Hur seriöst ska man ta ett böjprov?

Sv: Hur seriöst ska man ta ett böjprov?

en 2 gradig hälta är en klar och tydlig hälta, dvs i veterinärens ögon en mkt tydlig definitiv hälta, som varken veterinär eller annan person med vett och sans aldrig skulle "rycka på axlarna" åt. faktumet att du har flera reaktioner på 3 av de 4 benen, förstärker "varningsflaggen".

valet är ju ditt, men jag tycker som sagt att du resonerar väldigt ologiskt och oklokt. Det är inte vettigt att låta sig ryckas med av hjärtat istället för hjärnan här. Jag undrar återigen varför du bara tittar på TVÅ hästar varav en du nu vill köpa för att du tittat på två och inte hittat ngra flera. Där börjar problemet.
sen undrar jag också hur du sällan kan ha sett en fräshare häst än denna, 15 åriga travaren? det är för mig helt osannorlikt, och ja - jag pratar liksom du, inte enbart ur hältsynpunkt utan även till kropp och själ. Känns ytterligare som en bortförklaring för att du VILL ha denna hästen punkt slut, oavsett felen den visat sig ha.

skulle aldrig ens ta hem hästen. Om du är intresserad och säljarna seriösa så kan den väl gå kvar där den är och sen får du återbesiktiga om 2-3 veckor och se om den går igenom då. Men aldrig köpa och ta hem en redan konstaterat halt på tre ben. Tänker du alltså försöka behandla den med massage/equiterapi UTAN veterinär diagnos vad som är fel, och att sådan behandling rekommenderas? det strider emot ALLA rekommendationer, - både från veterinär och seriösa massörer/euiterapeuter själva.

skulle aldrig ens ta hem hästen. Om du är intresserad och säljarna seriösa så kan den väl gå kvar där den är och sen får du återbesiktiga om 2-3 veckor och se om den går igenom då. Men aldrig köpa och ta hem en redan konstaterat halt på tre ben. Tänker du alltså försöka behandla den med massage/equiterapi UTAN veterinär diagnos vad som är fel, och att sådan behandling rekommenderas? det strider emot ALLA rekommendationer, - både från veterinär och seriösa massörer/euiterapeuter själva.

Nej, jag tänker självklart skaffa en bättre veterinärdiagnos (har väl redan skrivit det ett antal gånger? :p). Kan jag inte göra det utan att behöva spendera sjukt mycket pengar köper jag såklart inte. JAG kommer inte behandla med massage/equiterapi utan tar hjälp av erfaren Equiterapueft om det behövs dvs hästen har den typ av problem. Att det inte skulle behövas har jag iofs svårt att tro, men självklart kollar jag med vet. först. Tänker inte förlita mig på min egen behandling, den kommer fungera mest som underhåll eftersom det är i inlärningssyfte.
Steg 1 blir att kolla med mina "hästkunniga" bekanta för att få fler åsikter. Det innefattar tränare, ET, en bekant som snart är utbildad vet. och andra bekanta som bara har "bra öga" för sådant. Mycket avgörs nog där, om man ens kommer tycka det är någon idé att kosta på mer grundlig veterinärundersökning. Och som du skrev, ha den här någon månad men göra nytt böjprov om det lutar åt köp, därefter inte bestämma defenitivt förrän jag "vet" vad som är fel, har en diagnos.

Du är alltså ute efter en kass häst som övningsobjekt? Inom vilken diciplin?
PL

Kass var väl att ta i. Är den "kass" i den bemärkelsen att den egentligen borde slaktas eller opereras/utföra dyrare vet. behandling på blir det överkurs. En "inte helt fräsch" häst snarare, men som ändå är fräsch nog att promenadrida/träna lättare dressyr med.
Går en kurs i Kraniosakral terapi.
Konsten är väl att hitta en häst som man inte kommer behöva lägga ner åtskilliga tusenlappar på i veterinärkostnader och som går att ridas lätt utan att den blir öm eller halt, men samtidigt ha en häst som är så tydligt ofräsch att det finns en del att praktisera på. Men endast som kompletterande behandling för sådant som inte kräver veterinärvård.

Jag avråder dig absolut från att köpa hästen, inte ens kul att ha en sådan häst till att gå och skrota i en hage ens, om man vet att den inte må bra.

Köp dig en häst du kan ha kul med, problem kan man få ändå, man behöver inte köpa tills dig dem, blir bara dyrt och olyckligt:smirk:

Kass var väl att ta i. Är den "kass" i den bemärkelsen att den egentligen borde slaktas eller opereras/utföra dyrare vet. behandling på blir det överkurs. En "inte helt fräsch" häst snarare, men som ändå är fräsch nog att promenadrida/träna lättare dressyr med.
Konsten är väl att hitta en häst som man inte kommer behöva lägga ner åtskilliga tusenlappar på i veterinärkostnader och som går att ridas lätt utan att den blir öm eller halt, men samtidigt ha en häst som är så tydligt ofräsch att det finns en del att praktisera på. Men endast som kompletterande behandling för sådant som inte kräver veterinärvård.

Å nej,,, detta låter som en ny typ av barfotarörelse marknadsföring.

Marknadsför sig alla nya metoder utifrån samma koncept och målinriktning??

Köpte min d-ponny med 0,5-1 grads hälta båda bak för ett år sedan. Hon har aldrig varit halt. Vi har hopptränat, dressyrtränat och skogsridning kontunenterligt. Vi har även stället upp på hopptävlingar och när vi kmr på tävlar har man alltid fått höra, vilket fint steg din ponny har :) Alltså än så länge har hon inte visat ett dugg. Alla vetrinärer som böjt henne tror antingen att hon är lite svag vid just böjning eller att det är medfött på henne.

Lycka till alla fall :)!

Å nej,,, detta låter som en ny typ av barfotarörelse marknadsföring.

Marknadsför sig alla nya metoder utifrån samma koncept och målinriktning??

Nu hänger jag inte med.? Marknadför sig hur? Jag har väl på sin höjd skrivit om MIG men att köpa en egen häst att praktisera på istället för att börja med andras är väl knappast en marknadsföring? :confused: Sen är det ju lite skillnad på "min" behandling eftersom jag har två år kvar innan jag är färdig och de som redan jobbar med det.
Vilket koncept och vilken målinriktning är det du har snappat upp? Att förbättra hästars allmäntillstånd är väl knappast ett ovanligt koncept, och vad skulle vara så illa med det?

Senast ändrad:

Ja alltså, jag VET att det finns hästar som inte är halta i den rätta bemärkelsen men ändå inte går igenom ett böjprov UA :p gissar att det alla blir upprörda över är att man inte vet vad som ger hältan vid böjprov och inte ska köpa grisen i säcken. Kul iaf att det gick bra för dig :)

Har följt tråden, och förstår dina avsikter, men som alla andra sagt...snälla, köp inte problem!
En häst med såpass stora böjprovsreaktioner kan du inte rida! Inte förrän den fått veterinärbehandling och blivit friskförklarad! Och det kanske den denna häst aldrig blir, med den bakgrunden och åldern.

Som du tidigare i tråden påpekar, de flesta hästar har sina skavanker, ua på en vet bes eller inte.

Köp en billig häst som går igenom bes ua. Den kan du rida på med gott samvete från dag ett, och du hittar garanterat ett eller annat du kan experimentera med. Nu vet jag ju inte vad kraniosakral terapi går ut på eller vad det är tänkt att det ska behandla, men du måste, för hästens skull skilja på "övningsobjekt" och "ridhäst"!!!
Billiga hästar kan vara som ett ex: övervuxna ponnyer, dom finns det en uppsjö av och de brukar gå för mellan 15-25000 om de inte har supertalang, eller alla udda raser, brukar vra billigare, avelsston som är friska men inte kan få fler föl av olika anledningar kan du nästan få gratis, eller varför inte en vbl travare som är yngre och oförstörd etc etc etc...

Se ditt dilemma objektivt innan du gör ngt förhastat...:idea:

mvh/ferra

Senast ändrad av en moderator:

Ringde på en häst igår som jag var intresserad av men den hade troligen vrickat eller sträckt sig i hagen och är just nu halt. Det var ett varmblod för 15.000. Är det dumt att åka och titta på den sen när den inte är halt längre ? och hur ska jag göra med vet.bes ?

När den inte är halt längre är det ju vits att åka och titta, om du fortfarande är intresserad.

Är du intresserad bestämmer du dig för att veterinärbesiktiga.

Köp en häst du tror är frisk istället!
Alla hästar har nåt mer eller mindre att öva på.Tro mig.;)
Är den frisk från början så kommer den säkert råka ut för nåt knas under tiden du äger den ,(De sträcker sig ,får sparkar mm)så öva kommer du bergis få tillfälle till iallafall.
Kraniosakral terapi kan fixa till mkt, men är ingen mirakelmetod som kan reparera redan förstörda leder eller svåra senskador osv.
Köp inte på dig stora problem,det finns rätt häst där ute om du bara lugnar dig lite.
Ta en snus och invänta rätt häst:D,köp inget ök ,köp en häst som du kan hålla frisk och fräsch in i framtiden.
Du kan inte ändra en hästs historia om den redan är utsliten.
Världen är full med hästar.
Köp inte en häst för att du tycker synd om den,köp en häst som väljer dig!:idea:;)
Lycka till!:p

*KL*

Som sagt, den 'perfekta' hästen finns inte. Så köp du en som går UA genom vetbes, och jag lovar dig att du har att jobba med ändå.

Köp en häst du tror är frisk istället!
Alla hästar har nåt mer eller mindre att öva på.Tro mig.;)
Är den frisk från början så kommer den säkert råka ut för nåt knas under tiden du äger den ,(De sträcker sig ,får sparkar mm)så öva kommer du bergis få tillfälle till iallafall.
Kraniosakral terapi kan fixa till mkt, men är ingen mirakelmetod som kan reparera redan förstörda leder eller svåra senskador osv.
Köp inte på dig stora problem,det finns rätt häst där ute om du bara lugnar dig lite.
Ta en snus och invänta rätt häst:D,köp inget ök ,köp en häst som du kan hålla frisk och fräsch in i framtiden.
Du kan inte ändra en hästs historia om den redan är utsliten.
Världen är full med hästar.
Köp inte en häst för att du tycker synd om den,köp en häst som väljer dig!:idea:;)
Lycka till!:p

Gissar jag rätt om jag frågar "har valparna kommit?"? :angel::rofl:

Tack för råd! Kan tillägga att jag INTE skulle köpa den för att jag "tycker synd om" den. Den läxan har jag lärt mig :p (och skulle jag göra det så skulle jag hellre köpa tillbaka min förra häst som jag lyckades behärska mig nog att inte skaffa tillbaka).
Snarare var det så att jag tyckte den verkade passande till det jag vill göra och för min plånbok, och när jag själv var dit och provred och klämde/kände tyckte jag den verkade helt ok för att vara en häst med den historien, alltså drog jag slutsatsen att det kanske var en ovanligt tålig häst.. Jaja, får se hur det blir. Jag har era åsikter starkt i bakhuvet! ;)

Och att den är 'ovanligt tålig' är då¨en anledning att ha den som försökskanin???

Har följt tråden, och förstår dina avsikter, men som alla andra sagt...snälla, köp inte problem!
En häst med såpass stora böjprovsreaktioner kan du inte rida! Inte förrän den fått veterinärbehandling och blivit friskförklarad! Och det kanske den denna häst aldrig blir, med den bakgrunden och åldern.

Vet.´s rekommendation var "sätt igång försiktigt" (från besiktningspapperen som kommentar till anmärkningarna). Jag litar på att veterinären kan såpass mycket att de kan avgöra om hästen absolut inte bör ridas :p
Hur vet du att hästen behöver veterinärbehandling? Alltså till den grad att man kan konstatera att den inte får ridas innan den fått veterinärbehandling? Alltså, hur vet man ens om det är ett fel de kan åtgärda? Böjprovet var ju ett sätt att leta efter syptom, inte en diagnos ;) (med det inte sagt att man låter bli den biten med veterinärvård, men det låter ju skumt att det ska KRÄVAS veterinärvård innan man sitter upp och rider om inte ens veterinärerna säger det :p)

Som du tidigare i tråden påpekar, de flesta hästar har sina skavanker, ua på en vet bes eller inte.

Köp en billig häst som går igenom bes ua. Den kan du rida på med gott samvete från dag ett, och du hittar garanterat ett eller annat du kan experimentera med. Nu vet jag ju inte vad kraniosakral terapi går ut på eller vad det är tänkt att det ska behandla, men du måste, för hästens skull skilja på "övningsobjekt" och "ridhäst"!!!
Billiga hästar kan vara som ett ex: övervuxna ponnyer, dom finns det en uppsjö av och de brukar gå för mellan 15-25000 om de inte har supertalang, eller alla udda raser, brukar vra billigare, avelsston som är friska men inte kan få fler föl av olika anledningar kan du nästan få gratis, eller varför inte en vbl travare som är yngre och oförstörd etc etc etc...

Se ditt dilemma objektivt innan du gör ngt förhastat...:idea:

mvh/ferra

Alltså, att man skaffar en yngre travhäst (var iofs bara ett av dina tips) har jag av erfarenhet lärt mig att det absolut inte är några garantier för att de är fräschare. Men ofta får man betala mer för att de fortfarandekan starta OM de är fräscha ;) Ett avelssto kan vara en bra idé men ston kan ju bli ofräscha av att de fått föl eller av att sättas igång om de inte blivit regelbundet ridna också, så jag ser liksom inte det heller som något säkrare kort. Förvuxna ponnyer är sällan billigare än 20k om de redan är inridna och ser ok ut exteriört. Och så ska man ju ha turen att hitta hästen inom ett rimligt avstånd..

Alltså, jag håller med dig om att jag inte bör hoppa på att köpa vilken skrutthäst som helst av "fel" anledningar. Men till viss del tycker jag att ni överreagerar/överdriver, är kanske därför det låter som att jag inte lyssnar:angel:
Jag kommer absolut värdera så objektivt jag kan och jag är ju betydligt mer kritisk och observant nu när jag vet att hästen fått anmärkningar.

Lite allmänt så vad vi kunde klämma/känna/se (ET hade vägarna förbi så han kollade "sin" bit på hästen så att säga) så var det största att den verkade ansträngd i böjsenan? (har inte så bra koll på senorna ännu :p ) på höger fram. Den verkade inte skadad utan ansträngd som sagt. Höfterna var ojämna framåt-bakåt (inte uppåt-nedåt som de annars ofta är) och ett par andra låsningar kunde hittas. Det ET var mest osäker på var just senan, jag kommer ju märka om den verkar bli bättre på den tiden jag får men just nu är det största frågetecknet. Resten trodde han inte skulle vara så svårt att lösa. Ska bli spännande att höra vad vet. säger också :p

Och att den är 'ovanligt tålig' är då¨en anledning att ha den som försökskanin???

Ehum, nej. Och jag det var intrycket jag fick DÅ, det kan ha varit hur felaktigt som helst. Snarare att den kanske faktiskt VAR bättre än väntat med tanke på ålder och användning för att den var "tålig" jämfört med travare som inte presterar bra för att de blir ofräscha och sen säljs vidare för att man inte fattat vad det beror på... :crazy: men som sagt, det var ett första intryck.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 104
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 338
Senast: Juli0a
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 064
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 013
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Hönstråden II