Hur seriöst ska man ta ett böjprov?

Sv: Hur seriöst ska man ta ett böjprov?

Äh, du underskattar min pessimistiska och kritiska anda när jag ska köpa saker (och djur)! ;) Hatar att köpa skor, jackor och jeans också för att jag måste gå runt i 6-7 olika affärer för att hitta något man gillar och sen fastna för något som kostar sisådär 4 gånger så mycket man hade tänkt men vara tvungen att köpa mer eller mindre för att man inte har tid att slösa fler helger på shopping (sist jag skulle köpa jeans tog det två år innan det väl blev av och då hade jag INGET par hela jeans kvar och bara ett par andra sorts byxor) :rofl:
Är väl så med hästannonser också gissar jag. Egentligen inte kräsen med tävlingskapacitet, utbildningsnivå osv men extremt kräsen med annat. Men som sagt, lämnar jag tillbaka denna är risken(/chansen?) ganska stor att det inte blir någon förrän om ett år eller så. Vilket skulle vara mer praktiskt, men tråkigt när man inte har några andra intressen direkt.

En försäkring på f.d. travare hade knappast täckt den här typen av problem.

Bullshit!
Min är A1 försäkrad. försäkrades in förra året då han klev av travet då 9 år gammal.

Jag begriper inte hur man kan resonera som du:confused:

Att ens överväga att ta hem en häst som redan besvisats halt på alla 4 och oxå överväga att köpa den är ju rent vansinne :eek:

Jag tycker otroligt synd om denna häst .Nu går han alltså hemma hos dig? obehandlad? Utan diagnos?Och helt ärligt vad fasiken är det för föredetta ägare som inte är villiga att behandla hästen?
Låter så långt i från seriöst man kan komma.

Sånt här gör mig väldigt ont det är dessutom en "gammal travare" Naturligtvis är det en sån som hamnar i kläm :(

Säger inte att det är kört, bara att jag letat hästar ett par gånger förut, och det FINNS inte många hästar i den prisklassen häromkring som uppfyller kriterierna. Att de både gör det OCH är riktigt fräscha tror jag är väldigt optimistiskt även om det inte är omöjligt. Som jag skrev om i andra tråden är jag "för" kräsen och nu när jag då äntligen hittat en häst som verkar bra för mig så kändes det som att det var värt ett försök och se om den kan bli bra :p

Och det 'är där jag går bet, jag var ju med i andra tråden med. Och du hade inte köpt mitt fullblodssto. Ung (3 år när jag köpte), oskadad, gått i träning men inte löpt då hon saknade viljan (kapaciteten finns men inte lusten). Gick UA genom vetbes med både böjprov, arbetsprov och synnerligen petig veterinär som till och med anmärkte på ett litet minimalt ärr. Utmärkt ridhästmodell/exteriör, bra hovar etc.

Men, som var kraftigt felmusklad (alla muskler på framdelen, extremt övermusklad hals, gick över tygeln och tog spjärn med den). En tandfix och två equiatrikerbesök senare var det en annan häst, och fram kom då den gång som hon borde ha (hon var ju ren men kort och 'symaskinig' vid provridning, trots att hennes exteriör skrek ut att det borde finnas massor med gång).

Men henne hade du inte köpt för nej, den var felmusklad och sned (vid koll av equiatriker).

Men du släpar glatt hem en krake som är halt på alla fyra vid vetbes, utan att ens kolla upp den på klinik...:confused:

Som sagt, jag begriper övht inte hur du resonerade inför att ta hem den här med ledning av den andra tråden..

Jag kan tänka mig travare, ja, men då är jag otroligt petig med individen (trevlig modell, bra exteriör, bra psyke, ganska bra grundgalopp t ex när man ser den i hagen, att den ska vara INRIDEN, inte bara sutten på, inte spinkig/rangligt byggd så många vbl går bort :p) Sen så vill jag ha en hyfsat ung häst eftersom jag räknar med att de lagt till med stelhet och taskig teknik. Men det kan jag ju bortse ifrån om den inte verkar vara så stel/ha taskig teknik eller har andra väldigt bra sidor som väger upp.

