Hur seriöst ska man ta ett böjprov?

Sv: Hur seriöst ska man ta ett böjprov?

Okej, självklart är det egoism om man tänker så; för hade jag haft råd med vet. kostnader för 50000:- så hade jag hellre tittat på en häst i den prisklassen.
Är det egoism att först ta ut en veterinär för mindre noggrann undersökning (besiktning/koll) för att höra vad de tycker; om det är någon idé att köpa/göra mer grundlig utredning?
Jag har ingen transport, ingen bil och inget körkort. Jag kommer ändå inte kunna ta hästen till kliniken NU utan måste anpassa mig till när skjuts finnes. En distriktveterinär kan jag ta ut NU mer eller mindre, dock måste jag ju ha tid att ta emot veterinären Det planerar jag till nästa vecka.

Det här är inte elakt menat, men uppriktigt:

Det skulle du ha tänkt på innan du tog hem hästen!

Du gjorde ett aktivt val att ta hem hästen. Du visste när du tog hem den att den har rejäla böjprovreaktioner på 3 av 4 ben. Du valde att ta hem den. Då tog du baske mig på dig ansvaret för den. Har du ingen bil etc - så ja det visste du ju när du tog hem den eller hur? Har du inte råd att kolla upp den ordentligt på klinik - ja det visste du när du tog hem den eller hur? Inga sådana där argument fungerar på mig i det här fallet. (Jag har STOR förståelse för inget körkort/bil och dålig ekonomi, men INTE om man medvetet sätter sig i en sits där det går ut över hästen)

En distriktsveterinär är att kasta pengar is jön. För i helsike Totola, hästen är besiktigad en gång med ordentliga böjreaktioner på 3 av 4 ben. Den behöver en KLINIKutredning med fraktionerade böjprov, ev hakar och grepp, och ffa diagnostiska ledbedövningar. Så att man kan lokalisera VARIFRÅN hältan kommer. Sitter den i led eller inte i led? Vilken led isf? hur ser den leden ut på RÖNTGEN.

Så VAD tror du att du ska kunna uppnå med att göra samma sak som redan är gjord med en distriktsveterinär?

Endera är du som sagt mer än lovligt 'blind' för din egen vilja att ha den hästen, slippa dyra klinikkostnader och hitta någon som säger 'det är nog inte så farligt, sätt igång'. Eller så är du så ruskigt okunnig att jag blir rädd. Det vore väl okej om du kunde lyssna på de som kan mer, men du har bestämt dig, och oavsett om du ser det eller ej - det är HÄSTEN som hamnar i kläm.

En distriktare kan i det här läget bara endera tycka något allmänt som 'vi provar ge den butta får vi se', eller remittera till klinik. Och med de böjreaktionerna så den där hästen hör hemma på klinik där den kan få en ordentlig diagnos. Så att den sen kan få den hjälp den behöver att må bättre!

Vad gör du med den nu när du har den på prov? Måste vara svårt att ha en konvalecent på prov så...
innan hältan är utredd menar jag..

Eftersom veterinären som besiktat hästen skrivit "sätt igång försiktigt" så antar jag att de anser att det är ok att sätta igång. Men det har jag inte gjort eftersom jag vill ha en diagnos först.
Visst kan man tycka att det är att kasta pengar i sjön att ta ut en distriktsveterinär, men som sagt så är det för att kunna fråga en VETERINÄR om de tror att det är någon idé att lägga pengar på en hältutredning eller om jag det är bättre att skicka tillbaka hästen direkt.

Det är dina åsikter, och det tycker jag är ok. Om du tycker det är oansvarigt att skaffa häst som behöver veterinärvård utan att själv kunna köra den till klinik (jag har inte dålig ekonomi så det är inte där skon klämmer, men eftersom den inte är försäkrad tycker jag förra ägarna ska stå för DYRA hältutredningar/behandlingar eller om hästen behöver slaktas pga fel som ej går att behandla, inte jag om jag inte bestämmer mig för köp, däremot en diagnos) så har vi lite olika åsikter helt enkelt eller kanske olika värderingar. Det är inte att jag är strandsatt och inte kommer kunna ta mig iväg, utan att jag måste passa på när det finns möjlighet.

Vad gör du med den nu när du har den på prov? Måste vara svårt att ha en konvalecent på prov så...
innan hältan är utredd menar jag..

Egentligen inte så svårt. Jag har möjlighet att lära känna individen genom att hantera på marken, jag kan rida lugna uteritter utan någon större risk att förvärra problem, likaså kan jag jobba lättare saker från marken. Helt ärligt så hade jag nog ändå velat ha en tid från början som är kravlös både för mig och hästen.

Är den oförsäkrad:eek:
Det här blir bara värre o värre:mad:

Läste nu inlägget ovan.

Du struntar med andra ord att ta reda på vad som är fel- eller?

Tro fasen att det blir konstiga diskussioner på dressyr, när det handlar om sjuka hästar.

vi andra förutsätter att man rider dressyr på friska hästar.

Senast ändrad:

Men shit :crazy:
Den är livförsäkrad men inte för övrigt. En försäkring på f.d. travare hade knappast täckt den här typen av problem.

Nej, jag struntar inte i att ta reda på vad som är fel.
Och nej, jag rider inte dressyr på den här hästen. Om jag får klartecken efter hältutredning/behandling kommer jag göra det, inte annars, men ser det väldigt mörkt ut efter diagnos blir det ju inget köp.

Den är inte fullt livförsäkrad, utan troligen A2 som bara gäller om den faller ner död- inte förslitningsskador.
Jag menar givetvis Veterinärvårdsförsäkring!

Och varför kan du inte fråga den besiktigande veterinären som böjde hästen om han tror det är vits?

Om djurägare inte vill behandla brukar de flesta veterinärer tycka 'ja prova sätt igång den då'. För endera så klarar den det och går och är lite ofräsch men inte så det märks sen, eller så går den sönder och kommer in till vet och får sin behandling. En del behöver sättas igång för att bli fräscha, men jag är tveksam om din hör dit.

Jag tropr faktiskt inte vet böjde etc och sa 'sätt igångd en du' utan att ens ta upp behandling/vidare utredning.

Det är upp till dig eftersom du verkar ha bestämt dig men jag skulle inte ta hästen och försöka reparera om jag vore du.

Jag har haft en sån inköpt som ettåring och friröntgad.

Hon började bli ofräsch på våren som 6-åring, behandlades i ett framben med tvekan på kliniken då hon var en grad halt. Hon böjdes och longerades och fick OK, var ofräsch, samma procedur igen sen bytte vi klinik.

6000 spänn trots en hel del "avskrivningar" för att få hästen utdömd pga pålagringar i alla fyra benen och då var hon inte tvågradigt halt på något ben.

Jag utbildade mig till massör under tiden hon utreddes och jag tycker inte att det är värt det.

Och varför kan du inte fråga den besiktigande veterinären som böjde hästen om han tror det är vits?

Om djurägare inte vill behandla brukar de flesta veterinärer tycka 'ja prova sätt igång den då'. För endera så klarar den det och går och är lite ofräsch men inte så det märks sen, eller så går den sönder och kommer in till vet och får sin behandling. En del behöver sättas igång för att bli fräscha, men jag är tveksam om din hör dit.

Jag tropr faktiskt inte vet böjde etc och sa 'sätt igångd en du' utan att ens ta upp behandling/vidare utredning.

Jo alltså, veterinären som utförde böjprovet hade frågat vad den skulle användas till (svaret var inte hoppning men dressyr) och enligt ägarna hade veterinären haft inställningen att bara man tar det försiktigt från början är det inga problem, den hade som sagt skrivit i besiktningspapperen "sätt igång försiktigt". Som det lät på ägarna hade veterinären också trott att den skulle bli bättre av lätt motion men det kan ju vara något de har hittat på. Därav att jag vill ha en besiktning/lättare undersökning av en annan veterinär, för att nästa veterinär kanske har en annan inställning. Hade det inte varit för att jag vill ha det gjort NU så hade jag tagit den till klinik först utan ny vet. besiktning.

Jag vet att det brukar vara den allmänna inställningen hos veterinärer, att man vet att hästägare är lite "egna" och inte alltid accepterar att hästarna är ofräscha och behöver vila eller inte klarar viss ridning/behöver behandling osv. Eller snåla. (En kompis råkade ju ut för en veterinär som praktiskt talat övertalade henne att INTE göra hältutredning frö att det kunde bli dyrt, om hästen ändå inte skulle tävlas :crazy: men han kanske var lite speciell) Därför får jag se till att ställa rätt frågor. Inte säkert att jag får svar på dom via en besiktning, men jag kommer iaf få en till åsikt från en annan veterinär som inte känner ägarna (eftersom den veterinären kanske var partisk, eller tvärtom överdrivet petig).

Det är upp till dig eftersom du verkar ha bestämt dig men jag skulle inte ta hästen och försöka reparera om jag vore du.

Har ju inte bestämt mig utan försöker vara "opartisk" men kunde inte låta bli att ta hem den när allt ändå var spikat och klart innan jag fick reda på resultatet (spikat att jag skulle ta hit den på prov). Och jag hoppas du inte tror att jag kommer försöka "fixa" hästen själv utan med hjälp av veterinärvård om det behövs och ET om det behövs. Men som sagt, är den för ofräsch blir det inget.

Jag har haft en sån inköpt som ettåring och friröntgad.

Hon började bli ofräsch på våren som 6-åring, behandlades i ett framben med tvekan på kliniken då hon var en grad halt. Hon böjdes och longerades och fick OK, var ofräsch, samma procedur igen sen bytte vi klinik.

6000 spänn trots en hel del "avskrivningar" för att få hästen utdömd pga pålagringar i alla fyra benen och då var hon inte tvågradigt halt på något ben.

Jag utbildade mig till massör under tiden hon utreddes och jag tycker inte att det är värt det.

Bra med exempel så man får se vad man kanske ger sig in på! :p Men som sagt, det blir inget köp om jag inte vet att det är behandlingsbart av vet/ET. Därför jag vill ha många olika synvinklar och som kollar på hästen, för att en person kanske inte är tillräckligt duktig eller tillräckligt objektiv.. Särskilt inte jag! ;)

Hästen ÄR ofräsch, och så pass halt och ojämt halt att jag inte suttit på den eller jobbat den ö h t. Med de reaktionerna som den visat på besiktningen kan den inte annat än felbelasta sig. Vad händer med det friska benet? Det är ju som att be om att få den halt på alla fyra...

När det kommer till försäkringsbiten blir det den sista spiken i kistan i min åsikt. Du kommer aldrig att kunna A1´a denna hästen, den har ju en väldigt tråkig historia om den är halt på tre ben idag. Alltså ska alla slantar upp ur egen ficka, och det är INTE billigt med en heldags hältutredning på klinik. Och med tanke på att hästen säkert inte är särskilt dyr betvivlar jag att ägarna tycker det är försvarbart. Räkningen kan ju sluta på samma summa som begärt pris på hästen. Och självklart ska hästen utredas om den ska fortsätta leva (självklart enligt mig!).

I övrig håller jag med Alexandras inlägg överst på sidan 6. Ta hästen, och ta ansvar och konsekvenser (räkningarna). Eller låt den fortsätta vara sin nuvarande ägares problem.

Vad händer med det friska benet? Det är ju som att be om att få den halt på alla fyra...

Eller så blir hältorna på de andra tre benen värre. Det ohalta benet är ju inte alltid det friska benet, i mer än ett fall är det ohalta benet det som är problemet. Och genom att avlasta det så hålls det 'ohalt', men de andra benen får överbelastningsreaktioner.

Men oavsett om det ohalta är det friska eller det sjuka benet egentligen, så håller jag helt med dig. Ville bara tillägga det, att när det ska röntgas etc ska det ohalta benet röntgas med, för det kan vara just där problemet är..

Ooj. När vi skulle till att köpa en c-ponny till mig. ( hade gått LB/LB ) hade den 1 graders hälta på vänster framben. Han behandlades med "tuppkam" och det visade sig sitta ett litet, litet fel i knät. För 1 graders hälta gick han igenom. Jag skulle inte köpt hästen. Lägg pengarna på en fin, fräch häst istället för veterinärkostnader.

Vad kul att så många bryr sig vilket du inte tycks göra.... (inget illa menat).
Som andra skriver så har du redan bestämt dig för att köpa denna stackars halta häst. Du har även fått reda på hur tiden efter köpet kommer att te sig. Dvs dyr och sorglig.

Tycker du om problem, dyra räkningar och söndergråtna ögon - varför tveka! Köp kraken.

Tror du att det möjligt vis kan finns någon annan häst i Sverige som är till salu som går igenom vet.bes. ua. och som går att A1 försäkra då väljer du detta alternativ och kan förhoppninsvis även kunna rida utan att känna dig elak.

mutter mutter ...köpa en trasig häst bara för att kunna träna behandlingar på.

Ja, jo alla är vi olika....

Hur du nu än väljer att göra så hoppas jag på att du får många härliga och skadefria år tillsammans den nya pollen (vilken det nu blir..)!

Blir lite svar till er båda (Lovisaleonora_ och Alexandra_W)

Den hade 0,5 grader på det "friska" benet (som enligt min ringa erfarenhet oftast är det halta :p)
Att hästen ÄR ofräsch säger jag inte emot. Frågan som återstår för mig är som sagt HUR ofräsch och vart felet sitter. Att en hältutredning inte är billig är jag medveten om, det är därför jag vill kolla med distriktsvet. först som sagt för att få ett till utlåtande. Om man redan då kan konstatera att det är något "större" fel så kommer jag skicka tillbaka hästen utan hältutredning.

Håller med angående de två olika alternativen, det är det jag är inställd på.

Angående röntgen så om det blir tal om det så kommer jag garanterat se till att även det så kallade friska benet röntgas. På farsgubbens kallblodstravare vägrade veterinären kolla det "friska" benet för att den alltid hade markerat på dom andra, men vart tror ni felet satt? ;) (inte konstigt att de fick hålla på och hältutreda ett par år innan någon hittade felet om man råkar ut för ett sånt rötägg :p)

Men alltså... du har ju redan ett utlåtande av en hemma veterinär från besiktningen innan du tog hem hästen? det måste ju finnas papper på detta, och ett telefon nummer till veterinären som besiktade? vad mer ska en hemma veterinär göra en 2:a besiktning menar du? Inte f-n kan den första veterinären som besiktat hästen med 0,5, 1 och 2 graders hälta på 3 ben skrivit i pappren SÄTT IGÅNG FÖRSIKTIGT och inget annat?!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 104
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 339
Senast: Juli0a
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 064
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 014
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka