Hur ska vi praktiskt få till ett jämställt samhälle

Inte nu, hur det blir får man se. Det jag poängterade är att jag inte sagt det som vallhund påstod. Men nu förstår jag varför vallhund satt och gillade alla dina inlägg när du gjorde påhittade påståenden åt mig.
Skall du påstå saker om mig så hör det till god ton att du taggar mig, så här gör man @vallhund
Om jag påstått någonting om dig som du inte skrivit får du precisera dig,

Men sluta att amma då, det finns inga vetenskapligt belagda skäl än den egna viljan till att amma längre än 4 månader i ett välutvecklat västland som t.ex. Sverige.
WHO:s rekommendationer om längre amning handlar om tillgång till rent vatten, ekonomi för att betala t.ex. välling/ersättning, och tillgång till sjukvård.

Det låter jätteenkelt att säga att man ska sluta amma eller hur? Det tyckte jag också. Tills jag fick ett barn som inte åt, varken fast föda eller ur flaska, på nio månader. Hon kräktes. Skulle jag då låta henne svälta för att dela dagarna rakt av?

Du har missat att det inte finns något tvång i föräldraförsäkringen.

Nå, kanske inte i föräldraförsäkringen men väl annars i livet med barn. Lek med tanken på en exakt likafördelad föräldrapenning utan möjlighet att ge dagar till varandra. Barnet föds och din partner börjar knarka, hamnar i annat missbruk eller bestämmer sig plötsligt för att denne inte alls vill vara förälder och ta hand om ett barn. Efter 6 månader är dina föräldradagar slut, ingen förskola tar emot ett så litet barn. Den andra föräldern vill/ förmår inte och du har inga dolda tillgångar att leva på. Då går det liksom inte att säga att det inte finns något tvång att använda föräldraförsäkringen...
Jag är helt emot en exakt likafördelning av föräldrapenningen ( möjligheten att ta 59/50 är jag självklart för!) utan tycker det är upp till varje familj. Däremot är jag klart för att ge extra ekonomiska incitament från både arbetsgivare och stat som skulle kunna stärka jämställdheten i att föräldradagarna blir mer lika uttagna av både föräldrarna.

Jag vill fortfarande påstå att normlöst är farligt.

Men om man väljer att specificera vissa områden, och gärna då konkret, så kan jag antagligen börja hålla med.
Framför allt om vi kan tänka oss att hitta på vettiga påföljder för dem som inte följer gällande regler (låt oss kalla det regler i stället för normer; det är INTE norm i Sverige att det är OK med sexuella övergrepp eller liknande).
Normlöst skulle jag säga är omöjligt, samhället kan inte fungera utan. Det är normerna som gör att vi kan ordna tillvaron och samhället på något sätt.

Men man menar väl "könsnormlöst"? Inte normlöst, det vore både omöjligt och definitivt inte önskvärt. En normlös människa skulle inte kunna leva i samhället.

Det låter jätteenkelt att säga att man ska sluta amma eller hur? Det tyckte jag också. Tills jag fick ett barn som inte åt, varken fast föda eller ur flaska, på nio månader. Hon kräktes. Skulle jag då låta henne svälta för att dela dagarna rakt av?

Samma med min son. Tutte eller en sorts burkmat senare, resten kom upp.Han har fortfarande problem med maten 15+ år senare.
Så lätt är det inte (om man inte sitter på andra sidan skranket och kan utdela sina dömande värderingar).

Nå, kanske inte i föräldraförsäkringen men väl annars i livet med barn. Lek med tanken på en exakt likafördelad föräldrapenning utan möjlighet att ge dagar till varandra. Barnet föds och din partner börjar knarka, hamnar i annat missbruk eller bestämmer sig plötsligt för att denne inte alls vill vara förälder och ta hand om ett barn. Efter 6 månader är dina föräldradagar slut, ingen förskola tar emot ett så litet barn. Den andra föräldern vill/ förmår inte och du har inga dolda tillgångar att leva på. Då går det liksom inte att säga att det inte finns något tvång att använda föräldraförsäkringen...
Jag är helt emot en exakt likafördelning av föräldrapenningen ( möjligheten att ta 59/50 är jag självklart för!) utan tycker det är upp till varje familj. Däremot är jag klart för att ge extra ekonomiska incitament från både arbetsgivare och stat som skulle kunna stärka jämställdheten i att föräldradagarna blir mer lika uttagna av både föräldrarna.

Ja, jag tänker att det givetvis måste vara skillnad om man är ensamstående förälder, jag vet inte hur tanken ser ut med det men för mig är det självklart att de delade dagarna bara gäller när det finns två föräldrar.

Nu vet jag inget om bakgrunden, men hur som helst, så är det ett exceptionellt fall. Jag har inte träffat någon som haft så stora problem att amning blev "påtvingat" i nio månader. Trots både allergier och sjukdomar som gett en hel del problem.

Eller tycker du att samhället ska styras efter de ovanligaste fallen man kan hitta?

Ovanliga fall, kan behöva särskilt stöd, t.ex. sjukskrivning/särskild VAB för särskilda fall, men föräldraförsäkringen t.ex. bör inte inrättas för att enskilda individer väljer (observera ordet väljer, till skillnad från att ha ett medicinskt problem vilket du verkar ha haft) att helamma tills barnet blivit riktigt stort.

Jag fick upp dessa svar när jag googlade, det här gäller vänsterpartiet:
Kommer det att finnas några undantag från regeln om att dela lika. Till exempel om den ena saknar SGI (exempelvis studenter) eller om en förälder är sjuk, sitter i fängelse, är missbrukare, föräldrarna bor på olika orter?
Redan idag finns det undantag för fall där den ena föräldern inte kan ta ut föräldraledighet för att denne är sjuk, har ett funktionshinder eller inte är försäkrad för föräldrapenning.

Kommer en ensamstående förälder att få motsvarande tid som det barn som har två föräldrar?
Ja.

Ja, jag tänker att det givetvis måste vara skillnad om man är ensamstående förälder, jag vet inte hur tanken ser ut med det men för mig är det självklart att de delade dagarna bara gäller när det finns två föräldrar.
I alla politiska förslag jag sett, om 50/50 delad föräldrapenning, så är det självklart så, att för ensamföräldrar, eller i situationer där den andra föräldern på andra sätt (sjukdom, särskilda funktionshinder eller annat) inte kan fungera som förälder så gör man avsteg från delningen.

Att vulgärpropaganda gärna söker "intressanta hypotetiska fall", där 50/50 delning skulle göra en förälder stor skada är inte så konstigt.

Jo, men det finns ju ett mycket stort spektra även när det rent faktiskt finns två föräldrar. Men en fungerar sådär... Vad gynnar barnet?
Eller för all del en egenföretagare i utsatt bransch den andre långtidssjukskriven eller nyligen arbetslös, ska det vara helt omöjligt att göra en annan fördelning än exakta 50/50?

Jo, men det finns ju ett mycket stort spektra även när det rent faktiskt finns två föräldrar. Men en fungerar sådär... Vad gynnar barnet?
Eller för all del en egenföretagare i utsatt bransch den andre långtidssjukskriven eller nyligen arbetslös, ska det vara helt omöjligt att göra en annan fördelning än exakta 50/50?

Som du kan se av mitt andra svar är ju tanken vad jag förstår att det såklart finns undantag, men de allra flesta har ju faktiskt möjlighet att dela lika.

N

Men man menar väl "könsnormlöst"? Inte normlöst, det vore både omöjligt och definitivt inte önskvärt. En normlös människa skulle inte kunna leva i samhället.

Nej, det menade man inte. Det har förtydligats i ett senare inlägg av samma användare.
Man menade faktiskt "normlöst".

Fast barnet har ju rätt till båda sina föräldrar ändå...
så kanske det skulle vara samhällets effektiva sätt att tvinga intresse från båda?

Nej, jag tror inte det.

Jag har inga egna barn vilket gör att just det här ämnet med föräldraledighet inte berör mig personligen.
Men jag tycker, av princip, att en familj ska ha rätt att välja själv.
Om vi nu ska ha en föräldraförsäkring.
Det går ju att göra som så många andra länder, och ha en minimal föräldraförsäkring, och sedan låta familjerna sköta barnomsorgen bäst de vill?
Snacka förresten om "kvinnofälla" i så fall...

Fast barnet har ju rätt till båda sina föräldrar ändå...
så kanske det skulle vara samhällets effektiva sätt att tvinga intresse från båda?

Nej, jag tror inte det.

Jag har inga egna barn vilket gör att just det här ämnet med föräldraledighet inte berör mig personligen.
Men jag tycker, av princip, att en familj ska ha rätt att välja själv.
Om vi nu ska ha en föräldraförsäkring.
Det går ju att göra som så många andra länder, och ha en minimal föräldraförsäkring, och sedan låta familjerna sköta barnomsorgen bäst de vill?
Snacka förresten om "kvinnofälla" i så fall...

Att inte ha en föräldraförsäkring är givetvis en kvinnofälla men det har ju ingen här argumenterat för?

Att inte ha en föräldraförsäkring är givetvis en kvinnofälla men det har ju ingen här argumenterat för?
Där pekar du på orsaken till den infekterade frågan. Det har gått politik i den. Man vill inte låta föräldrarna bestämma själva för man vet att de inte väljer det som är ideologiskt korrekt utan det som passar den enskilda familjen bäst. Och därför är frågan berättigad. ska vi ha ett demokratiskt eller ett styrt system? Antingen ett där människa kan välja fritt eller ett där storebror väljer åt en.

• Gilla
Reactions: Sar
Det gäller ju alla former av bidrag, det finns krav som ska fyllas för att man ska ha rätt att få bidragen och formerna för dess ändras hela tiden. Varför skulle barnbidragen vara undantagna?
Vilka krav finns där för att få ut barnbidrag, förutom att man har vårdnaden för en eller flera bard i rätt ålder?

Liknande trådar

Samhälle Spinoff på tråden om att det kan bli krig i Sverige. Kanske en luddigt ställd fråga, men... Hur lever man, rent praktiskt, i ett land i...
Svar
11
· Visningar
1 192
Senast: Mineur
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 074
Senast: Mabuse
·
Samhälle Kan ni hjälpa mig att hitta en lagom informationstext att sätta i händerna på någon. Läskapacitet för abstrakt och akademisk text finns...
Svar
0
· Visningar
247
Senast: MiaMia
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 243
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?