Hur seriöst ska man ta ett böjprov?

Sv: Hur seriöst ska man ta ett böjprov?

Ja alltså, det var inte en kommentar som var tänkt att ta mitt parti, utan att jag reagerade på att det lät skumt! ;)

Angående besiktningen så skrittades/travades den på grusunderlag (stoort grus, snarare stenar :p) rakt fram och på böjt spår. Hur länge vet jag tyvärr inte. Anmärkningsvärt är dock att den blivit barfotahäst ett par dagar innan besiktningen efter att ha varit skodd iaf ett år i sträck. Men just orenheter brukar jag vara väldigt petig med och har ändå ett ganska tränat öga för, har inte upptäckt ens ett spår av hälta, men däremot ser den lite mer "tung" ut i framdelen än bak. Mao den är inte halt (utan böjprov) för så petig som jag är, och särskilt nu när alla låter negativa, så borde jag sett något. :p
Däremot märkte jag när jag promenerade med den idag att om den gick på böjt spår så blir den ojämn, mer i höger varv än vänster. Svårt att säga dock vad det beror på, den är ju inte tränad för rakriktning i någon nämnvärd grad..

Är det inte lite grymt att köpa en häst som är så halt och antagligen har ont av det, bara för att du vill ha ngt att öva på?

Svår fråga att svara på eftersom den inte är halt. Den visar hälta efter böjprov. Hur vet du att den har ont av det, har du frågat den? ;) Har du ens sett den? Vet du vad anmärkningen på böjprov beror på? Om inte- hur kan du då säga att den är "så halt"?
Och nej, jag skaffar inte häst enbart för att ha en häst att öva på. Skulle det bara vara för övningens skull kunde jag lika gärna behandla marsvinen istället :rofl:

Svår fråga att svara på eftersom den inte är halt. Den visar hälta efter böjprov. Hur vet du att den har ont av det, har du frågat den? ;) Har du ens sett den? Vet du vad anmärkningen på böjprov beror på? Om inte- hur kan du då säga att den är "så halt"?
Och nej, jag skaffar inte häst enbart för att ha en häst att öva på. Skulle det bara vara för övningens skull kunde jag lika gärna behandla marsvinen istället :rofl:

Och hu kan du som inte vet vad böjreaktionerna kommer ifrån säga att den inte är halt/har ont även när det inte är böjprov inblandat?

:D Det var ju precis det vi nämnde:) En duktig häst på banan som gör allt som en frisk häst ska kunna göra, rör sig rent, missförstå mig inte nu kan makera på ett böjprov utan att behöva ha ngt direkt fel.:smirk: ( Ej flergradigt som i ditt fall) Skulle man böja en duktig idrottsman i 1 minut skulle säkerligen han oxå kunna markera

Ja, så är det säkert. Egentligen tvivlar jag inte på att den har något "fel", däremot tror jag (lite naivt kanske såhär innan jag VET, men ändå) inte att det är något stort fel utan att det t ex är senan som spökar eller felbelastning. Blir jag motbevisad av veterinär som sett hästen så får jag erkänna mig besegrad, men jag vill ju höra först vad veterinärerna säger innan man bestämmer sig för varken bu eller bä. Angående vart problemet kommer ifrån, inte bara att den markerar på böjprov.
Om man ställer in sig på en 15-årig häst som gått på travet 10 år så är man ju liksom redan beredd på att det inte kommer bli en tävlingshäst, jag själv är inte tävlingsintresserad och gillar inte att hoppträna. Jag vill ha en skogsmulle som man även kan dressyra med enligt AR-filosofin - att man tar det i hästens takt. (och snälla, missförstå mig inte; jag tror INTE att man kan rida en häst frisk! :crazy: däremot tror jag man kan minska risken för att man rider den halt..)

Ja alltså, det var inte en kommentar som var tänkt att ta mitt parti, utan att jag reagerade på att det lät skumt! ;)

Angående besiktningen så skrittades/travades den på grusunderlag (stoort grus, snarare stenar :p) rakt fram och på böjt spår. Hur länge vet jag tyvärr inte. Anmärkningsvärt är dock att den blivit barfotahäst ett par dagar innan besiktningen efter att ha varit skodd iaf ett år i sträck. Men just orenheter brukar jag vara väldigt petig med och har ändå ett ganska tränat öga för, har inte upptäckt ens ett spår av hälta, men däremot ser den lite mer "tung" ut i framdelen än bak. Mao den är inte halt (utan böjprov) för så petig som jag är, och särskilt nu när alla låter negativa, så borde jag sett något. :p
Däremot märkte jag när jag promenerade med den idag att om den gick på böjt spår så blir den ojämn, mer i höger varv än vänster. Svårt att säga dock vad det beror på, den är ju inte tränad för rakriktning i någon nämnvärd grad..

EN dubbelsidig frambenshälta är svår att se även för ett tränat öga. Att de blir framtunga/på bogarna är ett tecken.

Och i övrigt så även en otränad häst ska inte bli ojämn om man leder den på böjd spår.

Så, sorry men vad du än säger och vill tro. Den där hästen är INTE fräsch, och det enda ansvarsfulla att göra är att ta den till klinik och hältutreda, och med hjälp av fraktionerat böjprov, bedövningar och röntgen samt ev ultraljud ta reda på VAR hältorna sitter och VAD de beror på.

Och hu kan du som inte vet vad böjreaktionerna kommer ifrån säga att den inte är halt/har ont även när det inte är böjprov inblandat?

För att hälta är något man ser UTAN böjprov. Sen kan den halta efter ett böjprov, men det är just hälta efter böjprov anser jag. En häst som går orent redan innan böjprov, DET kallar jag halt! :p Sen kan den ju vara ofräsch för det, men halt tycker jag är att ta i. Defenitionsfråga javisst! ;)
Att den inte har ont påstår jag inte, får inget intryck av att den skulle ha det men det är ju inget bevis. Lika svårt att bevisa åt ena hållet som åt det andra.

Jag gillar bara inte att indirekt bli anklagad för att vara en djurmissbrukare/djurplågare utan att någon ens sett hästen och vet vad de talar om. Sen är det väl lite oschysst att anklaga mig för det ena och det andra NU när jag inte behandlat hästen och inte ridit den (mer än på provridningen iofs).

Men Totola.... du SJÄLV ställde frågan om vad graderna betyder.... om du inte har koll på det, och inte heller vad böjprov kan antyda - då blir din motfråga en aning problematisk eller paradoxal s.a.s.

Är nyfiken på var du skaffat dig all din erfarenhet och dina åsikter? enligt din profil (ja jag har kollat precis nu! :D) är du 21 år gammal?

Nu är den ju inte mitt "ansvar" på så vis anser jag innan jag köpt/bestämt mig för att köpa/börjar träna. Men som sagt, jag håller med om att det är viktigt, särskilt om det lutar åt köp. Just nu försöker jag hålla mig jätteneutral för att vara öppen för intryck (åsikter och upplevelser). Ska göra en till "besiktning" och verkar den för ofräsch då kommer jag knappast köpa = ingen vet. utredning. Då överlåter jag det till förra ägarna. Vill höra vet´s åsikt också rent allmänt, fick ju ingen chans att prata med den förra.

Jag anser att det är inom ditt ansvar om hästen är i din vård.

Jag kan inte uttrycka det på snällare sätt än att jag anser du låter din egen egoism hamna före hästens välbefinnande. Och det gör mig ledsen, å hästens vägar =/

Men Totola.... du SJÄLV ställde frågan om vad graderna betyder.... om du inte har koll på det, och inte heller vad böjprov kan antyda - då blir din motfråga en aning problematisk eller paradoxal s.a.s.

Är nyfiken på var du skaffat dig all din erfarenhet och dina åsikter? enligt din profil (ja jag har kollat precis nu! :D) är du 21 år gammal?

Haha kanske det :p eller så är det bara jag som inte kan uttrycka mig ordentligt eller har för osamlade tankar...

Oj, profilen är lite ouppdaterad :o inte såå stor skillnad, fyller 23 på måndag. Men jo, just ögat för orenheter är väl upptränat. Såpass att man kan se orenheter även på hästar som "alltid går så" eller är oren på flera ben (men är det ingen "hälta" utan ser ut att komma från något annat, t ex rygg, så kallar jag det rörelsestörning). Det har liksom alltid varit något som intresserar mig, sen har jag mest blivit frustrerad när man ser hästar med rörelsestörningar/hälta och man själv inte kan göra något åt det, därför ska det bli kul nu att iaf mer och mer kunna bidra till hästens välbefinnande! :) Med "inte göra något åt det menar jag dels att jag själv inte kan hjälpa hästen och dels att man oftast inte ägt hästen/hästarna och därmed inte kunnat sett till att den fått den behandling den behöver.
Sådant har intresserat mig i princip så länge jag ridit, har väl blivit påverkad utifrån också :angel:
Att jag ville göra besiktning var ju just för att hitta symptom, när hältan uteblir. Säger kanske bara emot mig ännu mer nu? :p

Jag anser att det är inom ditt ansvar om hästen är i din vård.

Jag kan inte uttrycka det på snällare sätt än att jag anser du låter din egen egoism hamna före hästens välbefinnande. Och det gör mig ledsen, å hästens vägar =/

Men hur menar du med att "min egen egoism" kommer ivägen? Förklara gärna närmare! För att jag INTE köper den om jag inte tror att den kan bli bra? Eller för att jag funderar på att skaffa en inte helt fräsch häst för att se till att den blir bra? :crazy:

Haha kanske det :p eller så är det bara jag som inte kan uttrycka mig ordentligt eller har för osamlade tankar...

Oj, profilen är lite ouppdaterad :o inte såå stor skillnad, fyller 23 på måndag. Men jo, just ögat för orenheter är väl upptränat. Såpass att man kan se orenheter även på hästar som "alltid går så" eller är oren på flera ben (men är det ingen "hälta" utan ser ut att komma från något annat, t ex rygg, så kallar jag det rörelsestörning). Det har liksom alltid varit något som intresserar mig, sen har jag mest blivit frustrerad när man ser hästar med rörelsestörningar/hälta och man själv inte kan göra något åt det, därför ska det bli kul nu att iaf mer och mer kunna bidra till hästens välbefinnande! :) Med "inte göra något åt det menar jag dels att jag själv inte kan hjälpa hästen och dels att man oftast inte ägt hästen/hästarna och därmed inte kunnat sett till att den fått den behandling den behöver.
Sådant har intresserat mig i princip så länge jag ridit, har väl blivit påverkad utifrån också :angel:
Att jag ville göra besiktning var ju just för att hitta symptom, när hältan uteblir. Säger kanske bara emot mig ännu mer nu? :p

Ok, intressant. Nej du säger inte emot dig alls, - bara om du försöker hitta ett "ok" via Bukefalos, (eller via ditt eget hjärta/vilja), att införskaffa en på tre ben vid böjprov halt häst i olika grader på respektive ben, med den ålder och bakgrund den har, och få ett "bra ide" svar med dig till "ja" högen :angel::D

Men hur menar du med att "min egen egoism" kommer ivägen? Förklara gärna närmare! För att jag INTE köper den om jag inte tror att den kan bli bra? Eller för att jag funderar på att skaffa en inte helt fräsch häst för att se till att den blir bra? :crazy:

För att du vägrar att snarast kolla upp hästen på klini, ta reda på vad somf elas den, utan istället tar hem hästen på prov, yrar om en massa icke-veterinärmedicnska behandlingar, och FEBRILT genom diverse krumbukter försöker hitta medhåll för din åsikt, trots att du sida upp och sida ner nu fått ett entydigt svar.

Om du köper hästen eller ej är oväsentligt,d et som är väsentligt är vad du gör med den. Just nu anser jag att du i din vård har en häst som är i skriande behov av en ordentlig klinikutredning, och du ålar dig som en orm för att slippa det och försöker hitta en massa andra vägar som passar dig (och din plånbok?) bättre.

Det är att sätta din egoism före hästen. ge gärna hästen en chans, ge den gärna equiatriker och kiropraktorer och kärlek och så vidare. Men ta FÖRST reda på vad som felas den - med en veterinärmedicinsk undersökning, ge den sen adekvat veterinärvård om det behövs, och sen kan du ge den allt det andra.

Eller så lämnar du tillbaka den, ser till att det inte är ditt ansvar.

Så enkelt är det för mig. Sätt hästen först, och då inte ur din syn som du söker medhåll för här, utan enligt vedertagna synsätt och metoder!

inte helt fräsch:confused::confused:
På en multihalt häst b rukar man inte behandla lederna, utan via blodomloppet.
Är den halt högt eller lågt?
Sitter det i flera leder per ben?

Den måste ju ha fått en diagnos på om hur grava ledinflammationer den har. Är det även hovleder, senskidor, gaffelband?????

Har du redan tagit hem hästen?
Det lät som det.
då är ju saken utagerad.

Okej, självklart är det egoism om man tänker så; för hade jag haft råd med vet. kostnader för 50000:- så hade jag hellre tittat på en häst i den prisklassen.
Är det egoism att först ta ut en veterinär för mindre noggrann undersökning (besiktning/koll) för att höra vad de tycker; om det är någon idé att köpa/göra mer grundlig utredning?
Jag har ingen transport, ingen bil och inget körkort. Jag kommer ändå inte kunna ta hästen till kliniken NU utan måste anpassa mig till när skjuts finnes. En distriktveterinär kan jag ta ut NU mer eller mindre, dock måste jag ju ha tid att ta emot veterinären Det planerar jag till nästa vecka.

För att du vägrar att snarast kolla upp hästen på klini, ta reda på vad somf elas den, utan istället tar hem hästen på prov, yrar om en massa icke-veterinärmedicnska behandlingar, och FEBRILT genom diverse krumbukter försöker hitta medhåll för din åsikt, trots att du sida upp och sida ner nu fått ett entydigt svar.

Om du köper hästen eller ej är oväsentligt,d et som är väsentligt är vad du gör med den. Just nu anser jag att du i din vård har en häst som är i skriande behov av en ordentlig klinikutredning, och du ålar dig som en orm för att slippa det och försöker hitta en massa andra vägar som passar dig (och din plånbok?) bättre.

Det är att sätta din egoism före hästen. ge gärna hästen en chans, ge den gärna equiatriker och kiropraktorer och kärlek och så vidare. Men ta FÖRST reda på vad som felas den - med en veterinärmedicinsk undersökning, ge den sen adekvat veterinärvård om det behövs, och sen kan du ge den allt det andra.

Eller så lämnar du tillbaka den, ser till att det inte är ditt ansvar.

Så enkelt är det för mig. Sätt hästen först, och då inte ur din syn som du söker medhåll för här, utan enligt vedertagna synsätt och metoder!

Ja, jag vill också ha en diagnos för att veta vad som är fel och hur det ska behandlas.

Ok, intressant. Nej du säger inte emot dig alls, - bara om du försöker hitta ett "ok" via Bukefalos, (eller via ditt eget hjärta/vilja), att införskaffa en på tre ben vid böjprov halt häst i olika grader på respektive ben, med den ålder och bakgrund den har, och få ett "bra ide" svar med dig till "ja" högen :angel::D

Haha, nej det är väl ingen bra idé får jag medge :p
Har redan fått klart för mig folks åsikter och en del bra svar och information. Går bara åt skogen eftersom det känns som att jag måste försvara mig mot anklagelser/påståenden, så egentligen kanske det är dags att lägga ner...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 104
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 339
Senast: Juli0a
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 064
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 014
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Hypotyreos
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur