Hur seriöst ska man ta ett böjprov?

Sv: Hur seriöst ska man ta ett böjprov?

Totola - du har alltså en ET som behandlar en häst som den du nämnde? Intressant...

Min ET, min kiro och även alla andra 'dylika' jag känner till, de tar inte med TÅNG i en häst somd en du beskriver förrän den är klinikutredd och genomgången och hältan/hältorna lokaliserade. Sen så rör ingen av dem nybehandlad häst heller.

Så, jag tycker det börjar kännas mer och mer 'Totals försökskanin' - tyvärr =/ Du skriver hela tiden om vad DU vill, och vad DU får för fördelar av att ta hem den där, och de positiva effekterna för DIG.

Tyvärr så INGENSTANS ser jag minsta omtanke om hästen, den tycks bli mer och mer ett objekt, en försökskanin. Är det verkligen det bästa för HÄSTEN det du talar om, och den väg du funderar på att gå??????

*kl*

ja tog en häst på foder som haltade på alla fyra benen vid böjprovet.
behandlade ingenting och ja tog hästen endå, skulle inte köpt men ja hade ju bara på foder..hästen va alltså väldigt fräsch och go att rida.

ca. 1 år senare vid nästa böjprov så va hästen helt fräsch på alla fyra benen..trots ganska så rejäl och tydlig hälta vid första.
och ja hade inte direkt tagit de lugnt de året, hade tränat dressyr regelbundet 3 ggr i veckan.

men nu hade denna hästen samma hälta på alla 4 ben, en liten annan sak om de är 3 ben bara.

Ja alltså, jag VET att det finns hästar som inte är halta i den rätta bemärkelsen men ändå inte går igenom ett böjprov UA

Det har du faktiskt rätt i:smirk:

Min instruktör skulle köpa en jätteduktig hopphäst som visade en halvgraders hälta på ett framben hela tiden. Hästen hade aldrig varit halt. Hon köpte hästen billigt eftersom den inte gick igenom bes, men de hittade inget fel på hästen.Röngad ua. Den hästen har hon haft i många år och den är fortfarande lika duktig och hoppar allt:smirk:

Men en äldre travare med 2 graders hälta är inte bra. Inte ovanligt el konstigt heller när de kommer upp i åldern med den oftast ensidiga träning som de länge utsatts för:smirk:

http://www.stallbredbyn.com/leder.html

Totola - du har alltså en ET som behandlar en häst som den du nämnde? Intressant...

Nej, det har jag inte påstått. Min pappa (som händelsevis är ET) var och hälsade på, och jag bad honom kolla igenom hästen för att få ett utlåtande om hur den verkar i kroppen. Hade det varit mer okej om jag bett min tränare känna på hästen eller någon hästkunnig bekant som INTE har någon koll på hästars fysik? :crazy:
Att jag gjorde det var ju för att få ett hum om statusen så man vet om det är värt att bekosta vet. för en grundlig undersökning. Att göra det när man fortfarande är mycket tveksam till att det blir köp är.. ptja, oekonomiskt och dumt? Ska man göra en undersökning känns det lika bra att göra det ordentligt och vara beredd att lägga ut det som krävs.

Min ET, min kiro och även alla andra 'dylika' jag känner till, de tar inte med TÅNG i en häst somd en du beskriver förrän den är klinikutredd och genomgången och hältan/hältorna lokaliserade. Sen så rör ingen av dem nybehandlad häst heller.

Ja, det låter väldigt klokt av dom. Själv måste jag röra hästar när jag ska visitera, har lärt mig att man ska göra det varje dag. Att någon annan klämmer och känner åt mig också ser jag enbart som en fördel, två ser mer än en osv. Om jag ens ska veta att det är ok att börja sätta igång försiktigt vill jag inte BARA förlita mig på vet´s kommentar vid besiktningen "sätt igång försiktigt".

Så, jag tycker det börjar kännas mer och mer 'Totals försökskanin' - tyvärr =/ Du skriver hela tiden om vad DU vill, och vad DU får för fördelar av att ta hem den där, och de positiva effekterna för DIG.

Tyvärr så INGENSTANS ser jag minsta omtanke om hästen, den tycks bli mer och mer ett objekt, en försökskanin. Är det verkligen det bästa för HÄSTEN det du talar om, och den väg du funderar på att gå??????

Lite intressant, hittills har det ju mest varit "köp inte för att DU inte ska dra på dig" osv. Ett hästköp är egoistiskt för man köper en häst för sin egen skull, för att man vill ha en häst, oftast att använda för sitt nöjes skull. Och förr eller senare kommer man bete sig egoistiskt mot en häst "snälla kan du vara snäll att gå framåt? ja jag vet att den där pinnen på marken är lite läskig.. nähä, okej då.." ;) ska man göra det som är för hästens bästa skulle man ju aldrig rida in hästar öht iom att det är "bevisat" att hästar inte är gjorda att rida på.
Jag ser alla hästar som försökskaniner. I den bemärkelsen att jag kommer lära mig något av VARJE häst jag stöter på. I ridning, hantering, skötsel osv. Men på det sätt det låter på dig skulle det snarare vara något negativt. Kan inte argumentera emot eftersom jag faktiskt ser det så, men det betyder absolut inte att jag inte ser till hästens välbefinnande och att se till att göra allt så optimalt som möjligt för hästen.

Kollade på länken, och det var intressant läsning! :)

Blev dock förvirrad över detta citat.

"Om en häst är ohalt på löpargången (utan böjprov), den är ohalt i körning/ridning och i longering - då anser jag att det inte är några fel på den hästen. Då är resultatet av ett böjprov ovidkommande!" hävdar Lars Roepstorff.

Senast ändrad:

"Om en häst är ohalt på löpargången (utan böjprov), den är ohalt i körning/ridning och i longering - då anser jag att det inte är några fel på den hästen. Då är resultatet av ett böjprov ovidkommande!" hävdar Lars Roepstorff.

Det tyckert jag också till viss del. Men köper man en dyr häst som ska gå som tävlingshäst el liknande skulle jag iaf bes den. Ska kanske åka och kolla på ett varmblod som jag ska ha som hobbyhäst och den kommer jag nog inte vetbes..

Kände häst med gammal fraktur, med pålagringar runt överallt i hela kronområdet runt på ena fram, samt en total förslitning med grav artros på ena bak, som ej visade mer än 1,5 grads hälta vid böjprov på ena benet, och ngn grad på det andra. vid ett tillfälle var den rentav 0,5 max, böjd runt om och det var 2 månader innan den dömdes ut, efter att röntkenplåtar tagits. så NEJ - graden på hältan är INTE kopplat till graden av fel utan kan svänga en hel del åt bägge hållen.

Låter nästan som min älskade häst jag tog bort i vintras...
Han var väl eg. slut redan när jag fick och visade då hälta i 6 leder. Trots att jag beh så blev han aldrig riktigt bra. Han var väl som bäst 80%ig skulle jag klassa det. Saken är den att när han var som VÄRST innan vi tog bort honom, hade han så mycket pålagringar som hade ätit upp hela minisken i vä bak, och börjat göra det i höger. Han hade då ändå inte visat lika mycket hälta som INNAN pålagringarna börjat växa.
Det hela gick mycket mycket fort och det fanns inget att göra.
Det märktes på gallorna i knät och att han alltid vilade vä bak, så till den grad att han slet ut sitt hö bak.

Vad jag vill säga med detta är att böjprov inte alltid speglar hela verkligheten, utan att det finns många andra aspekter man också måste se till såsom allmäntillstånd, oren gång (eja tt förknippa med hälta), ryggproblem, gallor, konstiga viloställningar etc etc....

Dock med facit i hand så klarade sig inte hästen jag tog hand om med hälta i 6 leder, mesta hältan i hö framkota (res. av dåligt vä bak?) ca 2 grader (BARA ie n kota) och ändå var det bakknäna som tog slut först.
Så - kan man undvika sådana hästar ska man nog det...jag hann fästa mig för mycket vid den stackars hästen och kände mig skyldig, och självkalrt ville jag det oxå, att ha honom kvar tills han fick lov att vandra vidare 6 år gammal.

Att jag ens tänker tanken är väl för att jag själv inte upplevde att hästen hade ont eller var överlag ofräsch. Den var tvärtemot en av de "fräschaste" hästar jag sett på länge (men mitt öga kan såklart ha lurat mig, jag gjorde inte böjprov! ;))

Hästen jag berättar om i tråden ovan så halvdöd och bedrövlig ut när jag fick den. Han såg hemsk ut.
Då jag tog bort honom var han SUPERfin, han såg ut att må som en prins (förmodligen hade han adlrig mått så bra som dåTROTS alla fel). Han var kraftig, glansig, GLAD och ja.....
HUR kunde denna häst ha så ont så han knappt kunde stå? HUR skulle jag kunna ta bort en häst som älskade livet så mycket? Som älskade mig så mycket att han följde mig vart jag än gick och vart han såg mig? Som brallade och lekte och älskade livet?
På ytan hade han förvandlats till en prins, och han hjärta hade läkt. Från att varit osäker, avskytt folk och livet var han tvärtom...
Och om kärlek och glädje kunnat läka hans knän hade han fortfarande funnits här hos mig, men sanningen var inte allt som jag såg när jag tittade på honom...
Det räckte att titta på hans svullna knä och röntgenplåten för att förstå att han innerst inne inte mådde bra...det var nog bara en tidsfråga innan den glada hästen inte skulle vara så glad längre....

Det bar mig emot att ändå ta bort honom då han "såg" så bra ut. Men jag tror han gjorde det för han fick leva sista tiden i lycka, att bara gå och må bra, och för att han visste, att jag inte skulle låta honom lida mer, utan att jag skulle ta rätt beslut innan det hann gå så långt....

Trots att det gick så här ångrar jag inte en dag att han kom i min väg. Men hade jag fått chansen att fästa mig på samma sätt med en annan trasig häst, så hade jag inte gjort det...den smärta den orsakade mig rent ekonomiskt och själsligt var värd DEN hästen..v.erkligen, för att se honom få sluta sina dagar som HÄST. Men jag tror inte jag skulle orka gå igenom samma sake med en ny häst i 1½ ÅR till......

Eh.
Du vill alltså köpa en försökskanin? :confused:

:crazy:

I övrigt så, nej jag hade verkligen inte köpt en sådan häst.

Det är ungefär så jag förstått att man ska se på böjprovet.
Som alltid, kan man inte stirra sig blind på en enda sak. Hur ser hästen ut i övrigt? Är den jämnt musklad? Är hovarna lika stora? Har den presterat bra (om det är en tävlingshäst) fram tills besiktningen?
Hur gammal är den? Har den någon skadehistorik?

Om hästen är initialt ohalt på rakt och böjt spår men ge ett mindre utslag på böjprov (upp till 1 grad) så skulle jag inte vara så orolig. Detta om hästen är lite äldre och om den har en tävlingskarriär.

Är den ojämnt musklad så betyder det en längre tids kompensatorisk rörelse för att avlasta något som gör ont - skulle dra öronen åt mig och/eller låta röntga och även be en ET kolla vad den hittar. Kan vara fråga om enklare låsningar som förra ägaren bara ignorerat eller något som man inte kan göra något åt.

Man kan helt enkelt inte vara helt kategorisk när det gäller böjprovsreslutat - det kan vara ingenting, det kan vara något fatalt.

har en ponny som är 15 och har liknande grade på sina ben dvs 3 kassa av 4. hon håller inte för vanlig ridning, inte ens med lätt ryttare. då det är konstaterat att det är förslitnings skador ( hon var ridskole/tävlings ponny på ridskola i dk) tänkte vi ta föl på henne men d gick inte häller (vätska i livmodern) så nu e hon hag kompis till de andra hästarna. jag skulle inte köpa en häst som ja bara skulle få lägga ner massa jobb och vet räkningar på. ska du ha en häst att träna behandlingar på kanske du ska vända dej till ett konvalecent stall och hjälpa till där! DVS OM du vet vad du sysslar med. Ganska kasst att köpa en häst att ha som försöksobjekt!!!!!:mad:

vilken fånig kommentar .
självklart är det ovidkommande rent praktiskt sett - tills hältan syns även utan böjprov.
stor chans som sagt, att böjprovet signalerar underliggande problem som inte är övergående - särskilt med olikgradiga hältor på tre ben av fyra vid böjprov.

lätt till en 15 årig travare som löpt, och oddsen är otroligt dåliga.

Ja, att det är ovidkommande lät lite skumt. Men det är ju hans åsikt. Fast iofs kanske han menade att en häst inte ska bli "utdömd" för att den reagerar på böjprov om den i övrigt ser fräsch ut :p

Varför tycker du det är kasst? Och hur vet du att jag bara vill ha en häst att öva på? Jag hade letat häst oavsett, det började jag med innan jag ens anmälde mig till/visste om kursen ifråga.

*KL*

Roepstoff pratar liksom inte om de med så grava reaktioner som den här hästen. Dessutom, under veterinärbesiktningen, genomgick hästen arbetsprov då? Longerades den på hårt och mjukt underlag, tillräckligt länge i alla gångarter? Visades den på uppsuttet ridprov? Kördes på rullmatta?

Att det inte syns hälta vid 'snabblongering' och springa på gången betyder inte per automatik att där inte finns en hälta. Det kräver sin veterinär att se hältorna dock.

Min K t ex var ju tvärfräsch på longering i alla gångarterna, på hårt och mjukt underlag, hon var ren på böjprov dessutom. Men under uppsuttet ridprov, så i trav i vänster varv fick hon inte med sig HB ordentligt och hade svårare att böja/ställa i det varvet. Då hon var tre å och ganska nyinriden och VÄLDIGT grön (aldrig riden på volt t ex) så hade detta inte varit något att höja ögonbrynen för. OM det inte varit så att hon hade så otrolig lätt för sig under ryttare i högervarv. Vi visste det fanns en POF/birkelandsfraktur i höger bakkota, som dock aldrig stört henne innan. Ingen trodde eg det var den nu heller, utan att det bara var 'vanlig unghästovana' och bristande styrka. Men när vi ändå var där så vad sjutton, vi bedövade bort den där kotleden då.

Sen bokade vi in tid för operation. För med kotleden bedövade så travade donnan lika plättlätt i vänstervarv, och ställde sig mjukt och fint. Veterinärens kommentar var 'Sådär stor skillnad trodde jag inte ens det gick att få'.

Så, om det finns hälta under ridning, det är inget som man kan avgöra genom att springa på löpargången och longera litegrann.

Det Roepstoff menar är de hästar som är ohalta under arbete och longering, som ryttaren inte upplever det finns minsta problem med, men som har SMÅ reaktioner på böjprov. Då kan man helt bortse från dem.

Är det inte lite grymt att köpa en häst som är så halt och antagligen har ont av det, bara för att du vill ha ngt att öva på?

:D Det var ju precis det vi nämnde:) En duktig häst på banan som gör allt som en frisk häst ska kunna göra, rör sig rent, missförstå mig inte nu kan makera på ett böjprov utan att behöva ha ngt direkt fel.:smirk: ( Ej flergradigt som i ditt fall) Skulle man böja en duktig idrottsman i 1 minut skulle säkerligen han oxå kunna markera

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 104
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 338
Senast: Juli0a
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 064
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 014
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka