Ser en hel del av folks sökbeteende då jag jobbar som akutläkare, förutom några års tjänstgöring på HC i bagaget.
-STOR skillnad på hur olika åldersgrupper söker. Är personen 80+ kan det vara knivigt pga mycket sjukdomar, skör etc, men de kommer i regel i tid, uppskattar att man anstränger sig och söker inte nattetid för minsta lilla. Uteblir de ifrån en bokad tid på vårdcentralen tänker jag "Inlagd eller död?". No kidding. Jag kunde inte önska mer av denna grupp, men skulle önska att fler HC hade tillgång till genomgång med farmaceut som vi fick till slut, jättebra att ha genomgång ang läkemedel med någon som har tid och kan och läser på innan! Och önska fler vårdplatser på sjukhuset, och fler platser på vårdhem.. Det är hemskt att behöva skicka hem sjuka och rädda gamla när man vet att de snart kommer vara tillbaka på akuten.
90-talisterna å andra sidan är klart överrepresenterade ang bokningar nämnda "Vill ha remiss.." "Kräver röntgen.." "Vill ta prover för alla sjukdomar"
Av denna grupp hade jag kunnat önska någon form av kollektiv uppfostran/infokampanj så att de fattade att en akutmottagning inte är till för de som är nattugglor och "Inte orkar sitta o vänta på samtal från vårdcentralen, tänker att jag kan ju lika gärna gå hit". Jag har fått allt från acnefundering till önskan om recept till har haft lite ont i en fot i två månader osv etc runt 03 på natten. Här kunde jag önska bättre triagering av ssk (men alla är ju så rädda att bli anmälda-förståeligt- att få vågar säga ifrån) och att akuten hade ett system med fler grader av prio. Vi har nu för läkarna 3 relevanta olika, urakut, rätt akut, och resten. Vilket innebär att Arne med två brutna ben kan bli liggande i evigheter för att Maja med nageltrång prias lika högt. Det är frustrerande. Jag förstår patienternas oro och den ska alltid tas på allvar men inte alltid på jourtid.
-1177 kan de lägga ner eller göra om helt. Jag tycker idén är bra och informationsbiten är bra men det känns som att de skickar in 99% av alla som ringer, oavsett om de själva velat veta dosen Panodil till en bebis eller vilken vårdcentral som de hör till. 1177 kan dessutom boka själva på vår närakut och det är helgalet. De bokar vansinnigt och det innebär stress för personal och sura patienter som får vänta och passa på att smitta varandra i väntrummet.
-Resurser läggs snett. Systemen för att dela ut pengar är ofta rätt knasiga och känns betydligt mer politiska än patient/vårdinriktade. Jag vet att ett av våra stora sjukhus (var kandis där) fick böta en saftig summa ett år för att de gjort för få operationer av en viss sort. Däremot hade de gjort fler av andra och kortat sina vårdköer drastiskt, men det var ju inte politiskt korrekt, man skulle göra DEN operationen även om det fanns högre tryck på annat= böter. Kan de inte involvera vårdkunnigt folk i detta?
-Frigör läkartid. Jag lägger tex sanslöst mycket tid på att tigga platser på sjukhuset när jag är på akuten, det är en evig förhandling med ssk och jag får ringa till avdelning efter avdelning och tigga/kräva plats. Under tiden ligger min sjuka pat på akuten och får inte alltid den vård jag bestämt och köerna växer.. OM vården hade fått sina pengar för rätt vård borde mer frigjord läkartid premieras och då skulle det finnas fog/ekonomi att försöka hitta mer administrativ personal.
-HUR man ska hantera det vet jag inte men dagens klimat verkar göra att många misstror vården medan de samtidigt förväntar sig mirakel. Det är som att de ofta tror att vi har boten till allt men bara jävlas och håller inne med den. Ofta för att "Det är väl för dyrt! Men jag ska minsann ha en UTREDNING!" Den magiska utredningen som kommer visa allt.. Utöver det verkar många vilja ha det fixat utan egen ansträngning. Vill inte gå ner i vikt för knänas skull, vill ha operation. Vill inte lägga om kosten för magen, vill ha piller. Vill inte gå till sjukgymnast för ryggen, vill ha operation och piller.Osv. Dessutom verkar det helt ute (jag hanterar även barn nattetid) att fråga sina föräldrar eller äldre släktingar om råd. Många unga verkar inte lita på hur mamma eller mormor gjorde och åker hellre in med en snorig opåverkad feberfri bebis än testar snorsugen som mamma föreslog.
-Inte för att de litar riktigt på mig heller för jag är ju köpt av läkemedelsindustrin.