Hur ska jag göra ?? Svårt..

FrontLine_

Trådstartare
Jag kan verkligen inte bestämma mig hur jag ska göra, så jag tänkte höra efter vad ni tycker.

Tar lite bakgrund först:

Jag har en hanhund här hemma som är min absolut bästa vän. Grejen är den att vi har nyss fått barn, och pojkvännen är ofta borta och jobbar, så tiden finns helt enkelt inte för hunden just nu.

Han är en krävande hund, där det hela tiden ska hända saker.. annars klättrar han på väggarna och blir ett monster. Dessutom är han en väldigt speciell hund, på faktist många mindre bra sätt.. Men han har också väldigt många positiva sidor när man väl lärt känna han och han får det han behöver.

Dessutom har han problem med tassar och öron.. På ca 1/2 år har han haft 3 öroninflammationer, och hans tassar ser för hemska ut. Vi har varit hos veterinären ett antal ggr, och det har utretts för en hel del olika saker.. Nu sist var det prat om en autoimmun sjukdom.. utredningen är dock inte klar än.

Vissa dagar har han ont, och vissa dagar märks det inte ens att han har problem med tassar och öron.

Så till problemet:

Som sagt, jag har inte tid med honom just nu. Så jag står och överväger två beslut: Omplacering eller avlivning.

Omplacering - Jag har hittat en kille som är villig att ta honom, trots problemen med tassarna och öronen. Jag får dock en känsla att killen inte riktigt vet vad han ger sig in på. Jag har berättat precis som det är, om att han inte mår riktigt bra, och att han är en krävande hund. Det verkar inte vara något problem för killen. Vi har pratat om att han först ska ha hunden på prov, och sedan bestämma sig.

Avlivning - Egentligen känns det som det rätta alternativet. För mig känns det inte bra att skicka en honom till någon när han har dom problem han har.
Eftersom det inte är helt 100 på vad det är han har, så kan det ju vara precis vad som helst. Han har ont vissa dagar, det är ett som är säkert. Jag har stått länge och övervägt avlivning just för att han ont, men det har blivit lite bättre med såren faktist. Vi har prövat olika behandlingar, men inget verkar ge bra effekt. Sen att han är så speciell gör inte saken lättare att omplacera han, det tar LÅNG tid att "lära känna han" och att hantera han på rätt sätt.
Mig har det tagit två år. Dessutom är inte jag hans första ägare, utan om jag placerar om honom nu så blir det hans tredje ägare.

Det känns så hemskt, egentligen är det ju så solklart. Samtidigt som det känns jobbigt för jag VET att han är en fin och bra hund, bara man får bukt med vad det är han har. Han är absolut ingen jobbig hund bara han får den motion och stimulering han behöver.. Men som sagt.. jag har inte tiden..
Och frågan är om den nya killen har orken??

Åh, det låter säkert jätte konstigt men jag vet verkligen varken ut eller in. Vad tycker ni??

Sv: Hur ska jag göra ?? Svårt..

Han verkar ju inte må bra så jag skulle avliva honom för hans eget bästa.

Nä jag vet, men det som är så svårt är ju att inte veta om det går att göra bra.. Om jag med 100 % visste att han inte skulle bli frisk, så skulle jag ju ta bort honom.. men jag vet ju inte..

Hur blir han mentalt om han inte får den motion han behöver?

Han vandrar omkring i lägenheten och gnäller. Lyssnar bara med ett halvt öra på vad jag säger..

Egentligen borde jag ju fixa det.. det finns många som är ensamstående med småbarn, och hund..

Åh, det är så svårt, jag sitter och säger en sak, och det låter vettigt.. medans hjärnan tänker en annan sak...

Det verkar också som att hans öron och tassar blir värre när han inte får göra nåt särskilt..
Men veterinären tyckte inte det verkade som att det berodde på understimulering..

Hur mycket tid över har du för att aktivera honom och vad är det för ras vi pratar om :)?

Det är en blandras mellan st bernhard, new foundland, mastiff och amerikansk bulldog..

När pojkvännen är hemma från norge så har jag hur mycket tid som helst.. men då var det ju det att han är inte hemma allt för ofta..
Men om vi säger att det finns iallafall tid för promenad (vilket vi oftast går också) sen finns det ju alltid småluckor som man skulle kunna ägna åt han istället för att sitta i soffan.. Visserligen blir det aldrig en lugn stund, men jag vill VERKLIGEN inte lämna bort han.

Även om jag inte skulle lämna bort han, så finns det ju inga garantier på att han kommer att bli frisk.. men jag är verkligen villig att göra ett helhjärtat försök iallafall..

det är sååå tufft! Jag fick ta det beslutet för 3v sen,, fick ta bort min 1,5 åriga tik då hon glort utfall och huggt efter både min son en kompis barn försökte tilloch med med omplacering till min syster som känner hunden mkt väl men hon bet där med,,,,:cry:
Lita på din innersta känsla den första som poppade upp!!
Du kan ju testa med den andre killen,, men kommer hunden då bara få några röriga månader som sina sista??
Å angående att många andra har huna och småbarn,, Endast du kan känna hur just du vill göra och vad du har tid till!! Ditt barn e bara liten en gång! Det finns miljoner av hundar som du kan skaffa dig senare!! :)

Jag förstår..
Grejen är den att atlas är världens mysigaste och snällaste hund, han blir bara så otroligt flamsig när han inte får göra tillräckligt..

Min magkänsla säger att det är fel att skicka bort honom.

Innerst inne vill jag ha kvar honom, åtmindstonde få tiden att i lugn och ro utreda vad som är fel på honom, för det går ju inte på en dag..
Nu känner jag mig bara stressad, och OTROLIGT ledsen..
Och arg.. Arg på alla som kommenterar att han blivit flamsig, på dom som tycker att jag tar lång tid på mig att bestämma hur jag ska göra osv..

Det är INTE ett lätt beslut, han är min bästa vän och mitt enda intresse.

Ditt barn e bara liten en gång! Det finns miljoner av hundar som du kan skaffa dig senare!! :)
Hej å hå, här ser man ett exempel på en som verkligen inte ser sin hund som en äkta familjemedlem :crazy:

ursäkta om jag låter kritisk men varför skaffar du barn om du har en sambo som knappt är hemma och redan har en hund att ansvara över? Hur hade du tänkt dig innan att tiden skulle räcka till?

Och för att svara på din fråga verkar det som att avlivning verkar vara det bästa då han verkar ha mer problem än sina fötter...

Hej å hå, här ser man ett exempel på en som verkligen inte ser sin hund som en äkta familjemedlem :crazy:

Mina hundar är precis lika mkt medlemmar i min familj som alla andra men inte på bekostnad till att någon blir skadad!!
Jag menar även att om hunden även är sjuk så är det det bästa för den!!

Om tiden finns till promenader så kanske du kan nyttja den tiden till mer hjärngympa istället för att enbart promenera ?

Hästhandlarjävel

Jag vet inte hur ditt liv ser ut, men mitt liv är inte planerat in i minsta detalj..
Ibland händer saker som man inte räknat med just då, och då får man ta det.
Och idag får faktist folk vara glad att dom överhuvudtaget har jobb, så att han är borta mycket kan vi inte göra något åt. Utan tvärtom egentligen, uppskatta att han har ett arbete att gå till.

Jag hade väl tänkt mig att tiden skulle räcka till, men där gick jag på en nit tydligen, inte heller något jag kan göra åt, och just därför sitter jag nu i den här situationen.

Och ang avlivningen så vill jag inte åka till veterinären typ nu och bara ta bort han för att han har problem med tassarna. Det är ju något som ligger bakom problemet, något som kanske går att behandla.

Ja, jag försöker med det.. men det är svårt att hitta på saker för han att göra..

När vi går och handlar har jag börjat med att det ska vara hans uppgift att bära hem t.ex om vi köpt ett ben åt honom. När jag har chansen att ha honom lös så tränar vi lite inkallning, stanna osv..
Sen saker som att gå fint bredvid vagnen tränar vi på (och han är INTE duktig haha).. jag vet inte mer vad man skulle kunna hitta på.. tips ?

Oj nja det ska nog till lite mer avancerade uppgifter för att det ska ge effekt.

Sök/Spår

Finns ju en hel del leksaker där hunden måste klura för att få belöning, kanske vore något ?

Köra in honom, lära honom dra ?

Om han ska bära är ett tips att skaffa klövjeväska kanske.

Obs att vissa utav dessa tips är när du vet va som är fel med hans tassar och fått bukt med det problemet.

det finns ju lite grejer man kan pyssla med inne då lillen/lillan sover,,
tex lite sök i vardags rummet, lite lydnad tex fot ligga still och inkallning går oxå bra inne,, det brukar finnas lite tips i tidningar å så eller kolla lite på tänka leksaker som finns på djuraffärerna! :idea:
nej det blir ju inte alltid som man tänkt sig tyvärr,, :cry:då får man ta det som det är lite men det brukar alltid lösa sig till slut!

Mina hundar är precis lika mkt medlemmar i min familj som alla andra men inte på bekostnad till att någon blir skadad!!
Jag menar även att om hunden även är sjuk så är det det bästa för den!!

nu tror jag du missförstod mig ganska mkt, du gav henne rådet att göra sig av med hunden på ett eller annat sätt med argumentet"det går alltid att köpa sig en ny" Det uttrycket tycker inte jag låter som att man ser sin hund som en familjemedlem :grin:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
543
Senast: The Beast
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 295
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 868
Senast: fixi
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 502
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka