Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Förstår inte varför de här inläggen heller är relevanta? De är svar på olika frågor och inte direkt motsägande varandra. Dessutom kan åsikter/beslut ändras utefter man får andra synpunkter.
.
Vad spelar det er för roll om jag drar på mig onödiga utgifter?Poängen är ju att min syster jobbar som DV = gratis konsultation, om hon inte har tid så blir det en extrakostnad som jag är villig att ta. Sen ser jag inte den "besiktningen" som mer värd än om t ex min tränare som har ett bra öga tittar på hästen/känner på hästen och ger en bedömning. Det är inte avgörande, bara hjälp för mig att avgöra om jag ens tycker det är värt att ta till klinik.
För mig blir det slutgiltigt efter första (eller ev. andra) gången jag åker till klinik. För hittar man inget eller att man hittar ett större fel, då är det slut = hästen åker tillbaka.
Poängen är ju att min syster jobbar som DV = gratis konsultation,
Det vet jag inte ännu, det beror på när man kan få tid och när jag kan få skjuts. Men jag VILL inte heller ta till klinik förrän jag vet att jag trivs med hästen, ett par veckor kan vara en rimlig tid att bedöma detta och även en rimlig tid att räkna med att få tid bokad +skjuts.
Att det skulle vara bättre att ta en "fräsch" häst som går UA håller jag med om, men jag håller inte med om hur lätt det låter på vissa att hitta en sådan häst inom rimlig prisklass med tanke på mina övriga krav. Exteriör, psyke, att den måste vara inriden och snäll att rida, finnas inom max 50 mil och inte redan vara såld till någon annan!Eftersom jag då inte har några tävlingsambitioner så kan en sådan typisk skogsmullehäst passa mig bättre, OM den blir fräsch så man kan rida med gott samvete, vilket jag ju inte vet om det finns några möjligheter till förrän jag fått en diagnos
![]()
bor du i Lappland?
du har ju tittat på EN häst förrutom denna.
det är bara att gå in på nätet så hittar du minst 50 st i din prisklass och utbildning, oskadade, och vanliga trevliga uppfostrade mullehästar. i din prisklass.
Jag tycker också det där med inte hitta ngt i rätt prisklass är konstigt, eftersom du (uppenbart) kan tänka dig en fd travare. Jag köpte ju häst i samma prisklass (tror jag, har du inte skrivit 15 000 någonstans eller har jag drömt det?), och jag hade problem att hitta någon ja. Men det berodde till 99% på att jag INTE ville ha någon fd travare. Inget ont om dem (jag har haft en högst älskad sådan), men det var inte vad jag sökte nu.
I övrigt så var kraven inte så konstiga, huvudkravet var att den skulle gå UA genom vetbes och gå att försäkra fullt ut i köpesumman i A1 och att den inte skulle ha en diger sjukdomshistoria. Hästen jag FÖLL för,h als över huvud, den var det tveksamt om den skulle kunna försäkras utan reservationer, men jag bad att få den veterinärbesiktigad och se vad fbolaget sa. Ägaren ville dock inte den skulle besiktigas (fråga inte varför, mycket konstigt folk finns det..), och då släppte jag den med tungt hjärta.
För, problemen kommer ändå, man behöver inte köpa dem från början.
Men, med tanke på hur många hästar jag ändå ringde på/kikade på, och ffa hur många det fanns om jag utökat avståndet till 50 mil (ett tag verkade ALLA intressanta hästar finnas i Kalmar län, hade minst 10 st där jag ville kika på, dock för långt men innan jag snubblade över nuvarande donnan så funderade jag ett tag på att åka på en provridningsturne ner till Kalmar), så fattar jag inte hur du kan ha problem att hitta mer än två??? Tog jag dessutom med alla fd travare så fanns/finns det hur många som helst.
Så VAD är det för speciellt krav som fäller alla såpass att du inte ens TITTAT på mer än två??