Om jag SER på en häst att den är ofräsch så skulle jag inte ens gå så långt som till veterinärbesiktning :crazy: (motsägelsefullt igen! :p)

Men alltså - du har ju tagit hem en 15 årig, halt på fyra ben TRAVARE nu eller hur? där stämmer ju inte en SIFFRA med det du skriver du har som kriterier ovan.

dessutom - om du SER på en häst som är ofräsh och inte överväger.... nu har du fått en UNDER YTAN som du inte såg - och då är det ok att överväga köp?

Jag har svarat på en del annonser ändå, men när det funnits någon häst som verkat helt ok har den antingen redan blivit såld/hade flera spekulanter eller så kom det fram något som för mig är mycket negativt. men halt på fyra ben är inte tillräckligt negativt?

Säger inte att det är kört, bara att jag letat hästar ett par gånger förut, och det FINNS inte många hästar i den prisklassen häromkring som uppfyller kriterierna. 50 mil hade du väl som radie? Att de både gör det OCH är riktigt fräscha tror jag är väldigt optimistiskt även om det inte är omöjligt. Som jag skrev om i andra tråden är jag "för" kräsen och nu när jag då äntligen hittat en häst som verkar bra för mig så kändes det som att det var värt ett försök och se om den kan bli bra :p

Men är du skvatt galen quinna? :eek: Jag förstår att du tycker jag tjatar och går på, men jag FÖRSTÅR verkligen inte, dina resonemang svänger hit och dit, säger emot sig själva och är HELT uppåt väggarna. :confused::eek:

urkalkningar på travare är ganska vanligt

Håller med mackan lite, inget elakt ment

Senast ändrad av en moderator:

Jag kan tänka mig travare, ja, men då är jag otroligt petig med individen (trevlig modell, bra exteriör, bra psyke, ganska bra grundgalopp t ex när man ser den i hagen, att den ska vara INRIDEN, inte bara sutten på, inte spinkig/rangligt byggd så många vbl går bort :p) Sen så vill jag ha en hyfsat ung häst eftersom jag räknar med att de lagt till med stelhet och taskig teknik. Men det kan jag ju bortse ifrån om den inte verkar vara så stel/ha taskig teknik eller har andra väldigt bra sidor som väger upp.
Det är en paradox att vilja ha en bra ung travare billigt, för ofta är dom ju i regel inte bra om dom säljs hyfsat billigt (dvs inte som starthäst) att det är något "fel" som gör att dom inte går bra på travet, eller så saknar dom andra kriterier. Blir ofta väldigt misstänksam mot travare som säljs i ganska ung ålder, så att jag "kan tänka mig travare" är en sanning med modifikation :p

Ja, absolut. Fast då beror det som sagt på vilka "fel" man menar, för särskilt en ung häst kan ju ha fel som ännu inte syns på vet. besiktning men som är ganska "stora" och svåra att rätta till ändå. Om jag SER på en häst att den är ofräsch så skulle jag inte ens gå så långt som till veterinärbesiktning :crazy: (motsägelsefullt igen! :p)

Tja, tror jag har fått med en del. Många travare inser jag inte är något för mig genom enbart en bild (många billigare halvblod/fullblod också för den delen) om de är för rangliga/har taskig exteriör eller ser allmänt riktigt kasst ridna ut.
Jag har svarat på en del annonser ändå, men när det funnits någon häst som verkat helt ok har den antingen redan blivit såld/hade flera spekulanter eller så kom det fram något som för mig är mycket negativt.

Säger inte att det är kört, bara att jag letat hästar ett par gånger förut, och det FINNS inte många hästar i den prisklassen häromkring som uppfyller kriterierna. Att de både gör det OCH är riktigt fräscha tror jag är väldigt optimistiskt även om det inte är omöjligt. Som jag skrev om i andra tråden är jag "för" kräsen och nu när jag då äntligen hittat en häst som verkar bra för mig så kändes det som att det var värt ett försök och se om den kan bli bra :p

Men en travare som är halt på alla ben gick bra?
Förstår inte hur du tänkter. Att hitta en billig (försäkrad!!!!)skogsmulle häst häst som går UA genom besikting är inte speciellt svårt. Hoppas du uppdaterar senare. Känner mej ganska säker på att den här hästen kommer stanna hos dej. Hoppas för pållens skull att du tar dej i kragen och kör den till klinik.

Absolut. Att jag ens funderade på den här hästen var ju för att jag blev less på min inställning "inget duger" och började kompromissa.

Men en travare som är halt på alla ben gick bra?
Förstår inte hur du tänkter. Att hitta en billig (försäkrad!!!!)skogsmulle häst häst som går UA genom besikting är inte speciellt svårt. Hoppas du uppdaterar senare. Känner mej ganska säker på att den här hästen kommer stanna hos dej. Hoppas för pållens skull att du tar dej i kragen och kör den till klinik.

Att det "går bra" vete tusan. För är den verkligen halt så att den har ont eller kommer få ont minsta lilla man börjar träna, eller att den inte "lider" men har ett fel som kommer vara svårt att få behandlat då går det inte bra.

Jag själv är inte alls säker på om pållen kommer stanna. Håller mig som sagt hyfsat neutral för att inte fästa mig för mycket.

urkalkningar på travare är ganska vanligt

Håller med mackan lite, inget elakt ment

Urkalkningar? Vad är det/beror det på och hur märker man själv eller veterinärer sånt?

Den verkar inte helt ok i vänster has, skulle inte förvåna mig om det är där det sitter något. Den rör sig ok med det benet men den är väldigt gallig på just den hasen och står annorlunda med det benet :p

Nej, beslutet att ta hem hästen var inte särskilt genomtänkt utan baserat på; ja, är allt redan "bestämt" och klart kan det vara värt en chans iaf. Helt emot mina principer också, men jag är bara människa och har rätt att göra misstag för att lära mig! ;)

Nej, beslutet att ta hem hästen var inte särskilt genomtänkt utan baserat på; ja, är allt redan "bestämt" och klart kan det vara värt en chans iaf. Helt emot mina principer också, men jag är bara människa och har rätt att göra misstag för att lära mig! ;)

Har hästen varit igång något sista året? Är den musklad eller omusklad? Det är möjligt att flera av problemen försvinner av sig själv med bra foderstat och vartefter musklingen kommer igång, om den är "klen" som utgångsläge. Så länge som den inte har ont och inte utsätts för mera än den klarar så är det väl inget att förlora. Säljaren verkar ju synnerligen seriös som på eget initiativ veterinärkollade och dessutom gav dig de inte så smickrande resultaten så du har säkert möjlighet till bra stöd därifrån. Och en syster som är ute och jobbar som veterinär (lyckos dig!! :D ) är ju inga dåliga förutsättningar det heller utöver dina egna kunskaper i det här läget. Ekonomiskt antar jag det inte är direkt något att förlora heller.

Så lycka till och hoppas allt går bra med Pållen och att han får det jättebra samt att du får lämpligt med extra "praktik".

Så filosoferade jag också, att det "kan vara värt ett försök" iom att man ändå har förutsättningar att fixa till en del. Hästen var inte igångsatt utan sporadiskt motionerad (lättare dressyr och följa med på släp).

*allmänt*
Kan uppdatera med att det är hyfsat bestämt nu att hästen åker hem. Har inte kontaktat ägarna ännu utan tänkte vänta ett par dagar så de inte kan använda som ursäkt att jag inte lärt känna hästen ännu eller att han inte hunnit vant sig vid nya miljön! ;)
Syrran var ute idag och gjorde en andra besiktning. Hon såg ungefär samma som förra veterinären, men det var lite som jag misstänkt; att den förra veterinären förmodligen var lite för partisk. De fick samma resultat på böjprov (förutom att syster skulle ha satt 1 på båda fram och förra veterinären 1,5 men det är ju ganska marginellt) och även hon tyckte det lät skumt att den första bara kommenterat "sätt igång försiktigt".

Frågade lite i övrigt vad hon trodde om att ta till klinik, eller hur hon skulle behandlat hästen ifråga om man inte tog till klinik, och svaret var (precis som från er) ganska negativt. Att man troligen kommer leta runt i varje ben/led och sätta in behandling men att man kanske aldrig ens kommer fram till grundorsaken och får lägga ut massor med pengar. Alternativt att hon hade beordrat vila/satt in finadyne eller liknande för att se om hästen blir bättre men hästen var ju inte ens ordentligt igångsatt när jag fick honom.

Det avgörande dock (förutom att den är ofräsch med dåliga utsikter att komma tillrätta med problemen) var att det kändes som att mycket saknades ur uppfostransperspektiv, har betett sig ganska respektlöst under de dagar han varit här. Visst kan man förstå det till viss del eftersom det är ny miljö och mycket att yrsa upp sig för, och att den inte känner mig, men den är "kallblodshård" och tänker inte på att människor står ivägen så snart den blir stressad :p Hade den varit lätt att säga till, lätt att uppfostra sas hade jag inte sett det som ett problem för hästar blir oftast mer eller mindre blockerade när de stressar upp sig, men den blir bara skraj om man säger till hårt utan att verka lära sig något. Säger man till snällt märker den det inte ens.
Mao, hästen passar inte mig. Hur hästen är mentalt är väldigt viktig, hade det varit en riktig guldhäst från marken och med ett psyke som passar mig så hade jag varit mer motiverad att gå vidare.

Ska se till att ta ett snack med ägarna så de förstår varför jag vill skicka tillbaka hästen. Vore tråkigt om den kom till en ny ryttare som "bara" vill rida dressyr utan att förstå att den troligen inte håller, det bästa vore ju om dom gjorde en ordentlig hältutredning eller om de iaf är på det klara med att hästen inte ÄR fräsch så de får agera utefter det. Vore synd att slakta eftersom den inte verkar ha ont, å andra sidan är det som en del av er har sagt lätt att den hamnar i fel händer.

Vilken tur att din syster gjorde en vettig bedömning, jag har väntat hela dagen o hade blivit lite besviken annars.
:)

Ja det blev ju lite av en följetång! ;)
Nu fick jag ju också med egna ögon se hur den reagerade vilket jag tycker är bra. Tycker att syster sköter sig riktigt bra! :)

*Uppdatering*

Med risk för att bli lynchad så tänkte jag skriva vad som hände sen...

Det var ju bestämt att hästen skulle åka hem, kvällen innan fick jag dock lite halv-ångest och funderade vad jag höll på med, jag hade ju trots allt prövotid på två månader vilket är ovanligt generöst och så ger jag den bara ca en vecka? Precis på slutet lugnade den ner sig avsevärt mentalt så personligheten kom fram mer, även kändes den lite fräschare överlag av dom synliga/kännbara småsaker man kunnat hitta. Iallafall så ringde jag och "avbokade" hemresan och bestämde att jag skulle ha kvar honom prövotiden ut.

Som utgångsstatus just då var han gallig i haserna, särskilt i höger has (dock sas det att det inte satt vid någon led så det skulle inte vara någon fara) och likaså var den gallig på kotorna, alla fyra, inte heller det skulle iofs ha någon betydelse enligt de son kollat igenom hästen för de satt inte på fel ställen. Han var spänd i musklerna på sidan av bakbenen, vet tyvärr inte vad de heter, sen hade han som en stor muskelknut på ena sidan av manken. Reagerade som sagt 2 på h. bak, ½ på v. bak, 1½ på båda fram, dock hade det gått ner lite till 1 vid ombesiktningen.

Jag satte igång först enbart från marken för att få en mjukstart, lite arbete för hand i skritt. Efter ca 2 veckor satte jag igång att rida, enbart i skritt, och ca 1½-2 veckor senare la jag in trav i ridpassen, dock inte varje dag.
Sen har den varit på kliniken där haserna röntgades. Det hittades en liten urgröpning (kass på kliniska termer :p ) i ett av benen i höger has med osäker klinisk betydelse, troligen genetisk så den har gått så i princip hela livet. Veterinären tyckte iaf inte att det var något man behövde ta hänsyn till eftersom den klarat sig såpass länge med det, utan rida på som vanligt.
Sen gjorde vi en ombesiktning (enbart böjprovet) ca 4-5 veckor efter det senaste, med samma vet. som förra gången dvs samma "hårdhet/mjukhet" vid böjningen. Den visade minimal markering på båda bak, den markerade lite de första stegen. På h. bak var hon osäker på 0 eller ½ eftersom det var gränsfall, det var svårt att se eftersom det var så lite, på v. bak blev det ½ grad. Fram visade den nu ingen hälta alls. Hästen är fortfarande barfota och provet gjordes på grus så hovarna verkar mycket bra! ;)
Gallorna var nu minimala, liite bak på haserna och pyttelite på kotorna men fortfarande på ställen där det inte ska spela någon roll. Musklerna på sidan av bakbenen kändes mycket mjukare och "knuten" vid manken var borta.

Slutsatserna jag kan dra av detta är att hästen mådde bra av att få komma igång och motioneras regelbundet. Så även om jag har ett par veckor kvar av prövotiden lutar det nu starkt mot att köpet går igenom :)

Senast ändrad:

Så du satte igång en multihalt häst:confused:

Fram då?

Den borde behandlas o få läka ut sina skador.

Konstigt om den sätter sig på tvären när du rider.:crazy:
Antar att det är den ena hästen som vi pratar om på dressyr:confused:

Så du satte igång en multihalt häst:confused:

Fram då?

Den borde behandlas o få läka ut sina skador.

Konstigt om den sätter sig på tvären när du rider.:crazy:
Antar att det är den ena hästen som vi pratar om på dressyr:confused:

Som sagt, veterinärerna verkade inte anse att hästen inte ska ridas, bara att man ska ta det försiktigt. Den visade ju inget utan böjprov. Eftersom den blev bättre av ridningen och nu inte markerar högre än ½ grad efter böjprov så ser jag den inte som "multihalt". Fram visar den som sagt ingenting nu.
Läka ut sina skador? Vilka skador?

Denna häst var "grund" för ett av exemplen i dressyrtråden, dock väldigt överdrivet för att jag ville ge två väldigt olika exempel (den andra var också ganska överdriven i första inlägget eftersom det inte var tänkt att vara specifika fall utan allmänt) den sätter sig inte på tvären vid ridning utan är väldigt snäll, mycket arbetsvillig och samarbetsvillig. Har väldigt mycket energi bara som den vill få utlopp för, vilket kanske är rätt typiskt för kallblodstravare. Den har också lugnat ner sig mycket mentalt (som jag skrev i tråden) och kan gå lugnt både i skritt och trav. Tror bara att den behövde få lite att tänka på och mer konsekvent ridning.

om hästen är halt på tre ben efter ett böjprov, skulle iaf inte jag köpa honom/henne.. har uppenbarligen ganska lätt att bli halt, inte det roligaste/lättaste kanske..? som de andra sagt; lär få problem med flera kroppsdelar, och hur kul är det egentligen att börja med att behandla sin häst?
skulle nog se mig för efter en "fräschare" häst..

om hästen är halt på tre ben efter ett böjprov, skulle iaf inte jag köpa honom/henne.. har uppenbarligen ganska lätt att bli halt, inte det roligaste/lättaste kanske..? som de andra sagt; lär få problem med flera kroppsdelar, och hur kul är det egentligen att börja med att behandla sin häst?
skulle nog se mig för efter en "fräschare" häst..

Tack för din synpunkt, men jag är inte särskilt orolig.
"har lätt för att bli halt"
Det tycker jag inte, då har vi olika defenitioner på "halt". Den har som sagt inte visat någon hälta vid ridning/från marken utan böjprov och enligt förra ägarna (vilket man iofs kanske ska ta med en nypa salt) har den aldrig varit halt. Att en häst reagerar på böjprov kan ju bero på många saker och jag ser det som positivt att den blev bättre med ridning, för hade den haft en skada eller ont så skulle den ju snarare blivit sämre tycker man. Det var ju inte lite skillnad heller.

Att den kanske inte håller sig fräsch hur länge som helst är något jag räknar med eftersom den inte är ung. Inte gammal än heller, men ska man ha den ett tag kommer den ju bli det :p Men som det sett ut hittills tror jag knappast den kommer bli ofräsch av tidigare fel.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 097
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 337
Senast: Juli0a
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 064
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 013
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka