kryddelydd
Trådstartare
Väl sagt.Vilket också säger att man inte kan fatta beslut eller ha övergripande åsikter utifrån enskilda fall.
Organisationsteori är intressant, men frågorna måste formuleras väl. När frågan formuleras vill du må bra, vill du vara frisk, så kommer ingen organisastion kunna motsvara efterfrågan.
Kan du leva med att inte dö i förtid, kanske är en bättre fråga till skattebetalarna.
Det är väl den här typen av tankegång som saknas i Sverige (och nu syftar jag egentligen på politiker och befolkning).
Vi har inte oändliga resurser, varken ekonomiskt eller personellt. Vi måste någonstans förhålla oss till att inte få allt vi vill ha, när vi vill ha det.
Politikerna har dock lyckats osedvanligt väl med att skapa en enorm förväntan på en organisation, och också lyckats utmärkt med att befolkningen ser "vårdarbetarna" som de stora syndabockarna när önskemålen inte uppfylls. Det är inte politikerna som ses som "skurkar" som lovar mer än de håller; det är "vårdarbetarna" som antagligen är lata, arbetsovilliga och nästan alltid klantiga nonchalanta slarvrar.
Jo, jag raljerar.
Men det är ändå intressant att de flesta inte anser sig ha rätt till allt stöd från soc i allt man kan tänka sig (varför inte psykisk ohälsa eller familjeproblem; vanliga ärenden på vårdcentralen där man egentligen inte äger problemet med åtminstone familjeproblem).
Men från sjukvården ska man få allt: intyg till resebolag för att få pengar tillbaka.
Intyg till försäkringsbolag, antingen för att få teckna en försäkring eller för att få pengar.
Visa upp uppenbart ofarliga utväxter på huden (som man exempelvis haft i 15 års tid men nu tycker är lite "äcklig"; konkret och äkta exempel från min förra vecka). Och helst åtgärda den.
Bedömning av läkning efter laserbehandling av tatuering, där laserterapeuten är osäker på om man ska fortsätta med behandlingen (också äkta exempel från förra veckan).
Listan kan göras oändlig.
Och "organisationen" med befintlig personal har inte alltid möjligheter att motsvara förväntningarna, och resultatet blir, om man tittar på ovan nämnda exempel, att någon med ett betydligt större vårdbehov får stå tillbaka.
Rätt eller fel?