Hur seriöst ska man ta ett böjprov?

Sv: Hur seriöst ska man ta ett böjprov?

Förstår inte varför de här inläggen heller är relevanta? De är svar på olika frågor och inte direkt motsägande varandra. Dessutom kan åsikter/beslut ändras utefter man får andra synpunkter.

Förstår inte varför de här inläggen heller är relevanta? De är svar på olika frågor och inte direkt motsägande varandra. Dessutom kan åsikter/beslut ändras utefter man får andra synpunkter.

De speglar din genomgående inställning som du fortfarande står för/uttrycker.

Att du vill ha ut DV/göra enklare gårdsbesiktning för att få svar på hur stor ide det är att klinikutreda, hur stor kostnad det kan innebära att 'fixa felen' och få en klarare diagnos.

DV/veterinär i fält kan FORTFARANDE inte hjälpa dig med det.

.

Vad spelar det er för roll om jag drar på mig onödiga utgifter? :p Poängen är ju att min syster jobbar som DV = gratis konsultation, om hon inte har tid så blir det en extrakostnad som jag är villig att ta. Sen ser jag inte den "besiktningen" som mer värd än om t ex min tränare som har ett bra öga tittar på hästen/känner på hästen och ger en bedömning. Det är inte avgörande, bara hjälp för mig att avgöra om jag ens tycker det är värt att ta till klinik.

Nu blev dte mycket begripligare. Men inte mindre tragiskt och beklagligt..

För mig blir det slutgiltigt efter första (eller ev. andra) gången jag åker till klinik. För hittar man inget eller att man hittar ett större fel, då är det slut = hästen åker tillbaka.

Poängen är ju att min syster jobbar som DV = gratis konsultation,

Ja då har jag inget mer att tillägga. Syster måste ju förstås vara betydligt mer seriös än den DV som nyss besiktat hästen, som du inte ens vill ringa till och fråga om detaljerna utan antar är okompentent.
Du har ju tillochmed fått råd från en legitimerad veterinär här i tråden, och fortsätter på din bana, så jag får bara önska lycka till och håller tummarna att det reder ut sig.

Har väl inte sagt att jag INTE kommer kolla med den första besiktande veterinären? Bara att jag inte nöjer mig med enbart den åsikten. Och DET kan ni väl knappast säga emot, för det är ju ni som säger att man inte ska nöja sig med en besiktning ;)
Jag följer råden, förutom det rådet att inte ta ut distriktsveterinär igen innan jag bestämmer om den ska åka hem direkt eller tas till klinik. För varför det skulle finnas någon bra anledning att inte få extra råd förstår jag inte. Under tiden det tar för mig att lära känna hästen och avgöra om man trivs med den eller inte kan jag lika gärna göra lite nytta genom att få så många åsikter och synvinklar som möjligt :p ÄVEN om man inte tar dom så allvarligt eftersom det inte blir någon riktig diagnos förrän den varit på klinik.

Nej jag förstår att du resonerar som du gör NU därför att du redan är halvägs inne i processen.

för mig hade det logiska varit att a) hästen besiktas och konstateras halt på 3 ben, att man då ringer besiktigande veterinären direkt och får detaljerna. Och tar ställning till det, och beslutar man sig för att köra så tar man klinik besöket, dvs säljarna tar på sig detta om de vill sälja hästen.

istället tog du hem hästen. och kan inte åka till klinik med den. så visst - med det i åtanke så visst kan du ju fördriva tiden under tiden med att ta in en andra veterinärbesiktning på hemmaplan. det känns bara ologiskt och oproduktivt i min värld.

du säger ju själv att du inte kan det på flera veckor. det är väl därför du håller på och små-meckar under tiden?

Det vet jag inte ännu, det beror på när man kan få tid och när jag kan få skjuts. Men jag VILL inte heller ta till klinik förrän jag vet att jag trivs med hästen, ett par veckor kan vara en rimlig tid att bedöma detta och även en rimlig tid att räkna med att få tid bokad +skjuts.

Det vet jag inte ännu, det beror på när man kan få tid och när jag kan få skjuts. Men jag VILL inte heller ta till klinik förrän jag vet att jag trivs med hästen, ett par veckor kan vara en rimlig tid att bedöma detta och även en rimlig tid att räkna med att få tid bokad +skjuts.

ja som sagt så förstår jag inte resonemanget. varför det skulle vara relevant att veta om man trivs med hästen när den är konstaterat trasig och måste utredas innan det är aktuellt med köp.
men återigen, du är uppenbarligen helt övertygad så det är bara att hålla tummarna och lycka till. Hoppas även du känner säljarna ordentligt så att de inte kan hävda att skador uppstått hos dig under prövotiden, om du ridit den osv, som har förvärrat det hela om det skulle vara dåliga besked på klinik.

Jag måste infika att jag tycker det verkar oerhört jobbigt att skaffa en häst som är trasig bara för att ha den som övningsobjekt.

Det finns billiga, hela hästar som ÄNDÅ behöver en hel del pyssel för att sättas igång. Ett helt fullblod från banan, som kanske är avställd för närvarande t ex. Under tiden den ska igång kommer det att hända MASSOR som behöver tillsyn och pyssel, och det är ju betydligt intressantare att dokumentera vad som händer i kroppen hos en häst som kommer till olika stadier (igångsättning, igång, avancera i rörelser etc) än att granska de olika kassa stadier hos en halt häst (halt, behandling, konvalcent, dyr, död).

Och detta säger jag med den erfarenhet man skaffar sig när man tagit fram något krasslig häst till frisk, trasig häst till död och hel häst som varit avställd X antal år men helt frisk till galoppombyten och tramp.

En häst som är halt på alla fyra och så pass mycket halt hade jag troligen köpt för en billig peng och tagit bort direkt, om det är så att jag misstänkt att den skulle bli vandringspokal. Men jag hade aldrig ens lekt med tanken att försöka reparera den.

Ägarna är medvetna om att hästen inte är "frisk och fräsch" eftersom de var med när ET kollade och konstaterade sneda höfter, mer ansträngd i ett ben och lite sånt och även var med när böjprovet utfördes. Men däremot skulle de inte bekosta en hältutredning då de tillhör kategorin "bara man inte hoppar så.." :p Rent allmänt verkar de dock i övrigt vara vettiga människor med sunt förnuft och som går att prata med.

Tack för alla råd och synvinklar! :) Förstår om jag låter som en tjurskalle, men jag tar till mig info´n och bearbetar.

Tror jag är med på hur du tänker och på sätt och vis är jag av samma åsikt. Men som sagt, jag har inga planer själv på att försöka "reparera" den. Om veterinär och/eller ET kan reparera hästen (enligt diagnos från veterinär) då anser jag att det kan vara värt dom pengarna det kostar och den tiden det tar. Är ändå inte ett dugg ute efter en tävlingshäst utan en häst att rida ut på och träna dressyr när man kan göra det med gott samvete. En kompis! :p

Att det skulle vara bättre att ta en "fräsch" häst som går UA håller jag med om, men jag håller inte med om hur lätt det låter på vissa att hitta en sådan häst inom rimlig prisklass med tanke på mina övriga krav. Exteriör, psyke, att den måste vara inriden och snäll att rida, finnas inom max 50 mil och inte redan vara såld till någon annan! ;) Eftersom jag då inte har några tävlingsambitioner så kan en sådan typisk skogsmullehäst passa mig bättre, OM den blir fräsch så man kan rida med gott samvete, vilket jag ju inte vet om det finns några möjligheter till förrän jag fått en diagnos :p

Att det skulle vara bättre att ta en "fräsch" häst som går UA håller jag med om, men jag håller inte med om hur lätt det låter på vissa att hitta en sådan häst inom rimlig prisklass med tanke på mina övriga krav. Exteriör, psyke, att den måste vara inriden och snäll att rida, finnas inom max 50 mil och inte redan vara såld till någon annan! ;) Eftersom jag då inte har några tävlingsambitioner så kan en sådan typisk skogsmullehäst passa mig bättre, OM den blir fräsch så man kan rida med gott samvete, vilket jag ju inte vet om det finns några möjligheter till förrän jag fått en diagnos :p

bor du i Lappland?

du har ju tittat på EN häst förrutom denna.
det är bara att gå in på nätet så hittar du minst 50 st i din prisklass och utbildning, oskadade, och vanliga trevliga uppfostrade mullehästar. i din prisklass.

Ärligt talat, vi tittade på runt 5-7 st sådana hästar. Den billigaste låg på 10 000 kr (jättefin kuse) den dyrare av de vi var spekulanter på låg på 30 000 kr. Ingra travare, enbart halvblod och fullblod.

SÅ himla svårt kan det inte vara att hitta UA-hästar. Och det är det faktiskt inte heller.

Jag tycker också det där med inte hitta ngt i rätt prisklass är konstigt, eftersom du (uppenbart) kan tänka dig en fd travare. Jag köpte ju häst i samma prisklass (tror jag, har du inte skrivit 15 000 någonstans eller har jag drömt det?), och jag hade problem att hitta någon ja. Men det berodde till 99% på att jag INTE ville ha någon fd travare. Inget ont om dem (jag har haft en högst älskad sådan), men det var inte vad jag sökte nu.

I övrigt så var kraven inte så konstiga, huvudkravet var att den skulle gå UA genom vetbes och gå att försäkra fullt ut i köpesumman i A1 och att den inte skulle ha en diger sjukdomshistoria. Hästen jag FÖLL för,h als över huvud, den var det tveksamt om den skulle kunna försäkras utan reservationer, men jag bad att få den veterinärbesiktigad och se vad fbolaget sa. Ägaren ville dock inte den skulle besiktigas (fråga inte varför, mycket konstigt folk finns det..), och då släppte jag den med tungt hjärta.

För, problemen kommer ändå, man behöver inte köpa dem från början.

Men, med tanke på hur många hästar jag ändå ringde på/kikade på, och ffa hur många det fanns om jag utökat avståndet till 50 mil (ett tag verkade ALLA intressanta hästar finnas i Kalmar län, hade minst 10 st där jag ville kika på, dock för långt men innan jag snubblade över nuvarande donnan så funderade jag ett tag på att åka på en provridningsturne ner till Kalmar), så fattar jag inte hur du kan ha problem att hitta mer än två??? Tog jag dessutom med alla fd travare så fanns/finns det hur många som helst.

Så VAD är det för speciellt krav som fäller alla såpass att du inte ens TITTAT på mer än två??

Inte Lappland, men Norrland. Och det finns många hästar att välja mellan, det håller jag med om. Men nu var det inte mängden som var poängen :p
Får ju så lov att leta vidare om jag skickar tillbaka den här, alternativt att man väntar till nästa år.

QUOTE=Totola;8573914]Men nu var det inte mängden som var poängen :p
[/QUOTE]

du läser som :devil: läser bibeln :D
citerar mig själv:

bor du i Lappland?

du har ju tittat på EN häst förrutom denna.
det är bara att gå in på nätet så hittar du minst 50 st i din prisklass och utbildning, oskadade, och vanliga trevliga uppfostrade mullehästar. i din prisklass.

som sagt räknade jag upp samtliga kriteria du nämnde. utom exteriör och det förstår jag inte vad hästen du tagit hem har exteriörs mässigt som är så outstanding att det inte finns andra hästar som är helt ok. iallafall inte så att det är bättre att köpa en halt för att exteriören är så bemärkansvärd. :D

Jag tycker också det där med inte hitta ngt i rätt prisklass är konstigt, eftersom du (uppenbart) kan tänka dig en fd travare. Jag köpte ju häst i samma prisklass (tror jag, har du inte skrivit 15 000 någonstans eller har jag drömt det?), och jag hade problem att hitta någon ja. Men det berodde till 99% på att jag INTE ville ha någon fd travare. Inget ont om dem (jag har haft en högst älskad sådan), men det var inte vad jag sökte nu.

Jag kan tänka mig travare, ja, men då är jag otroligt petig med individen (trevlig modell, bra exteriör, bra psyke, ganska bra grundgalopp t ex när man ser den i hagen, att den ska vara INRIDEN, inte bara sutten på, inte spinkig/rangligt byggd så många vbl går bort :p) Sen så vill jag ha en hyfsat ung häst eftersom jag räknar med att de lagt till med stelhet och taskig teknik. Men det kan jag ju bortse ifrån om den inte verkar vara så stel/ha taskig teknik eller har andra väldigt bra sidor som väger upp.
Det är en paradox att vilja ha en bra ung travare billigt, för ofta är dom ju i regel inte bra om dom säljs hyfsat billigt (dvs inte som starthäst) att det är något "fel" som gör att dom inte går bra på travet, eller så saknar dom andra kriterier. Blir ofta väldigt misstänksam mot travare som säljs i ganska ung ålder, så att jag "kan tänka mig travare" är en sanning med modifikation :p

I övrigt så var kraven inte så konstiga, huvudkravet var att den skulle gå UA genom vetbes och gå att försäkra fullt ut i köpesumman i A1 och att den inte skulle ha en diger sjukdomshistoria. Hästen jag FÖLL för,h als över huvud, den var det tveksamt om den skulle kunna försäkras utan reservationer, men jag bad att få den veterinärbesiktigad och se vad fbolaget sa. Ägaren ville dock inte den skulle besiktigas (fråga inte varför, mycket konstigt folk finns det..), och då släppte jag den med tungt hjärta.

För, problemen kommer ändå, man behöver inte köpa dem från början.

Ja, absolut. Fast då beror det som sagt på vilka "fel" man menar, för särskilt en ung häst kan ju ha fel som ännu inte syns på vet. besiktning men som är ganska "stora" och svåra att rätta till ändå. Om jag SER på en häst att den är ofräsch så skulle jag inte ens gå så långt som till veterinärbesiktning :crazy: (motsägelsefullt igen! :p)

Men, med tanke på hur många hästar jag ändå ringde på/kikade på, och ffa hur många det fanns om jag utökat avståndet till 50 mil (ett tag verkade ALLA intressanta hästar finnas i Kalmar län, hade minst 10 st där jag ville kika på, dock för långt men innan jag snubblade över nuvarande donnan så funderade jag ett tag på att åka på en provridningsturne ner till Kalmar), så fattar jag inte hur du kan ha problem att hitta mer än två??? Tog jag dessutom med alla fd travare så fanns/finns det hur många som helst.

Så VAD är det för speciellt krav som fäller alla såpass att du inte ens TITTAT på mer än två??

Tja, tror jag har fått med en del. Många travare inser jag inte är något för mig genom enbart en bild (många billigare halvblod/fullblod också för den delen) om de är för rangliga/har taskig exteriör eller ser allmänt riktigt kasst ridna ut.
Jag har svarat på en del annonser ändå, men när det funnits någon häst som verkat helt ok har den antingen redan blivit såld/hade flera spekulanter eller så kom det fram något som för mig är mycket negativt.

Säger inte att det är kört, bara att jag letat hästar ett par gånger förut, och det FINNS inte många hästar i den prisklassen häromkring som uppfyller kriterierna. Att de både gör det OCH är riktigt fräscha tror jag är väldigt optimistiskt även om det inte är omöjligt. Som jag skrev om i andra tråden är jag "för" kräsen och nu när jag då äntligen hittat en häst som verkar bra för mig så kändes det som att det var värt ett försök och se om den kan bli bra :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 104
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 338
Senast: Juli0a
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 064
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 013
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka