Hur seriöst ska man ta ett böjprov?

Sv: Hur seriöst ska man ta ett böjprov?

Ok, jag tackar för dina svar. Jag ville bara försöka förstå dig.

Nej, det stämmer, vi kan inte ha en diskussion, om hästvård i alla fall, jag förstår inte ditt resonemang över huvud taget!

De flesta här vill verkligen avråda dig från att köpa en sådan häst och du ville ju ha råd om hur du skulle tolka böjprovet inför ett ev. köp.

Du tar inte råden utan hamnar istället i en position där du själv måste försvara ditt resonemang. Köp hästen om du vill ha den, herre gud!

Vi, här, kan bara skriva av egna erfarenheter och vi bor i ett fritt land. Ta väl hand om hästen bara och ge den den veterinärvård den behöver. *peace*

Är på gång att köpa en häst som jag först ska ha på prov ett tag, eller ångertid eller vad man ska kalla det :p
Först var det tänkt att jag skulle ta ut veterinär och även ET under prövotiden för att jag ska få chans att kolla upp fysiken innan jag bestämmer mig, men nu har ägaren själv tagit ut veterinär. Resultatet blev att vet. tyckte att den var lite trippig i steget bak, 1,5 graders hälta efter böjprov på bägge fram, 2,0 på vänster bak. Sen var det eventuellt några småanmärkningar till men eftersom detta var det största ville ägaren att jag ska få veta det innan han skickas hit.

Jag var väl ganska förberedd på att han inte skulle få UA på allt eftersom den gått på travet 10 år och inte direkt är gammal men inte ung (15 år) :p men att den skulle få så högt som 2-gradigt efter böjprov var jag inte beredd på.. Särskilt eftersom en egen travare som jag tyckte man t o m kunde se var oren "bara" fick 1,0 som högst vid undersökning.
Har ganska bra möjligheter att få hjälp, så länge det inte är något stort fel som inte går att rätta till, å andra sidan vet man ju inte om det går att rätta till eller inte förrän man försökt och det inte lyckats :crazy:

Hur allvarligt ser ni på anmärkningar vid böjprov? Ska man ta det allvarligt eller kan det vara något litet obetydligt?:confused:

Måste bara säga att jag tycker det är jättebra att du kan tänka dig köpa denna häst, och jag hoppas du kan behandla den så att den kan må bättre än vad den gör idag. Som sagt du vet ju vad du ger dig in på. Så länge dina behandlingar inte skadar hästen så tycker jag att han är värd en chans att må bättre.

Lycka till

Jadå, det ska jag! ;)
Ni är givetvis fria att skriva era åsikter (fast frågeställningen var egentligen inte huruvida man skulle köpa en sådan häst eller inte, utan mer info om böjprovet i sig) har bara blivit lite väl "pushigt" i vissa inlägg.

Ang. om den behöver veterinärvård eller inte så litar jag på att min kära syster skulle sagt till mig om hon i nuläget tycker den behöver veterinärvård eller hältutredning :p

Skada hästen tänker jag inte göra! :p
Fast helt ärligt tycker jag som sagt inte att den behöver må så mycket "bättre", den verkar riktigt fräsch och fin redan nu, alltid småsaker som kan bli bättre såklart, som att den fortfarande är lite spänd i bakdelen.
Just nu jobbar vi mest på att lugna ner oss mentalt vid ridning och få bort spring-reflexen :p

jag skulle nog inte våga köpa en häst med anmärkningar på böjprov, mest för att jag skulle vara rädd för att den skulle få problem med benen senare :crazy:

kolla gärna av med flera veterinärer om du är osäker. tänk själv att stå med benet ihoptryck i 1 minut å sen springa.

Haha det där har jag hört från ett par andra också :p och JAG skulle garanterat inte gå igenom ett böjprov..
I det här fallet så kollade jag med två olika veterinärer, båda fick samma resultat, men sen ca 5 veckor efteråt så blev ju resultatet betydligt bättre med samma veterinär som vid ett av de första böjproven.

Med tanke på hur många hästar som verkligen ÄR ohalta efter dessa förfärligt hemska :angel: böjprov, så tycker jag att diskussionen blir något snedvriden.

Det finns en anledning till att hästen reagerar på ett korrrekt utfört böjprov. Man kan köpa en sådan häst, men man måste vara medveten om att där då finns en viss risk för problem. Och att man förmodligen inte kommer kunna försäkra den utan reservartioner... ;)

Med tanke på hur många hästar som verkligen ÄR ohalta efter dessa förfärligt hemska :angel: böjprov, så tycker jag att diskussionen blir något snedvriden.

Det finns en anledning till att hästen reagerar på ett korrrekt utfört böjprov. Man kan köpa en sådan häst, men man måste vara medveten om att där då finns en viss risk för problem. Och att man förmodligen inte kommer kunna försäkra den utan reservartioner... ;)

Men vänd på det. Hur många hästar över 14år gör man böjprov på??

Hur många hästar öht gör man böjprov på?

Det är väl självklart att det kan variera från häst till häst, men visst kan olika hästar ha olika styvheter i leder.

Nej jag vet inte men så jättemånga hästar går ju faktiskt inte igenom ett riktigt böjprov på klinik. Det sa även det till mig på kliniken :crazy:

jag har träffat på flera hästar över 14 år som gått igenom böjprov. En av mina vänner hade en 20-åring som gick igenom böjprov klockrent. Däremot kanske man ska skritta dem en stund innan man gör det, inte ta dem direkt från boxen...

Jag själv skulle inte gå igenom ett böjprov, men så har jag ju också en kronisk ledsjukdom :angel:

jag har träffat på flera hästar över 14 år som gått igenom böjprov. En av mina vänner hade en 20-åring som gick igenom böjprov klockrent. Däremot kanske man ska skritta dem en stund innan man gör det, inte ta dem direkt från boxen...

Jag själv skulle inte gå igenom ett böjprov, men så har jag ju också en kronisk ledsjukdom :angel:

Inte jag heller :rofl:

Och tyvärr är det ju oftast så att man bara tar ut dem och böjer sas.

Håller med, har samma erfarenhet.
Att kliniker säger att det är vanligt att hästar INTE går igenom böjprov, innebär inte för mig att man därmed ska lägga ribban så tillvida att det är = okej och inget att bry sig om att hästen får en böjprovsreaktion av starkare grad.

Håller med, har samma erfarenhet.
Att kliniker säger att det är vanligt att hästar INTE går igenom böjprov, innebär inte för mig att man därmed ska lägga ribban så tillvida att det är = okej och inget att bry sig om att hästen får en böjprovsreaktion av starkare grad.

Ingen har sagt något om starkare reaktion. Helt utan anmärkning kan ju faktiskt betyda att de har en liten reaktion tex de första stegen.

Detta tolkar ju olika vet olika och det finns hur många sett som helst att böja :crazy:

En vinter på ett landslagsläger beordrades alla hästar ut till den ena gången i Flyinge för att där helt utan att vi visste ngt så skulle alla hästarna genomgå böjprov. Hästarna hade inte blivit uppvärmda utan togs ut från boxarna/transporterna direkt.

Ingen av dessa hästar dvs 12st gick igenom böjprov :crazy: Min som aldrig aldrig varit halt under sin 8år var närmare 2grader halt.

Vi bokades in till Helsingborg till landslagsvet och dagen efter så kom alla hästar dit. INGEN av hästarna visade någon reaktion då och alla hästar var samtliga helt gröna på röntgen.

Förklaring?? Vet hade ingen annan än att den som utförde böjprovet tidigare helt enkelt hade böjt för hårt och ev snett

Är på gång att köpa en häst som jag först ska ha på prov ett tag, eller ångertid eller vad man ska kalla det :p
Först var det tänkt att jag skulle ta ut veterinär och även ET under prövotiden för att jag ska få chans att kolla upp fysiken innan jag bestämmer mig, men nu har ägaren själv tagit ut veterinär. Resultatet blev att vet. tyckte att den var lite trippig i steget bak, 1,5 graders hälta efter böjprov på bägge fram, 2,0 på vänster bak. Sen var det eventuellt några småanmärkningar till men eftersom detta var det största ville ägaren att jag ska få veta det innan han skickas hit.

Jag var väl ganska förberedd på att han inte skulle få UA på allt eftersom den gått på travet 10 år och inte direkt är gammal men inte ung (15 år) :p men att den skulle få så högt som 2-gradigt efter böjprov var jag inte beredd på.. Särskilt eftersom en egen travare som jag tyckte man t o m kunde se var oren "bara" fick 1,0 som högst vid undersökning.
Har ganska bra möjligheter att få hjälp, så länge det inte är något stort fel som inte går att rätta till, å andra sidan vet man ju inte om det går att rätta till eller inte förrän man försökt och det inte lyckats :crazy:

Hur allvarligt ser ni på anmärkningar vid böjprov? Ska man ta det allvarligt eller kan det vara något litet obetydligt?:confused:

Jag har hört att haltar hästen jämnt på tex fram benen (ex 1,5 grad på båda) så är det ingen fara, men kolla upp det först

Nu var det ju inte jämnt i övrigt, men som skrivits senare i tråden så är hästen "ohalt" vid böjprov nu. Känns jättefin och fräsch, var rätt spänd i musklerna (framförallt bakbenen) från början men det blev bättre efter lätt men regelbunden motion och lite massage, och nu går den igenom böjprov.
Känns faktiskt oväntat mjuk och fin och "tålig" för sin historia och ålder.

Är glad att jag behöll honom ett tag till! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 099
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 337
Senast: Juli0a
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 064
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 013
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka