Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej det må så vara men att de kan skilja ut sånt när de väl ser på hästen
Jag menar att man måste kontrollera domare så man inte bara godkänner vemsomhelst som sedan ger sig ut på tävlingar å ger felaktiga bedömningar.
Isold skrev:Den korta tölt som Nina Keskitalo och hennes Brana presterade på SM var riktigt vacker tyckte jag. Inte såg jag många hästar som var så positiva, mjuka och bäriga som Brana var. Hon var också en av de få som höll ett korrekt tempo utan att det såg ansträngt ut.
Isold skrev:Om du har läst på ännu en annan tråd här på forumet nu så skulle du inse att du precis har sagt till nästan alla här att vi inte borde tävla.
Jag förstår inte ditt motstånd mot ryttare som inte rider perfekta program. Varför får inte alla tävla som tycker att detta är utvecklande? För att det ger dålig reklam för Islandshästen? Har du samma tankar kring de ponnyryttare som vägrar ut sig på första hindret?
Alla tävlar ju i olika klasser. Ingen förväntar dig att se stordåd i debutantklasser ponnydressyr lika lite som man förväntar sig det i Lätt fyrgång.
chrysler skrev:Det beror på vad man räknar som erfarenhet å vad som är duktig hästmänniska.
För mej behöver inte en bra å erfaren hästmänniska ha presterat ngt i landslaget eller på elit nivå utan kunna hantera hästar, ridit så pass mkt att man klarar å kan hantera de flesta hästar i olika situationer å framför allt kunna gångarter, skötsel mm.
Man kan vara en bra instruktör fast man inte har jättebra tävlingsresultat, man kan vara bra på att undervisa å kunnig ändå.
Att ha mkt bra resultat på tävlingar visar inte hela sanningen, endel bra ryttare har inte ekonomiska resurser till att köpa en bra tävlingshäst tex å får nöja sig med de i sin egen prisklass.
En domare behöver inte vara elit ryttare med högflygande resultat men ska vara en skaplig ryttare(för det underlättar att ha den kunskapen) som kommit så långt att man kan se olika avvikelser å ha den kunskapen.
Visst hade man kunnat hjärntvätta en nybörjare å tyda gångarts avvikelser maniskt å med exakthet men en nybörjare har ju inte de övriga kunskaperna om hästar å inte heller kunskapen varför dessa avvikelser uppstår.
Nu var jag krånglig.
sambaengi skrev:Det är väl en sak om vi pratar o barn och klubbtävlingar men vuxna människor bör ha bättre omdöme än man ser väldigt många ggr! Och framför allt så borde de som tävlar kunna rida med fina hjälper för de ses som föredömen!
Anette
Lobelia skrev:Så vuxna orutinerade ryttare har inget på tävlingsbanan att göra? Vi kanske lika gärna kan stryka lättklasstävlingarna . För min del räcker det att folk kan hålla styr på sin häst så pass att man inte stör andra samt att man rider på ett för hästen behagligt vis. Kunskaper får man genom erfarenheter och inte genom att stanna hemma och tro att man inte duger.
chrysler skrev:Om en domare inte kan se skillnad på trav å pass takt är det mkt illa, dom ska ju vara utbildade för sånt.
sambaengi skrev:Nu vet jag inte hur du lyckats ändra på detta för jag har INTE kommenterat Nina överhuvudtaget eftersom jag inte är insatt i hur Nina rider alls!
Anette
Inte_Ung skrev:Men det är ju just där och med det målet, som det är så viktigt att bedömnings-systemet premierar det som verkligen för fram ryttarna.
Och inte lurar ryttare på låg nivå att ta genvägar till poängen som föser in dem i återvändsgränder.
För i det läget blir det inte en hjälp att komma framåt, utan bara någon sorts show helt frikopplad från hur man bör utföra den dagliga träningen.
Boj skrev:Nu skall gnällfia påpeka igen, det är inget som ingår i utbildningen för det skall man kunna när man påbörjar den.