Hur prioritera (i relation)?

Jag har valt att resa iväg med min kompis i år, vilket kommer göra det ekonomiskt ohållbart att även resa med killen.

Men han HATAR värme, hatar att ligga på stranden och kan inte se det roliga i att betala massa pengar och sen bara vara.

Jag själv har haft snart 2 kaotiska år där jag tappade bort mig själv och var så långt nere på botten man kunde vara, jag ville åka bort och bara vara, ingen stress, inga planer, bara värme sol och bad.

Då funkar det inte att vi reser ihop, men förhoppningsvis kan vi resa iväg nästa år till gemensamt resemål, tex Irland, Skottland eller liknande och vandra runt lite.

Vi har inget emot alls om den andra reser iväg!

Det finaste vi kan ge varandra är utrymme och möjlighet att göra det var och en vill.
Jamen det gör vi ju. Skulle jag be min man skulle han boka den där resan till mig idag, pröjsa den och skjutsa mig till flyget. Utan tvekan.

Ekonomiskt är det mer en fråga om hur mycket vill och kan jag lägga på resor på ett år? Hur mycket behöver vi lägga på vår resa och riskerar min resa att göra vår resa kortare eller mindre fantastisk? Typ så.

Om man bortser från det ekonomiska - hur hög är risken att du inte kommer iväg på drömresan alls om du inte åker nu? Shit happens menar jag, folk förökar sig och får andra prioriteringar - och vad är det då du ångrar i efterhand, att du inte tog drömresan eller att du skippade en av möjligen flera resor med honom?

Kort och gott - ÅK :)

Jamen det gör vi ju. Skulle jag be min man skulle han boka den där resan till mig idag, pröjsa den och skjutsa mig till flyget. Utan tvekan.

Ekonomiskt är det mer en fråga om hur mycket vill och kan jag lägga på resor på ett år? Hur mycket behöver vi lägga på vår resa och riskerar min resa att göra vår resa kortare eller mindre fantastisk? Typ så.

Jag är inte du, men i en sån här situation där jag är tvungen att prioritera så hade jag gjort något av följande:

1) Åkt på drömresan utan att blinka. Förberett mig och min ekonomin för att eventuellt åka på någon weekendresa med min man till ett resmål som ej kostar mycket pengar senare under året.

2) Bokat in drömresan nästa år. Sparat mången peng för att den ska bli riktigt episk. Rest någonstans med min man det här året.

(Antagligen hade jag kört på 1.)

Shit happens menar jag, folk förökar sig och får andra prioriteringar
Men där gäller ju samma för resan som vi vill göra nästa år!

Alltså. Jag vet inte om det är jag som tänker helt innanför boxen eller ingen annan som fattar vad jag menar men alltså jag vill ju resa med min man. Vi har ju också planer och drömmar och saker vi vill göra. Det är ju inte bara "nån resa" utan vi har ju massa saker vi vill göra ihop, gärna helst innan ev unge kommer och crampar vår style och vi inte kan göra nånting.

:arghh:

Äh. Jag har ett helt år på mig att fundera.

Alltså. Jag vet inte om det är jag som tänker helt innanför boxen eller ingen annan som fattar vad jag menar men alltså jag vill ju resa med min man. Vi har ju också planer och drömmar och saker vi vill göra. Det är ju inte bara "nån resa" utan vi har ju massa saker vi vill göra ihop, gärna helst innan ev unge kommer och crampar vår style och vi inte kan göra nånting.

Men är det helt omöjligt att göra bägge?
Eller är det tiden som spökar - du vill göra bägge NU?
Eller vill du "bara" slippa det dåliga samvetet?

Jag är nog lite bakom flötet för jag förstår inte riktigt vad kärnan i problemet är

ärligt talat @cirkus , inte jag heller! :o

Pratade precis med min man som inte heller fattar problemet, han säger att vi löser så att jag kan åka i väg under våren och så åker han och jag under vintern. Så kommer jag bara loss från jobbet så bör det hela vara görligt :).

Jag tror mest det är mitt dåliga samvete. Jag tycker det känns svårt att lägga en massa pengar på en egen resa när jag lever med någon. Det var lättare när jag var singel och bara drog liksom. Eller när jag var i en relation med nån som inte ville resa alls.

Pratade precis med min man som inte heller fattar problemet, han säger att vi löser så att jag kan åka i väg under våren och så åker han och jag under vintern. Så kommer jag bara loss från jobbet så bör det hela vara görligt :).

Jag tror mest det är mitt dåliga samvete. Jag tycker det känns svårt att lägga en massa pengar på en egen resa när jag lever med någon. Det var lättare när jag var singel och bara drog liksom. Eller när jag var i en relation med nån som inte ville resa alls.

Vad du är gullig i din förvirring!

Du kommer resa och det kommer bli fabulöst tror jag.

Du ska slippa teorin, men jag ser ett könsrollsproblem här. Inte mellan dig och Hosey, men inuti dig.

Varför känner du dig ego? Varför är det fel att vara nåt som KAN beskrivas som ego? Varför är det så obekvämt för dig?

Jag vill både resa och gå ut och äta mesta möjliga med min partner OCH ha häst. Jag väljer häst, och gör det andra i den mån det är möjligt.

Och nu gäller det ju bara ett års resor.

Givetvis, men kommer du ha samma problem med samvete om ni har en knodd och du drar iväg själv/med en vän (om inte hen också skaffar knodd som crampar henoms style innan ni kommer iväg :p) eller resulterar det som för så många andra i att du inte kommer iväg alls istället? Tänker att det är lättare att prioritera den gemensamma och således är läge att passa på att köra den ensamma först innan det blir ännu svårare att komma iväg på den, så att du i slutändan ändå får bägge resorna gjorda och inte bara en. Sitt inte där och ångra dig när du är 97 liksom :)

Men hallå, det här är ett forum för folk med EN DYR HOBBY och vi lägger glatt massor av tusenlappar på något som vi inte delar med våra partners! Självklart har vi ingen som helst förståelse för ditt dilemma. Du vill åka. Du har pengar. Din man tycker att det är okej att använda dem på att resa. Do it! :D

Åk på drömresan! Bara det sätt att uttrycka dig gör att valet känns givet.

själv behöver jag göra en rejäl åtstramning på ekonomin om jag ska ha råd med min och sambons semester i år. Jag råkade nämligen boka in annan semester jag bara inte kunde motstå... så jag talar i egen sak ☺

Eller vad man nu ska kalla det. Jag har hamnat i en sits som jag inte riktigt varit i tidigare och skulle gärna vilja bolla det här.

De senaste åren har jag velat göra en väldigt specifik resa och nu har det bubblat upp igen och jag känner att nästa år borde vara året som jag kommer i väg. Det kommer kräva tre-fyra veckor och kosta en del. Antingen åker jag ensam eller med en tjejkompis. Att få med min man är inte ett alternativ - resmålet passar inte honom alls, han är egentligen inte intresserad och jag vill verkligen få 100% njuta av min resa och inte oroa mig för att mitt sällskap inte trivs. Han är dock världens raraste och skulle utan tvekan åka med mig om jag bad honom.

Men. Nu till det stora men:et. När jag tog upp det här med min man så var han glad och positiv och hejade på och sa i princip att jag skulle ta året till att bestämma mig och se om jag vill göra det, i såna fall ska jag bara köra på. Jag känner dock att det är ett stort beslut - även för honom - eftersom fyra veckors frånvaro från jobbet och den stora kostnaden ju givetvis kommer att påverka hans och mina möjligheter att resa ihop. Vill jag verkligen lägga så mycket tid och pengar på en resa själv? Jag vill ju resa med honom OCKSÅ och känner att det blir så himla ego att jag drar i väg själv, med tid och pengar vi hade kunnat lägga på världens resa tillsammans.

När jag drog det här för honom blev han rätt bekymrad och sa att jag ju givetvis ska susa i väg om jag vill och att han inte på några sätt vill vara ett hinder för mig. Och det är han ju inte men på ett sätt är han ju det eftersom jag ju VILL vara med honom. Hade jag haft obegränsat med pengar hade jag inte haft det här bekymret.

Så. Lång trådstart, massa babbel. Hur tänker ni? Hur resonerar ni med era partner som resor el dyl? (Och ni som har råd att dra i väg femton gånger om året och därför inte har det här problemet: Skönt för er! Men frågan är mer riktat till dem som inte har det så enkelt)
Min sambo har åkt till Thailand i 2 veckor nu.
Jag kunde inte följa med pga arbete och annat.
Resan bokades i höstas då vi inte visste hur framtiden skulle se ut.
Men jag unnar honom det.
Tror inte jag hade fixat att sitta i 24 timmar minst med alla flyg och byten mm.
Visst är det jättetomt här hemma men vi ses ju snart igen.
Så gör vi nåt annat roligt i sommar när jag kan åka med.
Han har ju helt annan ekonomi än jag med och jag skulle aldrig vilja att han stod för allt på en resa.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 003
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 809
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 806
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 900
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter