hur skall pappa vara??=

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: hur skall pappa vara??=

Jag förstår vad du menade i.a.f! Och jag tyckte att du utrycke dig träffande...

Vissa människor kan visst behöva skydd i vissa lägen som du beskriver... ;)
 
Sv: hur skall pappa vara??=

MÄNNISKOR kan behöva olika stöd i olika situationer. Men därifrån till att generalisera att ett KÖN alltid ska behöva skydda ett annat - var är spysmileyn :eek:
 
Sv: hur skall pappa vara??=

Han ska vara hjälpsam under graviditeten och även efter födseln. Ingen av oss ska känna oss bortglömda. Nu har jag haft en himla tur som hittat en karl som gärna sitter hemma med mig och tar det lugnt med barnen. Vi har barnen hemma varannan vecka och varannan helg och nu väntar vi vårt första barn tillsammans (han har 2 barn sen förr och jag har 1 barn sen förr) och är helt förundrad över hur olika karlar kan vara.
 
Sv: hur skall pappa vara??=

MÄNNISKOR kan behöva olika stöd i olika situationer. Men därifrån till att generalisera att ett KÖN alltid ska behöva skydda ett annat - var är spysmileyn :eek:

jo visst borde man kanske inte generalisera mellan könen! Men jag tolkade hennes inlägg som hennes personliga uppfattning.... Och kanske hennes syn på vad en bra pappa/partner är för henne..

En del människor är ibland behov av en "Tarsan"..... Och ibland, ganska ofta är nyblivna mammor behov av någon som bekyddar en för man har fullt upp att ta hand om hormoner, ammning (som kanske strular) och sviter från förlossning! Det är inget nederlag!

Och det kan vara en nyblivens pappas roll precis som att jag anser att även pappan måste ges del i barnet.. Göra det där som inte har med amning att göra...

Har inget med jämnställdhet att göra heller tycker jag.. Utan man hjälps åt.. Måste någon fräsa ifrån och mamman har "fullt upp" med att få amning och psyket i balans är det vell självklart önskevärt om pappan kan Bekydda henne från skit som kan uppstå! Och jag tror tyvärr att situvationen för rätt många nyblivna föräldrar är sådan... Och då måste man vell få påstå att det kan vara en pappas roll!
 
Sv: hur skall pappa vara??=

Jag känner som somliga andra inte alls igen mig i att behöva en Tarzan eller beskyddare som nybliven mamma. Fattar inte vad ni pratar om.

Pappor har väl precis lika stort behov av gos och närhet till bebin som mamman? Vi kunde ligga i timmar och bara titta på den förstfödde emellan oss i dubbelsängen. Pappan var exakt lika förundrad och fascinerad över det lilla under som kommit till oss.

Jag skulle ha känt mig extremt övergiven och ledsen om pappan inte brytt sig till tusen procent om barnet när han var hemma från jobbet. Hem innanför dörren var lika med bebis på en gång.

En partner som springer ärenden när man sitter där och ammar med en liten sugpropp vid bröstet kanske behövdes. Särskilt i början. Ojsan, behöver man stora nattbindor till avslaget. Iväg till apoteket. Köp en mjölkuppsamlingskopp också. En partner som passar upp lite extra eftersom man blir bunden när man ammar. Däremellan och ALL skötsel av bebin när pappan är hemma ifrån jobbet har varit en självklarhet hos oss.

Måste medge att det krävdes inte så lite självbehärskning att inte hänga över axeln när han skullle sköta den förstfödde. Allt skulle ju vara så RÄTT, och gärna på mitt sätt. Men jag insåg snabbt att huvudsaken var att ungen överlevde och att de fick bonda på sitt sätt.Det gick ju naturligtvis hur bra som helst. När tvåan sedan kom, var min man den som först skötte barnet hur självklart som helst.

Som mamma måste man låta pappan ta plats. Det är så lätt att göra barnet till "sitt" och alltid veta bäst om skötsel osv.

Om pappan inte verkar vilja, vågar eller vad han nu har för anledning att inte vara med barnet. Gör som Silverkedjan förespråkar. Gå ut och lämna dem ensamma. Ingen normalt funtad nänniska tar inte hand om ett spädbarn på bästa sätt då.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 882
Senast: Gunnar
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 317
Senast: Imna
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 082
Senast: Amk
·
Övr. Barn Just mitt barn är litet men jag vet att det kan förekomma i alla åldrar så jag lämnar prefix öppet. Och ja, jag vet att detta inte är...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
14 836
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Jämställt förhållande
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp