Hur seriöst ska man ta ett böjprov?

Sv: Hur seriöst ska man ta ett böjprov?

Jo, det var precis det den skrev. Vilket ajg tycker låter skumt, det är därför jag vill ha ett andra utlåtande (och ha en bättre chans att fråga vad de grundar sina kommentarer på). Den vet. besiktningen som gjordes nu ger jag inte mycket för eftersom veterinären som sagt kan ha varit partisk eller en sån som tycker att "äh, det är normalt att lite äldre hästar reagerar på böjprov". Eller så kan det ha varit åt andra hållet, men jag vill ha ett andra utlåtande för att ha mer att gå efter när man ska avgöra lämna tillbaka/ta till klinik. För får den så högt på böjprovet den här gången också eller högre, eller att veterinären inte tycker hästen bör ridas innan den fått en hältutredning, ja då vet jag att det inte är någon idé för mig att fortsätta undersöka.

Jag skulle aldrig ha tagit hem den, eftersom jag fäster mig så mkt o snabbt vid trevliga individer.

För att få reda på om det är ngt större fel eller ej så bör du nog ta hästen till klinik o inte ta ut DV om det nu inte skulle vara så att den besiktigande veterinären missat ngt som talar för det.
PL

Jo, det var precis det den skrev. Vilket ajg tycker låter skumt, det är därför jag vill ha ett andra utlåtande (och ha en bättre chans att fråga vad de grundar sina kommentarer på). Den vet. besiktningen som gjordes nu ger jag inte mycket för eftersom veterinären som sagt kan ha varit partisk eller en sån som tycker att "äh, det är normalt att lite äldre hästar reagerar på böjprov". Eller så kan det ha varit åt andra hållet, men jag vill ha ett andra utlåtande för att ha mer att gå efter när man ska avgöra lämna tillbaka/ta till klinik. För får den så högt på böjprovet den här gången också eller högre, eller att veterinären inte tycker hästen bör ridas innan den fått en hältutredning, ja då vet jag att det inte är någon idé för mig att fortsätta undersöka.

Fast istället för att GISSA vad den veterinären menade, såg eller inte menade och inte såg, så skulle jag resolut ringa den. att ta ut distriktsvet en andra gång är ju bara meningslöst och för att inte säga vilseledande. Tänk om böjproven från första gången inte utfaller exakt i samma grad utan mildare, för att hästen vilat upp sig lite hos dig? tar du då det för att den är helt OK:ad? du MÅSTE ju utgå från att en seriös och kompetent veterinär besiktat till att börja med, och följa upp detta PÅ KLINIK om du vill gå vidare, där man alltså kan gå vidare i utredningen och graderna av hälta på alla fyra benen.

att förutsätta att veterinären är oseriös eller okunning är ju att maximera sig i godtrogenhet och villförfarelse ytterligare, till MAX.

FRÅGA veterinären måste du ju - oavsett! I min värld kan jag tänka mig att OM den skrivit en sån kommentar så avser det väl isåfall det krassa slutsatsen att "sätt igång den för att se om det blir tydligare utfall/se om det blir VÄRRE". typ.

förstår helt enkelt inte hur du kan legitimera ditt eget resonemang för dig själv att tycka att resonemanget du för är logiskt i detta fallet. a) ta hem en häst som är halt på fyra ben b) inte lita på veterinären och då ta den till KLINIK som har resurser utan ta ut en TILL veterinär på distriktsnivå och tro att denna skall vara "legitimare". och c) tycka att detta är logiskt och riktigt vettigt.

:confused:

Telefontaxa till veterinären som redan undersökt hästen är säkerligen billigare än att ta ut en veterinär till som antagligen kommer fram till samma sak.

Man kan ju inte göra en grundlig hältutredning i fält som distriktsveterinär, därför finns det kliniker.

Blir lite svar till er båda (Lovisaleonora_ och Alexandra_W)

Den hade 0,5 grader på det "friska" benet (som enligt min ringa erfarenhet oftast är det halta :p)
Att hästen ÄR ofräsch säger jag inte emot. Frågan som återstår för mig är som sagt HUR ofräsch och vart felet sitter. Att en hältutredning inte är billig är jag medveten om, det är därför jag vill kolla med distriktsvet. först som sagt för att få ett till utlåtande. Om man redan då kan konstatera att det är något "större" fel så kommer jag skicka tillbaka hästen utan hältutredning.
Håller med angående de två olika alternativen, det är det jag är inställd på.

Angående röntgen så om det blir tal om det så kommer jag garanterat se till att även det så kallade friska benet röntgas. På farsgubbens kallblodstravare vägrade veterinären kolla det "friska" benet för att den alltid hade markerat på dom andra, men vart tror ni felet satt? ;) (inte konstigt att de fick hålla på och hältutreda ett par år innan någon hittade felet om man råkar ut för ett sånt rötägg :p)

Det är just det! För att få reda på hur allvarligt det är så måste den in på klinik för en hältutredning. En distriktsveterinär har inte röntgen syn vet du. 2 gradig hälta efter böjprov kan man inte gissa sej till vad det möjligen kan vara. Och dessutom, hur kan du köpa en häst som inte är försökrad? Den kanske snubblar och bryter sej i hagen om ett halvår, gissa kostnade för det!

*delvis knapplån/svar till flera*

Men kostnaden för en extra besiktning är egentligen irrelevant om det gör mig mer säker för eller emot köp :p Jag kommer ju som sagt ändå inte kunna ta hästen till klinik än på ett par veckor eller så, men för min egen skull vill jag ha så många utlåtanden som möjligt så tidigt som möjligt så man kan ställa in sig mer på vad det blir. Ju längre man har den med inställningen att det "kanske" är något som går att lösa, desto större är risken att man fäster sig :p och det är som sagt inte bara av en till veterinär som jag vill ha utlåtande, även av andra hästkunniga bekanta.
Nu har jag en massa synpunkter från er vilket är jättebra, men jag vill ju ha åsikter från folk som sett/undersökt hästen också.

Angående försäkringen så är det ju väldigt vanligt att f.d. travare inte är försäkrade så det var jag förberedd på. Däremot hade jag tänkt försäkra själv om hästen går igenom besiktning.

Ringa till veterinären som besiktade första gången är en bra idé, men jag vill ändå ha en till gjord. Skulle det bli så att jag kan åka till klinik tidigare än beräknat så gör jag det istället.

Jag skulle aldrig ha tagit hem den, eftersom jag fäster mig så mkt o snabbt vid trevliga individer.

Jag är nog likadan, men därför är det bra med er (ursäkta uttrycket) negativa rackare som fungerar som motvikt! ;)
Sen är det ju inte säkert att man fäster sig på så kort tid, beror helt på hästen. Kan störa mig rejält på hästar som inte är uppfostrade som jag vill (även om de är "snälla") och det tar ett tag att forma om.

Jag kan ju berätta om en annan häst som jag FICK i januari för tre år sen...
Hon var "bara" halt på ett framben...

Du skriver att du inte har råd att köpa en häst för 50 000, jag skulle nog ha kunnat göra det och gått plus minus noll mot vad jag lagt på denna häst och då sköter jag massagen själv. :crazy:
Jag har hållit koll på vad hon kostat i veterinär och sånt fram till förra året och det är inte uppmuntrande. Men sen ballade jag ur ett tag, dags att kolla igen kanske...

Ju längre man har den med inställningen att det "kanske" är något som går att lösa, desto större är risken att man fäster sig :p

Fast där styr ju DU otroligt. Du har valt, aktivt, att tro det finns en chans. Att istället ställa in sig på att det är kört tills du fått definitivt svar, och iaf bli positivt överraskad om du har fel, är något du kan göra utan inblandning av veterinär.

Och somf lera sagt, att fråga annan veterinär på fältet är tämligen meningslöst, de kan kanske ge dig ANDRA svar, men de kan inte ge dig SÄKRA svar.

Ta de 1500 kr du tänkt betala distriktaren och hyr dig en chaufför med tillhörande fordon och åk till kliniken direkt (och tidigare än inom 2 v) istället, det är bättre investerade pengar.

Dels så som sagts så distriktarna kan inte göra djupare hältutredningar, och böjprovsreaktionerna vat du ju är där, och DV kan inte hjälpa dig mer med VAR de kommer ifrån, för där behövs diagnostiska bedövningar och uppföljt med rtg.

Min herre var in till DV när han hade rullat fast. De kunde inte mycket mer än konstatera att han var ganska tvärhalt, de tyckte det lät som en senskada på tfn, men strök det soma lt när det sett hästen. Han var multihalt på böjprov, värst på VB dock. Och de konstaterade att 'nästa steg är lägga bedövningar, och det gör vi ju inte här'. Men deras rekommendation blev 14 dagar på antiinfl och smärtis, och om han inte var bättre sen så klinik eller att jag kunde komma tillbaka till DV så kunde vi prova att spruta i blodet.

Jag åkte till klinik efter helgen, där de först misstänkte fraktur, rtg UA dock. Vet vågade inte bedöva ifall det var en fissur som inte syntes på rtg än, men ultraljudade för att kolla på ledkapseln (?) i kotan. Den var det inga fel på, dock så utbrast veterinären efter en stund att 'det var som fan, här är en ordentlig senskada'. På DJUPA böjsenan, strax nedanför kotan, där ytliga och djupa förgrenar sig.

Förutom detta fanns en akut carpit i vänster framknä (konst med bedövning). De andra hältorna var av typen 'mörbultad och blåslagen').

Angående försäkringen så är det ju väldigt vanligt att f.d. travare inte är försäkrade så det var jag förberedd på. Däremot hade jag tänkt försäkra själv om hästen går igenom besiktning.

Då antar jag du tänkt röntga först? Att försäkra den utan rtg är ganska vansinnigt om du frågar mig..

Du går över ån efter vatten nu Totola. Och jag får känslan att du faktiskt INTE VILL VETA vad en klinikutredning skullege?

Ja att det kan bli dyrt är jag medveten om. Därför är det ju bra att få en diagnos så man får ett bättre hum om HUR dyrt det kan bli. För som sagt, är det något som är behandlingsbart (till rimlig peng dvs max 10-15k) kan jag ändå tycka det är värt det. Är det inte behandlingsbart eller riskerar hamna på dyra pengar är det bättre att den åker tillbaka till ägarna så de får besluta om slakt/sälja som sällskapshäst/behandla så gott det går.

Jo absolut vill jag veta det. För som du säger, har man inte kollat mer exakt så vet man ju inte och kan då inte heller avgöra om det är något jag är beredd att ta på mig eller inte.
Men för mig är timing viktig, och även att jag har hunnit bilda mig en egen uppfattning om hästen. Om jag redan inom ett par veckor kan konstatera att jag ändå inte trivs med hästen är det ju ingen idé att skicka till klinik, då åker den ändå tillbaka.

Ja att det kan bli dyrt är jag medveten om. Därför är det ju bra att få en diagnos så man får ett bättre hum om HUR dyrt det kan bli. För som sagt, är det något som är behandlingsbart (till rimlig peng dvs max 10-15k) kan jag ändå tycka det är värt det. Är det inte behandlingsbart eller riskerar hamna på dyra pengar är det bättre att den åker tillbaka till ägarna så de får besluta om slakt/sälja som sällskapshäst/behandla så gott det går.

Men snäll, det är ju DET som du INTE kan få via en DV.

Du behöver *tjat* DIAGNOSTISKA LEDBEDÖVNINGAR för det, kompletterat med röntgen och ev ultraljud.

Inte en DV i världen kan ge dig en diagnos, såvida de inte tänker göra ledbedövningar i stallmiljö och har en portabel röntgen under armen.

Skippa DV, lägg 1500 kr på att hyra chaufför och ekipage till kliniken och få en DIAGNOS och inte en massa gissningar. Fö tyvärr, DV kan bara gissa och remittera till klinik!

Nej, det tror jag inte heller :p men det kan ju bidra till att det väger över till att man vill ha/inte vill ha hästen (inte bara vet´s bedömning utan även min egen och andra hästkunnigas/tränares = många åsikter) så jag vet om jag ska skicka tillbaka eller satsa på köp och ta till klinik.

Men snälla, det är det jag VET att man inte kan få via DV. En ny besiktning borde väl vara irrelevant för er i den här frågan? Det relevanta är väl att jag KOMMER ta hästen till klinik när jag bestämt mig för om jag själv vill ha hästen eller inte. För att få det slutliga avgörandet.

Men snälla, det är det jag VET att man inte kan få via DV. En ny besiktning borde väl vara irrelevant för er i den här frågan? Det relevanta är väl att jag KOMMER ta hästen till klinik när jag bestämt mig för om jag själv vill ha hästen eller inte. För att få det slutliga avgörandet.

alltså... har du någonsin utrett en häst ordentligt med problem och på klinik? Inser du att det inte är så att man alltid åker till kliniken, får en diagnos och sen är det klart? Inser du att det ibland tar många långa undersökningar och besök innan man hittar fel? Eller innan man behandlat och sett om det hjälper? osv. osv.

tycker det låter på dig som du dels tror att en andra DV kommer att ge dig det allsmäktiga svaret, vilket jag inte förstår hur du tänker ö.h.t istället för att ta den första diagnosen på allvar utan bortförklaringar och framför allt RINGA den veterinären punkt slut och fråga. Dels som att du tror att bara du sen åker till klinik så är frågan utredd sen.

aldrig sett maken på att skapa sig extra problem och extra turer och extra fullständigt onödiga missplacerade kostnader. :eek:

Allt nedan är skrivet av dig Totola, och det är enbart från de tvås enaste sidorna av tråden.

Ser du inte hur gravt du säger emot dig själv?

Men kostnaden för en extra besiktning är egentligen irrelevant om det gör mig mer säker för eller emot köp

--

men jag vill ha ett andra utlåtande för att ha mer att gå efter när man ska avgöra lämna tillbaka/ta till klinik. För får den så högt på böjprovet den här gången också eller högre, eller att veterinären inte tycker hästen bör ridas innan den fått en hältutredning, ja då vet jag att det inte är någon idé för mig att fortsätta undersöka.

--

Att en hältutredning inte är billig är jag medveten om, det är därför jag vill kolla med distriktsvet. först som sagt för att få ett till utlåtande. Om man redan då kan konstatera att det är något "större" fel så kommer jag skicka tillbaka hästen utan hältutredning.

--

Därav att jag vill ha en besiktning/lättare undersökning av en annan veterinär, för att nästa veterinär kanske har en annan inställning. Hade det inte varit för att jag vill ha det gjort NU så hade jag tagit den till klinik först utan ny vet. besiktning.

---

Visst kan man tycka att det är att kasta pengar i sjön att ta ut en distriktsveterinär, men som sagt så är det för att kunna fråga en VETERINÄR om de tror att det är någon idé att lägga pengar på en hältutredning eller om jag det är bättre att skicka tillbaka hästen direkt.

---

Ja, jag vill också ha en diagnos för att veta vad som är fel och hur det ska behandlas.

--

Är det egoism att först ta ut en veterinär för mindre noggrann undersökning (besiktning/koll) för att höra vad de tycker; om det är någon idé att köpa/göra mer grundlig utredning?
Jag har ingen transport, ingen bil och inget körkort. Jag kommer ändå inte kunna ta hästen till kliniken NU utan måste anpassa mig till när skjuts finnes. En distriktveterinär kan jag ta ut NU mer eller mindre, dock måste jag ju ha tid att ta emot veterinären Det planerar jag till nästa vecka.

--

Att jag ville göra besiktning var ju just för att hitta symptom, när hältan uteblir. Säger kanske bara emot mig ännu mer nu?

--

Ska göra en till "besiktning" och verkar den för ofräsch då kommer jag knappast köpa = ingen vet. utredning.

--

Egentligen tvivlar jag inte på att den har något "fel", däremot tror jag (lite naivt kanske såhär innan jag VET, men ändå) inte att det är något stort fel utan att det t ex är senan som spökar eller felbelastning. Blir jag motbevisad av veterinär som sett hästen så får jag erkänna mig besegrad, men jag vill ju höra först vad veterinärerna säger innan man bestämmer sig för varken bu eller bä. Angående vart problemet kommer ifrån, inte bara att den markerar på böjprov.

För mig blir det slutgiltigt efter första (eller ev. andra) gången jag åker till klinik. För hittar man inget eller att man hittar ett större fel, då är det slut = hästen åker tillbaka.

En distriktsveterinär ser jag INTE som allsmäktig, tvärtom så ser jag det som ytterligare en häskunnig människa som kan ge mig råd, precis som ni. Inte en diagnos.

Vad spelar det er för roll om jag drar på mig onödiga utgifter? :p Poängen är ju att min syster jobbar som DV = gratis konsultation, om hon inte har tid så blir det en extrakostnad som jag är villig att ta. Sen ser jag inte den "besiktningen" som mer värd än om t ex min tränare som har ett bra öga tittar på hästen/känner på hästen och ger en bedömning. Det är inte avgörande, bara hjälp för mig att avgöra om jag ens tycker det är värt att ta till klinik.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 104
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 338
Senast: Juli0a
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 064
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 013
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Hönstråden II