Hur ska man kunna välja?

Sv: Hur ska man kunna välja?

synd! hos oss var det lite så också, pappa ville ha en större, men nu är det så att mamma är bossen i familjen, så varken pappa eller jag hade nåt att säga till om. men vi ångrar ingenting!!

Äh! Jag har träffat sheltie i elitlydnad och d.schnauzer och schipperke i högre spår :D Te er dit först innan du känner att han är för liten för brukset *he he* Det är nog mycket jobb att bara ta sig dit. Helst som man envisas med att köra alla klasser parallellt :angel: Hade man gjort som min kompis så kör man EN gren och tar sig till elit istället för att köra 4 grenar och allt blir i mitten typ...

sussisus skrev:
pumi (helst ingen vallhundsras alls, varför vet jag egentligen inte),

Där ser man hur olika det kan vara! Själv har jag svårt att tänka mig något annat än vallhund, jag är mycket förtjust i deras arbetsglädje, deras intelligens, följsamhet och tuffhet (om man nu som jag har en kovallare alltså, dvs en västgötaspets).

Har man ett vallar intresse så är det ju en ypperlig hundkategori, men att ha en vallare som är gravt avlad för vallning för deras egenkaper men man själv inte är intresserad av vallning är kanske ingen käck idé

Nej, det har du ju rätt i, men jag har heller inte påstått att vallhundar är det allena saliggörande. Jag tycker att man ofta läser att "vallhund kan jag inte tänka mig", och då ville jag bara påpeka att jag personligen tycker om vallhundsegenskaperna. Trots att jag inte använder min till vallning utan vi jobbar med andra saker.

Nu ska jag ju också säga att jag inte har någon personlig erfarenhet av b.c. som jag förstått kan vara lite annorlunda, och där kanske det kan ligga annorlunda till, att man helst ska ha en fårflock att arbeta med? Jag har bara erfarenhet av andra vallraser.

Såklart spelar själv vallinstinkten roll och precis som du skriver.

En BC hör till de raser som behöver sin vallning för att må bra ...

Vad har du för vallhund ?

Jag har en kovallare - en västgötaspets. Och visst är han intresserad av kor, men man kan lugnt gå över Revinge hed med 1500 lösa kor med honom okopplad utan att han far iväg och ska valla dem. Däremot behöver han jobba och få utlopp för sin arbetsglädje och ihärdighet. Det jag gillar är just hans arbetsglädje, hans vilja att jobba med mig och att han har mycket låg jaktinstinkt. Detta tycker jag mig även ha sett hos briarder och beardisar.

Det var jag som gjorde det inlägget, och är nu lycklig ägare till en springer spanieltik :love: . Springer är väl inte den första ras man tänker på när man läser mina (och nu era) krav på hund, men vår hund är precis perfekt till oss. Hon är dock drygt 40 cm hög, men det gör ju inget. I och med att vi köpte en vuxen hund visste vi ju vad hon var för individ och att hon stämde in på våra krav.

Lycka till med hundköpet! Kika gärna efter en vuxen hund, det finns många hundar som behöver ett nytt hem.

Dvärgschnauzer är en ypperlig hund.
Låt din pappa träffa någon trevlig individ så ska du se att han glömmer det där med storleken.
Och om han ändå envisas så skaffa en mellanschnauzer.
Vad gäller trimningen så går det ju faktiskt att klippa dem.
OK de kanske blir lite gråare i pälsen, men ska man inte ställa ut så spelar det ju ingen roll.

Har själv en härlig herre på 9 år. Så här såg han ut som unghund:
http://vovve.net/Galleri/galleri.asp?id=77&pid=5530

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 467
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 583
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 544
Senast: Cissi_ma
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 033
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