Hur ska vi praktiskt få till ett jämställt samhälle

Tvånget i hennes fall kommer väl från partnern? Annars är jag väldigt vilse nu om ingen tvingar någon men personen gör något mot sin vilja, det är väl att räkna som självskadebeteende eller något?
Att tvinga någon är för mig att just tvinga någon utan att bry sig om dens åsikt. Att prata om en sak och diskutera och vara duktig på att prata runt och prata för vad man själv vill så att det låter mer logiskt och självklart än vad det egentligen är, det är inte tvång. Vissa människor är väldigt bra på att prata och påverka till sin fördel utan att det är tvång inblandat.

Det behöver inte ens vara särskilt märkbart för en person att den faktiskt formar sig lite efter den andre. Sen är det ju lite komiskt att du per automatik utgår från att det är mannen som är bra på att manipulera och prata för sitt eget bästa.

Att tvinga någon är för mig att just tvinga någon utan att bry sig om dens åsikt. Att prata om en sak och diskutera och vara duktig på att prata runt och prata för vad man själv vill så att det låter mer logiskt och självklart än vad det egentligen är, det är inte tvång. Vissa människor är väldigt bra på att prata och påverka till sin fördel utan att det är tvång inblandat.

Det behöver inte ens vara särskilt märkbart för en person att den faktiskt formar sig lite efter den andre. Sen är det ju lite komiskt att du per automatik utgår från att det är mannen som är bra på att manipulera och prata för sitt eget bästa.
Problemet för mig blir att då hamnar i en situation där man börjar bestämma åt andra vad som är bra och dåligt trots vad dessa själva vill eller tror på. Jag förstår situationerna ni beskriver men det är väl mer att jag är relativt sett (jämfört med resten av mig :D) rätt ödmjuk angående vad som är rätt och fel och framförallt vad som är rätt och fel för andra.

Jag kan gå rätt hårt fram angående mina egna åsikter eller när det gäller fakta men jag säger inte att någon tycker eller tänker fel om saker som inte är just fakta.

Jag vill inte styra över andras liv för jag anser inte att mitt sätt är bättre än andra, annat än för mig.

Problemet för mig blir att då hamnar i en situation där man börjar bestämma åt andra vad som är bra och dåligt trots vad dessa själva vill eller tror på. Jag förstår situationerna ni beskriver men det är väl mer att jag är relativt sett (jämfört med resten av mig :D) rätt ödmjuk angående vad som är rätt och fel och framförallt vad som är rätt och fel för andra.

Jag kan gå rätt hårt fram angående mina egna åsikter eller när det gäller fakta men jag säger inte att någon tycker eller tänker fel om saker som inte är just fakta.

Jag vill inte styra över andras liv för jag anser inte att mitt sätt är bättre än andra, annat än för mig.
Det är lätt att bli påverkad och märks det inte och man inte tänker på att det blir på ett sätt man kanske inte var helt nöjd med så är det svårt att göra något åt det. Så jag tror inte alls du förstår situationerna eftersom du hela tiden skriver om tvång hit och dit. Att det är självdestruktivt att en är hemma "mot sin vilja" osv.

Hade alla som du menar på märkt av det och känt sig tvingade, då hade det inte varit ett större problem för då hade dom agerat på ett annat sätt tror jag. Nu faller rollerna som dom gör av ganska naturliga förklaringar dessutom.

Det är lätt att bli påverkad och märks det inte och man inte tänker på att det blir på ett sätt man kanske inte var helt nöjd med så är det svårt att göra något åt det. Så jag tror inte alls du förstår situationerna eftersom du hela tiden skriver om tvång hit och dit. Att det är självdestruktivt att en är hemma "mot sin vilja" osv.

Hade alla som du menar på märkt av det och känt sig tvingade, då hade det inte varit ett problem för då hade dom agerat på ett annat sätt tror jag. Nu faller rollerna som dom gör av ganska naturliga förklaringar dessutom.
Jag förstår min situation. Förstår du min situation? Det är det jag har som utgångsläge att jag vet inte hur din situation är men jag hoppas att du är glad och nöjd i den, om inte så hjälper jag dig gärna att förbättra den. Jag förutsätter dock inte att min situation även vore bästa situationen för dig, därför vill jag att du ska kunna göra så som du vill och att jag ska kunna göra så som jag vill.

Jag förstår min situation. Förstår du min situation? Det är det jag har som utgångsläge att jag vet inte hur din situation är men jag hoppas att du är glad och nöjd i den, om inte så hjälper jag dig gärna att förbättra den. Jag förutsätter dock inte att min situation även vore bästa situationen för dig, därför vill jag att du ska kunna göra så som du vill och att jag ska kunna göra så som jag vill.
Jag vet inget om din situation, och jag ser inte att det är riktigt relevant heller för den delen. Du skrev att du förstår situationerna som beskrivs och jag tycker inte du gör det alls faktiskt.

Jag vet inget om din situation, och jag ser inte att det är riktigt relevant heller för den delen. Du skrev att du förstår situationerna som beskrivs och jag tycker inte du gör det alls faktiskt.
Det var mer en filosfisk fråga för att du kanske ska förstå hur jag menar och vad som får mig att tänka så som jag gör. Så svaret blir att nej jag förstår inte andras situation för jag kan inte göra det.

Nästa steg för större jämlikhet mellan kvinnor och män är givetvis att föräldraförsäkringen ska vara personlig. Hälften av totaltiden till mamma, hälften till pappa.

Det är givetvis valfritt för var och en om man vill utnyttja sin föräldraförsäkring eller ej. Här tvingas ingen att stanna hemma, och småbarnsomsorg kan skötas på många sätt, (även om jag är övertygad om att det bästa är att de två personer på jorden som borde vara mest engagerade i barnet tar hand om det när det är så litet).

Är det så att pappan helt enkelt inte har tid att vara hemma måste ju den slutsatsen dras, att han egentligen inte är så intresserad av att ha barn och allt som kommer med den livsavgörande händelsen. En bra pappa vägrar förstås att överlåta en enda dag på mamman eftersom han vill inte missa något av sin möjlighet att vara hemma med sitt nya barn.

Beträffande amning har det alltid ordnat sig i de jämnställda familjer jag vet om, så enligt min erfarenhet är det ett svepskäl. Barnen har ammats före och efter jobbet tills de inte vill längre och mamman har börjat arbeta när hennes hälft av föräldraledigheten varit slut.

Det största hindret i dagsläget för jämlikhet i dagsläget är föräldraförsäkringens utformning, och det är sorgligt att riksdagspartierna inte vågar ta itu med att lösa problemet.

Jag har kanske missuppfattat något men det låter ju som om dina barn har lekt med (eller kanske valt) rätt typiska pojkleksaker. Varför inga rosa kläder? Det finns ju cerise t.ex...
Rosa kläder är oftast tajta och svåra att röra sig i och fläckar syns ju direkt, och mina barn var rätt så skitiga. Har en underbar bild när en av dom står i en sommaroutfit i ljusgult och vitrandigt och äter hallon med hela ansiktet och halva armarna. Den blev aldrig riktigt ren igen. Cerise fanns det mycket lite av när dom var små. Går ju i vågor med vad som finns att köpa. Sen fick dom ärva en hel del kläder av grannens pojk och där var det ju en del biltröjor och mörkblått. Så jag köpte i andra färger, mycket rött och ljusgrönt blev det när jag tittar på kort.
Jag anser inte att leksaker ska delas in i typiska kill och tjejleksaker.
Det du tycker är tjejleksaker anser jag nog vara tråkiga leksaker. Jag hade en hel del barbiedockor faktiskt. Alla hade vapen av olika slag och en häst var (14 dockor varav hälften var killar) Sindy var en ganska mesig typ men hon hade en kniv. Dom var oftast outlaws eller rangers. Samma med mina riktiga dockor, vi rymde, bodde i prärievagn och jagade tillsammans.
På film kollade vi mycket Saltkråkan, Pippi, Emil och Barna i Bullerbyn. Lillefot gick ständigt. Väldigt lite Disney. Så jag kan inte säga att jag tvingat barna att göra något speciellt.
Dom är ju "grabbar" och har alla samhällets förmåner att välja.
Vad jag är noggrann med är att ge dom kommunikationssätt. Förklara händelser, varför man blir arg, att det är ok att gråta, att man får bli arg men inte elak.
Lillebror har ju en språkstörning och där har jag nog varit lite slarvig med att tolka åt honom istället för att han ska få komma på de rätta orden. Där har vi haft bra pedagoger som hjälpt oss med hur vi ska göra.

Det var mer en filosfisk fråga för att du kanske ska förstå hur jag menar och vad som får mig att tänka så som jag gör. Så svaret blir att nej jag förstår inte andras situation för jag kan inte göra det.
Om du inte kan sätta dig in i andras situationer eller förstår riktigt hur ett förhållande till en annan person kan påverka en så förstår jag att du inte riktigt förstår problemen. Handlar inte om att förstå en enskild persons situation utan mer om hur man kan bli påverkad av saker och ting utan att tänka på det och då är det svårt att bryta en spiral.

Om du inte kan sätta dig in i andras situationer eller förstår riktigt hur ett förhållande till en annan person kan påverka en så förstår jag att du inte riktigt förstår problemen. Handlar inte om att förstå en enskild persons situation utan mer om hur man kan bli påverkad av saker och ting utan att tänka på det och då är det svårt att bryta en spiral.
Jag förstår att man blir påverkad av saker, jag tycker bara inte det är min sak att lägga sig i hur andra väljer att hantera det. Jag har även svårt att avgöra vad som för andra är dåligt om jag inte ser något som är direkt motsägelsefullt eller problematiskt.

En missbrukare kan jag se tydliga tecken på och veta att det är skadligt för personen oavsett vad den tror att den vill. En person som med glädje tycks leva ett liv som råkar sammanfalla med könsnormer har jag svårare att bestämma att den egentligen tycker fel eller skadar sig själv.

Jag förstår att man blir påverkad av saker, jag tycker bara inte det är min sak att lägga sig i hur andra väljer att hantera det. Jag har även svårt att avgöra vad som för andra är dåligt om jag inte ser något som är direkt motsägelsefullt eller problematiskt.

En missbrukare kan jag se tydliga tecken på och veta att det är skadligt för personen oavsett vad den tror att den vill. En person som med glädje tycks leva ett liv som råkar sammanfalla med könsnormer har jag svårare att bestämma att den egentligen tycker fel eller skadar sig själv.
Så du tycker helt enkelt inte det är viktigt att försöka få det mer jämställt. Det är ju sällan en slump att det faller in i könsnormer. Du tycker lite att så som det varit är bra för folk ändrar inte på det av sej självt.

Jag tror på det genom val och vilja :)
Du ska inte underskatta vad normalisering gör för vilka val man väljer i livet. Oavsett om det gör en glad och lycklig eller ej, ofta är man nöjd med det man känner till och vet om dock betyder inte det att det är det rätta. Jag tror att för att ta rätt beslut och hamna på rätt väg så kan det behövas lite färdriktning ibland. Sen är det dock oavsett upp till folk själva, det är som sagt inget tvång.

Du ska inte underskatta vad normalisering gör för vilka val man väljer i livet. Oavsett om det gör en glad och lycklig eller ej, ofta är man nöjd med det man känner till och vet om dock betyder inte det att det är det rätta. Jag tror att för att ta rätt beslut och hamna på rätt väg så kan det behöver lite färdriktning ibland. Sen är det dock oavsett upp till folk själva, det är som sagt inget tvång.
Jo jag förstår att du tycker så men jag förstår inte riktigt hur/vem ska avgöra vad som är rätt åt andra :)

Men..det gör väl inte staten heller? Du gör ju som du vill göra ändå. Ingen bestämmer vilka val du ska göra.
Inte nu, hur det blir får man se. Det jag poängterade är att jag inte sagt det som vallhund påstod. Men nu förstår jag varför vallhund satt och gillade alla dina inlägg när du gjorde påhittade påståenden åt mig.

Inte nu, hur det blir får man se. Det jag poängterade är att jag inte sagt det som vallhund påstod. Men nu förstår jag varför vallhund satt och gillade alla dina inlägg när du gjorde påhittade påståenden åt mig.
Vad? Du säger att staten inte ska bestämma i ditt liv och det gör ju och kommer inte staten göra. Vad är det dom skulle bestämma i ditt liv?

Jag har dessutom citerat allt jag svarat dej så du borde väl märkt på mina svar ifall jag påstod något du inte skrivit?

Liknande trådar

Samhälle Spinoff på tråden om att det kan bli krig i Sverige. Kanske en luddigt ställd fråga, men... Hur lever man, rent praktiskt, i ett land i...
Svar
11
· Visningar
1 192
Senast: Mineur
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 074
Senast: Mabuse
·
Samhälle Kan ni hjälpa mig att hitta en lagom informationstext att sätta i händerna på någon. Läskapacitet för abstrakt och akademisk text finns...
Svar
0
· Visningar
247
Senast: MiaMia
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 243
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden