Hur påverkar bedömnings-systemet för tävlig vår träning?

Sv: Hur påverkar bedömnings-systemet för tävlig vår träning?

chrysler skrev:
Jag tycker att jag ser lika dålig ridning i en V1 som i en lätt klass många gånger så då borde man inte få tävla ngn klass alls..
Oftast tycker jag att jag ser tex fd hbl ryttare som tävlar lätt klass å rider sin häst bra mer respektabelt än islandshästryttare från grunden som tävlar FIPO klass men får sämre poäng, just för att bedömnings systemet är helt fel.Tycker det ska löna sig att rida hästen i rätt form dåliga benlyft hellre än höga benlyft med hängmatterygg å underhals :smirk:

:bow: Håller hellt med dig!

Anette

Inte_Ung skrev:
I den här tråden så tycker jag att jag åkte på patrull på det. D.v.s. att så tyvärr inte är fallet.

Min tränare i AR och min Naphrapat säger att svank är fel. Detta för ryttaren då, då det kan ge ryttaren ont i ryggen så skall det undvikas. Det är inte bara hästen som skall hålla, ryttaren skall också hålla.

Nej då! Du åkte inte på patrull! Vi håller med de flesta av oss vad jag kan utläsa!

Håller med dig också att svanka är inte bra för ryttaren. Ryttaren spänd leder till att hästen blir spänd och faktiskt lättare svankar också! Dock är det skillnad på ryttare från ryttare vi lite äldre är stelare och jag skulle må urkass om jag red och svankade. En ung, smidig, mjuk ryttare klarar det bättre och blir inte så spänd, men i längden så kommer den ungas rygg att inte må bra av detta heller.

Anette

Alvargarden_MZ skrev:
angående tempo : visst står det väl kort till arbets tölt och trav i början på programmet i fyrgång och femgång? eller är formuleringen annorlunda? hur kommer det sig att om man rider i detta tempo så får man nerdrag för att man rider för långsamt, och man på hög nivå ( ex NM) såg drösvis med hästar som gick i ÖKAD trav? de som tävlar på internationell nivå borde väl ändå kunna kontrollera hästen till rätt tempo?

Tempot skall vara från arbets till mellantempo i traven i fyrgång och femgång i såväl lätt klass som öppen.

/Malin

Jag uttryckt mig nog lite klumpigt, det var något i stil med sits och inverkan för ungdomar (som fortfarande gäller) jag tänkte mig, fast även i andra klasser, inte att man skulle anpassa sig efter varje enskillt ekipage.

Båbbe skrev:
Jag har min egen prioritering där jag delat upp "Sits och inverkningar"...

1. Inverkningar
2. Takt
3. Form
4. Tempo
5. Aktion
6. Sits

Precis så tänker jag med... :bow:

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Så du använder inte din sits till att inverka med då?

Tänk, jag inverkar absolut mest med just sitsen.
Vad inverkar du med?
Händer och fötter?

Jag får nog hålla med här, inverkningar är ju ett resultat av bla sätet så att lägga inverkan först och sätet sist är inte särskilt genomtänkt. Skall det finnas någon rim och reson i detta resonemang, så får sätet vara först och inverkan på andra plats.

Sken är ju att eftersom det redan står på papper "hur det ska vara" så tänker inte folk mer på det utan fortsätter sin felaktiga poängridning istället.
Så länge dessa bedömningsprioriteringar finns på papper så är de till för att lydas. Man utbildar ju domare till att döma efter dessa å dömer man på ngt annat sätt så bryter man faktiskt mot reglerna.'
Jag tycker det står tydligt vad man bedömer å framför allt så har jag varit ute på tävlingar själv å sett detta själv så jag har inga problem att tyda dessa punkter.Men jag tycker att dessa punkter är i fel ordning :smirk:

Inte ens här på forumet är vi överens om hur bedömningspunkterna ska tolkas eller ens om huruvida folk ägnar sig åt poängridning (och vad det skulle innebära), jag tvivlar på att folk ute i "verkliga livet" har mer samstämmiga åsikter. Visst ska domarna följa reglementet, men vi utövar en bedömningssport så det är inte så lätt alltid.

Det är viktigt att sådana här saker kommer upp till ytan och debatteras, liksom all annan poängbedömningssport så är det knepigt och ibland svårtolkat. Kankse är det så som många förespråkar att en annan prioriteringsordning skulle premiera rätt ridning, jag tycker inte ungs_prioriteringsordning verkar bra, men jag är tveksam till om den skulle göra någon större skillnad på högre nivå. För att få full pott (eller så höga poäng aktuell häst kan prestera) så krävs det rimligen att allt alla bitar är med.

På den specifika frågan om poängbedömningssytemet påverkar mig så är troligen svaret, mycket marginellt. Jag kämpar fortfarande med grunderna och jag är glad om det blir rätt gångart på rätt ställe och överlycklig om det är rätt tempo och rena gångarter.

Senast ändrad:

Sken är ju att eftersom det redan står på papper "hur det ska vara" så tänker inte folk mer på det utan fortsätter sin felaktiga poängridning istället.

Det kan och får ALDRIG stå på pappret hur det skall vara, orsaken är att en domare inte får agera instruktör i sin kommentar. Domaren skall skriva vad den ser på aktuellt ekipage vid aktuellt tillfälle, men avhålla sig från att skriva instruerande kommentarer. Om man som ryttare utgår ifrån att en domarkommentar är en instruktion då är det dags att läsa i FIPO, att människor inte är läskunniga borde således inte andra människor klandras för.

Däremot kan man ta med sig sin kommentar till instruktören, detta borde vara en utmärkt möjlighet att få börja träna på det som brister. Sen händer det titt som tätt att vissa drabbas av sk hjärnsläpp, då de faktiskt rider erbarmligt dåligt på tävlingsbanan mot vad de har presterat hemma. Vet själv då jag gjort likadant. :o

Jag kan erkänna att jag inte tänkte igenom det riktigt... :o :crazy:

Det jag menade, som inte har läst alla inlägg, var att om jag är på en tävling t.ex. Tycker jag det är bokstavligt talat hemskt när någon som har ALL hästens tyngd i munnen, men ändå bra aktion och i övrigt bra sits, än någon som har en mycket mjuk hand och följsam häst med stolsits... Förstår någon? :crazy:

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Men de som är skapta med svankrygg då? att tvinga sig själv att dra in magen och få ut ryggen för att sitta helt rakt kanske leder till mer spänningar än om man följer sin naturliga form? Den AR instruktör jag har ridit för har själv svankrygg men han rider bra som sjutton ändå, och hästarna dansar fram. Enligt honom så skulle jag slappna av mer i magen, vilket ledde till något mera svank än vad jag hade innan, men jag kände mig bekvämare. Hans teori är att det är viktigare att ryttarens sits är funktionell än att den ser bra ut. Men allas teorier är ju olika, även inom AR.

Sambaengi: pröva att rulla bäckenet fram och till backa från svank till utåt buktad rygg, utan att röra överlivet märkbart från lodlinjen, så förstår du kanske vad jag menar.
när man avlastar hästryggen genom att vinkla fram bäckenet en aning så blir det lite svank, om man inte ska hamna för långt fram med överlivet. Om man däremot drar bak bäckenet än aning så man hamnar i piaffsits el belastnings sits så känner man att man trycker ned lite mer och lite längre bak i sadeln och vikten från innerlåren blir mindre samtidigt som vikten i rumpan blir större. På en häst som har stark länd och är utbildad att samla sig så kommer ju reaktionen ( förhoppningsvis) bli att hästen gör samma sak, dvs vinklar sitt bäcken mer under sig och sätter sig baktill. Men en lite mer outblidad eller svagare häst kanske istället släpper sin rygg för att komma undan trycket .

Jag menade bedömningspunkterna, för det är ju så att tex form kommer långt ner på prioriteringarna domarna ska gå efter.

chrysler skrev:
Jag tycker att jag ser lika dålig ridning i en V1 som i en lätt klass många gånger så då borde man inte få tävla ngn klass alls..
Oftast tycker jag att jag ser tex fd hbl ryttare som tävlar lätt klass å rider sin häst bra mer respektabelt än islandshästryttare från grunden som tävlar FIPO klass men får sämre poäng, just för att bedömnings systemet är helt fel.Tycker det ska löna sig att rida hästen i rätt form dåliga benlyft hellre än höga benlyft med hängmatterygg å underhals :smirk:

Håller fullständigt med om att det finns "dålig" ridning i FIPO-klass precis som i lätt klass, åtmistone när man tänker på sits och inverkningar. Det är ingen garanti att man har rätt sits, inverkningar och rätt form på sin häst för att man har kommit vidare till FIPO.

Att halvboldsryttare rider mer respektabelt än islandshästryttare i lätt klass vet jag inte om det stämmer, vissreligen rycker de inte upp huvudet för att hästen ska tölta :smirk: , men det finns rätt många halvblodsryttare som inte har med bakdelen och hästarna går på bogarna, det är kanppast bättre, även om det inte ser lika illa ut för ögat.

Det pratades om svank också, jag tror att den bästa fjädringen kommer av att man är stabil i mage och rygg, när man svankar så kommer magen automatiskt att puta ut och göra ryggen instabil. Självklart kan man bli spänd i sitsen av att sitta på ett ovant sätt, om man inte heller "normalt" (när man inte rider)har rätt hållning blir det ju konstigt att detta ska fungera fullt ut när man rider.
Att rida med fullt stöd i mage och rygg kräver starka mag och ryggmuskler, men klarar man detta så ger det nog den bästa förutsättningen för bra sits. Att man sedan ser ut att vara mer eller mindrw svankryggig är ju en annan femma, det kan ju variera, så länge man har koll på magmusklerana det är ju det vikiga. Själv upplever jag att tappar min häst när jag inte orkar spänna musklerna rätt, vilket tyvärr händer allt för ofta. Föröker dock träna upp magen /ryggen genom annan träning också.

Juvelflickan skrev:
Jag kan erkänna att jag inte tänkte igenom det riktigt... :o :crazy:

Det jag menade, som inte har läst alla inlägg, var att om jag är på en tävling t.ex. Tycker jag det är bokstavligt talat hemskt när någon som har ALL hästens tyngd i munnen, men ändå bra aktion och i övrigt bra sits, än någon som har en mycket mjuk hand och följsam häst med stolsits... Förstår någon? :crazy:

Jag förstår och jag håller med dig helt i detta! det är tyvärr ganska vanigt förekommande!

Jag tror ni lägger lite olika betydelse i ordet sits. Inte Ung menar att hon rider med sätet och inte med händer och fötter, och så gör jag också. Men jag anpassar sitsen efter hur jag balanserar upp min häst bäst, vilket kan betyda att jag ibland är aningen framåtlutad, ibland upprätt över hästen. Tror sällan jag blir bakåtlutad eller aldrig. Har bara ridit unghästar de senaste 10 åren och då sitter man inte bakåtlutad om man har någon självbevarelsedrift... Dessutom lär man sig verkligen att känna efter hur man sitter för det handlar om att lära en ung häst balans och lära den flytta över sin och ryttarens tyngdpunkt bakåt, steg för steg.

Sitter man bakåtlutad upplever jag det dessutom som svårare att rida med sätet dessutom. Däremot kan personens kroppsbyggnad och andra medicinska orsaker leda till att sitsen kanske inte blir lodrät. Och jag är inte alla ggr säker på att det är den korrekta sitsen och definitivt inte i alla gångarter.

Jag håller med om att hård hans borde ge ordentliga poängavdrag. Nu kommer säkert någon att nämna att det finns de som har hästar som är hårda i munnen. Ja men de blir bara värre och värre om man fortsätter rida med en hård hand! Dettta gäller särskilt hästar som går för lågt och lägger sig på bettet. Segdra då inte! Då får hästen en chans att hålla emot. Prova med en kort, mjuk förhållning. Svarar inte hästen på den så gör man en lika kort och snabb men kraftigare förhållning. Jag har lärt hästar som varit hårda i munnen att lyssna på det lätta tygeltaget på det här viset. De lär sig fort att om de inte lyssnar på det lätta tygeltaget så kommer ett hårdare och obehagligare och eftersom jag gör det kort och snabbt så hinner inte hästen hålla emot. Givetvis får det inte ryckas så det blir skador i munnen! Man måste ha kontakt först så man inte skapar ett ryck munnen. Andra vägar är en kedja som är spänd så att den tar emot före munnen. Eller att man trycker till kort och snabbt med skänkeln. Det verkar också uppresande.

En valack jag hade var lite smålat och försökte komma undan samling samtidigt som han gärna hellre travad än töltade och kunde försöka lägga sig i handen. Jag hatar rida med mycket i handen och får dessutom snabbt ont i nacke och axlar, whiplashskada som jag har. Jag lade en islandsstång på honom och vips så kunde jag rida med små förhållningar och lös tygel, lätt samla hästen och han arbetade i rätt form för sin utbildningsnivå samt började tölta nästan klockrent. Både hästen och jag blev avspända och ridturerna mycket behagligare.

Värre är det med dem som lärt sig peka med nosen i vädret och dessutom är hårda i mun. Här tycker jag Mylerbettet jag har MB01E är suveränt. Det får hästarna att slappna av och komma ner. Även detta har en kedja men jag har den löst spänd. Jag har haft en äldre häst som alltid gapat på alla bett enigt förra ägaren och gjorde det på vilket bett jag än lade i munnen tills hon fick detta bett i munnen. Plötsligt slapnade min häst av som aldrig förr! Samma sak hände med en kompis halvblod som helst ville gå emot bettet och peka med nosen i lften. Hästen har gjort så i 14 år på alla bett. Så provade hon mitt Myler och nu kan hon rida med lätt hand och äntligen ha en häst som går i form och kommunicerar!

Anette

Alvargarden_MZ skrev:
Men de som är skapta med svankrygg då? att tvinga sig själv att dra in magen och få ut ryggen för att sitta helt rakt kanske leder till mer spänningar än om man följer sin naturliga form? Den AR instruktör jag har ridit för har själv svankrygg men han rider bra som sjutton ändå, och hästarna dansar fram. Enligt honom så skulle jag slappna av mer i magen, vilket ledde till något mera svank än vad jag hade innan, men jag kände mig bekvämare. Hans teori är att det är viktigare att ryttarens sits är funktionell än att den ser bra ut. Men allas teorier är ju olika, även inom AR.

Sambaengi: pröva att rulla bäckenet fram och till backa från svank till utåt buktad rygg, utan att röra överlivet märkbart från lodlinjen, så förstår du kanske vad jag menar.
när man avlastar hästryggen genom att vinkla fram bäckenet en aning så blir det lite svank, om man inte ska hamna för långt fram med överlivet. Om man däremot drar bak bäckenet än aning så man hamnar i piaffsits el belastnings sits så känner man att man trycker ned lite mer och lite längre bak i sadeln och vikten från innerlåren blir mindre samtidigt som vikten i rumpan blir större. På en häst som har stark länd och är utbildad att samla sig så kommer ju reaktionen ( förhoppningsvis) bli att hästen gör samma sak, dvs vinklar sitt bäcken mer under sig och sätter sig baktill. Men en lite mer outblidad eller svagare häst kanske istället släpper sin rygg för att komma undan trycket .

Ok, nu är jag med på vad du menar. Man gör nog mycket saker med sätet också utan att man tänker på vad man gör bara man får fram det man vill. Jag har aldrig tänkt den tanken bara att det skulle avlasta ländryggen. Sedan spelar nog sadeln in också vilka inverkningar man kan göra. Nu vet jag ju vem du rider för och använder du den sadeln också som han utvecklat så får du en annorlunda inverkan av sätet. Min lille Silfur-reynir gick som en dröm med den sadeln!

Anette

josse skrev:
Håller fullständigt med om att det finns "dålig" ridning i FIPO-klass precis som i lätt klass, åtmistone när man tänker på sits och inverkningar. Det är ingen garanti att man har rätt sits, inverkningar och rätt form på sin häst för att man har kommit vidare till FIPO.

Att halvboldsryttare rider mer respektabelt än islandshästryttare i lätt klass vet jag inte om det stämmer, vissreligen rycker de inte upp huvudet för att hästen ska tölta :smirk: , men det finns rätt många halvblodsryttare som inte har med bakdelen och hästarna går på bogarna, det är kanppast bättre, även om det inte ser lika illa ut för ögat.

Det pratades om svank också, jag tror att den bästa fjädringen kommer av att man är stabil i mage och rygg, när man svankar så kommer magen automatiskt att puta ut och göra ryggen instabil. Självklart kan man bli spänd i sitsen av att sitta på ett ovant sätt, om man inte heller "normalt" (när man inte rider)har rätt hållning blir det ju konstigt att detta ska fungera fullt ut när man rider.
Att rida med fullt stöd i mage och rygg kräver starka mag och ryggmuskler, men klarar man detta så ger det nog den bästa förutsättningen för bra sits. Att man sedan ser ut att vara mer eller mindrw svankryggig är ju en annan femma, det kan ju variera, så länge man har koll på magmusklerana det är ju det vikiga. Själv upplever jag att tappar min häst när jag inte orkar spänna musklerna rätt, vilket tyvärr händer allt för ofta. Föröker dock träna upp magen /ryggen genom annan träning också.

Det här måste jag opponera mig mot! Rider man med sätet skall man vara lösgjord inte spänd! Man använder faktiskt rumpa och baksida/utsida lår mer samt musklerna som går snett nedåt framåt från rygg till mage på sidorna! Visst använder man mage och rygg också, men inte statiskt! Alla muskler skall vara dynamiskt arbetande! det är när man sitter och spänner sig statiskt som ryttaren blir oföljsam och hästen stel. En uppmjukad häst kräver en uppmjukad ryttare som skall vara följsam i sidled och för det krävs att man är lösgjord i midjan och arbetar dynamiskt, inte statiskt!

Anette

Alvargarden_MZ skrev:
Men de som är skapta med svankrygg då?
Enligt min Naphrapat så är just svankrygg ryttares största ryggproblem.
Och han behandlade tydligen många onda ryttar-ryggar där just svankrygg var problemet.
Jag har själv en rejäl svank av födsel och ohejdad vana.
Det var den som tog mig till Naphrapaten för ryggont.
Men genom att motarbeta svanken så håller jag undan ryggproblemen.
Han kallade problemet ryttar-rygg.

Min AR instruktör har också lärt sig det samma som Naphrapaten av sina Mästare.
Och nu så får jag hjälp av AR instruktören att hålla ryggen rätt.

Ryttarsvank beror av förkortad sitsmuskulatur (rumpmusklerna alltså) och är klart hindrande i ridning.
Rumpmusklerna bör då stretchas.

Det går säkert bra för hästen att rida med svanksvikt, frågan är bara hur länge som ryttaren håller.

sambaengi skrev:
Det här måste jag opponera mig mot! Rider man med sätet skall man vara lösgjord inte spänd! Man använder faktiskt rumpa och baksida/utsida lår mer samt musklerna som går snett nedåt framåt från rygg till mage på sidorna! Visst använder man mage och rygg också, men inte statiskt! Alla muskler skall vara dynamiskt arbetande! det är när man sitter och spänner sig statiskt som ryttaren blir oföljsam och hästen stel. En uppmjukad häst kräver en uppmjukad ryttare som skall vara följsam i sidled och för det krävs att man är lösgjord i midjan och arbetar dynamiskt, inte statiskt!

Anette

Jag har väl aldrig påstått att musklerna ska jobba statiskt? :confused: Då får man ju mjölksyra, och orkar inte speciellt länge. Men man måste spänna musklerna dynamiskt i takt med hästens rörelser för att kunna hänga med, självklart ska också insidan av lårets muskler också användas, för att kunna följa med i hästens takt, också de dynamiskt. Däremot ska ju inte denna lösgjordhet du pratar om leda till svankrygg, en viss spänning i musklerna finns ju hela tiden även när muskeln arbetar dynamiskt, muskeln blir ju inte helt slapp mellan varven. Så för mej innebär inte dynamiskt arbete att man är svankrygggig i ena stunden och rakryggig i nästa, så funkar inte dynamiskt muskler arbete, och det tror inte jag heller att du menar.

Kyra K använder begreppen aktiv och passiv sits, kan hon mena med passiv sits att man arbetat dymaniskt med musklerna och följer med i hästens rörelser, och att aktiv sits så jobar man mer statiskt (under en liten längre stund)för att påverka hästen med sin sits, tex vid ökad samling halvhalter mm. Har själv funderat på detta, 'är det ngn som har lust att utveckla?

Men en aktiv sits innebär inte så mycket framåt-bakåtrörelse som faktiskt upp-ned växlande höger-vänster höft! Då använde man mest utsida lår, rumpa och sidomusklerna i midjan, inte så mycket insida lår och mage!

Felaktigt pratas mycket i dressyr om att spänna magen men det skall man inte, då andas man inte fritt och blir stel, oföljsam och spänd! Det kan hända du inte menar det så men det kunde tolkas så och den myten vill jag avliva! Man skall sitta på ett sådant sätt så man blir så rörlig, lösgjord och följsam som möjligt i höfter, midja och säte, vilket kan variera med kroppsbyggnaden.

Det finns som en viss statisk grundspänning i muskulaturen även då muskeln inte "arbetar", sk muskeltonus. Den varierar från person till person samt sjunker med åldern. Själv har jag en hög muskeltonus och får snarare arbeta aktivt för att slappna av med bla hjälp av medveten andning och lösgjordhet.

Ofta skapar dessutom folk egna spänningar pga stress, nervositet och skador (som jag själv tex och de blir bara fler med åren) så jag upplever problemet med spända ryttare som ger spända och stressade hästar betydligt större än de som som tappar hållningen pga att de är för slappa mage och rygg! De flesta verkar inte slappna av i svanksits, utan tvärtom spänna sig i svanksits för att de har ont i ryggen och inte kan runda den. Dessutom är de stela i ländryggen och genom att låsa den statiskt och endast åka med framåt-bakåt men inte följa med i den nedåtgående och bakåtcyklande rörelsen, lyckas de få sin häst både spänd och stressad! Som en beskrev det väldigt bra: Man skall inte sitta som en amerikansk klädnypa på hästryggen och klämma sig fast och klämma fram hästen!

En häst som är rätt inriden och tillriden kräver så små hjälper att det är avslappnad ridning och jag använder inte mycket muskler alls, tyvärr för rumpa, lår, mage och rygg, som får välbehövlig motion av unghästarna och de felridna hästarna som kräver mer ridning och större och tydligare signaler! Alltså vad jag vill komma till är att ridning skall ha som mål att vara avslappnad lösgjordhet hos både häst och ryttare med kommunikation med små mjuka och fina hjälper och tanken!

Anette

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 371
Senast: shia
·
Kropp & Själ hej! Finns säkert fler sånahär inlägg sen tidigare men hittar inga. Hur får ni tid till att träna? Jag jobbar heltid & har sambo...
Svar
8
· Visningar
922
Senast: GotAsecret
·
Hästhantering För ca 3 månader sedan köpte jag ett 7-årig lipizzanersto. Hon har haft 2 föl, inte så mycket riden, men tydligen tricktränad i tidig...
Svar
8
· Visningar
1 527
Senast: Wildhearts
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur