema behov ett vältränat knä så kan jag inte se behovet av nån Tarzan vid min sida.

Uppväxta med Harlekin-böcker :idea: ! Finns det tramsigare böcker! Läser tjejerna sådant medans killararna gluttar i porrtidningar, där hittar du svaret på många underliga verklighetsförankringar...

Blixtra också lejonmamma.
 
Sv: hur skall pappa vara??=

Hans uppgift är att skydda dem, säger du. Och då säger jag att de behöver inget skydd. Vi lever i ett modernt samhälle.....
Du glömmer svärmor. Hon är ett av hoten som hör till det moderna samhället.

Sådana här resonemang var en av de saker som in i det längsta fick mig att tveka att försöka skaffa barn. Ibland känns det som att vada motströms i brösthögt vatten att få folk i min omgivning att fatta att vi faktiskt kommer att vara två föräldrar, och sluta upp med att ha en massa föreställningar om hur vårt liv kommer att vara efter att vi fått barn. Eller att jag fått barn, menar jag.

Det är nog inte bra för mig, detta. Den senaste tiden har jag fått lätt att få hjärnblödning av sådant här, så egentligen är det nog bäst att hålla sig undan.
 
Sv: hur skall pappa vara??=

Det kan nog ta lite tid innan pappan "bondar" till barnet, hur jämställd han än är och vill vara (min man är extremt jämnställd, tar nog mer ansvar för hem och hushåll än jag men kom lite i skymundan i början av bebistiden, vilket gjorde att han hade tid för annat, mer än jag). Men jag tyckte definitivt det gav med sig helt när han var pappaledig och det var även väldigt nyttigt att jag gav av mig hemifrån tidigare än så. De behöver egentid tillsammans för att lära känna varandra helt enkelt.
 
Sv: hur skall pappa vara??=

Man bondar väl inte för att vara jämställd, man gör det väl för att man vill vara nära sitt barn?:confused:
 
Sv: hur skall pappa vara??=

Eller tvärtom fast samma sak - man slåss för jämställdheten utan att tänka på det eftersom man VILL SITT BARNS BÄSTA och dels inte klarar sig om man inte har fri tillgång till det själv, och dels vill ge det en bättre tillvaro utan fjantiga könsbegränsningar.

Till och med finansminstern har ju fattat. Klart jag är feminist - jag har ju BARN ! - typ.
 
Sv: hur skall pappa vara??=

cid_DSC00074.jpg


(end of trådkapning:o )
 
Sv: hur skall pappa vara??=

Jag tror vi menar samma sak fast vi uttrycker det på olika sätt..
Vad jag menar är att:
För att få lov att boa sig med barnet, alltså lära känna det så behöver man inte alla dessa "välmenande råd" från allt och alla som anser sig vara experter, ingen annan kan ju vara expert på mitt barn...
När man är nybliven mamma har många liksom jag (hade) nerverna utanpå, allt är nytt och allt är inte så självklart...
Det är inte lätt alla gånger att lyssna på sig själv och tro på sig själv och det man känner, särskilt inte om alla runt omkring säger si och så...ska du verkligen amma nu igen? men låt inte barnet ligga på rygg, eller på mage, eller på sidan, det måste vara fyra timmar mellan amningarna...ska du inte börja ge tillägg, h*n verkar ju så hungrig, jag kunde inte amma det kan nog inte du heller osv osv i all oändlighet:eek:
Om man då har en man som stöttar en (skyddar) i det man känner så är det lättare.
Som kan säga till "experterna" att vi frågar om råd när vi behöver dem, när mamman inte orkar...
Som "skyddar" sin kvinna från utmattning av sömnbrist genom att ta vak lika självklart som hon.
Som i första hand ser till sin familj, (skyddar) istället för till sina egna behov...
Som boar sig med sin familj så att de blir en familj, inte mamma-barn och en svartsjuk karl som står utanför och tittar in.

Jag vet inte om du förstår vad jag menar, men jag vet vad jag önskade när jag fick mina barn:love:
 
Sv: hur skall pappa vara??=

Jag fattar inte ett dyft.

Varför skulle PAPPAN känna sig säkrare än mamman ? Och varför skulle inte - i kaft av din hormonstorm - kunna dra folk dra åt :devil: själv ? Medan pappan fick upptäcka bebin ifred, tex.
 
Sv: hur skall pappa vara??=

Jag förstår att du hade det jobbigt när ni fick barn, med råd från alla möjliga håll. Det låter förfärligt.

Jag förstår också att det är just den upplevelsen som färgar din bild av hur en pappa ska vara.

Men även om jag förstår det så delar jag inte din åsikt. Jag tycker att du beskriver det som att barnet var DIN angelägenhet och att pappan var en bifigur som, turligt nog, faktiskt hjälpte till.

Så ser inte jag på pappaskap - jag ser pappaskapet som en föräldraroll. Precis som mammaskapet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 882
Senast: Gunnar
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 317
Senast: Imna
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 082
Senast: Amk
·
Övr. Barn Just mitt barn är litet men jag vet att det kan förekomma i alla åldrar så jag lämnar prefix öppet. Och ja, jag vet att detta inte är...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
14 836
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Hiss och diss del 5
  • Jämställt förhållande

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp